Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Tråd: Blodprøver
-
02-02-11, 21:31 #1
Presentasjon av fortvilte meg
Fant dette forumet i dag, har meldt meg inn, lest og grått. Er fryktelig sliten og i dårlig form, så dette kan bli litt hakkete.
Om meg: 46 år, gift, har en gutt på snart 4. Da jeg gikk gravid ble det tatt prøver av stoffskiftet (rutine? eller fordi jeg fortalte at både min mor og søster har hypothyreose?) Verdiene lå innenfor grensene. Tatt noen prøver etter det, samme resultat. Siste året har jeg slitt med utmattelse, smerter i brystet og nummenhet og verking i venstre arm og venstre bein.
Var på poliklinikken i mai i fjor, nye prøver viste det samme. Hadde litt lavt jernlager, ble satt på jerntabletter og ble bedre. Kontroll på sykehuset i høst,nye prøver viste samme resultat. UL av skjoldbruskkjertelen viste forstørrelse, men likevel fikk jeg beskjed om at det så normalt ut. For en uke siden ble jeg øm på halsen, det varte i 5 dager.
Siden i går har jeg vært helt nedkjørt, kjempeslapp, tiltaksløs, lei meg og nummenheten i armen er veldig til stede. Har en ganske travel hverdag (holder på med videreutdanning på høyt nivå). Føler ikke at det er noe igjen av meg, fullstendig tappet for energi og krefter. Skal til lege på fredag og gruer til å få samme beskjed igjen, så lenge prøvene er innenfor normalverdi skal det ikke gjøres noe.
Hvordan skal jeg få gjennomslag for at jeg trenger hjelp?
Mvh Cathinka.
-
03-02-11, 02:38 #2
Sv: Presentasjon av fortvilte meg
Det høres ikke greit ut, og det kan godt være lavt stoffskifte. Ellers bør legen din komme med en annen god forklaring, for dette kan du jo ikke gå med.
I første omgang vet jeg ikke annet enn at du bør be om utskrift av prøvene du tar på fredag og poste her. At prøvene ligger i referanseintervallet er ingen garanti - det kan for eksempel være at prøvene ikke ser så bra lenger når de settes i sammenheng med hverandre. Du har krav på å få den utskriften uten å begrunne eller noe. Det er dine prøver, og ikke legens eiendom.
-
04-02-11, 12:23 #3
Blodprøver
Hei!
Har vært hos lege i dag og tatt nye prøver. Fikk en utskrift av tidligere prøveresultater. Legen tror ikke dette handler om stoffskiftet. Jeg vet ikke hva jeg skal tro. Fikk påvist forstørret skjoldbruskkjertel i fjor, men allikevel ble det sagt at det var normalt. Skriver inn de gamle prøvesvarene her, og håper noen kan hjelpe meg å tolke. Legen sa jeg skulle gå hjem og tenke på noe annet, grubling førte ikke noe godt med seg. Slapphet, svimmelhet, kvalme, øm hals og tørr hud er liksom bare svadasymptomer det da.
19.11.07:
S-FT4 9,5 - 22,0 21,2
S-THYROXIN 58-161 128
S-TRIJODTHY 1,3 - 2,6 2,0
S-TSH 0,40 - 4,50 0,31*
16.02.10:
S-FT4: 9,5 - 22.0 19,3
S-Thy.perox.ant < 50 < 10
S-THYROXIN 58 - 161 133
S-Trijodthy 1,3 - 2,6 1,8
S-TSH 0,40 - 4,50 0,07* M
S-TSH rec.antis <1,5 < 1,5
S-FSH 1,2 - 21,0 13,0
De siste 2 årene har jeg hatt lave jernlagre,og tatt jerntilskudd med jevne mellomrom.
Kan ikke mye om stoffskiftet så disse prøvesvarene sier meg lite, men ifølge legen er jeg innenfor normalverdiene og har ikke stoffskiftesykdom.
Hilsen Cathinka.
-
04-02-11, 14:32 #4
Sv: Blodprøver
Hei Cathinka og Velkommen hit

Så trist at du har en slik dust til lege!!!! Blodprøver er et hjelpemiddel:
DU er ikke i slik form som du pleier å være - da er det en merkelig (for å si det miiiildt) instruksjon å få fra sin lege;
"Legen sa jeg skulle gå hjem og tenke på noe annet, grubling førte ikke noe godt med seg."
For egen del så var de få blodprøvene jeg tok for 10-12 år siden også "fine".
Men de var aldri tatt fastende og stort sett ganske sent på dagen.
Verdier endres fra morgenen og utover døgnet -
og derfor er det EN (av flere!!!) mulighet for at et haltende stoffskifte ikke oppdaget
F.eks TSH (som legene er mest opptatt av mtp stoffskifte) er høyest om morgenen.
Redigert inn: men så er det viktig å vite at; selv da så er det ikke sikkert blodprøver gir sikkert svar!
Så har blant andre rexxy69, n`Finn og Anisa skrevet mye bra om blodprøver (også) -
skal se om jeg finner linker til deg... usjda: jeg må gå hvert øyeblikk :(
Med den situasjonen du er i nå så håper jeg først og fremst at du har mulighet for å bytte lege
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
04-02-11, 19:46 #5
Sv: Blodprøver
Hei Cathinka!
Støtter Kevlin i at du kanskje burde finne deg en annen lege! Med slike symptomer skal du ikke bli sendt hjem med beskjed om at prøvene dine er fine, her er det ting som bør undersøkes nærmere.
Jeg ser at du har en TSH som ligger under referanseverdien på den første prøven din, og på den neste har den falt ytterligere, ned mot null, og det uten at du går på stoffskiftemedisin. Vi som går på levaxin eller naturlig thyroid, ser at TSH synker når dosen med medisin økes, men det er jo ikke tilfelle hos deg.
TSH produseres av hypofysen, som er en liten kjertel på undersiden av hjernen. Via TSH gir hypofysen beskjed til skjoldbruskkjertelen, om hvor mye den skal danne av thyreoideahormon.
Jeg har funnet noen linker til deg hos rexxy69, som kanskje kan hjelpe deg litt videre i forhold til dine lave TSH-verdier:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10393 , les det hun skriver om hypofysen, og
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11156
Hvis jeg forstår det riktig, er det slik at feilfunksjon i hypofysen kan gi lav TSH. rexxy69 skriver dette: En årsak kan være at binyrenes kortisolproduksjon er forstyrret (for mye eller lite kortisol) og dermed ikke gir korrekt informasjon til hypofysen.
Må bare ta forbehold om at jeg ikke er noen lege, så jeg vet ikke om dette med hypofysesvikt og forstyrret binyrefunksjon kan gi et blodprøveresultat likt ditt, med bare TSH lavere enn referanseområdet og de andre prøvene "normale". Sikkert andre som vet mer enn meg om dette?
Ønsker deg i hvert fall masse lykke til, med å finne en annen lege som kan hjelpe deg videre!
-
05-02-11, 01:51 #6
Sv: Blodprøver
Som Bettie B. sier, TSH er ikke innenfor normalverdiene, og prøvene tyder faktisk på at du produserer mer hormoner enn du skal ha, ikke for lite. Eller så er det et problem med sentrene i hjernen som skal styre dette. Men det siste virker ikke så sannsynlig, ut fra verdiene på T4 og T3.
Det fins en rekke tester som går på andre ting enn blodprøver, og som kan gi en ide om hvor du ligger.
Kan du sjekke hvor mange pulsslag du har minuttet om morgenen før du er stått opp, og gjerne ta temperaturen samtidig, helst i endetarmen? Og få noen til å telle hvor mange åndedrett du tar i løpet av et minutt - helst når du er i ro, og uten at du selv følger med akkurat da. Det gir en ide om hvor stoffskiftet ligger. Og hvor er du i forhold til normalvekten?
(det fins en masse andre tegn, men et sted skal man begynne)
-
05-02-11, 09:14 #7
Sv: Blodprøver
Hei Cathinka!
Bare en kjapp kommentar. Som jeg har skrevet
opp og ned om her på forumet er TSH en dårlig markør for å se om det er noe feil med stoffskiftet. Forstår rett og slett ikke hva legen har ment å se av disse prøvene. Det er målt totalkonsentrasjon av T3 og T4 samt FT4 men ingen fri konsentrasjon av T3 (FT3). Det er heller ikke målt andelt transportproteiner TBG event. også albumin. T3 og T4 binder seg til disse transportproteinen når de fraktes rundt i blodbanen. Det er andelen frie hormoner som ikke er bundet til transportproteiner som er biologisk aktive.
FT4 er i øvre del av normalområdet mens TSH er lav. Det kan være tilfeldig (avhengig av tid på døgnet prøvene er tatt) så disse prøvene bør taes på nytt sammen med FT3, TBG og eventuelt albumin siden albumin også fungerer som transportprotein for tyroideahormoner. Anti-TPO bør også gjentas siden den kan variere mye (spes. tidlig i forløp) samt TRAS, B12, folat, Vit. D og full jernstatus.
-
05-02-11, 13:35 #8
Sv: Blodprøver
Tusen takk for svar
Er ikke i bedre form, men får vente og se hva de nye prøvene viser. Får svar på tirsdag.
Mvh Bente.
-
05-02-11, 13:43 #9
Sv: Blodprøver
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
05-02-11, 13:48 #10
Sv: Blodprøver
Enig med rexxy69 i at det bør tas flere prøver -
Må bare innvende at Fritt T3 faktisk er tatt, det er prøven S-Trijodthy(ronin).
TSH rec.antis ser ut til å være TRAS (thyroid receptor antibodies/antistoffer). Den er bare såvidt normal. Her lukter det (lett?) forhøyet stoffskifte, altså hypertyreose. (Uten at TRAS forsåvidt utelukker hypotyreose, for positiv TRAS fins hos noe rundt 20 prosent med hypo, husker ikke nøyaktig i farta. - De' ska itj vær lætt, sjøh.)
Så derfor foreslår jeg i første omgang å bruke de gamle metodene, og for eksempel sjekke om tempen er over eller under 36,8 om morran. For slitenhet kan både skyldes at kroppen går på lavgir, og at den går på litt for høyt gir. Tørt hår er forsåvidt et klassisk tegn på lavt stoffskifte, men man får ikke fett hår av høyt - for å si det sånn.
---
PS: Det er en del her med lavt stoffskifte (inkludert meg selv) som er litt lei av å bli fortalt at TSH er for lav, og at vi må gå ned i medisin, når vi endelig at vi begynner å få nok medisin. Så det er en viss skepsis til TSH-prøven ... Men den måler jo faktisk noe, da. Problemet er tolkningen.
Og så venter vi på de nye prøvene -Sist endret av Jerene; 05-02-11 kl 14:07 Begrunnelse: PS
Lignende tråder
-
Blodprøver
Av skaye i forumet BlodprøverSvar: 9Siste melding: 08-09-08, 22:45 -
Jeg har hatt anoreksi, PTSD og nå i det siste lavt stoffskifte
Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 43Siste melding: 23-11-06, 15:16 -
Nye blodprøver..
Av Anne Ma i forumet BlodprøverSvar: 10Siste melding: 18-08-06, 21:59 -
blodprøver
Av cathrin i forumet BlodprøverSvar: 13Siste melding: 16-06-06, 20:34 -
Blodprøver!
Av Viksi i forumet BlodprøverSvar: 38Siste melding: 17-06-05, 20:16
Svar med sitat

Bokmerker