Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16

Tråd: Blodprøver

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    9

Standard Presentasjon av fortvilte meg

Fant dette forumet i dag, har meldt meg inn, lest og grått. Er fryktelig sliten og i dårlig form, så dette kan bli litt hakkete.

Om meg: 46 år, gift, har en gutt på snart 4. Da jeg gikk gravid ble det tatt prøver av stoffskiftet (rutine? eller fordi jeg fortalte at både min mor og søster har hypothyreose?) Verdiene lå innenfor grensene. Tatt noen prøver etter det, samme resultat. Siste året har jeg slitt med utmattelse, smerter i brystet og nummenhet og verking i venstre arm og venstre bein.

Var på poliklinikken i mai i fjor, nye prøver viste det samme. Hadde litt lavt jernlager, ble satt på jerntabletter og ble bedre. Kontroll på sykehuset i høst,nye prøver viste samme resultat. UL av skjoldbruskkjertelen viste forstørrelse, men likevel fikk jeg beskjed om at det så normalt ut. For en uke siden ble jeg øm på halsen, det varte i 5 dager.

Siden i går har jeg vært helt nedkjørt, kjempeslapp, tiltaksløs, lei meg og nummenheten i armen er veldig til stede. Har en ganske travel hverdag (holder på med videreutdanning på høyt nivå). Føler ikke at det er noe igjen av meg, fullstendig tappet for energi og krefter. Skal til lege på fredag og gruer til å få samme beskjed igjen, så lenge prøvene er innenfor normalverdi skal det ikke gjøres noe.

Hvordan skal jeg få gjennomslag for at jeg trenger hjelp?

Mvh Cathinka.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Standard Sv: Presentasjon av fortvilte meg

Det høres ikke greit ut, og det kan godt være lavt stoffskifte. Ellers bør legen din komme med en annen god forklaring, for dette kan du jo ikke gå med.

I første omgang vet jeg ikke annet enn at du bør be om utskrift av prøvene du tar på fredag og poste her. At prøvene ligger i referanseintervallet er ingen garanti - det kan for eksempel være at prøvene ikke ser så bra lenger når de settes i sammenheng med hverandre. Du har krav på å få den utskriften uten å begrunne eller noe. Det er dine prøver, og ikke legens eiendom.

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    9

Standard Blodprøver

Hei!
    Har vært hos lege i dag og tatt nye prøver. Fikk en utskrift av tidligere prøveresultater. Legen tror ikke dette handler om stoffskiftet. Jeg vet ikke hva jeg skal tro. Fikk påvist forstørret skjoldbruskkjertel i fjor, men allikevel ble det sagt at det var normalt. Skriver inn de gamle prøvesvarene her, og håper noen kan hjelpe meg å tolke. Legen sa jeg skulle gå hjem og tenke på noe annet, grubling førte ikke noe godt med seg. Slapphet, svimmelhet, kvalme, øm hals og tørr hud er liksom bare svadasymptomer det da.

19.11.07:
    S-FT4 9,5 - 22,0 21,2
    S-THYROXIN 58-161 128
    S-TRIJODTHY 1,3 - 2,6 2,0
    S-TSH 0,40 - 4,50 0,31*

16.02.10:
    S-FT4: 9,5 - 22.0 19,3
    S-Thy.perox.ant < 50 < 10
    S-THYROXIN 58 - 161 133
    S-Trijodthy 1,3 - 2,6 1,8
    S-TSH 0,40 - 4,50 0,07* M
    S-TSH rec.antis <1,5 < 1,5
    S-FSH 1,2 - 21,0 13,0

De siste 2 årene har jeg hatt lave jernlagre,og tatt jerntilskudd med jevne mellomrom.
    Kan ikke mye om stoffskiftet så disse prøvesvarene sier meg lite, men ifølge legen er jeg innenfor normalverdiene og har ikke stoffskiftesykdom.
    Hilsen Cathinka.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Blodprøver

Hei Cathinka og Velkommen hit

Så trist at du har en slik dust til lege!!!! Blodprøver er et hjelpemiddel:
    DU er ikke i slik form som du pleier å være - da er det en merkelig (for å si det miiiildt) instruksjon å få fra sin lege;
    "Legen sa jeg skulle gå hjem og tenke på noe annet, grubling førte ikke noe godt med seg."

For egen del så var de få blodprøvene jeg tok for 10-12 år siden også "fine".
    Men de var aldri tatt fastende og stort sett ganske sent på dagen.
    Verdier endres fra morgenen og utover døgnet -
    og derfor er det EN (av flere!!!) mulighet for at et haltende stoffskifte ikke oppdaget
    F.eks TSH (som legene er mest opptatt av mtp stoffskifte) er høyest om morgenen.

Redigert inn: men så er det viktig å vite at; selv da så er det ikke sikkert blodprøver gir sikkert svar!

Så har blant andre rexxy69, n`Finn og Anisa skrevet mye bra om blodprøver (også) -
    skal se om jeg finner linker til deg... usjda: jeg må gå hvert øyeblikk :(

Med den situasjonen du er i nå så håper jeg først og fremst at du har mulighet for å bytte lege
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Standard Sv: Blodprøver

Hei Cathinka!

Støtter Kevlin i at du kanskje burde finne deg en annen lege! Med slike symptomer skal du ikke bli sendt hjem med beskjed om at prøvene dine er fine, her er det ting som bør undersøkes nærmere.

Jeg ser at du har en TSH som ligger under referanseverdien på den første prøven din, og på den neste har den falt ytterligere, ned mot null, og det uten at du går på stoffskiftemedisin. Vi som går på levaxin eller naturlig thyroid, ser at TSH synker når dosen med medisin økes, men det er jo ikke tilfelle hos deg.

TSH produseres av hypofysen, som er en liten kjertel på undersiden av hjernen. Via TSH gir hypofysen beskjed til skjoldbruskkjertelen, om hvor mye den skal danne av thyreoideahormon.

Jeg har funnet noen linker til deg hos rexxy69, som kanskje kan hjelpe deg litt videre i forhold til dine lave TSH-verdier:
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10393 , les det hun skriver om hypofysen, og
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11156

Hvis jeg forstår det riktig, er det slik at feilfunksjon i hypofysen kan gi lav TSH. rexxy69 skriver dette: En årsak kan være at binyrenes kortisolproduksjon er forstyrret (for mye eller lite kortisol) og dermed ikke gir korrekt informasjon til hypofysen.

Må bare ta forbehold om at jeg ikke er noen lege, så jeg vet ikke om dette med hypofysesvikt og forstyrret binyrefunksjon kan gi et blodprøveresultat likt ditt, med bare TSH lavere enn referanseområdet og de andre prøvene "normale". Sikkert andre som vet mer enn meg om dette?

Ønsker deg i hvert fall masse lykke til, med å finne en annen lege som kan hjelpe deg videre!

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Som Bettie B. sier, TSH er ikke innenfor normalverdiene, og prøvene tyder faktisk på at du produserer mer hormoner enn du skal ha, ikke for lite. Eller så er det et problem med sentrene i hjernen som skal styre dette. Men det siste virker ikke så sannsynlig, ut fra verdiene på T4 og T3.

Det fins en rekke tester som går på andre ting enn blodprøver, og som kan gi en ide om hvor du ligger.

Kan du sjekke hvor mange pulsslag du har minuttet om morgenen før du er stått opp, og gjerne ta temperaturen samtidig, helst i endetarmen? Og få noen til å telle hvor mange åndedrett du tar i løpet av et minutt - helst når du er i ro, og uten at du selv følger med akkurat da. Det gir en ide om hvor stoffskiftet ligger. Og hvor er du i forhold til normalvekten?

(det fins en masse andre tegn, men et sted skal man begynne)

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Hei Cathinka!

Sitat Opprinnelig skrevet av Cathinka Vis post

19.11.07:
    S-FT4 9,5 - 22,0 21,2
    S-THYROXIN 58-161 128
    S-TRIJODTHY 1,3 - 2,6 2,0
    S-TSH 0,40 - 4,50 0,31*

16.02.10:
    S-FT4: 9,5 - 22.0 19,3
    S-Thy.perox.ant < 50 < 10
    S-THYROXIN 58 - 161 133
    S-Trijodthy 1,3 - 2,6 1,8
    S-TSH 0,40 - 4,50 0,07* M
    S-TSH rec.antis <1,5 < 1,5
    S-FSH 1,2 - 21,0 13,0

De siste 2 årene har jeg hatt lave jernlagre,og tatt jerntilskudd med jevne mellomrom.
    Kan ikke mye om stoffskiftet så disse prøvesvarene sier meg lite, men ifølge legen er jeg innenfor normalverdiene og har ikke stoffskiftesykdom.
    Hilsen Cathinka.
    Bare en kjapp kommentar. Som jeg har skrevet
    opp og ned om her på forumet er TSH en dårlig markør for å se om det er noe feil med stoffskiftet. Forstår rett og slett ikke hva legen har ment å se av disse prøvene. Det er målt totalkonsentrasjon av T3 og T4 samt FT4 men ingen fri konsentrasjon av T3 (FT3). Det er heller ikke målt andelt transportproteiner TBG event. også albumin. T3 og T4 binder seg til disse transportproteinen når de fraktes rundt i blodbanen. Det er andelen frie hormoner som ikke er bundet til transportproteiner som er biologisk aktive.
    FT4 er i øvre del av normalområdet mens TSH er lav. Det kan være tilfeldig (avhengig av tid på døgnet prøvene er tatt) så disse prøvene bør taes på nytt sammen med FT3, TBG og eventuelt albumin siden albumin også fungerer som transportprotein for tyroideahormoner. Anti-TPO bør også gjentas siden den kan variere mye (spes. tidlig i forløp) samt TRAS, B12, folat, Vit. D og full jernstatus.

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    9

Tusen takk for svar Er ikke i bedre form, men får vente og se hva de nye prøvene viser. Får svar på tirsdag.
    Mvh Bente.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Blodprøver

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Redigert inn: men så er det viktig å vite at; selv da så er det ikke sikkert blodprøver gir sikkert svar!

Så har blant andre rexxy69, n`Finn og Anisa skrevet mye bra om blodprøver (også) -
    skal se om jeg finner linker til deg... usjda: jeg må gå hvert øyeblikk :(
    Ser du har fått flere svar og linker

Forumets forside har plukket ut mye av viktig info - f.eks denne: Normalområdet finnes ikke

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Mange syge mennesker nægtes behandling med henvisning til, at resultater af deres blodprøver er "fine", eller "indenfor normalområdet"....

Særlig de syge, der er så uheldige at have udviklet et sekundært eller tertiært lavt stofskifte (læs her hvad det er) samt de stakler med primært lavt stofskifte, som desværre endnu ikke er "slemt nok" (TSH-tallet er "for lavt" = "subklinisk hypothyreose") - de bliver nærmest altid tørret af og afvist med henvisning til, at deres blodprøver er fine og ligger indenfor "normalområdet", hvorfor de (sørme) må fejle noget andet, end lavt-stofskifte-relateret. De forbliver syge, uden behandling, til tilværelsen smuldrer og deres og familiernes liv ligger i ruiner.

Men hvad er "normalområderne" ellers andet, end lægernes eget værktøj, som leder lægerne direkte til fejldiagnoser eller manglende diagnoser, mens det direkte skader deres patienter. Hvorfor skal "normalområderne" passe til alle patienter? Man kan heller ikke bruge den samme skruetrækker til alle slags skruer.

"Normalområdet" findes ikke....

Alt står og falder med hvor højt/lav ligger du "naturligt" med frit T4.... altså hvad er "medfødt" for dig. Det er faktisk ingen som ved fordi vi får jo først målt vores thyreoideahormoner når det er gået galt, på en eller anden måde. Dvs. vi ved ikke hvor vores "naturligt" niveau for frit T4 ligger. For nogle (som jeg f.eks.) skal det "medfødte" FT4 ligge på omkring 28-30+, vel at mærke UDEN at jeg/vi har skygge af symptomer på hyperthyreose eller har hyperthyreose i det hele taget.... Jeg er den energiske "type" af naturens hånd og har været det altid, også i barneårene. Men lægerne aner intet om de medfødte variationer og betragter det høje FT4 som værende sygdom, hvilket det IKKE er hos min personlighedstype. Det er så baggrunden for, hvad jeg kommer til at skrive nu:

Niveau af frie thyreoideahormoner, der er "normalt" for en given person kan variere voldsomt. For eksempel kan en person have et normalt niveau af Frit T4 i den øverste ende af normalområdet (eller højere, hvis "normalområdet" er sat for lavt af lægestanden), og selv et mindre fald i dette FT4 kan faktisk forårsage en (tilmed voldsom) stigning i TSH, selv om det "resterende" FT4 fortsat befinder sig indenfor "normalområdet".

Omvendt kan en anden person have sit "normalt" FT4 i den nedre ende af normalområdet og for denne person kan selv en lille stigning af FT4 blive forbundet med mild hyperthyreose og et undertrykt TSH, på trods af at vedkommendes FT4 ligger lavt i forhold til "normalområdet".

Derfor er det nødvendigt at individualisere range af FT4 for de enkelte personer og det er i denne kontekst, at man burde betragte ethvert prøveresultat. Det gør man desværre ikke. Man går derimod altid ud fra FT4-værdier der kendetegner den større population af raske (tror man) personer, man har anvendt som en rask reference til tolkning af prøveresultater. Man skal huske, at disse "raske" personer defineres som raske ved hjælp af foreløbige antagelser om, hvad er "normalt". Dvs. kan ingen ved deres forstands fulde brug kunne hævde, at nogen er med garanti rask, eller syg - for den sags skyld.... Lægerne er ingen undtagelse, selv om de tror det.

Når man forestiller sig, at data fra mennesker (man tror er raske) med skjult "subklinisk hypothyreose" indgår i gruppen af "raske" personer, hvis FT4-værdier skal danne et gennemsnit mellem den øverste og den nederste grænse for, hvad der er "normalområdet", da vil dette "normalområde" ligge alt for lavt.

Skulle der derimod være (i "beregningsgruppen" af raske) et flertal af personer som jeg, hvor FT4 naturligt SKAL ligge højt - ville "normalområdet" ligge for højt i forhold til gennemsnittet. Og gennemsnittet mener jeg IKKE gennemsnit af forsøgspersoner, hvis "raske" FT4-værdier skal danne et grundlag for laboratorie-reference, men et gennemsnit af alle mennesker ude i verden.

Det er derfor, at jeg altid ser på personlighedstypen samtidigt med, at jeg ser på prøveresultaterne og jeg mener helt bestemt at have iagttaget en klar sammenhæng mellem de uvårne forhenværende energibomber og deres FT4, som skal ligge enten øverst eller over "normalområdet", og dette bekræftes altid i de (desværre) ikke mange tilfælde, hvor primærbehandling lykkes idet deres læge blæser på tallene og behandler efter symptomerne, uden at skrige "hyperthyreose" hver gang deres FT4 rammer loftet (eller TSH rammer bunden = umålbart).

"Normale" læger fluks beordrer patienterne til at reducere medicindose og så har vi tragedien: folk bliver hundesyge igen.

Gode læger ser på symptomerne (eller mangel på symptomer) og ellers ser de efter om patienten stortrives.

Stortrives patienten - er medicindosis korrekt! Så enkelt kan det siges!

Resultaterne af blodprøver var altid kun beregnet til at blive brugt som en indikator alene. I dag er de blevet ophøjet til en "bibel", på trods af at patienterne ikke kan tvinges ind i et standardsæt af parametre.
    Parametrene for thyreoideafunktionsprøver er baseret på 95% referencemarkører gældende for såkaldte raske mennesker. Det er slet og ret kun en antagelse og diagnose stillet på dette grundlag må nødvendigvis betragtes som ekstremt "løs". Hallooo! De kalder sig for medicinvidenskabeligt uddannede fagfolk - disse læger og alligevel lader de dem lede af et kaos af løse antagelser kombineret med en religiøs indstilling til den u-videnskabelighed, hvor sandheden er, hvad lægerne bestemmer den skal være!

Den kliniske praksis er behæftet med alvorlige fejl. Vildledende oplysninger med hensyn til fortolkningen af "referenceinterval" spiller en væsentlig rolle i dramatisk stigning af uopdaget hypothyreose på globalt plan. Biokemikerens vurdering af blodprøverne i et laboratorierapport som værende "normale" betyder ikke nødvendigvis, at patienten ikke har en lidelse i skjoldbruskkirtlen. Begrebet "gråzone" er givetvis opfundet for lægerne og lægerne alene. Hellere en forkert diagnose end indrømmelse af uvidenhed!

I den nuværende protokol for diagnosticering og behandling af subklinisk hypothyreose er der ikke plads til individualitet. Professor Ralph Gräsbeck, en af faddere til begrebet referenceintervallet eller "normalområdet" advarede den samlede medicinske profession i 1990 mod at anvende en forkert terminologi såsom "normal" og han begrundede sin advarsel med at argumentere for, at hvad der er normalt for en person er ikke normalt for en anden.

Udtryk som "normal", "indenfor/udenfor normalområdet", "øverst i referencerværdier og nederst i referenceværdier" eller slet og ret "borderline" (gråzone, "grænsetilfælde" o.l.) - vil alle påvirke enhver vurdering som går forud for en diagnose. Hvis man ændrede terminologien og udelukkede disse udtryk - ville alle "grænsetilfælde" forsvinde som dug for solen, tillige med at behandlingen af den allerede diagnosticeret hypothyreose ville med èt blive meget mere effektiv end den er nu. Patienterne er enten hypothyroide eller ikke-hypothyroide. Lige som man ikke kan være "lidt gravid" eller "lidt død", kan man (i virkeligheden) heller ikke være "lidt hypothyroid"! Hvor svært kan det være!?

National Academy for Clinical Biochemistry (USA) har i 2004 fastsat verdens referenceinterval for TSH til 0,4 mU/l - 2,5 mU/l. Men allerede i 2006 behagede det British Thyroid Association at hæve referenceintervallet for TSH helt op til 10 mU/l for både primær OG subklinisk hypothyreose, selv om disse nye guidelines ikke var blåstemplet af National Institute for Health and Clinical Excellence, hvis opgave netop er at sikre "kvalitetsstandarder for sundhedsydelser, så en klinisk behandling (eller et sæt af kliniske procedurer) kan anses for yderst effektiv, omkostningseffektiv og sikker." Hidtil har National Institute for Health and Clinical Excellence ikke udsendt nogen vejledning om diagnose og behandling af hypothyreose. Alligevel blindt følger den skandinaviske lægestand British Thyroid Association's guidelines, på trods af at selv den britiske, egen kontrolinstitution end ikke støtter disse! Hvorfor adlyder de skandinaviske læger slavisk de britiske "skrivebords-definitioner", de kun kan følge ved stort at ignorere såvel symptomer, klinisk vurdering som patientens sygehistorie?

Hvad er det så skidt for?

Mange af de specifikke tegn og symptomer for subklinisk hypothyreose synes at "dele" gråzonen med tilsvarende tegn og symptomer på primær hypothyreose. F.eks. udmattelse, træthed, vægtøgning og hårtab er klassificeret af mange i den medicinske profession som ikke-specifikke tegn og symptomer for hypothyreose. Så er der de tavse følger af subklinisk og primær hypothyreose: depression, kognitive sammenbrud, højt kolesterol, hjertekarsygdomme, blot for at nævne nogle af mange. De iagttages, diagnosticeres og resultatsløst behandles udenfor hypothyreose-sammenhængen, fordi resultaterne af thyroidea funktionstest returneres med vurdering: "indenfor normalområdet". Derfor er begrebet "normalområdet" livsfarligt for os med hypothyreose!
    Anisa har i sin signatur lagt inn direktelinker til mange flott informasjonstråder.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Enig med rexxy69 i at det bør tas flere prøver -

Må bare innvende at Fritt T3 faktisk er tatt, det er prøven S-Trijodthy(ronin).

TSH rec.antis ser ut til å være TRAS (thyroid receptor antibodies/antistoffer). Den er bare såvidt normal. Her lukter det (lett?) forhøyet stoffskifte, altså hypertyreose. (Uten at TRAS forsåvidt utelukker hypotyreose, for positiv TRAS fins hos noe rundt 20 prosent med hypo, husker ikke nøyaktig i farta. - De' ska itj vær lætt, sjøh.)

Så derfor foreslår jeg i første omgang å bruke de gamle metodene, og for eksempel sjekke om tempen er over eller under 36,8 om morran. For slitenhet kan både skyldes at kroppen går på lavgir, og at den går på litt for høyt gir. Tørt hår er forsåvidt et klassisk tegn på lavt stoffskifte, men man får ikke fett hår av høyt - for å si det sånn.

---

PS: Det er en del her med lavt stoffskifte (inkludert meg selv) som er litt lei av å bli fortalt at TSH er for lav, og at vi må gå ned i medisin, når vi endelig at vi begynner å få nok medisin. Så det er en viss skepsis til TSH-prøven ... Men den måler jo faktisk noe, da. Problemet er tolkningen.

Og så venter vi på de nye prøvene -
    Sist endret av Jerene; 05-02-11 kl 14:07 Begrunnelse: PS

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Blodprøver
    Av skaye i forumet Blodprøver
    Svar: 9
    Siste melding: 08-09-08, 22:45
  2. Jeg har hatt anoreksi, PTSD og nå i det siste lavt stoffskifte
    Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 43
    Siste melding: 23-11-06, 15:16
  3. Nye blodprøver..
    Av Anne Ma i forumet Blodprøver
    Svar: 10
    Siste melding: 18-08-06, 21:59
  4. blodprøver
    Av cathrin i forumet Blodprøver
    Svar: 13
    Siste melding: 16-06-06, 20:34
  5. Blodprøver!
    Av Viksi i forumet Blodprøver