Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
-
20-09-10, 21:40 #1
En vill og gedigen "vitenskapelig" feilslutning - TSH , FT4 og FT3.
Hvordan kan vi vite at skjolkjertelhormon når inn i cellene og blir brukt effektivt?
Det første og det viktigste faktum at du er bevisst og i live. Dette forteller oss indirekte at minst noe hormon kommer frem og gjør det det skal inne i cellene. Hvis ikke noe hormon jobbet i cellene, ville vi vite det fordi vi ville gå inn i koma og deretter dø.
Vi har faktisk indirekte tester som med tilstrekkelig nøyaktighet forteller oss hvordan cellene reagerer på hvor mye skjoldkjertelhormon vi tar.
Siden slutten av 1800-tallet har basalstoffskifte blitt brukt til å fortelle oss noe om kroppens samlede energiomsetning. Basalstoffskifte, standardstoffskifte, hvilestoffskifte, basalmetabolisme, den mengde energi organismen omsetter per tidsenhet under bestemte, såkalte basale, betingelser kalles metabolismehastigheten eller stoffskiftehastigheten. Disse betingelser omfatter at målinger av basalstoffskiftet skal foretas om morgenen, i hvile og avslappet tilstand, 12–18 timer etter siste måltid og med omgivelsestemperatur ca. 20 °C. Energiomsetningen øker nemlig under muskelarbeid, i forbindelse med næringsopptak og ved lave så vel som ved høye omgivelsestemperaturer. Basalstoffskiftet er således uttrykk for hvor meget energi som kreves for at de absolutt nødvendige (basale) livsfunksjoner skal opprettholdes.
Under omsetningen av energien i næringsstoffene bruker organismen oksygen. Basalstoffskiftet beregnes derfor vanligvis ut fra den mengde oksygen som tas opp fra innåndingsluften per tidsenhet. Denne mengde måles med spesiell apparatur. Basalstoffskiftet varierer med alder, kjønn, høyde og vekt. Hvis disse faktorene er gitt er det konsentrasjonen av skjoldkjertelhormoner i blodet som betyr mest for størrelsen av basalmetabolismen. For et individ angis det vanligvis som prosent av en gjennomsnittsverdi for individer av samme kjønn og med samme høyde og vekt.
Denne testen gir en nøyaktig nok måling av oksidativt stoffskifte inne i cellene. Skjoldbrukshormon styrer kraftfullt frekvensen av oksidativt stoffskifte. Hvis du har en lav basalmetabolisme grunnet hypotyreose, så har du ganske sikkert en langsom oksidativ metabolisme og et målbart langsomt basalstoffskifte.
Ulempen med denne testen er at det er variasjon i målingene, og den mest nøyaktig vurdering av en persons basalstoffskifte kommer fra flere målinger, fortrinnsvis tatt midt på natten. Til tross for denne ulempen som kreves for nøyaktig testing, er denne testen den mest nyttige måling av cellulær effekt av skjoldkjertelhormon.
Det finnes en rekke andre indirekte tester av den cellulære effekten av skjoldkjertelhormon. For eksempel kan du måle din basale temperatur hjemme. Du kan også måle basal puls og blodtrykk. Du kan også få noen til å hjelpe deg til å sjekke refleksene i akillessene for å se om refleksen er synlig raskere i sammentrekningsfasen enn i avslappingsfasen. En EKG når du er dypt avslappet kan også være nyttig om du har kvalifisert hjelp til å tolke resultatene.
Du kan også sjekke symptomlister for å se hvor mange symptomer karakteristisk for hypotyreose eller perifer skjoldkjertelhormon motstand du har. Det er viktig, selvsagt, å vurdere om hypotyreoseliknende symptomer kan ha andre årsaker. Noen mulige årsaker enn for lite skjoldkjertelhormon er en stillesittende livsstil, ernæringsmessige mangler, en diett som destabiliserer blodsukkeret eller er pro-inflammatorisk. Andre mulige årsaker er kortisol eller kjønnshormon mangler, og bruk av legemidler som senker stoffskiftet, for eksempel beta-blokkere.
Du kan også ta en rekke blodprøver for å se om resultatene er i samsvar med hypotyreose. For eksempel kan du måle kolesterol og LDL nivåer. Disse er høye hos mange mennesker som har sunt kosthold og trener regelmessig, men er underbehandlet med skjodlkjertelhormon. Du kan få erytropoietin (EPO)målt. Dette er et protein som kan være lavt når underregulering av skjoldkjertelhormon har redusert oksygenmetningen i blodet. Erytropoietin (EPO) øker kroppens egenproduksjon av røde blodlegemer og benyt¬tes i behandlingen av pasienter med alvorlig blodmangel. Du kan også få antiskjoldbruksnivåer målt for å se om de er høye. (Anti-TPO/TRAS)
Har du lagt merke til at jeg ikke inkluderer blodprøver for TSH, fritt T4 og fritt T3 nivå? Disse testene er av begrenset verdi. De har bare mening når de er langt utenfor rekkevidde. Hvis de er i området eller i nærheten av normalområdet er de helt ubrukelige til å fortelle deg om du har god nok skjoldkjertelhormonregulering fra medisiner. Det eneste de forteller oss er effekten av hypofysens sekresjon av TSH på skjoldbrukskjertelen, og effekten av skjoldbrukskjertelens hormoner på hypofysen. De forteller oss ikke noe som helst om effekten av skjoldkjertelhormon på celler i andre kroppsvev. Å trekke slutningen at skjoldkjertelhormoner er velregulert ut i fra disse hormonenes nivåer i blodet er ikke bare indirekte - det er en vill og gedigen vitenskapelig feilslutning. Denne medisinske katastrofen er isenesatt av produsentene av disse testene i tillegg til produsentene av syntetisk skjoldkjertelhormon og er daglig ansvarlig for den omsorgssvikt hypotyroide pasienter verden over lider under – hver dag, uke, måned og år.
Jeg kunne fortsette med en lang liste av andre nyttige og ofte unyttige tester, men mitt poeng er dette: Vi har nok av tester som indirekte måler de cellulære effektene av skjoldkjertelhormon, og de er langt mer diagnostisk meningsfulle enn å bruke TSH , fritt T4 og fritt T3.
Har du spurt din lege: ”Hvordan kan vi vite at skjoldkjertelhormon når inn i cellene og blir brukt effektivt” er du på rett spor. De fleste leger er derimot ”way off track”. De fleste leger tar del i denne moderne medisinske katastrofen selv om informasjonen du ba om, er lett tilgjengelig for en nysgjerrige person, særlig leger.
H:-)
-
21-09-10, 11:02 #2
Sv: En vill og gedigen "vitenskapelig" feilslutning - TSH , FT4 og FT3.
Nok en flott artikkel rexxy69.
Har kommet til samme konklusjon, og er helt enig med deg.
Som jo avføder en tanke om at vi her, bør forsøke å komme frem til et sett blodprøver som avdekker det reelle stoffskiftet. Det finnes mange stoffskiftevariable prøver - hvilke er best ?
At EPO også er en av dem har jeg ikke tenkt meg før du nevner det - det finnes sikkert fler som kan brukes ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-09-10, 11:23 #3
Sv: En vill og gedigen "vitenskapelig" feilslutning - TSH , FT4 og FT3.
Jeg kan jo forstå hvorfor disse blodprøvene brukes - de er enkle å organisere og helsevesnet har rutiner for å håndtere dem på alle nivå.
Men det er ingen god unnskyldning for å tviholde på at de forteller hele sannheten når pasientens formening ikke stemmer overens med "kartet".
Artikkelen var veldig god rexxy69 - og legger vekt til mine argumenter for å heller bruke puls, temperatur og subjektiv "følelse" som rettesnor for når medisineringen er god enn blodprøvene for min del.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
21-09-10, 11:40 #4
Sv: En vill og gedigen "vitenskapelig" feilslutning - TSH , FT4 og FT3.
Liker veldig godt det du skriver, rexxy69.
Det som er så trist er at de fleste trenger hjelp å støtte av helsevesnet både for å få tatt slike prøver som du nevner, å få tolket dem og sist, men ikke minst å få behandlet dem. Jeg vet for min del ikke hvordan en lav EPO prøve behandles? Eller hva jeg skal gjøre med det faktum at pulsen min stiger til 130 bare fordi jeg står opp av sengen...alt blir bare synsing, prøving og feiling. Til syvende og sist hvis jeg så blir bedre har man gjerne prøvd så mange ting på en gang at jeg ikke vet hva som virker???
-
21-09-10, 14:56 #5
Sv: En vill og gedigen "vitenskapelig" feilslutning - TSH , FT4 og FT3.
Jeg forstår det slik at dette gjelder enten man tar medisin eller ikke

For egen del så skulle jeg gjerne visst om: "skjolkjertelhormon når inn i cellene og blir brukt effektivt".
Jeg måler tempen hver morgen og kveld - den har bedret seg noe etterhvert,
men jeg vil nå be legen om å få målt EPO, LDL og kolesterol.
Takk for denne fine info'n
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
21-09-10, 15:05 #6
Sv: En vill og gedigen "vitenskapelig" feilslutning - TSH , FT4 og FT3.
-
21-09-10, 15:24 #7
Sv: En vill og gedigen "vitenskapelig" feilslutning - TSH , FT4 og FT3.
Jeg får håpe mest mulig går inn

Fordi blodprøveverdien på fT3 ligger "for høyt" ift "normalområdet" så vil legen at jeg skal gå ned på doseringen.
Jeg har gått opp på dosen isteden - og gitt beskjed om at jeg selv tar ansvaret for dette:
Legen er ikke veldig fornøyd med det..
Kanhende legen og jeg kan være enige om oppdosering, hvis lite skjolkjertelhormon når inn i cellene;
dvs at blodprøveverdiene gir et falskt bilde av hvorvidt kroppen nyttiggjør seg medisinen..
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
21-09-10, 15:36 #8
Sv: En vill og gedigen "vitenskapelig" feilslutning - TSH , FT4 og FT3.
Og det gjør de jo Kevlin.
Blodet er jo bare en transportetappe fra produsent til forbruker, ingen hormoner gjør noe nytte der. Blodet forsyner kroppens miliarder av celler, og langt de fleste stoffskfitehormoner (fT3) befinner seg forhåpentlig inne i cellene.
Disse reflekteres jo ikke av en blodprøve.
Jeg har ikke sett noen tall på det, men det må være bare en mikroskopisk del av stoffskiftehormonene som er i blodet som frie T3. Om det mangler noen inne i cellene vil ikke en blodprøve kunne si noe om - men vi vil merke det....
Har sett at leger er veldig obs på om fT3 er forhøyet - min egen inkludert.
Jeg tror det kommer av at de som har hypErthyreose får det, og at man mener at dette er årsaken til en viss overhyppighet av diverse følgetilstander som feks hjerte og benskjørhet. Tror forresten dette er foreldet kunnskap.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-09-10, 15:46 #9
Sv: En vill og gedigen "vitenskapelig" feilslutning - TSH , FT4 og FT3.
De siste månedene har det vel mest vært erfa som har vært produsenten ;0)
Kanskje det fins noe som kan hjelpe til å slippe mer/mest mulig av de skjolkjertelhormonene som er i blodet inn i cellene..
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
21-09-10, 17:27 #10
Sv: En vill og gedigen "vitenskapelig" feilslutning - TSH , FT4 og FT3.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
Min nye kokebok-"bibel" - "Nourishing Traditions"
Av anitab i forumet Helbred og kostholdSvar: 1Siste melding: 25-09-11, 15:06 -
"Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
Av Anisa i forumet Andre bøkerSvar: 4Siste melding: 07-03-09, 16:12 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 17:11
Svar med sitat

Bokmerker