Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard Nye blodprøver..

Hei folkens

Jeg fikk i dag resultatet på mine nye prøver.
    HISTORIEN:

Referanse 0,40 - 4,40 : 12-22 : 3,1 - 6,3
    , TSH, T4, T3
    26.07.2004, 2,5: 15:
    07.03.2005, 4,4: 16:
    16.09.2005, 14* H: 12* L
    03.10.2005, 13* H :14
    07.12.2005, 0,26* L: 23* H: 5,9
    13.02.2006, 1,6: 21: 4,6
    20.04.2006, 0,22* L: 21: 6,4* H
    16.06.2006, 8,0*H: 14: 4,4
    31.07.2006, 6,8*H: 17: 4,9
    Jeg tenkte å ringe legen mandag, siden han ikke har ringt meg og bedt meg øke dosen. Det jeg gjerne skulle hatt innspill på er hvor mye jeg burde øke??

Som dere kan se på historien ble jeg bittelitt høy 20 april. Da gikk jeg på 100µg pr. dag. Egentlig vil jeg øke til samme dose nå (100 µg). Har idag 75 µg pr dag og har hatt den dosen siden 16. juni. Tror dere det er en logisk doseøkning? Jeg var jo ikke særlig over på T3'en. Ref.området er 3,1-6,3 og jeg hadde 6,4*. Ikke store utslaget akkurat!! Og jeg hadde jo hatt 100 µg siden desember. Og det har jo vært greit det... PS: Da jeg hadde høye verdier i desember brukte jeg 150 µg.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Hei Anne Ma!

Leste innlegget ditt tidligere i dag, men har drøyet litt med å svare, fordi jeg ikke føler meg kompetent nok! For det første har jeg fortsatt ikke riktig skjønt dette med halveringen av dosen som du gjorde i vår! For det andre så hopper jo stoffskiftesvarene dine en god del ser det ut til, og da synes jeg med en gang det blir vanskeligere og vurdere.

Du har jo dette med blokkerende TRAS osv og jeg har ikke så mye kjennskap til dette.

Så jeg vet ikke egentlig hva jeg ville gjort i dine sko.

Men siden legen din ikke har ringt deg foreslår jeg at heller du ringer han (som du også selv har skrevet at du skal)

Blir du ikke noe klokere etter samtalen så kan vi jo gå inn og søke og eventuelt spørre litt på lommelegen.no. Det finnes noen riktig dyktige leger der inne, ...innimellom alle de andre da, selvfølgelig

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Marianne

Takk for responsen! Jeg vil bare oppklare, at TRAS er et antistoff og det har ingen betydning som jeg vet i medisineringen. Jeg skal så vidt jeg og legen vet, behandles som om jeg har hypotyreose.

Selv synes jeg ikke prøvesvarene mine har svingt så mye. 16 sept i fjor fikk jeg endelig utslag på prøvene. Startet Levaxin behandlingen 8 oktober, så de utslagene jeg hadde i oppdoserings perioden er dekket på en måte. Des 05 ble jeg bitte litt høy på T4 pga at jeg økte dosen til 150 µg. Etter at jeg gikk ned til 100 µg i desember 05, så har jeg vært ganske stabil. Det eneste er T3 som har svingt noe.

Det med halveringen av dosen var at endokrinologen på SUS skrev til legen min at jeg var overmedisinert og/eller kanskje bare hadde en forbigående stoffskiftelidelse. Det var liten eller ingen grunn til å droppe dosen min ut over det. (Jeg har ikke lest svaret fra endoen)

Selv tror jeg en dose økning opp til 100 µg ikke vil være noe som kunne tilsi at jeg er farlig høyt medisinert. Ville egentlig bare høre om folk her inne er enige eller ikke. Men gjerne de som vet mest om akkurat sånn er på ferie. Så da får jeg ta samtalen ut fra det jeg mener er best ;)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei Anne Ma

Er ikke god til tall ang hypotyreose, og er også litt usikker på måten du setter det hele opp, f.eks. hva betyr H og L?

Det eneste jeg kan trekke ut av det er at du har i det siste hatt en TSH på 8 og 6,8, og jeg har hørt at det ideelle er å få TSH nær 1.

Se f.eks. her:
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952

Det er enighet om at hypotyreose primært skal behandles med tyroksin. Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,5 - 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin. Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2 - 1,0 mIE/l.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Det er vanskelig å lage lesbare tabeller i denne forumtypen, fordi det er laget slik at man ikke kan sette inn mer enn ett mellomrom etter hverandre, for eksempel. Det blir lettere å lese tabellen din hvis du setter inn punktum i stedet for mellomrom, Anne Ma. ;)

Stjerne pluss H eller L etter et resultat går jeg ut fra betyr at resultatet er utenfor referanseområdet og at det enten er Høyt eller Lavt, altså at verdiene er over eller under referanseområdet. (Slik er det i hvert fall på "min" lab.)

Egentlig virker det som du bare ønsker deg litt støtte på at du kan øke dosen din med 25 µg pr. dag - og du har i hvert fall min fulle støtte på det. Du har en altfor høy TSH til å være medisinert, og det viser tydelig at kroppen din ønsker mer tyroksin. Det har dessuten gått over seks uker siden forrige doseøkning, ikke sant?

(Husk å informere legen om doseøkningen så snart du kan, bare.)

P.S. Resultatene dine minner meg en del om mine egne, faktisk - mine spretter også opp og ned helt uten mål og mening for tiden...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei
    Er ikke god til tall ang hypotyreose, og er også litt usikker på måten du setter det hele opp, f.eks. hva betyr H og L?
    Det er det samme på min lab. som på Kris sin. H står bare for Høyt og L står for lavt. Stjernen markerer at verdien er utenfor referanse området.

Takk for rådet Kris. Kommer nok til å gjøre det på den måten. Ringer uansett legen mandag.
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Ja der ringte legen

Han var helt enig i å øke dosen opp til 100 µg igjen
    Må si at jeg tyvstartet i dag ;) Regnet med 99% at han ville synes det var fornuftig... 8)
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Var hos legen idag. Hadde egentlig tenkt å redusere dosen bitte litt, men han mente jeg burde holde den jeg har i noen uker til og så ta blodprøve.

Han hadde ikke skrevet brevet til Thyreoidea Poliklinikken enda, men var på vei som han sa. Så får vi se hva de mener om T3 og Armour ;)

Ellers har jeg bestemt meg for at når medisinene har stabilisert seg og jeg ikke er så stuptrett skal jeg hive meg ut i aktivitet. Var hos trygdekontoret på møte i går og vi snakket lenge og vel om det. Og jeg er jo så utålmodig. Krasjer jeg, så krasjer jeg. Så i løpet av høsten kommer jeg til å starte med en aktivitet av et eller annet slag. Jeg er LANGT I FRA sikker på at det er en god ide, men det vil jo vise seg. Da vet jeg i hvertfall hva jeg er god for eller ikke god for ;) Jeg er for utålmodig til å sitte hjemme. Det kan godt være jeg er teit! Håper jo ikke det da. Håper jeg kan være aktiv.
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Anne Ma ;)

Jeg vet ikke hvordan du har det med dine muskler, og ikke vet jeg hvor lenge siden det er du har vært i aktivitet. Men jeg vet at du har en liten mistanke om ME og aktivitet da kan være skadelig.

Jeg trener "styrketrening" ganske ofte. Dette fordi jeg verker så veldig i musklene, samt at jeg spesielt om vinteren har tiltakende muskelsvikt. Og siden jeg ikke har fått noen ME-diagnose, vet jeg ikke ellers hva jeg skal gjøre.

Men jeg får en type smerter når jeg trener, og en annen når jeg ikke trener. Hvis jeg en gang i blant blir lemster oppå de kroniske smertene, så blir det grusomt, grusomt vondt. Så vær litt forsiktig med det. Når jeg trener og lenge etterpå, rister jeg veldig i musklene og dypt inne i meg - og er fryktelig sliten. Her tenker jeg også på deg at du ikke må overdrive. Og hvis jeg blir syk lenge og ikke kan trene, må jeg begynne helt på bunnen av når jeg kommer tilbake. Så start uendelig forsiktig og prøv deg langsomt fram. Så kan du øke litt og litt når du har funnet ut av hva du tåler.

Hvis man anstrenger seg veldig med ME kan man risikere å bli mye verre. Vi har vel alle etterhvert sett dem som ligger 24 timer i døgnet med beskyttelse for lys og lyd. Oi, der vil vi ikke havne, eller hva Anne Ma ;)

Og så forresten til sist. Jeg er stuptrett hele tiden. Men når jeg har trent litt, så begynner jeg å våkne og få litt smertelindring. Så det er absolutt positivt!
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Stina

Når jeg trener og lenge etterpå, rister jeg veldig i musklene og dypt inne i meg - og er fryktelig sliten. Her tenker jeg også på deg at du ikke må overdrive. Og hvis jeg blir syk lenge og ikke kan trene, må jeg begynne helt på bunnen av når jeg kommer tilbake. Så start uendelig forsiktig og prøv deg langsomt fram. Så kan du øke litt og litt når du har funnet ut av hva du tåler.
    Det er sånn jeg også har det. Er overrasket over hvor dårlig jeg er nå for tiden, men samtidig ser jeg ikke grunn til å ikke prøve meg heller. Får ikke hjelp om man ikke kan bevise at man ikke klarer det.. ;) Også er det meg! Er så rastløs. Har vært ute av arbeidslivet i over 3 år nå. Skam lenge... Jeg føler jeg ør ta sjansen selv om jeg er usikker både på energi-nivå og om ME ligger å lurer i bakgrunnen.

Hvis man anstrenger seg veldig med ME kan man risikere å bli mye verre. Vi har vel alle etterhvert sett dem som ligger 24 timer i døgnet med beskyttelse for lys og lyd. Oi, der vil vi ikke havne, eller hva Anne Ma
    Nei der vil vi ikke være ;) Skal passe godt på meg selv Stina når den dagen kommer. Blir det for mye slutter jeg!!

Jeg nevnte for legen i dag det foredraget om ME og hva jeg tenkte om det. Og at det ble neste utredning om jeg ikke ble bedre. Han virket ikke negativt innstilt selv om det er en vanskelig diagnose. Men kanskje han håper på å slippe å gjøre det ;)

I dag understreket at han absolutt ikke trodde jeg var depressiv. Og at jeg ikke trengte å tenke på det mer. Godt å høre må jeg innrømme Da kan jeg bare fortelle rett fra leveren liksom.
    Hilsen Anne Ma

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Blodprøver
    Av Bonzo i forumet Blodprøver
    Svar: 23
    Siste melding: 08-11-07, 22:01
  2. blodprøver
    Av cathrin i forumet Blodprøver
    Svar: 13
    Siste melding: 16-06-06, 20:34

Bokmerker

Regler for innlegg