Viser søkeresultater 1 til 10 av 39
Tråd: Blodprøver!
-
24-04-05, 17:37 #1Viksi Gjest
Blodprøver!
Hei!
Jeg har lite peiling på dette, så jeg vender meg mot dere, og stiller spørsmålet:
Har jeg for lavt stoffskifte?
S-T4, fritt 10.8
S-TSH 7,2
S-LH 19,8
Anti-TPO 77,9
Burde sikkert heller snakket med legen min, men nå har det seg sånn at min lege er en gammel gretten gubbe som er umulig å snakke med, og jeg har kranglet nok med ham! Har fått tatt disse blodprøvene i forbindelse med utredning for ufrivillig barnløshet. Den legen jeg da var hos har gitt uttrykk for at jeg hadde lavt stoffskifte, men at fastlegen min måtte ta seg av det.... Ble ikke særlig klokere av det!
På forhånd tusen takk for svar!
Med vennlig hilsen Viksi!
-
24-04-05, 18:46 #2
Du har etter min mening klart et lavt stoffskifte.
Dett er fordi TSH er forhøyet, det er noe som hypofysen sender ut når FT4 og FT3 er for lavt. Normal TSH er rundt 1.
Hypothyreose diagnostiseres ofte med en TSH på over 3,6 (hormonlabben, Oslo) eller over 4 hos fürst, men de vil ha en til prøve først for å utelukke tilfeldig høyt svar, noe som kan forekomme. Tips: ta alltid denne prøven om morgenen soden den er høyest da.
FT4 er det hormonet som ble målt. Referanseområdeet er litt forskjellig fra lab til lab, men ofte fra 10 til 22.
Hos friske er det vanligvis rundt 16 eller mer, det er noe individuelt, men ikke så mye under midten.
Hos deg skraper det helt i bånn, noe som ikk er normalt, enda referanseområdet går til 10(vanligvis)
FT3 ble ikke målt, men det er ikke så nøye nå.
LH har med barnløsheten å gjøre, og jeg mener at 12 er øvre grense. Mere finner du hos www.snartgravid.com
nora
-
24-04-05, 20:01 #3Viksi Gjest
blodprøver!
Takk for svar!
Noen tips om hvordan jeg sakl gå fram for å få utredet dette?
-
24-04-05, 20:24 #4baremei Gjest
Enten så får du den gretne, gamle gubben til å skrive ut en rekvisisjon til endokrinolog, eller så sparker du ham og løper så fort du kan til en annen lege. Du har et helt åpenbart problem som skal behandles.
Det er helt utrolig at ikke legene, men alt vi vet i dag, ikke hopper i stolen over en slik TSH. Og attpåtil med lav FT4. OG antistoffer!
LØP, og med litt flaks har du både et lite nurk og form god nok til å nyte det om ikke altfor lenge.
-
24-04-05, 21:00 #5Viksi Gjest
takk for svar til deg også!
Jeg får håpe at han kan ta meg på alvor for en gangs skyld, slik at det muligens kan blie en ordning på dette!
Kan dette forresten være grunnen til at jeg er så trøtt og slapp, og at jeg har skikkelig trøbbel med å komme ned i vekt? Jeg har også vært mye plaget med at halsen min føles sår og oppblåst...kan det være pga dette?
Takk for et flott forum forresten! Godt at noen kan gripe fatt i slike problemer når doktorer gir blaffen! Skjønner snart ikke vitsen med å gå til doktorer, for de hjelper ikke mye... tenker mest bare på penger føler jeg!
-
25-04-05, 08:27 #6Viksi Gjest
Nå har jeg fått bekreftet at jeg har fått skiftet fastlege.
Så det var med glede at jeg rigte og bestilte time hos min nye fastlege som er ei ung dame med et fantastisk herlig humør!
Så nå satser jeg alt på at jeg snart skal få ordnet opp i dette!
Tusen takk til dere to som tok dere tid til å svare meg!
-
25-04-05, 10:22 #7baremei Gjest
Ja
Opprinnelig skrevet av Viksi
Jaog at jeg har skikkelig trøbbel med å komme ned i vekt?
Ja. Lege bør sjekke halsen din og henvise deg til ultralyd av kjertelen.Jeg har også vært mye plaget med at halsen min føles sår og oppblåst...kan det være pga dette?
Ikke gi opp. Fortsett å bytte lege til du finner en som tar deg på alvor.Skjønner snart ikke vitsen med å gå til doktorer, for de hjelper ikke mye...
Jeg sa til en en gang at "det er mye mulig du tror jeg bare er syk i hodet mitt, men da må du tilby meg hjelp for deg, for jeg nekter å gå sånn lenger, NOE er galt, enten det sitter i hodet eller ikke, og jeg vil ha behandling, uansett hva slags!"
Det førte merksnodig til at jeg faktisk ble tatt mer på alvor enn før. Og det satt altså ikke i hodet likevel.
-
20-05-05, 12:58 #8Viksi Gjest
Stofskiftet mitt....
Hei igjen!
Nå har jeg vært hos min nye fastlege, og hun tok meg veldig på alvor, og ville sende meg videre til spesialist hvis de nye blodprøvene mine viste at det var behov for det.
De blodprøvene som jeg tok hos henne fikk disse resultatene, og det mente hun var helt fint! Stemmer det?
TSH 2500
FT4 11,4
Anti-TPO 77,9
Stemmer det at dette ser helt fint ut, og vil det da si at stoffskiftet mitt plutselig er helt hundre nå? Kan det isåfall ha noe med at jeg oppsøkte en osteopat pga en nakkeskade, og at han har fikset på en del feil i kroppen min?
På forhånd takk for svar! Setter pris på å kunne få svar fra noen som har erfaring med dette!
Hilsen Viksi
-
20-05-05, 13:15 #9Viksi Gjest
stoffskiftet mitt igjen..
En liten oversikt over målte verdier:
januar mars mai
TSH: 0.019 7.2 0.25 (2500)
T4 14.6 10.8 11.4
Anti-TPO ------ 77.9 77.9
T3 6.4
Kan dere tyde dette for meg? Skjønner lite av det egentlig...
Har forresten gått ned i underkant av 15 kilo i denne perioden! Vet ikke om det kan spille inn på dette...?
På forhånd takk!
Hilsen Viksi!
-
20-05-05, 14:43 #10
Dine tall for TSH er hlet merkelige, jeg synes den med 7,2 stemmer best med selve hormonet, T4 som er i nedre halvdel.
Et tall på 2500 har jeg aldri sett i forbindelse med TSH. Jeg har sett 600-noe et par ganger.
De som er veldig hypo har en TSH på 20 eller 80 eller 100. Tallet er logaritmisk slik at 160 er ett hakk videre fra 80 i samme forhold som en TSH på 2 er ett hakk videre fra 1.
Hvilken antistoff-test er brukt, jeg mener hva er referanseområdet for det? Det fins hovedsaklig to testkits her i norge, dene ene har grense på rundt 100 og den andre levere. Det står på svaret.
Legen bør skrive en problemstilling på lab-rekvisisjonen.
For eksempel pasient som har diverse symptomer og man vil ha et svar fra labben på hva de kan tolke av sine analysesvar.
Alt for få leger glemmer å spørre noe på labrekvisisjonen. De har jo en rådgivende endokrinolog ansatt akkurat for det.
Og hvis man allerede er medisinert, bør det stå på rekvisisjonen.
Men de kan fint lese av på min prøve at jeg tar levxin, fordi FT4 og FT3 er nå i øvre del av midtre tredel av referanseområdet og TSH er 0,02. De kommenterer noen gang at jeg er lett over-substituert. En med samme FT4 og FT3 som ikke tar levaxin vil ha en TSH på rundt 1.
Den thyroxin som man tar (exogen kallse den da) vil senke TSH mye mer enn den som kroppen selv lager så man kan ike gå etter samme TSH-skala som den man bruker for å screene en hel befolkning for hypo-og hyperthyreose.
Kan du sjekke tallene dine på TSH en gang til?
nora
Svar med sitat
Bokmerker