Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Tråd: Blodprøver
Threaded View
-
04-02-11, 19:46 #5
Sv: Blodprøver
Hei Cathinka!
Støtter Kevlin i at du kanskje burde finne deg en annen lege! Med slike symptomer skal du ikke bli sendt hjem med beskjed om at prøvene dine er fine, her er det ting som bør undersøkes nærmere.
Jeg ser at du har en TSH som ligger under referanseverdien på den første prøven din, og på den neste har den falt ytterligere, ned mot null, og det uten at du går på stoffskiftemedisin. Vi som går på levaxin eller naturlig thyroid, ser at TSH synker når dosen med medisin økes, men det er jo ikke tilfelle hos deg.
TSH produseres av hypofysen, som er en liten kjertel på undersiden av hjernen. Via TSH gir hypofysen beskjed til skjoldbruskkjertelen, om hvor mye den skal danne av thyreoideahormon.
Jeg har funnet noen linker til deg hos rexxy69, som kanskje kan hjelpe deg litt videre i forhold til dine lave TSH-verdier:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10393 , les det hun skriver om hypofysen, og
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11156
Hvis jeg forstår det riktig, er det slik at feilfunksjon i hypofysen kan gi lav TSH. rexxy69 skriver dette: En årsak kan være at binyrenes kortisolproduksjon er forstyrret (for mye eller lite kortisol) og dermed ikke gir korrekt informasjon til hypofysen.
Må bare ta forbehold om at jeg ikke er noen lege, så jeg vet ikke om dette med hypofysesvikt og forstyrret binyrefunksjon kan gi et blodprøveresultat likt ditt, med bare TSH lavere enn referanseområdet og de andre prøvene "normale". Sikkert andre som vet mer enn meg om dette?
Ønsker deg i hvert fall masse lykke til, med å finne en annen lege som kan hjelpe deg videre!
Lignende tråder
-
Blodprøver
Av skaye i forumet BlodprøverSvar: 9Siste melding: 08-09-08, 22:45 -
Jeg har hatt anoreksi, PTSD og nå i det siste lavt stoffskifte
Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 43Siste melding: 23-11-06, 15:16 -
Nye blodprøver..
Av Anne Ma i forumet BlodprøverSvar: 10Siste melding: 18-08-06, 21:59 -
blodprøver
Av cathrin i forumet BlodprøverSvar: 13Siste melding: 16-06-06, 20:34 -
Blodprøver!
Av Viksi i forumet BlodprøverSvar: 38Siste melding: 17-06-05, 20:16

Svar med sitat
Bokmerker