Kjempebra! Hvis du i tillegg har en annen pose med to skrelte gulerøtter, en tomat, en halv paprika, ett eple, litt fennikel, en pære, en klementin. Altså ikke alt! Men en eller to ting. Da får du et kjempefint måltid! Du er på vei! Og jeg tenker at når noen sier til meg "det høres da trist ut!" når jeg forteller om maten jeg spiser, og det jeg ikke spiser, at det er nå ettersom man ordner seg.

Og jeg ordner meg! Og ordnierer på resept de lekreste ting. Frokost i dag: salat av to små avocado, en tredjedel fennikel (deilig lakrissmak), en halv paprika, en tomat, olivenolje. Tilbehør en havrekjeks og en kopp rooibooshte (inneholder mye jern og mineraler har jeg hørt). Det gir en fin metthetsfølelse.

Forenkling: Du kan lage middager som er xl-størrelse, og nyte restene dagen etter. Det er enkelt!
Du kan fortsatt lage spennende retter som er tyrkisk, indisk, persisk, fransk, afrikansk, gresk, spansk og italienskinspirerte! Selv om du lever uten hvetemel og sukker!

Du kan lage tzatziki av agurk og matyoughurt, holder seg tre dager i kjøleskap. Godt til salat, i stedet for saus, på kjeksen, sammen med skinke etc.
Du kan lage hommus av kikerter som du koker. Resten av kikertene fryser du ned i små porsjoner, de er fine som tilbehør i salat og varmretter.
Du kan lage guacemole av avodado, det er også et deilig tilbehør til det meste. Sunne fettsyrer! Du kan lage varianter av russisk rødbetsuppe. Rødbet, kylling eller annet kjøtt, de grønnsakene du har i huset pluss rømme, krydder. Kjempegodt!
Fiskesuppe er også noe de fleste liker. Fyll den med grønnsaker og to slag fisk, eller flere sorter hvis den skal være ekstra god.

Husk at biblioteket er fylt opp av oppskriftsbøker på glutenfritt og andre hindre i matveien.

La kjøkkenet ditt se ut som et mini-grønnsakmarked. Gå på jakt etter forskjellige ingredienser, så du ikke ender opp med å spise det samme dag etter dag. Da blir denne kosten lite fristende! Hvis det er innvandrerbutikker der du bor, har de ofte et bedre utvalg av ting du kanskje ikke har smakt før: yamsrot, søtpoteter etc.

La denne perioden av livet ditt bli en utforskning av muligheter i stedet for en trist tilbaketrekking og sutring over alt du har mister i en periode. Ønsk deg en stavmikster, blender eller kraftig kjøkkenmaskin til jul om du ikke har det. Gå bananas! Lek med maten! Bon appetit!