Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 33
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Kosthold med Vigdis

Vel, oppskrifter har aldri vært min sterke side. Jeg pleier bare å kikke i kjøleskapet og mikse jeg..
    Vi kan jo starte en tråd og råde hverandre?

Men dere kan få en fin oppskrift på glutenfrie havrekjeks her:
    Jeg dobler oppskriften når jeg lager den, da varer den lenge. De er fine å ha i veska som krisemat, enten det er legebesøk eller begravelse.

9 dl glutenfrie havregryn
    3 dl vann
    150 gr smør fra kua

Vann og smør kokes opp, havregryn sveller min 15 min i vann og smørblandingen.
    Bland i:
    1/2 ts salt
    3-4 dl mel (havre, quinoa, bokhvete, amaranth eller soyamel)
    ev ett egg

Jeg lar alt stå og godgjøre seg, svelle litt (gjerne kaldt til dagen etter).
    Kjevler. Bruk gjerne litt potetmel når du kjevler ut.
    Tips: bruk kniv og skjær bitene fra hverandre. Det smaker det samme om bitene er ruglete og ujevne eller perfekt symmetriske.

200 grader 10-15 minutter. Avkjøles på rist. Puttes i boks.

Tips: Siste bakst ble med litt julesmak med raspet fersk ingefær i deigen, veldig godt

Scones

7 dl glutefrie havregryn
    5 dl vann
    1,5-2 dl havregrøt eller kokte frø/gryn av andre slag
    1-2 kokte store poteter, knuses
    1,5 dl olje
    4 egg
    4-5 dl mel, havre, quinoa, bokhvete, amaranth eller soyamel (potetmel og maizena har lite næring i seg, frarådes)
    2 ts bakepulver
    6 ts fiberhusk

Bland alt det tørre slik at bakepulver og fiberhusk blir jevnt fordelt. Bland i det våte. Deigen skal være klissete og fuktig. Sett dem som klatter på bakeplaten med spiseskje. 200 grader ca 20 min. Min variant fra et oppskifthefte om mat uten gluten jeg la ut
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    62
    Meldinger
    409

Tusen takk. Blir nok letter å slutte med kransekake også når man har slik lett mat å forholde seg til.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Pebles: hvis du tror du har problemer med binyrene, er det viktig å ha regelmessige måltider! Tre store måltider, og tre små mellommål.

Wilsons kostsirkel:

30-40 % grønnsaker, med stor variasjon i typer, 50 % bør spises rå eller lett kokt
    30-40 % hele korn (brun ris, bygg, quinoa, amaranth, bokhvete, hirse)
    10-20 % fra dyreriket, altså kjøtt og fisk
    10-15 % bønner, nøtter og kjerner
    5-10 % frukt

Han sier at hvert måltid bør inneholde fett, proteiner og karbohydrater. På denne måten hjelper du kroppen med få energi.

Jeg lager en suppe mange dager. Hadde det vært sommer, hadde det nok vært mer salat! En suppe kan være 1-2 fileter kylling, noen grønnsaker hakket opp, og en liten neve med flak fra hirse, bokhvete eller quinoa (flakene koker fortere). Ha litt olje, matyoughurt eller rømme, så har du fått i deg fett, proteiner og karbohydrater

Hvis du kjøper kylling og fisk og deler opp i porsjonspakker, har det klart i fryseren, så går det kjapt. En sånn suppe rekker til 1-2 måtider for meg. Dagen etter lager jeg kanskje en omelett med biter av brokkoli, ost etc.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    62
    Meldinger
    409

Tuusen takk for gode oversiktlige råd, skal handle etterpå men først skal jeg spise og skrive en ordentlig handlelapp. Ikke være sulten og ikke impulsfristelser. Skal bake litt også faktisk har skrevet ut oppskriftene på kjeks og scones

Ja nå har jeg vært å handlet å holder på med kjeks baking. Må ta scones i morgen for det var ikke så mye utvalg på Kiwi.
    Jeg fant glutenfri grovbakst som jeg kjøpte med, den virket kjekk.

Vi bør faktisk lage en egen tråd med enkle og overkommelige oppskrifter som er bra. Samt at det er enkle oversikter over matvarer som er bra og ikke.

Det er jo veldig ålreit og ha et grunnlag som man kan lage en egen vri på!

Jeg hadde ikke ork til å vente med resultatet av bakingen til i morgen så jeg slang oppi 1 ltr til med vann så deigen ble så løs at jeg satte den på brett med skje.
    Slang oppi et par teskjeer med brun sirup for smakens skyld i håp om at alle i huset syntes dem er ålreite så det ikke blir så mye min og deres mat.

Har gjemt posene hvor det står glutenfritt etc. slik at det psykiske ikke spiller dem et puss.

Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    62
    Meldinger
    409

Dette ble godt, litt tykkere enn kjeks, litt mer havre kake.
    Tok dem på 170* i 40 min så de tørket like mye som stekte.

Blir nok mange slike posjoner, sånt er gull verdt for meg som er treg til å spise.

En pose med glutenfri grovbakst ble bare 6-7 dl så jeg fylte opp med 1dl havrekli.
    Blir spennende med scones i morgen.

Til middag i morgen blir det juleskinke (uten fett) broccoli,byggris og poteter.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Høres deilig ut, Pebles! Og oppskrifter kan du leke med, variere og eksperimentere! I dag tester jeg havrekjeks med carobpulver. Amarantmel kan anbefales, det gir en egen og annerledes smak, nesten litt krydret. Ouinoa har også en egen smak. Lærte av en dame for mange år siden å putte grøtrester i brød, da blir det saftigere. Og vi har jo gode gamle potetlomper, poter er fine for å få saftighet i brød. Mener de brukte mye potet, samt tyttebær i kaker og brød under krigen. I mangel av egg. Så om du ikke tåler egg, er det en mulighet! Noen av disse frø - og meltypene finner du i en matvarebutikk med godt utvalg, andre kjøpes i helsekost.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    62
    Meldinger
    409

Ja det er artig, ny glød!
    Sk!al på kjøpesenter i nærheten i dag der har dem butikk med bedre utvalg og helsekost.
    Nå blir det saker

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Pebles: hvis du tror du har problemer med binyrene, er det viktig å ha regelmessige måltider! Tre store måltider, og tre små mellommål.

Wilsons kostsirkel:

30-40 % grønnsaker, med stor variasjon i typer, 50 % bør spises rå eller lett kokt
    30-40 % hele korn (brun ris, bygg, quinoa, amaranth, bokhvete, hirse)
    10-20 % fra dyreriket, altså kjøtt og fisk
    10-15 % bønner, nøtter og kjerner
    5-10 % frukt
    Jeg vil bare gerne gøre opmærksom på, at Wilsons kostsirkel henvender sig til patienter med binyrebarksvigt. Ikke til patienter med lavt stofskifte uanset årsagen.

Wilson har skrevet sin bog med det primære mål - binyreinsufficiens = binyrebarksvigt = binyretræthed. Han har opstillet sin kostcirkel uden tage hensyn til hypothyreose, fordi det ikke er hypothyreose som er hans mål. Derfor bør hans kostcirkel justeres, så den passer til den kost, der ikke forværrer hypothyreose. Interesserede kan læse om det her.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Sjælland Danmark
    Meldinger
    113

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Hei usikker
    Ikke ha dårlig samvittighet! Det er aldri en farbar vei! Det er ikke lengre siden enn september at jeg drakk litt alkohol, spiste litt sukker og drakk kaffe. Men jeg tror at dersom du lytter til kroppen, så kan det hende at søtsuget egentlig handler om magnesium, som en skrev, eller fett. Eller at du har det som meg, jeg hadde kjempelav hypoglykemia. Da jeg startet med Cortef og Wilsons matråd, kunne jeg spise 8 måltider hver dag. Mannen min sa at han kunne ikke se forskjell på de små mellommåltidene og de tre store hovedmåltiene, for de var alle (7-8) omtrent like store. Nå holder mathungeren på å roe seg ned, så jeg regner med at snart er jeg i stand til å ha mellommåltider som bare er en liten smakebit med karbo/protein med liten paprika/tomat til. Jeg har skeiet ut med to kakebiter i denne tida, og kommer til å bevisst skeie ut et par ganger til i juletida (Norges beste baker er fransk og holder til i Oslo).

Nå koster det meg ingenting å holde denne linjen! Resten av familien spiser pepperkaker, og jeg klarer å holde meg unna. Alkohol frister ikke lengre. En venninne av meg sa hun hadde funnet en kaffeerstatning, Rooibooshte med melk eller fløte. Jeg forsøker å finne frem til gode teblandinger, skal mikse noen selv etterhvert.

Jeg tror at noe av hemmeligheten er å lage god mat. Slik som Carros matlogg her på forummet vitner om. Leke litt med maten når energien kommer tilbake, lage noe som både er en lyst for gane og øyne. Belønne deg selv med god mat uten at du tømmer lommeboka! Det kan være så enkelt som 1-2 kyllingfileter og en squash, litt matyouhurt, krydder, vann og salt. Kokes, og kjøres med stavmikser. Deilig suppe!
    Takk for hyggelig hilsen, tips og råd : )! Det hadde vært en slitsom dag, med lang tur med hundene, og mye å ordne ellers, bl.a en del gåing i butikker. Problemer med bilen, og tv,en røk. Jeg har også dia, hadde vel tømt glykoselagrene brukbart, og bare "sprakk"/"løste" alle problemer" med en pose potetgull : ( Kokt i solsikkeolje, masse omega 6, som gav så betennelser i leddene, at jeg knapt klarte røre meg i 2 døgn etterpå...

Vel, vel, det var det, bilen er nå reparert, i bytte mot masse god hjemmelaget vin + sjokoladekake : )! Jeg har fått kjøpe "ny" brukt tv, egenhendig båret inn, ryggen er helt gåen, vurderer seriøst å skaffe meg en mann ; ) Er så slite, klarer ikke holde helt fokus her, tror du nevnte noe om magnesium her, det tar jeg (sammen med calsium) hver kveld : ), det skal ha en avstressende virkning, får håpe at det stemmer, for nå er d leggetid her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    62
    Meldinger
    409

Ja da kan jeg fortelle at jeg har hatt en fornuftig dag og at jeg har vært på diddelido i dag også selv om jeg var der på torsdag (pleier å være der et par ganger i uka når alt ikke går tvert imellom)

Jeg bakte som sagt havrekjeks fra oppskriften til Vigdis med litt nyanse, i går kveld.

Jeg har handlet på kjøpesenter (var i 3 butikker), vært med gubben til oslo og handlet fliser til 2 bad og en kjeller (som regel printer jeg ut fra nettet eller tilbudsavis og sender som handlelapp) pleier det når det skal handles sånne ting som tar tid å velge ut og kjøpe.

Nå var vi riktignok så heldig at min eldste datter ringte og sa at hun var hjemme hos oss og laget middag til oss (ble ikke juleskinke) hun hadde faktisk laget nydelig okse indrefilet, bakte poteter m hjemmelaget kryddersmør og salat.
    Det passet jo forøvrig greit til hva jeg bør holde meg til av mat.

Nå skal det sies at jeg fikk sove til 09.30 i dag så det er et godt utgangspunkt, og jeg har faktisk bare nikket med hodet en times tid etter mat,
    jeg har tilogmed fulgt med litt når døtrene spilte Zelda og sett litt på tv uten å sovne tvert.

det faktum at det er mest liv i meg mellom 22-23 og 02-03 er det samme.

Men så var det poenget, i dag har jeg vært flink, jeg puttet seks kake/kjeks i en zip pose, puttet det, en vannflaskem/et par sitrondråper) og dosetten i vesken.
    Jeg har spist, drukket og tatt medisin regelmessig i hele dag og jeg har gjort mye og gjennomført det.

Jeg vet jeg kommer til å være dårlig i morra, men for meg var det en seier og gjennomføre dagen og samtidig spise, drikke og ta medisin uten at det var pes.

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Glutenfritt kosthold
    Av Carro i forumet Glutenfritt
    Svar: 18
    Siste melding: 01-11-09, 13:42
  2. Har kosthold noe å si?
    Av Kikkeline i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 20-11-08, 20:49
  3. Hashimoto's
    Av Ruth Mari i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 27
    Siste melding: 11-10-07, 16:01
  4. Kosthold
    Av Marit i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 2
    Siste melding: 20-05-07, 19:46
  5. Allergier og kosthold
    Av rutta i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 3
    Siste melding: 02-10-05, 12:24

Bokmerker

Regler for innlegg