Viser søkeresultater 1 til 10 av 32
Tråd: imponert!
-
04-10-09, 14:36 #1
imponert!
Først må jeg få si at jeg er imponert over siden deres! Hvor mye kunnskap/informasjon dere har samlet, hvor hjelpsomme og støttende dere oftest er mot hverandre, mange av der gir et svært ressusjsterkt inntrykk

Mange av innleggene burde være samlet mellom to permer, arbeidstittelen kunne vært "spørsmål og svar vedr stoffskifte"
Jeg har verdens søteste lege, han har så lange øyenvipper, at en nesten kan få lyst til å bli hypokonder for å kunne gå dit litt oftere
Men den detaljkunnskapen om sykdommen som dere sitter inne med, har han nok ikke. Man har får jo også utdelt et begrenset antall minutter hos legen for å spørre om alt man lurer på....
Først må jeg få si at i motsetning til mange andre, har jeg fått tilbud om å forsøke levaxin uten å måtte argumentere eller "krangle meg til de. Han valgte å ta hensyn til hvordan jeg følte meg, mente det ikke ville skade å forsøke. men etter endelig fått nett tilgang igjen, og lest mer om emnet, og alle som forteller om at de ikke føler seg så mye friskere etter å ha brukt levaxin, spør jeg meg om det har noe hensikt å forsøke i det hele tatt, i mitt "grense" tilfelle?
Litt om meg, jeg er en kvinne 48 år, om det ikke kommer opp. har også sterk grad av fibromyalgi, og diabetes. Ingen "light" versjon, men ved å telle karbohydratene grundig. ofte mer mosjon enn jeg strengt tatt orker, klarer jeg meg uten medisiner
Overvektig grad en.
mine siste prøveresultater er som følger: s-T4 fritt, 12 (har tidligere vært nede i 11, særlig tangmel har fått det litt opp)
S-T3 fritt, 4,0.
S-TSH 1,93 på siste måling, men har tidligere(siste året) vært på 3,30 og 3,70
Anti TPO 15, S-tras som jeg ikke vet hva er, mindre enn en.
Jeg har ikke rukket sette meg så mye inn i stoffskifte problematikken ennå, så jeg er nærmest helt blank på emnet
Har de fleste av de klassiske stoffskifte symptmnene, tror også tidligere stor stressbelastning har gjort bi-nyrene slitne. Men orker ikke ta flere blodprøver nå.
Så mitt dilemma nå er, skal skal ikke forsøke disse små hvite kjemiske tablettene? Jeg kjenner at jeg har en nøling....Eller tilsier tallene mine at jeg bør førsøke de?
Hadde satt stor pris på om noen hadde tatt seg til til å kommentere de
!
-
04-10-09, 15:09 #2
Sv: imponert!
Stoffskiftet er jo lavt da, når det bare er en 11-12.
Men hva er årsaken ?
Som oftest er det jo en fatal sykdomssituasjon i kjertelen som er årsaken - den orker rett og slett ikke produsere så mye som kroppen krever. Da stiger TSH for å stimulere kjertelen til øket vekst.
Sykdommen i kjertelen kan en oppdage med testen anti-TPO, og hvis du hadde hatt et høyt tall her, så var dette årsaken til det lave fT4.
Men det er det ikke.
Det må være noe annet.
Så mener jeg da, at man bør prøve å finne den årsaken ! Og før man tyr til å ta stoffskiftehormoner ibruk.
Årsaken kan du nesten ha gitt - tangmel inneholder jod, så kansje du har jodmangel ?
En urinprøve kan jo være lurt å ta of å se på jodmengden.
Det kan være lurt å starte opp med D-vitaminer for å se om de kan øke produksjonen.
Og det kan være lurt å ta utvidede blodprøver for å sjekke stoffskiftepåvirkelige parametere.
En bør også ta TRAS. Det kan være det også som blokkerer produksjonen.
Jeg syns jo da, at alle slike ting bør forsøkes før en går på Levaxinboksen.
Det er ganske klart at i din situasjon vil du føle bedring av Levaxin.
Likevel ville jeg ventet til flere prøvesvar lå på bordet.
Har en først begynt med det, må en somregel fortsette.
Så får du jo ha lykke til med denne langvippede fyren da
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-10-09, 15:23 #3
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
04-10-09, 15:48 #4
Hei usikker

Enig med n'Finn i å ikke begynne med Levaxin før du har funnet ut mer. Du tror du har binyreproblemer, da ville jeg tatt en spyttprøve (tas kl 8, 12, 16 og 23) og funnet ut av det. Ikke kast bort til på blodprøver for å sjekke binyrene, du får ikke svar på hvordan de fungerer gjennom dagen med det.
Hvis det er binyrene som du selv er inne på vil det å starte med Levaxin nå være å begynne i feil ende. Jeg skulle ønske jeg hadde visst det jeg visste i dag og kunne startet med å teste binyrene. Det er under ingen omstendighet tilrådelig å starte med Levaxin før dette er gjort.
Lykke til
-
04-10-09, 15:56 #5
Tusen takk for svar! Du var en av de jeg håpet på svar ifra, virker som å sitte inne med svært mye kunnskap om temaet : )! Du får vurdere å omskolere deg til lege om du ikke allerede er det, en timelønn på kr 2000,- pr t er ikke til å kimse av ; ) Føles det litt uoverekommelig, så får du trøste deg med at hjelpsomme mennesker lever lengre enn andre : )
Anisa var snill og kommenterte at S-tras prøver var tatt og ok ettersom jeg skjønte, så ikke sikkert problemet lå der. Tror faktisk at jeg har fått i meg nok jod også. Men kanskje ikke vit D, mange med diabetes mangler også det, så takk for tips : )!
-
04-10-09, 16:05 #6
-
04-10-09, 16:50 #7
Lisbeth har 100% ret. Det er en meget klog beslutning. Det er mere reglen end det er undtagelsen, at lægerne selv ikke rekvirerer prøver for binyrerne, medmindre patienterne selv presser på. Denne, lægernes manglende interesse for patienternes binyrestatus, forstår jeg ikke af 2 grunde: 1. de fleste syge med hypothyreose (eller andre stofskiftelidelser) udvikler binyreproblemer, idet det er binyrerne, som bliver stand ind for den syge skjoldbruskkirtel, og dermed, jo længere man går med hypothyreose, jo mere belastes binyrerne (indtil den dag, også de bliver underaktive). Det hedder hormon feedback. 2. Selv Levaxin-producenten (og producenterne af alle andre tilsvarende lægemidler, uanset oprindelse - naturligt eller syntetisk), skriver klart og tydeligt: Bruk ikke Levaxin dersom du har ubehandlet utilstrekkelig funksjon av binyrer og hypofyseforlap.
Alligevel er det så godt som alle læger, der aldrig nogensinde, af egen drift tjekker patienternes binyrefunktion inden de udskriver recepten på Levaxin (eller Eltroxin i Danmark). Hvorfor de ikke gør det, ved jeg ikke. Jeg gætter på manglende viden om hormonkirtlernes indbyrdes sammenhænge, men dette betyder, at mange stofskiftesyges behandling allerede fra starten er dømt til at mislykkes, fordi uden velfungerende eller understøttede binyrer forværrer Levaxin sygdommen, i stedet for at hjælpe.
Sidste problem med lægerne i denne sammenhæng er de forkerte prøver de rekvirerer, når patienterne endelig lykkes at trænge igennem. Lægerne sender patienterne til en almindelig blodprøve, der overhovedet ikke viser andet end at binyrene findes, eller - hvis den syge har sygdom i selve binyrer. Den effekt binyrerne har på hypothyreose og omvendt - kan overhovedet ikke påvises af den almindelige prøve lægen henviser til.
Det skal være ne prøve, der viser cortisolets udsondrings-grad hen over (hele) dagen. Først da kan man se, om binyrerne trænger til støtte eller om alt er i orden. Det ved man nemmest ved at udtage en spytprøve, gentaget 4 gange over dagen. I Danmark kan man kun gøre det privat gennem et privat lab. Om man kan processe spytprøver for cortisol indenfor sundhedsvæsenet, eller om man også i Norge skal sende prøverne til udlandet - ved jeg ikke. Jeg ved bare, at hvis staten havde indrettet et fælles Lab for kontrol af cortisol i hele befolkningen, ville mange flere bliver raske eller meget bedre, da binyrernes tilstand spiller en stor rolle i mange sygdomme, ikke kun ved skjoldbruskkirtlen.
Derfor er det en supergod beslutning du har taget - kære usikker. Tillykke med den.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
04-10-09, 16:59 #8
Tusen takk for viktig informasjon og hyggelig hilsen
!
Ser du i tillegg til mye annet nyttig, også har lagt ut informasjon om hvordan man kan ta den første selvtesten i forhold til binyrene, veldig nyttig
Med all den informasjonene du/dere har lagt ut her
:idea:, er jeg optemistisk i forhold til å finne ut av ting
Sist endret av Admin; 04-10-09 kl 20:02 Begrunnelse: Slår sammen 2 innlegg fra 1 tråd(er) i 1 forum.
-
04-10-09, 19:51 #9
Men hvis man begynner med levaxin før hele kroppen og binyrene er slitt ut, da er det bedre.....for jo lenger man går ubehandlet så verre blir det til slutt å finne riktig dose osv. (antageligvis pga sliten binyrer)
Før sa jeg: bare begynn med levaxinen, for du finner snart ut om binyrene er for slitne, da får man først en liten opptur på levaxin og så krasjer man. Det var også ikke mulig å få spyttprøven.
Hva sier dere?
-
04-10-09, 20:22 #10
Jeg er enig i at det er om å gjøre å gå ubehandlet kortest mulig tid. Men jeg er ikke enig i å bare begynne med Levaxin for å få stadfestet slitne binyrer.
Da ville jeg heller gått de tre til fire ukene det tar før testen kommer tilbake. Jeg er ikke sikker på om det er verre å gå noen uker ubehandlet enn det som skjer i kroppen ved krasjen som man får ved kombinasjonen Levaxin - slitne binyrer.
En ting er den fysiske delen, en annen ting er den psykiske. Da går man fra dårlig til litt/mye bedre og derfra helt ned i bånn til elendig. Det kan ta motet fra enhver. Jeg tror man sparer seg både fysisk og psykisk med å ta binyrene først og deretter starte en eventuell stoffskiftebehandling.
Svar med sitat

Bokmerker