Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 28

Tråd: Hashimoto's

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Skottland
    Meldinger
    57

Standard Hashimoto's

Som sagt, jeg heter Ruth, er norsk, men bor i Skottland.

For ca. 7 år siden raste jeg plutselig ned i vekt. Gikk ned ca. 10 kg på noen få uker. For så å rase opp nesten 20 kg på få måneder. Jeg gikk til legen, fikk beskjed om å spise mindre og mosjonere mer! Så det så.

Etter som årene gikk ble jeg værre og værre, la fortsatt på meg, fikk problemer med å gå, nattesøvnen forsvant fullstendig, kroppen verket hele tiden og hjernetåken ble nesten total. Jeg fikk byller og svulster og følte meg ikke bra. Men denne gangen fikk jeg beskjed om at jeg helt sikker hadde begynt på overgangs-alderen.

Så fikk jeg magesmerter, gikk til legen igjen som konstanterte kolikk (!) Jeg var alene hjemme på den tiden og ble funnet av en venninne som fikk meg på sykehuset. Jeg hadde en diger svulst på en eggstokk som rett og slett hadde revnet, dette resulterte i bukhinnebetennelse, sprukken blidtarm, blodforgiftning, nyre, lunge og hjerte-svikt og hele pakka. Så jeg trodde hele problemet lå der. Men jeg ble ikke bedre og etter nye 2 år (jeg vet, jeg er trønder, vi ER treige) gikk jeg til legen igjen. Og denne gangen ble jeg skikkelig forbannet og fikk omsider tatt noen blodprøver. Som sa at jeg var hypothyriod og autoimun.

For dette fikk jeg 100 microgr. Levothyroxine. Men selv om det hjalp litt på hjernetåken, følte jeg meg like ille. Etter mye om og men fikk jeg time hos en "spesialist" i nærmeste by. Hun ga meg 20 microgr. Tertroxin i tillegg, men sa også at om ikke dette hjalp så var det ingen ting å gjøre med det. Hun kunne også fortelle meg at det "eneste" problemet med hypothyriodisme var at det kunne gi en en viss svakhet i armene og at alt det andre jeg klagde over ikke hadde noe med det å gjøre.

Så dere kan vel begripe hvor fabelaktig det var å finne dette forumet? Jeg trenger ikke å føle meg som en fullstendig idiot lengre. 8)

Så takk alle som har skrever inn her - jeg har får utrolig mye informasjon allerede. Selv om jeg har gitt opp (utrolig nok) å få hjelp av legene her, så er det mye jeg kan gjøre for å hjelpe meg selv.

Takk igjen.

Ruth

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei og velkommen!
    Trist at du måtte bli så syk først.
    Tertroxin heter liothyronin her.
    Jeg tar en del mer thyroxin(levaxin ) mer enn deg, og det kan ta tid å finne en riktig dose som passer en.
    Du kan finne noen tips om doser på forumene, og hvis thyroxin og liothyronin ikke hjelper kan Armour Thyroid eller Nature-throid (samme råvare men litt billigere) virke bedre.
    Og kanskje du finner noen tips her angående antistoffene, det kan være mulig å få dem ned.

hilsen
    nora

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Skottland
    Meldinger
    57

Standard

Hei Nora.

Jeg tror det har lite for seg å diskutere med legen min her. Hun vet absolutt ingen ting om hverken medisiner eller annen behandling. Men jeg er virkleig glad for å ha et sted hvor det fines praktiske tips og forklaringer.

Det hjelper utrolig mye bare å vite at jeg ikke er hypokonder.

Ruth

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østfold
    Alder
    59
    Meldinger
    101

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Ruth Mari
    Det hjelper utrolig mye bare å vite at jeg ikke er hypokonder.
    Hei og velkommen fra en annen ny her på forumet

Enig med deg, det er godt å vite at man ikke er hypokonder allikevel.

Irene

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Skottland
    Meldinger
    57

Standard Varm!!

Hei!

Det er noe jeg lurer på. For ca. 4 år siden - er det vel nå - etter en operasjon for å få fjernet en cyste på eggstokkene gikk jeg rett inn i overgangsalderen.
    Fikk hetetokter og alt det der - som jeg fant en urtemedisin for som hjalp bra.

Men selv om hetetoktene har forsvunnet - er jeg like varm. Går gradestokken over 20 grader er jeg nærmest kokt.
    Det er et større problem for familie og venner enn det er for meg. De går inntullet i svære jakker når de er her og jeg kan ikke lengre besøke folk.

Det har ikke vært mye sne i vinter her i Skotland hvor jeg bor, men akkurat nå har det snedd litt og jeg tilbrakte 10 velsignede minutter barbent ute i sneen. (Naboen ser og hvisker "She is NORWEGIAN". Så har jeg ødelagt ryktet for noen så må jeg be om undskyldning.
    )

Men siden jeg er hypo, så kan da ikke dette være riktig? Er det bare meg?

Ruth

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    170

Standard

Uææææ.. Jeg har akkurat fjernet en cyste på eggstokken. Håper ikke jeg kommer i overgangsalderen, jeg er bare 29 år

Høres plagsomt ut det der, være så varm er ikke noe godt. Håper du finner utav det. Jeg kan dessverre ikke hjelpe..

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Skottland
    Meldinger
    57

Standard

Hei Klara.

Nei, jeg tror ikke det skjer deg. Jeg hadde flere komplikasjoner i tillegg. Også var jeg vel egentlig i den alderen. Det bare skjedde så fort.

Ruth

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Skottland
    Meldinger
    57

Standard Dumt spørsmål

Hei!

Dette er kanskje dumt - men jeg lurer virkelig på om dette er "normalt" eller "bare meg".

Når jeg legger meg om kvelden får jeg følelsen av at halsen min kveler meg. Dette er kun når jeg ligger på ryggen. Når jeg tar tak i kjertelen på halsen kjennes den veldig ruglete ut og den "knirker" - omtrent som når man presser på bobleplast.

Jeg kan ikke bruke høyhalsete gensere heller. Eller halsbånd som går tett opp i halsen. Er dette vanlig?

Ruth

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei Ruth,
    Det er mange som har følelsen av å bli kvelt. Du er nok ikke den første! Jeg mener å ha lest et eller annet sted at man faktisk kan få samme følelsen av refluks også. Vet ikke hvorvidt det er sant men...

Har du tatt ultralyd av kjertelen?

Shantina
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. hashimoto encehalopati
    Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 28
    Siste melding: 07-05-13, 10:50
  2. Hashimoto og jod
    Av Sharon i forumet Hashimoto's Thyroiditt og jod
    Svar: 10
    Siste melding: 27-12-11, 11:39
  3. Hashimoto og jod
    Av Sharon i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 8
    Siste melding: 27-08-11, 21:44
  4. Hashimoto`s metafor (billede)
    Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 0
    Siste melding: 02-02-10, 12:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg