Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Thumbs up Oppskrifter med kokosmel

Hei!
    Her har jeg tenkt å samle lavkarbo oppskrifter med kokosmel som ingrediens.
    Så til det vanligste spørsmålet om kokosmel - smaker det veldig mye kokos?
    Svaret er ; det kommer ann på... Og da mener jeg at det kommer ann på hva slags kokosmel du bruker. Et som er behandlet slik at det stort sett bare er kokosfiber igjen, med lavt innehold av karbohydrater smaker lite kokos.
    Det gir en mild kokossmak.
    Jeg erstatter sukker med sukrin eller stevia, eller en kombinasjon.
    Oppskriftene er basert på amerikanske oppskrifter som jeg har gjort om og endret på slik at de har blitt lavkarbo og sukkerfrie.
    Jeg har de fleste av oppskriftene liggende også på lavkarbo.no.
    Smøret i oppskriftene kan gjerne erstattes med kokosolje, i hvertfall der det er snakk om smeltet smør.
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Lavkarboloff

Carros Lavkarboloff

6 egg
    100 g smeltet smør
    2 ss Sukrin
    1/2 ts salt
    90 g kokosmel
    1 ts bakepulver
    2 ts fiberhusk

Bland først det våte og så det tørre, rør så alt sammen til en "potetstappe-aktig" deig.
    Stek i brødform på 180 grader i ca. 50 min.
    Jeg fyller opp ca. 2/3 deler av en vanlig brødform, så blir brødet litt høyere.

Dette smaker litt som sukkerbrød, veldig gott med litt brie eller camnenbert på. Også så klart ordentlig smør! Man kan om man vill tilsette litt nøtter eller annet godt.
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Supergode muffins

Supergode muffins
    3 egg
    2 ss. smeltet smør/kokosolje
    3 ss. fløte
    3 ss. sukrin
    litt salt
    Noen dråper vanilje ekstrakt/essens
    1/3 ts. bakepulver
    20-25 gram kokosmel

Bland egg, smør, sukker, fløte, salt og vanilje. Bland kokosmelet sammen med bakepulveret og rør så dette inn i den våte blandingen til alle klumper er bprte.
    Hell i smurte muffinsformer, stek på 200 grader (jeg brukte varmluft) i ca. 15 min til de har en fin gylden farge. Man kan tilsette noe godt i dem om man ønsker før man setter de i ovnen, feks. bær, nøtter etc. jeg hadde i blåbær det var veldig godt.
    Det blir 6 st.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Kokos mandel Cookies

Veldig gode småkaker!
    Det blir 24 st av denne oppskriften.

Kokos mandel Cookies

70 gram hakkede mandler
    70 gram smør (la det stå fremme å bli litt mykt)
    50 gram sukrin+ 2 gram stevia (eller annen form for søtning etter smak, man må nesten prøve seg frem)
    4 egg
    1/4 ts salt
    3/4 ts mandelessens
    70 gram kokosmel
    110 gram kokosmasse

Forvarm ovnen til 175 grader.
    Hakk 70 gram mandler og rist de i ovnen i en ildfast form i 8 min, så de er svakt brune. Sett de til avkjøling og gå løs på resten.
    Rør smøret sammen med egg, søtstoff, salt, mandelessens. Hvis det er vanskelig kan man bruke en stavmikser. Smøret skal ikke smeltes i denne oppskriften. Til sist blander man inn de ristede mandlene, kokosmasse og kokosmel. Fordel de ut over 2 bakeplater med bakepapir i ss størrelse, de skal være like store som vanlige cookies man kjøper i butikken.
    Stekes i ovnen på 190 grader i ca. 15 min til de er gyldenbrune.
    La de avkjøles på rist. Jeg fikk 24 st, veldig gode til kaffen eller som snacks.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Osterundstykker

Gode med pålegg på, minner litt om ostebriks.

Osterundstykker

40 gram smør , smeltes
    4 egg
    1/4 ts løkpulver eller vitløkspulver
    1/4 ts salt
    1/4-1/2 ts bakepulver
    50 gram kokosmel
    75-100 gram revet ost, avhengig av hvor "ostete" man liker dem.
    Liker man litt sterk ostesmak bruker man cheddar ost, liker man mild ost bruker man det.

Bland smør, egg, løkpulver og salt i en bolle. Rør sammen kokosmel og bakepulver og tilsett så dette i den første blandingen. Rør till alle klumper er borte.
    Rør så forsiktig inn osten.
    Fordel deigen med en spiseskjed i topper på en plate med bakepapir.
    Stekes i ovnen på 200 grader i ca. 15 min.

Blir ca. 8 st

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Vaffler med kokosmel

Prøvde meg litt fram med dette her om dagen, hvis noen har forslag til videre utbedring så bare kom med det!

Vaffler
    2 ss olje/smeltet smør
    3 store egg
    3 ss fløte
    noen dråper vanilje ekstrakt/essens
    2 ss sukrin eller 1 gram Stevia
    1/4 ts salt
    1/4 ts bakepulver
    3 ss kokosmel
    1 ts fiberhusk
    Kardemunne etter smak
    og Vann til konsistensen er bra (dette gir litt mer sprøhet)

Bland det våte og det tørre hver for seg og rør så alt sammen.
    Sørg for å få en passe vaffelrøre konsistens, kokosmelet kan lett gjøre røra for tykk. Smør jernet mellom hver plate.
    Dersom man liker kokos og vill ha mere kokossmak kan man bruke kokosolje både i røra og til å smøre jernet.
    Det ble 3 plater hos meg av dette.
    Veldig godt med skikkelig smør på som smelter på varme vaffler

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Drop Biscuits

Disse blir som myke kaker/boller eller noe sånt
    De er søte og gode, en av mine favoritter.

Drop Biscuits

4 egg
    50 gram smør (smeltes)
    30 gram sukrin (eller 20 g sukrin og 1-2g stevia)
    1/4 ts salt
    1/4-1/2 ts bakepulver eller hornsalt
    40 gram kokosmel

Blandes til en jevn deig/røre. Legges ut på bakepapir som topper med en spiseskjed. Blir 8 st.
    Stekes på 200 grader i 10-15 min.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Drop Biscuits

Veldig fint med bilder til, Carro! Får lyst til å forsøke meg, jeg og. Nå er jeg tilbake på kun havregrøt en gang om dagen, ikke noe hvete, ikke noe brød. Mye egg, grov ris, grønnsaker, cottage cheese, naturell fet yoghurt, fisk og kjøtt. Og magen er en helt annen. I går gikk jeg forbi et bakeri, et av de beste i Oslo, da skalv jeg litt av lengsel. Men jeg holdt ut, kjøpte bananer og dadler i stedet...

Hvordan er konsistensen på bakverket?

Jeg forsøkte å bruke kokosolje. Men orket ikke omelett med kokossmak. Liker godt thaimat med kokosmelk, eller kake med kokos. Men for meg ble det nesten litt kvalmende med "kokosomelett"!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Sv: Drop Biscuits

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Veldig fint med bilder til, Carro! Får lyst til å forsøke meg, jeg og. Nå er jeg tilbake på kun havregrøt en gang om dagen, ikke noe hvete, ikke noe brød. Mye egg, grov ris, grønnsaker, cottage cheese, naturell fet yoghurt, fisk og kjøtt. Og magen er en helt annen. I går gikk jeg forbi et bakeri, et av de beste i Oslo, da skalv jeg litt av lengsel. Men jeg holdt ut, kjøpte bananer og dadler i stedet...

Hvordan er konsistensen på bakverket?

Jeg forsøkte å bruke kokosolje. Men orket ikke omelett med kokossmak. Liker godt thaimat med kokosmelk, eller kake med kokos. Men for meg ble det nesten litt kvalmende med "kokosomelett"!
    Det skjønner jeg godt Ruth, kokosomelett høres ekkelt ut.
    Vet du forresten at du får kjøpt kokosolje helt uten smak?
    Det bruker jeg endel av.
    Kokosmel gir en god konsistens, mye bedre enn mange andre lavkarboting som ofte blir veldig "eggete".
    Du får kjøpt det bla. på http://www.super-nature.no/
    Gå inn på matvarer - mel, korn,gryn, flak. Det heter Aman Prana.

De samme har også en butikk i Oslo hvor man kan kjøpe dette melet.
    Øvre Slottsgate 4 (ved egertorget). Det står mer om dette på hjemmesiden.

Anbefaler deg absolutt å gi dette et forsøk.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Oppskrifter med kokosmel

Her er en oppskrift jeg fant på nettet som jeg har endret og "fornorsket" litt. Lagde den denne uka og syntes det ble godt (særlig dagen derpå). Noen karbohydrater er det jo i denne med såpass mye banan bla. Men så lenge man nøyer seg med ett stykke eller noe sånt, går det vel greit?

4 egg
    0,75 dl smeltet kokosfett (jeg foretrekker det uten kokossmak)
    1 ss agavenektar + bittelitt stevia
    2 godt modne bananer
    2 dl kokosmel
    1/2 ts salt
    1/4 ts bakepulver
    1/2-1 ts kanel
    valnøtter - ca en "neve"

Bland alle de tørre ingrediensene. Mos bananene godt. Bland dem med eggene, smeltet kokosfett, agavenektaren og stevia. Tilsett hakkede valnøtter.
    Hell røren i en smurt brødform (helst en smal en). Stek på 180 grader i 40-45 minutter.

OBS: Pass på at kokosfettet ikke er for varmt, da vil eggene "kokes".

Tenkte at neste gang vil jeg forsøke med flere krydder. Muligens litt ingefær og/eller kardemomme. Tenker det også hadde vært greit med bittelitt sitronsaft i røren? Pecannøtter vet jeg hadde passet godt til denne kaka.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Oppskrifter på sunn mat (skriv inn kun den, hold tråden)
    Av baremei i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 12
    Siste melding: 30-05-13, 18:45
  2. Kokosmel - en flott ingrediens
    Av Carro i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 7
    Siste melding: 09-02-11, 16:35

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn