Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Kokosmel - en flott ingrediens

De siste månedene har jeg eksperimentert mye med kokosmel som ingrediens og jeg anbefaler alle med stoffskifte problemer å droppe vanlig mel og erstatte det med kokosmel! Det er i hvertfall MYE lettere for meg å holde et lavkarbokosthold nå, og dette veldet er veldig sunt.
    En ting man bør være obs på er at antallet karbohydrater varierer veldig fra merke til merke. Jeg anbefaler et merke som heter Aman Prana.
    Det har kun 4% karbohydrat. Det selges i en butikk i Oslo , på nettet og i enkelte helsekost butikker. Jeg skal prøve å få lagt ut noen av oppskriftene her på forumet. Og i denne tråden kan vi samle linker og info om kokosmel.
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Sv: Kokosmel - en flott ingrediens

Her er litt info om kokosmel, hentet fra Super-nature

"Aman Prana raw økologisk kokosnøttmel er pulverisert fiber av kokosnøttkjøtt. Det er rått og rikt på enzymer (ikke varmebehandlet over 40 grader), ikke søtet, lav på kalorier, økologisk, uten gluten og er en rik kilde til fiber og mange viktige næringsstoffer.

Kokosnøttmel inneholder de høyeste andelene av kosttilskudd fiber i forhold til andre måltider. 38,5% av mel er laget av fiber. Dette er derfor perfekt for å regulere magen. Du trenger vanligvis 10g fiber i hvert måltid for å få tarmfunksjonen i gang og for å unngå magesmerter og hard mage. Kokosnøttfiber daglig gir derfor en god fordøyelse og en flat mage. 10 gram fiber utgjør bare 30 kalorier.

Kokosnøttfiber renser også innvollene og gir motstandskraft og vitalitet. Fiberene fra kokosnøtten assisterer i å aksellerere prosessen med å fjerne giftige substanser og senke kolesterolet.

Flere og flere mennesker prøver å unngå hvete - enten de er allergisk mot det eller ikke kan tolerere gluten, eller de er på en diett lav på karbohydrater. Mange matprodusenter prøver å utvikle en rekke glutenfrie melprodukter fra mel slik som soya, nøtter og bønner. Aman Pranas kokosmel er en perfekt kilde til 0 gluten og gir i tillegg en god smak av kokos og er perfekt til smootheis eller i mange typer retter.

Aman Prana kokosnøttmel har et høyt innhold av kosttilskuddfiber (ca. 38%), protein (ca 19% og alle 8 essensielle aminosyrene) og er glutenfri. Den inneholder mer fiber enn mel fra korn. Den er egnet til å erstatte 10-25% av hvetemel i tradisjonelle bakeroppskrifter, og kan i tillegg brukes som kosttilskudd (fiber og proteiner). Siden

Kokosnøttmelet har også MCT som øker mineralopptaket i kroppen. En god helse starter i tamen og med næringsopptaket.

Kokosnøttmel er naturlig søtt, kan du bake med mindre sukker. Den er ideell som erstatning for krem i sauser og som bindemiddel for karriretter eller som en erstatning eller et tillegg til tradisjonelle måltider, eller som en ekstra kilde til fiber i yoghurt eller i frokostblandinger eller i en proteinsmoothie.

Bruk 1/2 eller 1 ss tre ganger daglig i en fiberdrikk eller i et glass vann (lage kokosmelk), juice, shake, smoothie, sammen med cacao og vann (kakao-kokosmelk) i teen eller i kaffen. "
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    112

Sitat Opprinnelig skrevet av Carro Vis post
    Her er litt info om kokosmel, hentet fra Super-nature

"Aman Prana raw økologisk kokosnøttmel er pulverisert fiber av kokosnøttkjøtt. Det er rått og rikt på enzymer (ikke varmebehandlet over 40 grader), ikke søtet, lav på kalorier, økologisk, uten gluten og er en rik kilde til fiber og mange viktige næringsstoffer.

Kokosnøttmel inneholder de høyeste andelene av kosttilskudd fiber i forhold til andre måltider. 38,5% av mel er laget av fiber. Dette er derfor perfekt for å regulere magen. Du trenger vanligvis 10g fiber i hvert måltid for å få tarmfunksjonen i gang og for å unngå magesmerter og hard mage. Kokosnøttfiber daglig gir derfor en god fordøyelse og en flat mage. 10 gram fiber utgjør bare 30 kalorier.

Kokosnøttfiber renser også innvollene og gir motstandskraft og vitalitet. Fiberene fra kokosnøtten assisterer i å aksellerere prosessen med å fjerne giftige substanser og senke kolesterolet.

Flere og flere mennesker prøver å unngå hvete - enten de er allergisk mot det eller ikke kan tolerere gluten, eller de er på en diett lav på karbohydrater. Mange matprodusenter prøver å utvikle en rekke glutenfrie melprodukter fra mel slik som soya, nøtter og bønner. Aman Pranas kokosmel er en perfekt kilde til 0 gluten og gir i tillegg en god smak av kokos og er perfekt til smootheis eller i mange typer retter.

Aman Prana kokosnøttmel har et høyt innhold av kosttilskuddfiber (ca. 38%), protein (ca 19% og alle 8 essensielle aminosyrene) og er glutenfri. Den inneholder mer fiber enn mel fra korn. Den er egnet til å erstatte 10-25% av hvetemel i tradisjonelle bakeroppskrifter, og kan i tillegg brukes som kosttilskudd (fiber og proteiner). Siden

Kokosnøttmelet har også MCT som øker mineralopptaket i kroppen. En god helse starter i tamen og med næringsopptaket.

Kokosnøttmel er naturlig søtt, kan du bake med mindre sukker. Den er ideell som erstatning for krem i sauser og som bindemiddel for karriretter eller som en erstatning eller et tillegg til tradisjonelle måltider, eller som en ekstra kilde til fiber i yoghurt eller i frokostblandinger eller i en proteinsmoothie.

Bruk 1/2 eller 1 ss tre ganger daglig i en fiberdrikk eller i et glass vann (lage kokosmelk), juice, shake, smoothie, sammen med cacao og vann (kakao-kokosmelk) i teen eller i kaffen. "
    Jeg holder på å gå over til rawfood og supermat selv og har lest at kokosmel skal være bra, men jeg lurer på om det går an å lage kokosmel selv ved å finknuse kokosmasse? Jeg lager sesam-mel og bokhvetemel ved å knuse frøene og tenker at hva er egentlig kokos-mel, er det ikke bare finknust kokosmasse?
    Ny og forvirret hypo... Maikas dagbok

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Jo, det er vel bare det. Men ... det er så tørret i tilpas grad, så det kan opbevares uden at blive dårligt. Men ellers kan man da lave det fra gang til gang, man skal bruge det. Jeg har ofte gjort det. Så bare frem med rivejernet

... Må hellere tilføje, at jeg ikke har lavet deciceret mel altså, bare sådan revet kokosnød til at putte i maden. Godt til retter med karry ...
    Sist endret av Nielsigne; 09-02-11 kl 15:40 Begrunnelse: tilføjelse

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    112

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Jo, det er vel bare det. Men ... det er så tørret i tilpas grad, så det kan opbevares uden at blive dårligt. Men ellers kan man da lave det fra gang til gang, man skal bruge det. Jeg har ofte gjort det. Så bare frem med rivejernet

... Må hellere tilføje, at jeg ikke har lavet deciceret mel altså, bare sådan revet kokosnød til at putte i maden. Godt til retter med karry ...
    Kaffekvern er genialt til å knuse frø og nøtter. Kroppen tar lettere opp de sunne oljene og næringsstoffene hvis dette er knust. Og dette kan igjen puttes i smoothies og i brød og frokostblandinger. Genialt Rivjern bruker jeg bare til Ost og ingefær Kan også lage melkeerstatning ved å frese cashewnøtter eller mandler sammen med vann i hurtigmikser/blender. Nydelig til havregrøt
    Ja karri og kokos er mmmmmmm nydelig sammen

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Ha ha, ja, kaffekværn er nok noget bedre, hvis det er mel, man vil ha'

Lyder spændende med nødderne, du nævner. Sjovt, det kan lade sig gøre. Nu tåler jeg selv mælk meget meget bedre end alskens nødder ... Men jeg skal fortælle nogle af min mælke-allergiske bekendte om din metoden

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    112

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Ha ha, ja, kaffekværn er nok noget bedre, hvis det er mel, man vil ha'

Lyder spændende med nødderne, du nævner. Sjovt, det kan lade sig gøre. Nu tåler jeg selv mælk meget meget bedre end alskens nødder ... Men jeg skal fortælle nogle af min mælke-allergiske bekendte om din metoden
    Jeg var alergisk for det meste før, det inkludert nøtter. Men etter at jeg fjernet sukker, hvetemel, kjøtt og melkeprodukter fra kosten og spiser kun mat uten tilsetningsstoffer (80 % økologisk) så har jeg sluttet med alle allergimedisiner og tåler plutselig det jeg ikke tålte før. Nå kan jeg spise både mandler, sesamfrø, paprika og kiwi. Helt sprøtt. Tror søppelmat gjør at kroppen blir stresset og går i forsvar. Før fikk jeg pustebesvær og blemmer på kropen av mandler. Nå spiser jeg ofte 2 dl av dem om dagen (som mandelsmør og i brød) og merker absolutt ingen allergi. Ganske oppsiktsvekkende. All eksem er borte. Astmaen også.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Fantastisk!

Jeg eeeelsker mandler men tåler dem dårligt. Uanset at jeg ikke spiser 'søppelmat' Jeg får hård mave af dem ...

Er meget enig med dig i, at dårlig mad presser kroppen. Til gengæld tror jeg faktisk, der findes flere former for god mad - og at det, man bør spise, må komme an på, hvordan man er skruet sammen.

Hvor er vi vældigt udsatte og privilegerede på samme tid - at vi har så vilde mængder at vælge imellem! Mindst halvdelen af det, købmanden har, burde godt nok smides ud, fordi det er fyldt med forfærdelige tilsætningsstoffer (som jeg ikke tror på er sundt for nogen overhovedet)

Nielsigne

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn