Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 37
    Hildemor Gjest

Standard

Ja her snakker vi rask økning - men det er umulig å forutse om det kommer til å "straffe" seg. Hva man tåler er svært individuelt. Men, blir du overdosert kommer du garantert til å merke det og da er det jo bare å redusere igjen. Litt ubehagelig kan det være, men trapper du litt hardt ned de første dagene etter eventuelle symptomer viser seg og deretter fortsetter på dosen du tror er mest riktig går det som regel raskt over

Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    17

Standard

Hei Elly.
    jeg startet på 100 og fikk en smell etter 4 uker. Det gikk egentlig bra i starten, men ble fryktelig lei meg og sliten plutselig. Det er jo veldig individuelt har jeg forstått...
    Sanne

Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    37

Standard

Takk for svar.
    Det er kanskje verdt å prøve og øke litt raskt, og håpe at man er en av de som tåler rask økning?! Viser det seg at jeg trenger lengere tid, og får symptomer, kan jeg bare redusere litt på dosen. Har jeg forstått det riktig da? Bør kanskje være verdt å risikere ha det "litt ubehagelig" en stund, (å være hypo er ikke akkurat behagelig det heller) å heller komme opp i riktig dose raskt. (Hvis man er en som tåler dette.) Enn å bruke over et år på å komme opp i riktig dose, og stå på for lav dose i mange mnd?

Mulig jeg er for utålmodig etter å komme tilbake til mitt normale liv. Føler jeg ikke har tid til å vente et år :(

Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    37

Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    17

Standard

Gikk ned til 50 levaxin og fikk laveste dose Lio i tillegg som jeg fordeler på 2 doser. Startet ca 2 uker siden. Tok blodprøve i dag så jeg vet ikke resultatet ennda. Føler meg ikke i form ennda...
    Sanne

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Man kan prøve Liothyronin for å se om det hjelper.
    Tradisjonellt er mange leger imot det - uten en faglig basert begrunnelse.

Jeg har lest andre som mener at man først skal øke Levaxindosen til så mye man tåler.
    Når man er stabil måler men fT3. Er denne for lav (tross høy T4 dose) kan man ha nytte av Levaxin.

Men det viser seg at flere har nytte av Liothyronin (ren T3) selv om ikke T4-doseringen er maximal, så det er vel egentlig bare å prøve.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

baremei Gjest

Standard

Jeg har økt for fort ved et par anledninger, og det straffer seg ganske hardt, og det har ikke vært bare å senke dosen noen dager. Formen har blitt dårlig og det har tatt lang tid å stable seg på beina igjen, faktisk opptil flere måneder, og så hanr jeg kunnet øke.

Maks økning har vært 25mcg levaxin eller 1/4 grain armour hver 3. måned, av og til halvparten av det også på det verste.

Det er ikke alltid like lett å oppdage at man er overdosert, og jeg må støtte meg til blodprøver med jevne mellomrom for å avgjøre dosen. Jeg har også like symptomer på både for mye og for lite, eneste unntaket er at jeg mister mye hår og øyevipper med for lite. Ellers er høy puls, sprø mage, slitenhet, muskelverk osv osv helt likt.

Så følg med på kroppen, og vær føre var.

Hildemor Gjest

Standard

Gjør det du føler for du Elly Vi er så ulike når det kommer til bedringspotensiale, symptomer, hvordan vi takler sykdommen og doseringsbehov. Noen trenger også å prøve andre alternativer for å komme i form.

Ingen av oss kan si hva som er best for deg å gjøre. Du må lære deg å kjenne din kropp og på hvilke verdier den fungerer best. Dette tar litt tid - selv om du føler at du ikke har tid til å vente på å bli bra. Men det må du nok uansett - i likhet med oss andre med denne sykdommen. Stoffskifte er ikke noe som man endrer over natten. Du vil som tidligere nevnt oppdage om du tipper over i hyper, som er minst like ubehagelig som hypo - i mine øyne og av erfaring værre faktisk. Men dette oppleves sikkert også forskjellig. Men det er ikke sikkert du kommer i den situasjonen. Lykke til med doseringen Og jeg krysser fingre for at du raskt vil føle deg optimalt igjen

Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    37

Standard

Jeg fortsetter med 125 mcg. Nå har jeg tatt det i 3 uker, så da er jeg kanskje halvveis reddet etter denne økningnen? Men forstår at det ikke er noe fasit på dette, og at vi er og reagerer forskjellig på behandlingen.
    Merker at jeg svetter mer, men det er kanskje natulig at man gjør når stoffskiftet øker? Betyr vel ikke at jeg er overdosert..?
    Men blir jo lett til at man kjenner etter hele tiden. Symptomer som jeg har tolket som hypo, lurer jeg nå på om kan være sympt. på det motsatte. En slags murring/donking i halsen tolker jeg av og til nå som hjertebank. Men det er jo noe som jeg har hatt før også. Føles som om det er noe som jobber veldig intenst der. Er hjertebank noe man tydelig kjenner, og som ikke kan mistolkes som noe annet? Kan man kjenne at hjertet hopper over et slag eller at det tar et ekstra ved å kjenne på pulsen?
    Utviklet seg til å bli noen spml, var ikke planlagt!
    Elly

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Re: For rask doseøkning?

Den som har gått lenge med lavt stoffskifte har på en måte vent seg til situasjonen.
    Feks : Da svetter men lite og når man kommer inn i en situasjon med normal svetting kjennes det ut som man svetter mye.
    Svetting er bra.
    Det tyder på at forbrenningen funker. Når vi spiser karbohydrater, lagrer kroppen 4 gram vann pr. gram karbohydrat.
    Når kanbohydratet forbrenner, frigjøres vannet igjen og kroppen bruker det der det trengs.
    I en situasjon hvor kroppen er tilvendt en lav kroppstemoeratur, vil dette vannet styres mot svette for kroppen vil sette inn kjølingen litt for tidlig.
    Det retter seg nok, men er jo også et symptom som oppstår ved overdosering.

Hjertebank er også et slikt symptom, men mange får litt hjertebank ved doseøkninger som bare varer få dager. Et friskt hjerte tåler mye mer enn dette, men varer det lenger bør dosen reduseres.
    Jeg kjenner hjertebanken i hjerteregionen, men den kan visstnok kjennes i halsen av noen. Kan det være kjertelmurring du kjenner i halsen ?
    Man kan få hjertebank av for lav dose også. Banken kommer av ar hjertet må ta for store "slurker" for å sirkulere blodet i den hastighet kroppen krever.
    Når dosen blir for høy krever kroppen så høy sirkulasjon at dette ikke kan leveres uten at "slurkene" hjertet tar blir så store at det banker.
    På for lav dose blir hjertefrekvensen så lav at hjertet må ta for store slurker for å opprettholde kroppens krav til sirkulasjon.

Prøv å telle hvilepulsen, den følger dosen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 8
    Siste melding: 21-08-10, 23:18
  2. Påvist autoimmunn hypotyreose da jeg ble gravid for snart 3 år siden
    Av mammantileir i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 93
    Siste melding: 20-03-10, 09:03
  3. Hvor fort får man operasjon etter påvist kreft..?
    Av Stølen i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 1
    Siste melding: 09-01-08, 09:50
  4. Dårlig form, avvik i prøvesvar?
    Av Hsn i forumet Blodprøver
    Svar: 15
    Siste melding: 17-08-07, 13:17
  5. Dårlig form - urgh !
    Av Leya i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 7
    Siste melding: 29-07-07, 11:38

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn