Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 37
    Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    37

Standard Påvist hypotyreose etter å ha følt meg "rar" og i dårlig form i lang tid

Jeg har nylig fått påvist hypotyreose etter å ha følt meg "rar" og i dårlig form i lang tid. Begynte etterhvert å ha problemer med å jobbe fult og ha et liv ved siden av, og gikk til legen for råd/hjelp. (Hadde ved oppstart av levaxin tsh: 80, ft4: 6,2. ft3: 3,2)

Har i denne sammenheng noen spørsmål som jeg håper dere erfarene kan svare på! Er jo begrenset hvor mye tid man får hos legen, og kommer på ting etter at jeg har vært der.

Kan jeg være overdosert/eller at kroppen min oppfatter det sånn selv om verdiene ikke er for høye. Tenkte iom at jeg sikkert har gått med lavt stoffskifte en stund og at kroppen er vant med dette?

Har lest litt på denne siden og ser at endel av dere tar naturpreparater i tillegg eller i stedet for levaxin. Hvor lenge prøvde dere bare med levaxin? Til referanseverdien var innenfor normalområdet, men uten at dette ikke gjorde at dere følte dere i "bra form"? Noen som har anbefalinger?

Har noen erfaringer med at legene også ser på ft3 verdien, eller ser alle bare på ft4?

Også lurer jeg på hvor lang tid det tok for dere før dere følte dere "normale" igjen..

På forhånd takk!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Etter som jeg ser her så oppfattes legen meget forskjellig og det er vel så som så med kunnskapsnivået på lavt stoffskifte.

Legens definisjon på overdosering er at TSH er nær null og fT4 er godt over referanseområdet. Men han kan jo bare tolke et øyeblikksbilde av en blodprøve.
    Du vet bedre - om du kan tolke signalene kroppen gir deg riktig.
    Derfor er det en ubetinget fordel å utdanne seg i sin egen sykdom.

Hjertet gir gjerne fra seg målbare bevis på overdosering ved at man får så høy hvilepuls at det oppstår hjertebank. Derfor kan det være greit å kjenne til hvor høy denne pleier å være. Mål den om morgenen før du står opp.

Så kan du godt oppleve andre overdosesymptomer som indre uro og stress - dårlig søvn osv. før dosen har stabilisert seg, men en blodprøve vil ikke indikere overdosering.

En vanlig dosering er 1,6µg x kroppsvekt - altså at en på 100kg trenger 160/dag. Men det er store forskjeller og man kan ha godt av å ligge over denne grensen lenge, for liksom å få satt alt igeng.

Overdosering er jo et begrep vi har lett for å sammenlikne med andre og uheldige forhold i samfunnet - denne overdoseringen er ikke farlig, og kan være nødvendig i begrensede perioder.

Når du nevner naturpreparater tenker du da på Armour/Westroid ?
    Det er ikke naturpreparater, men de har biologisk opphav.
    Og det er den eneste grunnen til at leger ikke vil bruke dem. De skal bruke kunstig fremstillte hormoner og snakker nedsettende om noe annet.

Hadde det ikke vært for Armour hadde jeg ikke greidd å skrive dette til deg idag, og hadde vektopgangen fortsatt med 1kg i året så hadde jeg veid 20kg mer enn jeg gjør. Legene så at det gikk rett til H.... med meg, men var villig til å offre meg for sin egen tro på det kunstige.
    Det er vanskelig å tilgi både dem og med selv for at jeg lot det gå 16 år før jeg hoppet av den totalisatoren og gikk over til fienden.

Mange kan fint bruke kunstige hormoner, får håpe du er av dem......
    Hvor lang tid det går før man blir normal ?
    Ja det lurer jeg også på - - enda - -
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Standard

Hei

Ja man kan være overdosert uten at det synes på prøvene - avik på prøver kommer gjerne etter symptomene i hvertfall hos meg. Men symptomene kjenner jeg jo greit igjen og justerer dose etter hvordan jeg føler meg.

Normal? Hmmmm mistet litt troen på det, men håper ikke det blir realiteten for deg. Jeg i hvertfall fått brynet tålmodigheten i denne prosessen

Jeg bruker kun Levaxin, så andre preparater kan jeg ikke uttale meg om. Jeg ser jo at andre bruker det her inne uten at det nødvendigvis betyr at man føler seg hverken bedre eller værre. Men heldige er de som finner noe som fungerer optimalt med denne sykdommen Lykke til med behandlingen - og jeg synes du skal gi Levaxinen litt tid. Mange blir bra bare på den. Blir du ikke bedre - finnes det som du leser her inne, alternativer

Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    37

Standard

Takk for svar!

Ja, mente biologisk materialet. (Insulin er jo også et hormon, der bruker vel legene insulin som stammer fra bl.a gris.)
    Men jeg tar rådet med å gi det (levaxinen) litt tid først. Det som noen tar i små doser to ganger om dagen, er det kunstig framstilt? Husker ikke helt hva det heter. Legen jeg snakket med, som er endokrinolog, sa at noen trengte dette i tillegg.

Jeg har forstått at dette er en sykdom hvor man får testet tålmodigheten. Denne sommer'n kommer til å bli husket som en laaang trist og tåkebelagt søndag. Men er optimistisk, og skal bli bra!

Er det noen som vet om armer som dovner av kan henge sammen med lavt stoffskifte? Er plaget med armer som sovner veldig fort, spesielt på natten. Kan våkne av at den ene armen er helt kald og uten følelse, at jeg ikke klarer å løfte den. Må da bruke den andre hånden til å slengen den ned ut av senga for at den skal få blodtilførsel. Hjelp, dette hørtes veldig dramatisk ut. Men er litt ubehagelig. Men hjelper stort å høre det hvis andre opplever dette

Hvilepulsen min er på litt i underkant av 60, det må den vel få lov til å være!? Tok den i dag morges, før jeg stod opp!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hvilepulsen er veldig individuell og må få lov å være hva den er.
    Den er trenbar og faller ved god kondisjonstrening og stiger ved styrketrening.
    Den stiger også med økende antall stoffskftehormoner i blodet og poenget med å følge litt med på hva den er, er at det kan gi en nyttig tillegsopplysning i vurderingen av om stoffskiftet er høyt eller lavt.

Arm som sover når du sover, og som er iskald hadde jeg i mange år.
    Det ble ikke borte før jeg skiftet til Armour og jeg har ikke hatt det en eneste gang siden.

Kjertelen produserer mange hormoner og disse må vi leve uten når kjertelen stopper. Levaxin inneholder bare ett av dem - T4.
    Poenget med å bruke Armour er at da får man alle sammen.
    Kjertelen produserer 75% T4 - 20% T3 og mindre mengder av de andre.
    Også kalsitonin produseres av kjertelen - et hormon som sørger for at kalsiumet forblir i knoklene.
    T3 produseres også kunstig under handelsnavnet Liothyronin. Mange føler seg bedre når de får 5µg av dette en gang eller to i døgnet - i tillegg til den vanlige Levaxindosen.
    Kanskje var det dette legen var inne på ?

Armour inneholder jo også dette.........

Insulin ble i tidligere tider utvunnet av gris det også. Nå er den syntetisk, og ingen vil nok tilbake til insulin av gris. Her fungerer det kunstige fint.
    Dette faktum brukes ofte av syntet -tilhengerene og sier at det må gjelde for thyroxin også.
    Men det er bare et eksempel på dårlig overtalelseskunst jeg synes de skulle holde seg for gode til å bruke. Det er jo to himmelvidt forskjellige stoffer som ikke kan sammenliknes. Argumentene som brukes er lette å nøytralisere og ikke egnet til å overbevise noen som har litt greie på det.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Elly
    Er det noen som vet om armer som dovner av kan henge sammen med lavt stoffskifte? Er plaget med armer som sovner veldig fort, spesielt på natten. Kan våkne av at den ene armen er helt kald og uten følelse, at jeg ikke klarer å løfte den. Må da bruke den andre hånden til å slengen den ned ut av senga for at den skal få blodtilførsel. Hjelp, dette hørtes veldig dramatisk ut. Men er litt ubehagelig. Men hjelper stort å høre det hvis andre opplever dette
    Hei,
    tenkte jeg kunne gi en tilbakemelding på akkurat dette:-)
    Jeg var veldig plaget med "døde" armer da jeg gikk gravid (og muligens var lav i stoffskiftet). Det henger sammen med vann i kroppen. Ihvertfall; hos meg gikk det etter hvert over i fryktelige nervesmerter i hendene, så jeg gikk våken om nettene og gråt mine arme tårer over det. Det endte med operasjon for Carpal tunell syndrom. Jeg hadde det i begge armene, men ble kun operert i den ene. Siden har det kommet tilbake, og i vinter var det ille igjen. Min tanke omkring dette er at det må ha noe med stofskiftet å gjøre, for etter at jeg startet med Levaxin i mai, har det gradvis forsvunnet, og er nå omtrent borte. Kjenner bare at enkelte fingre dovner bort fra tid til annen.

..så hvis du nå blir medisinert for lavt stoffskifte, kan det kanskje hjelpe på:-)

Lykke til!

Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    37

Standard For rask doseøkning?

Er det noen som har erfaring med rask økning av levaxindosen?
    Etter å ha lest endel her inne virker det som at min startdose/økning nesten er helseskadelig. Men selv føler jeg meg bedre, ihvertfall den fysiske delen. Tar pulsen ofte (på morningen), og har ikke vært plaget med diarè.
    Er det sånn at jeg kan ta skade av for rask økning selv om jeg ikke har symptomer på at "noe er galt"?

Startet med 50, gikk på det i halvannen uke. Økte til 100, og hadde denne dosen i 6 uker. Tatt 125 siste to uker. Før siste økning var TSH 3,6 (startet på 80)og f4 13.

Er det sånn at jeg kan bli "straffet" senere fordi økningen har gått for fort?
    Elly

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Man kan bli straffet ja.
    Men det er jo egentlig om å gjøre å øke så fort kroppen tillater.
    Noen tåler en rask økning - andre tåler ikke engang svært moderate økninger.
    Halvannen uke er iallfall for kort mellom økningene !
    Pilla du tar idag blir ikke til stoffskiftehormoner før om 3 uker.
    Og først da vil du merke stoffskifteendringene.

MEN.
    Man merker jo endringene før.
    Men det er ikke endringene i stoffskiftet man kjenner så tidlig.
    Det du spiser er ikke stoffskiftehormoner, men T4. Disse blir til stoffskiftehormoner når kroppen har bearbeidet dem i 3 uker, men størrelsen på dette T4-lageret bruker andre hormoner som referanse for sitt produksjonsnivå, og det er mest sansynlig denne reguleringen man merker så tidlig.

Når du nå er kommet over 100µ/dag er det ikke tilrådlig å øke så fort lenger. Da er det reell fare for en smell. Den vil du sansynligvis merke først på hjertebank når du legger deg for kvelden.
    Det er ikke farlig, men ubehagelig og metoden er bare å hoppe over en dagsdose eller to og fortsette.
    Man tilrådes ikke å øke med mer enn 12,5µ/dag og ikke oftere enn hver 3 mnd når dosen er over 100.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    oslo
    Meldinger
    121

Standard

jeg har økt pittelitt hver 6 uke i 1.5 år nå og min erfaring er at jeg tåler økningen mye bedre nå som jeg ligger på 100ug/dag enn da jeg gikk på 25ug/dag

Jeg økte en gang fra 25 til 50 om dagen (fastlege) og etter 10 dager var jeg så dårlig av stress, hjertebank, angst, depresjon og svimmelhet at jeg ikke turte å forlate huset eller være alene med datteren min. Satt inne og gråt i 3 dager før det ga seg litt .......... Seponerte umiddelbart, men klarte ikke å tenke så langt at jeg burde tatt en bp for å se hvordan verdiene lå an ...

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av mammantileir
    jeg har økt pittelitt hver 6 uke i 1.5 år nå og min erfaring er at jeg tåler økningen mye bedre nå som jeg ligger på 100ug/dag enn da jeg gikk på 25ug/dag

Jeg økte en gang fra 25 til 50 om dagen (fastlege) og etter 10 dager var jeg så dårlig av stress, hjertebank, angst, depresjon og svimmelhet at jeg ikke turte å forlate huset eller være alene med datteren min. Satt inne og gråt i 3 dager før det ga seg litt .......... Seponerte umiddelbart, men klarte ikke å tenke så langt at jeg burde tatt en bp for å se hvordan verdiene lå an ...
    For meg er det omvendt, tåler økning dårligere etter jeg brukte 50µ. Har brukt 125µ i nesten 3 mnd nå. Men begynte å bli slapp og motløs, så jeg deler 125 µg i fire deler og deler så en kvart i to for ellers blir økningen for stor. Litt fomlete, men det går da greit

Side 1 av 4 1234 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 8
    Siste melding: 21-08-10, 23:18
  2. Påvist autoimmunn hypotyreose da jeg ble gravid for snart 3 år siden
    Av mammantileir i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 93
    Siste melding: 20-03-10, 09:03
  3. Hvor fort får man operasjon etter påvist kreft..?
    Av Stølen i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 1
    Siste melding: 09-01-08, 09:50
  4. Dårlig form, avvik i prøvesvar?
    Av Hsn i forumet Blodprøver
    Svar: 15
    Siste melding: 17-08-07, 13:17
  5. Dårlig form - urgh !
    Av Leya i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 7
    Siste melding: 29-07-07, 11:38

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn