Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 32
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Standard Ekstraslag. Hjertebank. Løpsk puls

Leste i innlegg under om binyrebarken og hjerterytme. Jeg har dette fenomenet med at hjertet plutselig slår veldig hurtig. Klarer ikke å telle slagene, det går for fort. Klarer ofte å roe hjertet ved å holde pusten, massere pulsårer forsiktig, drikke iskaldt vann. Har hatt problemet i over 15 år. Legen sier det er ufarlig. Men kan det skyldes stoffskiftet?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Høyt stoffskifte krever at binyrebarken produserer mer. Kroppen krever jo mer da og blodet må gå raskere for å forsyne kroppen.
    Ved lavt stoffskifte er det motdsatt.

Isolerete problemer ved binyrebarken kan også gi slike problemer.
    En venn (habil syklist) fikk gallopphjerte hver gang han reiste seg eller gjorde noe, særlig trapper.
    Undersøkelser viste ikke noe - da var han jo i ro !
    Etter mye om og men fant man en vanncyste som trykket på binyrebarken og det gjorde at adrenalin ble "pumpet" ut når kroppen beveget på den.

Mye kan skje med en og det er sikkert vanskelig å finne ut av - men noen må jo prøve først da.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Hei
    Vet ikke om det kan skyldes stoffskiftet, men kanskje du har en tilstand som kalles paroxysmal tachykardi? Da kan du få slike anfall med meget rask puls. Husker ikke hvor lenge de kan vare, men som regel går de over av seg selv uten behandling. Du har tydeligvis lært noen knep for å få anfallene til å stoppe. Hvis du søker på fritekst, får du sikkert opp endel artikler om dette. Da kan du jo søke på hypothyreose samtidig

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Har hørt om hjertebanken eller rask puls i forbindelse med ME også. Har du kanskje noe sånt?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard

Kjenner meg igjen....vet ikke grunnen, men blir andpusten av å gå opp en trapp nå og får samtidig rask hjertebank. Hvis jeg må opp om natta, kommer den raske hjertebanken med en gang jeg får lagt meg igjen. Går jo over etter en stund, men symptom som vedvarer kommer jo av noe. Jeg bare registrerer ting, samler dem i en sekk, og "slår meg til ro " fordi en får ikke svar likevel . Når en stadig roper i skogen og ikke får svar av dem som burde kunne gi det, har jeg lært meg til å holde kjeft.......Du nevnte at du blir sliten av å gå i trapper...jeg har så vidt nevnt det i en annen tråd, men sliter du med muskelstyrken din i lår og legger?? Er en guggen følelse blitt å gå OPP trapper(og jeg som har vært muskelSTERK)... Beklager at jeg nå har brukt tråden din til å komme ut på viddene, BILLE.

BILLE, beklager - i dag roter jeg visst bare i hodet-- klarer ikke å skille mellom det jeg har lest ; hvilke innlegg og hvem som har skrevet dem engang.....holder ikke trådene fra hverandre engang. Huff!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Standard

Tachykardi het det, ja Har søkt på det og lavt stoffskifte, men det kom ikke fram noe. Ja ja, kan vel ikke la stoffskiftet få skylden for alt heller

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda
    BILLE, beklager - i dag roter jeg visst bare i hodet-- klarer ikke å skille mellom det jeg har lest ; hvilke innlegg og hvem som har skrevet dem engang.....holder ikke trådene fra hverandre engang. Huff!!
    Nei, det er du ikke alene om Går fort i surr for meg også.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Tachykardi betyr relativt fritt oversatt bare "tikking fra det cardiovaskulære" - altså bank fra hjerteregionen.
    Omtrent som hypothyreose bare betyr "lav aktivitet i thyreoidea" og Lumbago = "vond bakside".
    Slike betegnelser er ikke presise diagnoser, men snarere bare en pekepinn.
    I Tachykardi-begrepet inngår forskjellig spesifisering som arytmi, ventrikkeltachykardi og mange flere.
    Diis sier mer om hvordan lyden høres ut og peker heller ikke på årsaken.

For lavt stoffskifte kan gi bank av den årsaken at hjertefrekvensen blir for langsom og for at hjertet skal kunneopprettholde den blodstrømmen som kroppen krever må det ta store slurker.

For høyt stoffskifte øker kroppens krav til næringstilgang og blodstrømmen kreves derfor høyere enn hjertets hvilefrekvensområde og hjertet må ta store slurker av den grunn.

Så bank ved for lav og for høy hvilepuls kan ha sin årsak i de to stoffskiftevariantene.

Når man justerte dosen i gamle dager regulerte men denne langsomt oppover til hvilepulsen var så høy at den ga bank - og så la man den endelige dosen litt under denne.
    Ikke dumt etter min mening.
    Men en kan ikke hjerteproblemer med den metoden.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Standard

Hva er det du ikke vet, n`Finn
    I dag våknet jeg av at hjertet løp løspsk. Det skjer alltid når jeg er i ro. Satt meg på hælene og bøyde overkroppen framover(som noen gjør når de ber) og holdt pusten. Det hjalp.

Hildemor Gjest

Standard

Hei Jeg har hatt dette problemet siden jeg fikk stoffskifteproblemer - men mest hvis jeg tipper over i høyt. Men det inntreffer også når verdiene er normale.

De sier det er ufarlig - men akk så ubehagelig det er :(

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Hildemor
    Hei Jeg har hatt dette problemet siden jeg fikk stoffskifteproblemer - men mest hvis jeg tipper over i høyt. Men det inntreffer også når verdiene er normale.

De sier det er ufarlig - men akk så ubehagelig det er :(
    Jeg har hatt det i over 16 år. Jo, det er veldig ekkelt når det kommer, og en stor lettelse når det stopper Har migrene og merker at hjertet løper ofte løpsk når jeg har tatt migrenemedisin.

Side 1 av 4 1234 Siste

Lignende tråder

1. Hjertebank
    Av Thomas W H i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 5
    Siste melding: 18-01-13, 17:23
  2. Hjelp meg, jeg har så mye hjertebank!
    Av Ida i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 04-04-10, 10:47
  3. Hjertebank, er det forbigående?
    Av Siri -67 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 3
    Siste melding: 13-03-07, 11:41
  4. Ferritin og hjertebank...
    Av Maia i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 8
    Siste melding: 22-02-07, 10:44
  5. Hjertebank og liothyronin??
    Av heisann i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 12
    Siste melding: 25-04-06, 22:00

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn