Viser søkeresultater 1 til 10 av 123
Threaded View
-
21-05-09, 20:30 #34
Sv: Matematikk virker ikke alltid
Jeg mener å registrere at det er stor individuell forskjell på hvordan trening mottas etter at kjertelen har sviktet. Noen kan nesten fortsette som før - andre sliter.
Det er helt sikkert viktig å fortsette å trene selv om det er tungt når en får lavt stoffskifte, men lett å gå i den fella at gode råd fra treningsmiljøet også gjelder etter at man mister kjertelfunksjonen.
Det er kun kjertelen som kan regulere stoffskiftet, og har man erstattet den med en pilleboks - så er det kun den som rår. (nesten)
Det hjelper ikke med brenneslejuice eller nikotin - får nesten si - heldigvis, men hadde jo vært fint om noe hjalp.
Og jeg har jo erfaring for at trening heller ikke føre til vektnedgang.
Har beskrevet en hyttetur alene med kontrollet matinntak og mye trening uten at jeg gikk ned i vekt. Jeg brukte Levaxin den gangen. Første 3mnd på Armour førte til en kraftig vektnedgang, så thyroxinkilden har noe å si.
Røkere - med kjertlen iorden - har høyere stoffskifte fordi nikotinen i blodet lurer fram en høyere TSH (forklaring finnes på forumet her) og det stimulerer kjertelen til økt produksjon.
Røkere som ikke har kjertelfunksjon vil ikke få den effekten.
Det gjelder også for andre "munnhell" da det jo er kjertelaktiviteten disse øker i form av økt TSH - og TSH virker ikke på oss lenger.
Så skrev jeg nesten.
For stoffskiftet er ikke bare i pillen - det er egentlig slett ikke der, og mye er dårlig forstått og ikke kartlagt.
T4 i pillen brukes nesten ikke - det må omdannes til T3 av kroppen før den virker på stoffskiftet.
Så er det slik at det bare er 0,03% av den T4 vi spiser som blir til T3.
Jeg tror det er en hemmelighet hvorfor det er slik - har ikke sett noen vettug forklaring på det.
Og de-jodinasen da - den må vel kunne stimuleres til å lage flere ?
Vel, der er det hull i min viten allfall. Men en skulle tro det var en mulighet der også.
Det jeg mener er at der et sted burde det være mulighet for påvirkning - gjerne fra brenneslejuice o.a.
Men jeg har ikke funnet noe om mulig påvirkning av dette systemet.
Binyrene bidrar med øket energiomsetning under trening, og denne effekten holder seg lenge etter trening også. Kondisjonstrening er en fluktreaksjon og dette fører til øket adrenalin og kortisol.
Man har gjort forsøk som viser at trening i korte intensive intervaller fører til at fettforbrenningen øker lenge etter at treningen er over.
Før het det gjerne at rolige lange turer brandt mye fett, men jeg har ikke den erfaringen. Det er sikkert veldig forskjellig så en må finne ut av hvordan man fungerer og trene deretter.
Basalstoffskiftet er i alle celler. Fettceller, muskelceller, hjerneceller, blodceller.
Og jo flere man har, jo flere stoffskiftehormoner trenger man til dette.
Det er ikke slik at man kan øke kroppsmassen og tro at basalstoffskiftet øker av den grunn.
Øker man kroppsmassen må dosen opp. Den "normale" dosen er 1,6µg Levaxin pr. kg kroppsvekt. Og det er samme deponi som leverer til flere celler.
Om dagen vil fordøyelsessystemet, hjerneaktivitet og muskelaktivitet sammen med basalstoffskiftet bidra til kroppens totale energiomsettning.
Energien kommer fra karbohydrat, som leveren omsetter fra fettlagrene. (hvis vi ikke forsyner kroppen med nok karbohydrat da)
Jo større musklene er, jo mer vil de bidra i energiomsettningen.
Det er riktig under visse forutsettninger.
En stor kropp bruker mer energi også når den hviler, og energien kommer fra samme kilde.
Og de bruker mer enn små muskler når de er i aktivitet.
Likevel er det nok slik at man tjener mer på å få opp basalstoffskiftet litt fordi det virker 24timer i døgnet.
Så er det også slik, at det T3 gjør er å entre cellene og åpne opp for oxygentilførslen. ATP systemet "bærer ved" til cellene - T3 åpner trekken.
Og åpnes ikke trekken tilstrekkelig, så blir forbrenningen uren og ettelater seg en masse slaggstoffer - du blir mer støl enn godt er, og restitusjonstiden øker.
Og treningen reduseres, i verste fall gir man opp.
Dette kalles Krebssyklusen og forklarer funksjonen til de forskjellige energibærerne mitokondriene i cellene håndterer. Det er så komplissert at jeg klarer ikke forstå det, og langt mindre forklare noe.
Tar man en O2 test med lactatmåling, så ser dere hva jeg mener. Uansett hvor mye man trener, så finner man ikke lactatkneet hos de på Levaxin (vet ikke hvordan det er med naturthyroxin). En godt trent person får en lang flat kurve som plutselig stiger brått.
Man ser ikke noen eksponensialfunksjon på de som behandles for lavt stoffskifte. De har en jevnt stigende kurve som mer ligner på den helt u-trente har.
Og det betyr dårlig O2 opptak. Det betyr at selv moderat trening foregår anaerobt.
Men det er klart vi skal trene - men vi må innordne oss under de fakta som rår for oss, og tøyle forventingene. Trening har mange gode effekter, men vi må være realistiske og ikke forvente oss toppresultater. Vi klarer rett og slett ikke den mengden som skal til.
Eksplosiv intervalltrening er jo det som etter en god mengdeperiode gir noe.
Vi må være realistiske og holde igjen på begge deler og heller lære oss å verdsette de andre gode effektene.
Basalstoffskiftet er det eneste som er i gang om natten, og det er aktiviteten fra dette som fyrer oss på den tiden.
Lav morgentemperatur tyder på at dette er for lavt - og da er det for lavt hele døgnet.
Det kan være flere årsaker til dette, og det kan være at behandlingen ikke virker godt nok. Dosen kan være for lav, eller tyroxintypen er ikke effektiv nok.
Broda Barnes har forsket i dette, og hans prinsipper finnes det mer om her på forumet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Jeg har brukt Levaxin siden våren 2004
Av Lisbeth i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 24Siste melding: 14-09-10, 16:57 -
Hyper siden -92 hypo siden -98
Av heisann i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 97Siste melding: 21-11-09, 11:45 -
Har nå testet ut Armour siden 1 des. 06. - både alene og i kombinasjon med Levaxin.
Av mona i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 38Siste melding: 01-08-07, 18:01 -
Brukt armour og sluttet?
Av heisann i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 9Siste melding: 22-09-06, 00:20

Svar med sitat

Bokmerker