Side 1 av 5 12345 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 47
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    39

Standard Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i november 2005

Hallo folkens!

Jeg er ny her og håper at dere damer kan hjelpe meg i forbindelse med noen spørsmål om TSH verdien min!???

Først må jeg si at jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i november 2005, da hadde vi slitt i 15 mndr. med og bli gravide.
    Utrolig nok ble jeg gravid i desember samme år(2005), og har nå et nydelig pikebarn som blir ett år nå i september.

Nå er vi i gang med søskenforsøk, men TSH verdien vil ikke spille på samme lag som oss.
    Nå i mai var TSH på 0.19, da ble jeg gravid, men mistet fosteret.
    Jeg vet at ideelt sett bør TSH ligge på 1-2 for å ha bedre sjanser til og bli gravid, men er det noen som vet hvor lang tid det tar før verdien kan nærme seg 1?

Nye prøver tatt 13/8 var som følger:
    TSH: 0.15
    FT4:16
    FT3:4.8

Jeg tar 100 mikrogram levaxin hver dag og føler selv at dette er for mye.
    Finnes ikke trett lengre på ettermiddagstid, har urolig hjerte,hjertebank og skjelvinger i hendene.
    Jeg snakket med fastlegen om disse plagene og han ba meg redusere dosen til 50 mikrogram to ganger pr. uke.
    Jeg føler at dette ikke stemmer heller, og har denne uka regulert meg selv ned til 50 mikrogram pr.dag, hhar enda en del hjertebank, høy puls og antydninger til urolige hender, men vet ikke om jeg tør å regulere mer ned selv???

Er det noen kloke hoder som vet når TSH verdien kan være nede på 1?
    Er det snakk om uker eller måneder her?

Takknemlig for svar!

Mvh
    janike

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    104

Standard

Heisann!
    Nå har jeg høyt stoffskifte da... så jeg har ikke så mye personlig erfaring med akkurat dette men..... ser jo at stoffskiftet ditt er for høyt da....
    Gennerelt: Det varierer veldig hvor lang tid det tar å stabilisere stoffskifte på riktig nivå, hos noen er det veldig vannskelig å få det stabilt overhodet. I tillegg påvirker graviditet og amming stoffskiftet. Når en er gravid svekkes imunsystemet og stoffskiftet blir ofte lavere, det er derfor veldig viktig å følge nøye med på verdiene under svangerskapet og de første måndene etter på. Hvis oppfølgingen etterpå ikke har vært god nok, er det derfor ikke så merkelig om levaxin dosen er for høy for deg nå........ Stoffskifteverdiene kan spille veldig stor rolle for om en blir gravid eller ikke. I tillegg er det stor fare for å miste fosteret om stoffskiftet er for høyt, er stoffskiftet for lavt kan det påføre barnet hjerneskade. Selvmedisinering er uansett sjelden lurt! En del medisiner bla. stoffskiftemedisiner skal en ikke trappe ned for fort.
    Anbefaler deg å ta en prat med fastlegen din om dette. Fortell at du prøver å bli gravid og at du tror stoffskifteverdiene dine påvirker dette. Be legen hennvise deg videre til en endokrinolog.

lykke til !

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    39

Standard Hallo, da sjekker jeg inn!

Jeg har vært inne og lest på forumet med jevne mellomrom, og nå melder jeg meg inn.

Fikk mest sannsynlig lavt stoffskifte etter fødsel i 2003. Dvs. de første månedene var jeg helt turbo, superaktiv og helt hyper, før lufta gikk helt ut av ballongen, og jeg ramlet ned som en bjørnfell og hadde ingen tiltakslyst og all energi forsvant som dugg for solen.
    Fant jo ikke dette noe merkelig, da man er mye trøtt og sliten med nattevåk og baby i huset.

Høsten 2004 var jeg tilbake i 100 % stilling. Brente opp alt kruttet på jobb, kom hjem til ferdig dekket middagsbord (takk til snille mannen min), slepte meg fra middagsbordet til sofaen, der lå jeg i to timer før jeg kom meg opp igjen, da var det på tide med kveldsstell på 1-åringen, gjett om jeg fikk dårlig samvittighet etter hvert??

Det endte med sykemelding og diagnosen var utbrenthet...

Hanglet meg gjennom året, mye sykemeldt inn i mellom, en dag spurte en kollega om jeg hadde fått sjekket stoffskiftet mitt,noe jeg ikke hadde gjort.
    Da prøvesvarene forelå, visste det seg at stoffskiftet mitt var litt lavt.
    Jeg kunne ikke begynne med levaxin siden vi var under utredning for sekundær infertilitet.
    Da jeg plutselig sto i handa med en positiv graviditetstest i januar 2006, begynte jeg på levaxin med en gang.

Det var litt om meg...

Nå har vi lyst til å prøve på babylaging igjen, men TSh verdien spiller ikke på samme lag som oss: 13/8-07 var den på 0.15, jeg håper på å finne riktig dose levaxin, slik at verdien kan krype opp mot det magiske 1-tallet igjen...

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Velkommen hit til forumet.

Håper at du vil trives og at du får en ny baby snart.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Velkommen!!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    39

Standard Kan en endokrinolog

Kan en endokrinolog nekte å ta imot meg som pasient?

Jeg bare spør siden jeg fikk brev fra fastlegen min på lørdag hvor det sto:
    Jeg ser ikke at det finnes behov for spesialistvurdering av din pasient pr dags dato. Hun har en adekvat behandling, fritt thyroxin mellom 15 og 16 og TSH mellom 0,15 og 0,29. Hun har også normal T3 registrert her på UNN.
    Jeg synes pasienten skal fortsette uforandret med denne dosering og kan ikke se at det skulle gi henne noe som helst symptomer.

Mvh
    Johan Svartberg
    seksjonsoverlege prof.dr.med

Men det som ikke kommer frem var at jeg ble helt hyper av denne doseringen: 100 mikrogram levaxin pr.dag.
    Jeg fikk høy puls, hjertebank, uro i ben, og uro og ristninger i armene, fikk også litt ubehag i halsen, var aldri mer trett på ettermiddagstid.

Jeg tok kontakt med fastlegen min, og ble enig med han at jeg skulle redusere til 50 mikrogram levaxin to ganger i uken.

Nå har det seg også sånn at vi er i planleggingsfasen i forhold til et barn til, og da har jeg lest (både her inne og på Snart Gravid at TSH verdien bør ligge mellom 1-2) for at man skal kunne bli gravid,

Jeg har ikke nevnt for fastlegen at vi skal prøve å få barn igjen, bør jeg si ifra om dette slik at han kan prøve å henvise meg til endokrinologen på nytt igjen?

Er det noen på dette forumet som kjenner til prof.dr.med Johan Svartberg ved UNN? Er han en dyktig mann innenfor sitt felt?

Ble masse spørsmål på en gang, håper at noen tar seg tid til å svare!

mvh janike

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Ja, spesialisthelsetjenesten kan nok avvise pasienter. Men du kan klage på avslaget.
    Men hvis du skal ha barn, vil jo situasjonen ha forandret seg ifht den forrige henvisningen, og da kan du prøve å få en ny henvisning.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard

Men hvis du føler deg hyper med en TSH mellom 0,15 og 0,29, kan du ikke prøve å få en TSH på 1 - 1,5 og se om du føler deg bedre da? Det er jo også innenfor normalområdet.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    39

Standard

Takk for svar!

Joda prøver jo å få TSH verdien ned til 1-2. Nå har jeg gått på en annen dosering i 3 uker (inne i 4.uke nå), og nå er jeg ikke så hyper lengre. Begynner å få tilbake den samme gamle tretthetsfølelsen, føles som om jeg kan sovne hvor som helst, og når som helst. Skal ikke ta nye prøver for i begynnelsen av oktober, er spent på hvordan TSH er da.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

kan hende du har redusert litt for mye.

Side 1 av 5 12345 Siste

Lignende tråder

1. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005
    Av knokkel i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 72
    Siste melding: 11-05-13, 22:25
  2. Fikk konstatert hypotyreose i april 06
    Av Linn i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 88
    Siste melding: 19-01-10, 10:13
  3. Jeg fikk påvist hypotyreose i 2005
    Av Reven i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 37
    Siste melding: 02-10-08, 23:13
  4. Jeg fikk operert ut hele skjoldkjertelen i november-06 (hyper med kalde knuter)
    Av Zena i forumet Lavt stoffskifte etter operasjonen
    Svar: 55
    Siste melding: 20-04-08, 10:50
  5. Jeg fikk påvist lavt stoffskifte etter at jeg fikk mitt første barn
    Av Line i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 38
    Siste melding: 09-04-07, 22:40

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn