Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    21

Standard Normale prøver – men ikke frisk

Sitat Opprinnelig skrevet av Finn Vis post
    Syns en bør prøve å gjøre som kroppen.
    Vi må lære oss å være kjertel resten av livet, og min ide' er å gjøre som den gjør.
    Og den har et hormonslipp om morgenen. Dette kanskje for å samarbeide med andre hormoner som slippes samtidig.
    Jeg tar medisin slik som Endokrinologen min anbaler, og det er slik:

MORGEN
    50 mcg Levaxin
    20 mcg Liohtyronin

CA 12
    50mcg Levaxin
    10 mcg Liothyronin

CA 16
    25 mcg Levaxin
    10 mcg Liothyronin

Altså fordelt på tre doser, funker greit for meg.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    21

Sitat Opprinnelig skrevet av camomilla Vis post
    Da stoffskiftet ble lavt, tåler jeg ikke alkohol lenger.
    Det går som regel greit, men noen ganger så tar det helt av.
    For det første blir jeg mye dårligere dagen derpå.
    Men var i bursdagsfest i går, og måtte dra hjem kl. tolv. Da gikk det helt rundt for meg. Hadde bare drukket en halv flaske rosevin. Hadde spist ordentelig på forhånd, og fortært sprudlevannet over 3 1/2 time. Var da så dårlig at jeg måtte kaste opp (veldig stilig, men ingen merket noe) he-he.
    Våknet halv seks og ble bare dårligere og dårligere. Hadde sikkert puls på 90-100. Hadde vært interessant å måle alkoholen i blodet og pulsen. Holdt faktisk på å dra til legevakten, for jeg var så dårlig. det er ikke mulig å bli så dårlig av en halv flaske vin?
    Jeg drikker ikke ofte, kanskje en gang i måneden eller sjeldnere. Drar jo nesten ikke ut lenger etter stoffskiftehelvete.
    Nei alkohol det tåler jeg ikke etter jeg fikk lavt stoffskifte.
    Får en skikkelig ekkel følelse, udefinerbart ubehag, får ikke sove skikkelig og blir angstbetont. Er i det hele tatt såpass pyton at jeg har ikke drukket alkohol på 3 år nå.
    Litt kjipt, kunne tenke meg og ruset meg litt på alkohol.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    21

Sitat Opprinnelig skrevet av Finn Vis post
    De som er aktive i å bedre sin helse løper en betydelig risiko for misforståelser. Noen av nærmiljøet, ofte med empatisk begrunnelse, men også i det faglige milø av typen feilbedømmelse.
    Som når en er i subkliniske situasjoner og blir tilbudt antidepressive kjemikalier istedenfor å behandle selve problemet.

Har sett flere postinger som mer enn antyder at en kan bli offer for beskyldninger som at man gambler med helsa si om man selv deltar aktivt for å bedre den. Slikt kan ofte bli fremsatt av mennesker som står en nær, men som ikke har problemet på kroppen sin.......

Så har de muligens litt rett også - men det er mer omfattende enn de aner. For det er ikke bare du som gambler - når legene deler ut bare ett kunstig hormon (Levaxin) istedenfor alle de kjertelen produserer, vil jeg kalle det gambling på at deres teori er rett, og naturens er feil.
    Hvis naturen mente det var best for oss å klare oss med bare T4, så hadde vel kjertelen produsert bare dette ? Mener de at resten av det kjertelen driver med er bare tull ?

De gamblet også i høy grad på at deres eneste kunstig fremstillte hormon var bedre enn naturthyroxinen den gangen de valgte å skifte fra naturthyroxin til kunstig T4.
    Og - de gjør dette uten risiko for seg selv !
    Det er du og jeg som tar den risikoen !

Og de har tatt fra oss våres valgmulighet !
    Hvilken sykdomsgruppe er det som bare tilbys en eneste medisin !! - og finner seg i å bli avskåret fra all annen velprøvet medisin på verdensmarkedet ?

Å bli avskåret fra et utvalg medisiner som er helt nødvendig for en individuell tilpassing til den enkeltes helsesituasjon, er et overgrep på våre muligheter til en bedre helsesituasjon !

I samarbeid med legen.....er vel best ?
    Utvilsomt ! Når det er et samarbeide da........
    Likevel er det jo slik at legen representerer en part.
    De har vedtatt et behandlingsregime for oss, og nåde den som bryter ut av dette !
    Av samme hegemoniske grunn er det også slik at legen blir din MOTPART i saker som går på tvers av det vedtatte behandlingsregime. Feks. i trygdesaker. Du har rett til å få medisin på blå resept hvis du kan finne en som virker bedre enn den som står på "lista".
    Prøv å få Armour på blått, så forstår du hva jeg mener !

Vi skal jo ikke være slaktefe heller ?
    Helsa er DITT ansvar - det er ingen som blir straffet om behandlingen vi mottar av lege viser seg å være gal eller endog farlig for deg. Det er nok å vise til Talidomidesaken.

Så da er det vel du som gambler med helsa til syvende å sist ?
    En gambler vurderer vel risiko, og man kan spørre seg : Hva er risikoen ved å skifte fra Levaxin til Armour ?
    Min vurdering : Null. Man har alltid muligheten til å gå tilbake til Levaxin, og vil ikke på noen måte kunne komme mer skadet ut av det.
    Og, skal man ikke smake på en pære fordi man har fått et eple ?
    Helt 100% enig.

Det verste med å vere aktiv i sin egen helse er at man blir anklaget for Hypokonderi bare fordi man ikke blindt godtar at det lille legen vet er riktig.
    Jeg har av flere, både leger og psykiatere, blitt anklaget for helse-angst og hypokonderi fordi jeg påstår at jeg ikke er fri for symptomer fordi om jeg har normale prøver. Etter deres lære-bok så er jeg jo frisk, så da er det ingenting
    galt med meg så da må det være psykisk.

Dette har jeg opplevd som svært krenkende og ufattelig trist, da jeg ikke er redd noen sykdommer og tror heller ikke jeg har noen andre sykdommer enn Hypothyreose.

Det er som å slå hodet mot en vegg og veggen spytter på deg.
    Verst av alt er at jeg har blitt trygdet på psykiske symptom, noe som er feil. Hypothyreose er min sykdom, det er den som gir meg symptomene min.
    Både de fysiske og de psykiske.

Jeg har selv arbeidet inne helsestelle hele mitt liv, og jeg kan bare konkludere med at å lene seg tilbake og stole på at skolemedisinen skal ordne opp i komplekse sykdomsbilder, ja det er galskap.

Vi har internett, diverse pasient forum, tilgang til faglitteratur osv. Mer en nok til å sette oss inn i saker og høre andre sine erfaringer.

Legestanden i Norge er ofte ufattelig arrogante, det kan ofte virke som det er viktigere for dem å ha rett enn hva som faktisk gagner pasienten.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    21

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofiemor Vis post
    Det jeg lurte på var om en blir dårlig av å ha gjort for mye eller om en blir dårlig uansett Kanskje litt dårlig formulert, men jeg blir ofte veldig dårlig etter å ha pressa meg litt ekstra enten på jobb eller privat. Sliter da med konsentrasjon, verk i ledda, utmattelse og angst Det blir ofte så ille at jeg må ta det helt med ro over mange dager før kreftene kommer tilbake. Noen med samme erfaring??
    Slik utmattelse etter sosial eller fysisk aktivitet med påfølgende ymse symptom, opplever jeg hele tide.
    Et nøkkelord her er energiøkonomisering, fordel aktivitetene utover uken. Veldig kjedelig ja, men eneste måten og få en jevnere hverdag uten disse "kollapsene".

Det er ikke altid slik for oss med Hypothyreose at trening gir mer overskudd, tar vi det for hardt fører det ofte til det motsatte. Dette gjelder også aktivitet generelt.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    21

Kom over dette leser innlegget i Tidsskriftet for den norske lægeforening.

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1824852

Bra at noen tar bladet fra munnen i viktige fora.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    21

Standard Amfetamin og lavt stoffskifte

Har den siste tiden brukt en del amfetamin, lurer på om noen har noen anelse om hvordan det påvirker mit lave stoffskifte?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Amfetamin og lavt stoff skifte

Det påvirker stofskiftet fint. Kemisk set minder amfetamin om efedrin. Min egen holdning er, at efedrin burde udleveres til stofskiftepatienter på recept. Efedrin virker ved at fremprovokere en frigørelse af noradrenalin, der er et af kroppens mest benyttede neurotransmitterstoffer. Noget, kronisk stofskiftesyge er normalt i underskud af.

Desuden virker efedrin som katalysator "for kroppens omdannelse af T4 til T3. Det er ingen nyhed. Dog er det kun de færreste af os, som husker efedrin-dråberne mod tilstoppet næse, som jeg bl.a. samt mange andre stofskiftepatienter havde brugt til at få gang i livet hver dag, 2-3 gange i døgnet, hvilket vi gjorde dengang uden at vide, at efedrin faktisk "reparerer" kroppens evne til denne omdannelse af T4 til det aktive T3 - og at efedrin derfor anvendtes til at understøtte Levaxin/Eltroxin/Synthroid behandling, hvorfor den reelt faktisk var mere effektiv, end den er nu - hvor efedrin ikke længere er tilgængelig, hvorfor hundredsvis tusinder af Eltroxin/Levaxin-resistente patienter måtte begynde leve med en hypothyreose, som bare blev værre og værre...."

Du kan læse hele min "udredning" i min tråd: Guggul og efedrin stimulerer omdannelsen af T4 til T3. Så hvis du selv mener, at amfetaminet hjælper dig, bliver det ikke mig, der vil "fordømme" dig. Bare du er klar over, at der er forskel mellem brug og misbrug. Der skal ikke ret meget til, før den gode virkning på stofskiftet indtræffer. Bruger du derimod så meget, at du bliver euforisk/hyperaktiv af det - har du taget for meget og risikerer at udvikle afhængighed. Og DET er noget skidt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    154

Standard Sv: Amfetamin og lavt stoffskifte

Hei!
    Jeg har hørt at mange som har brukt/misbrukt amfetamin kan få lavt stoffskifte senere.
    Dette er folk som har hatt normalt stoffskifte.
    Eksempelvis folk som har brukt mye amfetamin i 20-årene på fest o.l.,
    har fått lavt stoffskifte i slutten av 30-årene.

Eller kanskje de rett og slett har lagt på seg pga. alder og at de ikke tar amfetamin lenger, men deres stoffskifte er normalt, men de f.eks. spiser for mye. ?

Jeg har gått på "amfetamin" i det siste.
    Dvs. jeg har begynt med Armour og skal si det virker!
    Tar 2 grain + 5o mkg Levaxin.
    Å hu hei hvor det går!
    Men har nå neddosert til 1 3/4 grain + 50 mkg Levaxin, da jeg fikk litt hjertebank. Hjertebanken plaget meg ikke, men er usikker på om det er noe sunt i lengden å gå med forhøyet puls.

Jeg holder på fra morgen til kveld. Har vært ute i helgene, og er faktisk ganske fin form dagen derpå også. Orker en runde til hvis det er noe spesielt som skjer.
    Håper det ikke er forbigående. Men hvorfor skulle det være det?
    Det er Armouren som virker!
    Jeg vil anbefale Armour som et godt alternativ til amfetamin!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Amfetamin og lavt stoffskifte

Efedrin er jo et stoff som finnes naturlig. Feks i planteslekten Ephedra - særlig E.distachya som inneholder 2-3% efedrin. Brukes medisinsk mot astma og høysnue, og for å øke blodtrykket.
    Mange av oss med lavt stoffskifte har jo lavt blodtrykk, så kanskje ?
    Men stoffet forekommer vel desverre bare syntetisk i piller ?
    Flere med betydelig pondus hevder at dette kan være bra for oss fordi vi har for lite av det.
    http://www.snl.no/efedrin
    Nå må en ikke la seg forlede til å tro at alt som er naturlig er bra. Heroin er også naturlig.....

Amfetamin er skummelt !
    Det er et helsyntetisk teknodop som i konstruksjon er kroppsfjernt og det er ødeleggende i forholdsvis små mengder. Det er svært surt. Det etser seg feks. gjennom plastikk !
    http://www.snl.no/.search?query=amfetamin
    Man har ingen garanti for at det som selges er produsert og behandlet under betryggende forhold.

Stoffet likner riktignok på efedrin, men jeg mener at stoffet har for stor ruskomponent til å forsvare en bruk av det.
    Jeg vet ikke mer om stoffet enn det jeg kan lese meg til - og det jeg i praksis kan observere bruken av i samfunnet. Jeg kan ikke si jeg liker det jeg ser.
    Så liker jeg heller ikke virkeilghetsfjerne argumenter som brukes i advarsler om bruk heller !

Man er jo klar på at isoformene har forskjellige virkeområder. Feks. cox1 og cox2.
    Det har kirale former også. (Det faktum at høyre og venstre hånd ser like ut, men er det ikke)
    Syntetisk produksjon lager like mange venstre som høyrevridde molekyler, og kroppen har bare evner til å bruke en av dem. Dette er medisinprodusenter etterhvert blitt oppmerksom på. Levaxinprodusenten renser så det er flest venstrevridde der. (som kroppen i dette tilfelle jo bruker).
    Slik rensing er Retalin et eksempel på, selv om det er kommet bedre stoffer nå.

Også den bruk av liknende stoffer man regner som mer ansvarlig, og som skal være helbredende, synes jeg nok går over skaftet når man ikke kontrollerer virkningene hos pasientene bedre enn det gjøres. ( i et tilfelle jeg kjenner)
    En, av foreldrene rabiatforklart guttunge får dette, men når han er hos sine kamerater i helger o.l. kaster han dosen, og han oppførsel er på ingen måte unormal for den aldersgruppen. (min bedømmelse der og da)
    Min erfaring er begrenset. Det lille jeg kjenner til det er negativt, men jeg kan klart forestille meg at noen kan ha nytte av det. Og da mener jeg ikke selvsynset nytte.....

Så er det vel som med alkohol - det blir morsommere om man bruker for mye
    Og deri ligger jo faren .......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Normale prøver - men mange symptomer
    Av Tily i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 101
    Siste melding: 20-02-16, 08:17
  2. Normale prøver – men ikke frisk
    Av usansynelig i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 01-11-11, 17:21
  3. Medisinert, normale verdier, men ikke frisk ?
    Av Fanny i forumet Virker medisinen ikke?
    Siste melding: 29-09-11, 11:49
  4. Artikkel om å behandle hashimotos med normale prøver
    Av nora i forumet Emner startet av Nora
    Siste melding: 09-10-10, 18:40

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg