Viser søkeresultater 1 til 10 av 123
Threaded View
-
20-05-09, 18:09 #32
Matematikk virker ikke alltid
Basalstoffskiftet er et autonomt system. Du vet det ikke, men det fungerer likevel.........helt til kjertelen går ad undas. (forøvrig betyr dette "til bølgene")
Eller på godt Dansk formoder jeg det betyder : "A'helvede til".
En liten aktivitetssenkning i dette systemet vil virke hver time i døgnet, og det blir mer enn men klarer å ta igjen med noen timers trening eller ekstra aktivitet om dagen.
Harris-Benedict formel, er en formel for basalstoffskiftet.
Den gjelder i våken, fysisk rolig tilstand i normal temperatur, etter 12 timers faste.
Vær OBS på at formlene er basert på statistikk og hvordan stoffskiftet ideellt sett fungerer - så de er forsåvidt ubrukbare for oss.
BMR er døgnforbruk i k.Cal - vekt i kg, høyde i cm og alder i år.
Menn : BMR=66+(13,7x vekt)+(5x høyde)-(6,8x alder)
Kvinner : BMR=65,5+(9,6x vekt)+(1,8x høyde)-(4,7x alder)
En forenkling basert på disse formler kan være :
Menn : 18-30 = vekt x 14,9 + 489
31-60 = vekt x 11,6 + 877
+ 60 = vekt x 11,8 + 590
Kvinner : 18-30 = vekt x 14,9 + 489
31-60 = vekt x 8,2 + 849
+ 60 = vekt x 9 + 661
Dette er altså hva basalstoffskiftet i normale tilfeller forbruker av energi for å holde oss varme. Dette fungerer hele døgnet rundt.
Kroppen bruker jo mer ennergi enn dette. Vi beveger oss jo, og jo mer, jo mer energi krever dette i tillegg til basalstoffskiftet.
For stillesittende arbeide må en gange dette med 1,3-1,4, og til svært aktivt kan en måtte fordobble. På Bjørn Dæhli-nivå snakker vi om over en 3-dobbling !
En som går 40min tur retur jobb og trener 2-3 ganger i uka har man kommet fram til en multiplikator på 1,8.
Metoden "indirekte kalorimetri" måler oxygenforbruk og CO2 utskillelse og gir en nøyaktigere utregning av hva man virkelig forbrenner. Den er svært upraktisk i bruk og vil nok ikke få anvendelse til annet enn forskning.
Hvis man kjenner sin fettprosent, kan utregningen bli mer nøyaktig enn de første formler og tabeller :
Men først .....
1 Cal. er den energi som skal til for å varme opp 1gram vann en grad. Altså en termokjemisk kalori.
1 Joule er det samme som 1 NM (newtonmeter), altså den energimengden som kreves for å utøve en kraft på 1 NM over en distanse på 1meter.
Noe som fører til at man må multiplisere Cal. med 4,2 for å få samme tallverdi i Joule.
Det er små energimengder vi snakker om, derfor har vi vært vant til å bruke kilokalorier, og vi trenger sånn rundt 3000kCal. pr.døgn. Vi kunne snakket om megakalorier, som da hadde 3000 blitt til 3mCal. i døgnet.
Noe som i Joule blir : 3 x 4,2 = 12,6mJ
Menn 10,5-12,5. Kvinner 7,5-9,5 alt i megaJoule/døgn.
Denne formelen jeg fant baserer seg på Joule. Man skal jo offentlig ha gått over til SI systemet, og der heter det Joule istedenfor Calorier.
Englenderne er jo også iferd med å gå over til dette - de gjør det visst inch by inch
Gjør vi det i det heletatt ?
Basalstoffskiftet i mJ (megaJoule) = 0.058xFFM + 0.026 + FM - 0.018 x alder.
For menn + 3,937, for kvinner + 3.322
FM = fett masse. FFM = fettfri masse, som en finner ved trekke fettmassen fra sin totalvekt.
Dette ble jo mer hodetrening enn jeg hadde regnet med.
Og det er slett ikke sikkert dette hjelper mot metthetshormonet Leptin og sulthormonet Grelin.......
Hormon betyr jo som kjent, "jeg bestemmer".......
Det er faktisk slik at 1/2 liter brus/cola - i tillegg til det du trenger hver dag gir 10Kg kroppsfett på ett år.......
Og for å trene det vekk igjen må en gå/løpe 1125kM. (80kCal/km)
HVISS såfremt ifall at stoffskiftet er iorden da........
Det som altså har størst effekt, er om bassalstoffskiftet kommer seg opp i normal aktivitet. Da vil du forbruke noe hver time - også når du sover.
Så hvordan få opp bassalstoffskiftet da ?
Ja, det var det da.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Jeg har brukt Levaxin siden våren 2004
Av Lisbeth i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 24Siste melding: 14-09-10, 16:57 -
Hyper siden -92 hypo siden -98
Av heisann i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 97Siste melding: 21-11-09, 11:45 -
Har nå testet ut Armour siden 1 des. 06. - både alene og i kombinasjon med Levaxin.
Av mona i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 38Siste melding: 01-08-07, 18:01 -
Brukt armour og sluttet?
Av heisann i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 9Siste melding: 22-09-06, 00:20

Svar med sitat

Bokmerker