Hei igjen!

Her kommer en liten oppdatering siden sist:

Var hos legen sist mandag, og nå er min egen fastlege tilbake fra sykepermisjon. Er veldig glad for det, for han tar virkelig det jeg sier på alvor og sørger for god og tett oppfølging hele veien.

Har tatt en del prøver igjen, og får SMS daglig når noen av resultatene er klare. Her er det som har kommet til nå:

- Homocystein har sunket fra 28,9 til 16,2 (normale verdier er 5,0-15,0). Altså fortsatt litt høyt, men i hvert fall på vei ned.
- Vitamin B12 har steget fra 194 til 226 (skal ligge mellom 170-650). Steget litt, men fortsatt ikke bra nok. Har startet med tilskudd (TrioBe).
- Immunglobulinene er normalt fordelt.
- vitamin A, D og K er normale. D har steget pga tilskudd.

- Siste svar: vitamin E er visst ganske lavt. Ligger på 11, og skal være på mellom 14-50. Har blitt bedt om å lese litt på nett om dette, og har lært at dette er relativt sjeldent. Det eneste jeg kommer over er premature barn og de med kroniske tarmsykdommer som reduserer opptaket av vitaminer. Har irritabel tarm, og lurer kanskje på om det kan være i sammenheng med det? Eller kan E-mangel også relateres til stoffskiftet? Mangel kan medføre symptomer fra sentralnervesystemet, som utstø gange, muskelsmerter, muskelsvakhet, nedsatt smerte- og berøringsfølelse. Vil si at jeg har opplevd alt dette den siste tiden (litt usikker på ustø gange).

Han kjente også litt på halsen min, og mener klart at det er noe som foregår med skjoldbruskkjertelen min. Har blitt henvist til UL (fikk brev idag om time, men det var i Fredrikstad...? Legen har nok surra litt, ha ha. Bor i Oslo!).

Venter fortsatt på svar fra hormonprøvene, men disse tar visst lenger tid. Han var enig i at T4 ikke var optimalt sist, i hvert fall!