Side 1 av 6 123456 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 52
    Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Oslo
    Alder
    34
    Meldinger
    46

Unhappy Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe annet?

Hei,

Jeg er ny på dette forumet, og meldte meg inn i håp om å få litt råd og egenhåndserfaring fra andre.

Jeg er en jente på 20 år som ikke har vært helt i form på en stund. Slutten av sommerferien ifjor ble jeg innlagt på Ullevål etter sykdom med pustevansker (har astma) med mistanke om blodpropp i lungene. Jeg gikk på P-piller den tiden, og det var naturlig å tro at det var noe unormalt når oksygenopptaket mitt plutselig ble halvert.. Etter mange prøver og kanskje 4-5 døgn på sykehuset, så ble det konstantert at jeg hadde kyssesyken. Heldigvis! Var nemlig på vei til å få utredning for kreft.. Ikke den beste perioden i livet mitt, med andre ord.

Jeg studerer fulltid på universitetet, og mitt høstsemester ifjor ble naturlig nok sterkt påvirket av kyssesyken. Jeg var mye slapp, og følte at jeg sov hele tiden. Likevel var jeg heldig i og med at leveren min hadde oppnådd normal størrelse bare en måned etter diagnoseringen. Trøttheten forsvant vel aldri, og henger igjen nå mer enn aldri før.

Jeg har vært redd for ME og slikt, men har kommet frem til i samråd av lege at dette ikke kan være tilfellet for min del. Om jeg hadde hatt ME så tror jeg at jeg kun hadde slitt med utmattelse. Problemene jeg har er enda flere enn kun trøtthet:

- Mitt aller største problem er muskel- og leddsmerter. Kan forklares som om jeg føler meg støl hele tiden, uten å ha trent. Verker litt i knærne når jeg går og, og føler meg av og til som en 20-åring i en 60-årings kropp.
    - Nå har jeg irritabel tarm, men føler magen er vrangere enn noensinne. Har forstoppelse relativt ofte, og det kan gå dager mellom hver gang. Når det først skjer noe, så føler jeg at ting er "uferdig".
    - VEKTØKNING. Nå skal det sies at jeg ikke har fått trent den perioden jeg hadde kyssesyken, men synes det er ganske sykt at jeg har klart å legge på meg 8-9 kg på litt mindre enn et år. Har ikke spist noe annerledes, tvert imot sunnere (prøver å kutte ned på brød og ris og slikt pga magen).
    - Et av de andre største problemene er at jeg har slitt med øresus kontinuerlig siden okt/nov. Føles ut som om jeg har luft i ørene, og iblant kommer det en piping som skremmer meg litt..
    - Konsentrasjonen er relativt dårlig. Sliter med å lese, føler meg lat.
    - Har også en god del plager i forhold til lysprikker i synsfeltet. Har en mild migrene med aura, men synes det har vært litt mer hyppig den siste tiden. Har økt hodepine også.
    - Håravfall. Mister en del hår av å dra gjennom det med fingrene. Også på brynene har jeg opplevd det.
    - Neglene fliser seg opp konstant.

Har vært hos legen nylig for utredning av lavt stoffskifte. Hun har kjent litt på halsen min, og sier at venstre halvdel av skjoldbruskkjertelen min er forstørret. Har ikke lagt så veldig merke til det selv, men kan kjenne det nå om jeg kjenner etter. Blodprøveresultatene viste at jeg har mangel på vitamin D, men synes det er merkelig at det skal være grunnen til alle problemene mine. Har manglet det før, og følte meg ikke sånn. Stoffskifteprøvene ser slik ut (ref.verdiene i parentes):

Anti-TPO: <28 (<100)
    S-fritt T3: 5,1 (3,5 - 6,5)
    S-fritt T4: 12,9 (11,0 - 23,0)
    S-TRAS: <0.8 (<1,0)
    S-TSH: 3,1 (0,20 - 4,0)

Jeg skjønner fint lite av resultatene selv, så jeg lurer på om noen av dere vet noe om åssen disse ser ut? Legen min har ikke kommentert noe på dem.

Dette ble KJEMPELANGT ser jeg, og om du har kommet deg gjennom teksten så blir jeg kjempeimponert . Om det ikke er lavt stoffskifte, er det noen som vet om noen andre grunner til at jeg kan føle meg sånn? Det er ikke noe gøy å gå rundt og føle seg halvveis hele tiden.. :(
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe annet?

Hei!
    D-vitamin-mangel kan gi mange av de samme symptomene som lavt stoffskifte og ME, så jeg ville umiddelbart startet med et skikkelig tilskudd. Tran eller de svake dosene man får på apoteket er ikke nok når man har mangel. Jeg, som svært mange andre, kjøper dem helt lovlig fra EØS-land i mye sterkere doser.
    Når det gjelder stoffskifteprøvene, så sier litt for mange leger at stoffskftet er fint så lenge blodprøvene ligger innenfor referanseområdet, selv om symptomene tilsier at stoffskiftet IKKE er godt nok.
    I mange land starter man behandling når TSH er over 2, her i Norge henger de enda etter med at TSH skal over 4 før de reagerer, selv om TSH bare er et signal fra hypofysen om hvor mye skjoldbruskkjertelen må produsere. Når TSH stiger over 2, vil også kolestreolet starte og stige ifølge boken til dr.Øverbye.
    FT4 er et for-hormon. Din FT4 ligger helt nederst i området. Jeg er en av dem som ikke trivst med FT4 så lavt.
    FT3 ligger midt i området, og utifra dine prøver ville jeg, utifra egen erfaring, sagt at ditt stoffskifte ikke er optimalt, men er for lavt til at min kropp hadde hatt det optimalt. Det positive er at du ikke har antistoffer, så det er ikke snakk om den auto-immune varianten iallefall.

Jeg ville ut ifra prøvene spist en høydose d3 (ikke bruk d2!) i seks uker, og så fått tatt nye prøver av både d-vitaminene og stoffskiftet

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe annet?

Sitat Opprinnelig skrevet av Revolver Vis post
    ..
    Dette ble KJEMPELANGT ser jeg, og om du har kommet deg gjennom teksten så blir jeg kjempeimponert .
    Om det ikke er lavt stoffskifte, er det noen som vet om noen andre grunner til at jeg kan føle meg sånn?
    Det er ikke noe gøy å gå rundt og føle seg halvveis hele tiden.. :(
    Ikke så langt det, da
    Veldig mange - også/særlig leger - henger seg fast i blodprøvesvarene. Det er det første som er ødeleggende mtp diagnose :
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

Indslag støttet af: Merck Serono og Gemzyme Corporation
    Hmmm... ved nærmere eftertanke... Hun har jo selv hypothyreose. Uanset om hun er klar over det eller ej. Ansigtet er markeret som i klassisk tilfælde af primær ("subklinisk"?) hypothyreose. Næsen er forstørret og deformeret af mucin-ophobninger. Apatiske, indsunkne øjne. Manglende forbindelse mellem mimikken i over- og underansigt. Øjenbryn er så sparsommelige at de er svære at se bag brillerne. De tynde hår og den vandrete mund med en nedsunket overlæbe og "mucin-hage" lige under læberne. Små begyndende "kindposer" er også et typisk billede af den "modne" hypothyreose.

Set i dette lys er det måske ikke så underligt, at hun ikke kan overskue mere end det hun kan byde sig selv? For at kunne hjælpe andre, må man erkende at de har behov for hjælp. Hun tror selv, hun har det fint... Tingene fungerer jo, for hende, tror hun. Men det ikke sikkert at hun overhovedet ville komme gennem sin lægeuddannelse, hvis hun var lige så "rask" dengang, som hun er nu.

Når det gjelder lavt stoffskifte, så kan det sammenlignes litt med diabetes; det finnes også en type 2 hypotyreose.
    Om du har hypotyreose (også type 2) kan du finne det ut ved å måle temperaturen din tre dager etter hverandre.
    Les mer i (f.eks) denne tråden:Kliniske tegn bedre enn blodprøver. Stol på dere selv - og termometeret... - her Anisa:
    ..

Barnes' måske mest berømte forskningsresultat var opfindelsen af en diagnostisk test for thyreoidea-funktion, nu kendt som "Barnes Basal Temperatur Test". Denne prøve udføres ved at placere termometer i armhulen i 10 minutter umiddelbart efter at man vågner om morgenen. Man skal IKKE på toilettet først, eller have et tår vand, eller noget som helst andet. Man tager sin temperatur først og efter 10 minutter (uanset, at et digital termometer havde "ringet" før) skriver man tallet ned på et stykke papir.

Dette gentager man i tre dage og på den tredje dag lægger man alle måleresultater sammen og dividerer man med 3 (antal testdage).

Et resultat, som viser et gennemsnit på under 36,6 C (97.8F), indikerer iflg. Barnes, at der er tale om lavt stofskifte, især når symptomer er til stede.

Derimod et gennemsnit resultat, der viser kropstemperatur over 36,8 C (98,2F) er vejledende for en mistanke om hyperthyreose = for højt stofskifte.

Menstruerende kvinder skal påbegynde denne test først på 2. til 4. dag i deres menstruationscyklus.

Resultater af forsøget blev offentliggjort i Journal of American Medical Association (JAMA) i august i 1942 ( "Basal Temperatur vs Basal Metabolisme"), og igen i The Lancet i 1945.

Selv om testen ikke var almindeligt anerkendt af lægestanden som helhed - var den og fortsat er entusiastisk støttet og anvendt af et mindretal af læger og mange andre praktikere.

Personligt kan jeg overhovedet ikke se, at netop denne test skulle være "mindre værd" end diverse fantasifulde anvisninger på, hvordan man behandler hypothyreose, der anerkendes som behandlings grundlag af en hær af mainstream medicinere, som foretrækker blot at tyde tal på et stykke papir, uden overhovedet at følge patienten klinisk, for netop at følge op på den behandling patienten modtager fra dem.

Der er nemlig et "lægeligt-politisk" problem ved denne "Barnes Basal Temperatur Test". Denne test kan nemlig afsløre hypothyreose borderline eller i afart, som netop ikke fremgår af blodprøveresultater, idet disse er kalibreret til at påvise hypothyreose, hvor man nærmest kan "se" sygdommen med det blotte øje. Ved at anvende "Barnes Basal Temperatur Test" kommer lægerne netop på arbejde og skal ofte vende vrangen ud på sig selv, for at finde ud af det. Dette er altså min analyse af baggrunden for mainstream-lægernes "uvilje" mod at anerkende "Barnes Basal Temperatur Test", som værende et diagnostisk værktøj til påvisning af hypothyreose, uanset sygdommens ellers mangfoldige udspring.

Barnes selv har også betragtet sin "Basal Temperatur Test" med ydmyghed i erkendelsen af, at ingen test nogensinde kan tage højde for alt. Alligevel fastholdte han, at det var den mest nyttige diagnostisk test til diagnosticering af hypothyreoidisme, overlegen selv alle moderne blodprøver.

Barnes betragtede alle moderne blodprøver - inkl. Basal Metabolisme Test - som værende upålidelige og efterladende mange patienter med kliniske symptomer på hypothyroidisme - udiagnosticeret og ubehandlet.

Kilde: http://www.brodabarnes.org/
    Bladet VOF (Vitenskap og Fornuft) skrev om skjoldbruskkjertelen og lavt stoffskifte (også type 2) ifjor -
    kanskje du kan låne bladet på et bibliotek nær deg..?
    Hvis du har for lav kroppstemperatur (som beskrevet av Barnes) så kan du jo fortelle fastlegen det -
    samtidig som du gir ham/henne en kopi fra artikkelen i VOF.
    Mao; ingen grunn til og vente i ukesvis - første ting imorra tidlig; ta tempen

pssst: dette var langt!
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Oslo
    Alder
    34
    Meldinger
    46

Standard Sv: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe annet?

Oi, nå blir jeg nesten rørt av at jeg har fått så gode svar fra dere, BenteR og Kevlin!

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    Hei!
    FT4 er et for-hormon. Din FT4 ligger helt nederst i området. Jeg er en av dem som ikke trivst med FT4 så lavt.
    FT3 ligger midt i området, og utifra dine prøver ville jeg, utifra egen erfaring, sagt at ditt stoffskifte ikke er optimalt, men er for lavt til at min kropp hadde hatt det optimalt. Det positive er at du ikke har antistoffer, så det er ikke snakk om den auto-immune varianten iallefall.

Jeg ville ut ifra prøvene spist en høydose d3 (ikke bruk d2!) i seks uker, og så fått tatt nye prøver av både d-vitaminene og stoffskiftet
    Jeg har begynt å ta D3-tilskudd som jeg fant hos helsekosten. Det er en gul pakke, står at en tablett skal tilsvare 200% av daglig dose. Mener å ha sett en variant i Sverige som er fra samme merke, men høydose. Kanskje jeg bør ta meg en tur over grensa.. Men tror du at mine blodprøveresultater i forhold til stoffskiftet kan gi disse plagene som jeg nevner? Forstår at D-vitmangel kan gi plager, men igjen; jeg har hatt det tidligere og reagerte ikke på samme måte. Tror ikke det var noe lavere nå enn det det var da heller :/ Frustrerende!

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Ikke så langt det, da
    Veldig mange - også/særlig leger - henger seg fast i blodprøvesvarene. Det er det første som er ødeleggende mtp diagnose :

Når det gjelder lavt stoffskifte, så kan det sammenlignes litt med diabetes; det finnes også en type 2 hypotyreose.
    Om du har hypotyreose (også type 2) kan du finne det ut ved å måle temperaturen din tre dager etter hverandre.
    Les mer i (f.eks) denne tråden:Kliniske tegn bedre enn blodprøver. Stol på dere selv - og termometeret... - her Anisa:

Bladet VOF (Vitenskap og Fornuft) skrev om skjoldbruskkjertelen og lavt stoffskifte (også type 2) ifjor -
    kanskje du kan låne bladet på et bibliotek nær deg..?
    Hvis du har for lav kroppstemperatur (som beskrevet av Barnes) så kan du jo fortelle fastlegen det -
    samtidig som du gir ham/henne en kopi fra artikkelen i VOF.
    Mao; ingen grunn til og vente i ukesvis - første ting imorra tidlig; ta tempen

pssst: dette var langt!
    He he, godt at noen faktisk gadd å lese gjennom sytingen min .. Og dette var da ikke langt i det hele tatt, kun behjelpelig! Skal uten tvil ta tempen fra og med imorgen for å se åssen ting står til. Vanligvis tror jeg at jeg har hatt en temperatur på rundt 36. Får man behandling på samme måte som "vanlig" stoffskiftesykdom med lavt stoffskifte type 2, tror du?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Her i Norge, iallefall hos de aller fleste fastleger, så styrer de kun etter blodprøvene, og så lenge TSH er innenfor referanseområdet, nektes man behandling. Oftest vil fastlegen mene man er deprimert eller noe i den dur. Fastleger generelt har ingen tro på at man kan være stoffskiftesyke før blodprøvene viser det. Sjansen for og få starte med behandling med blodprøver innenfor referanseområdet, uansett hvor mye symptomer man har, er derfor minimal hos den vanlige fastlege.
    Minsten min gikk med TSH over referanseområdet i halvtannet år før de endelig satte ham på medisiner, hovedsaklig fordi han er min sønn (og hypothyrose følger ofte familier) og fordi gutten har sett min kamp og gav seg ikke.
    Nå skriver du ikke hvor lavt d-vitamin nivået ditt er, men mannen min som ble målt til 21 (referanseområde 37-170) går på 105 mcg pr dag (tre tabletter) + tran + 2,5 mcg som er i multivitaminen og det er absolutt ikke for mye.
    Jeg selv har litt bedre verdier; d-vitaminene mine var 59 sist de ble målt, så jeg tar bare 35 mikrogram til dagen (1 tablett) + jeg tar tran og får 2,5 mcg d3 i multivitaminen.
    Norge har latterlig lavt nivå på hvor mye d-vitamin man trenger ( Norge sier at man ikke trenger mer enn 10 mcg d3 til dagen ) eller får kjøpe på apotek, og ber du legen om resept ender du vanligvis opp med d2 (Alfa D2 - forte) Jeg fikk en hestedose med d2 for halvtannet år siden og ble skikkelig dårlig (som mange gjør når de får høydose med d2).
    D3 kjøper jeg her http://www.naturoghelse.dk/shop/mega...-d3-3445p.html

Selv om du sier du tror ikke d-vitaminene er lavere enn sist, så kan de ha vært lave ei god stund og tappet mye krefter fra deg, og derfor var det jeg anbefalte utfra egen erfaring og først få opp d-vitaminene og så om seks uker kreve nye blodprøver av både d-vitaminer og stoffskiftet. Jeg ville også krevd prøver av B12 og ferritin da disse også typisk blir lave når stoffskiftet ikke er optimalt.
    Om symptomene dine fortsetter og du er en av dem som har en lege som kun tror på TSH, så vil jeg anbefale deg, om du har mulighet og råd, til og finne en ny lege. Det finnes en liste på fremsiden av forumet her over leger som mange av medlemmene her har opplevd som kunnskapsrike leger som medisinerer pasienten og ikke en enkelt blodprøve. Men jeg ville i første omgang gitt d-vitaminene og fastlegen en sjanse.

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Oslo
    Alder
    34
    Meldinger
    46

Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
    ..
    Selv om du sier du tror ikke d-vitaminene er lavere enn sist, så kan de ha vært lave ei god stund og tappet mye krefter fra deg, og derfor var det jeg anbefalte utfra egen erfaring og først få opp d-vitaminene og så om seks uker kreve nye blodprøver av både d-vitaminer og stoffskiftet. Jeg ville også krevd prøver av B12 og ferritin da disse også typisk blir lave når stoffskiftet ikke er optimalt.
    Om symptomene dine fortsetter og du er en av dem som har en lege som kun tror på TSH, så vil jeg anbefale deg, om du har mulighet og råd, til og finne en ny lege. Det finnes en liste på fremsiden av forumet her over leger som mange av medlemmene her har opplevd som kunnskapsrike leger som medisinerer pasienten og ikke en enkelt blodprøve. Men jeg ville i første omgang gitt d-vitaminene og fastlegen en sjanse.
    Takk for gode svar, Pingvinen! D-vitaminnivået mitt var på 46, og har fått oppgitt 50-150 på referanseområdet. 14.09.12 var nivået på 60, så det har jo sunket en del på kort tid (noe som er naturlig siden det har vært vinter og lite sollys).

Har sett litt på B12 og ferritin nå, og er ganske overrasket over nivåene der.. B12-nivået mitt er per idag på 194, og referanseområdet er 170-650. Det er jo akkurat innenfor området, men latterlig lavt spør du meg. 14.09.12 var nivået på 273, så det har jo sunket en god del på relativt kort tid uten betydelig grunn? Rart at ikke legen min har kommentert dette..

Når det gjeder ferritin, så har de ikke testet nivået mitt denne gangen. Referanseverdiet her er 15-200, og 14.09.12 var mitt nivå på LATTERLIGE 16!! Jeg er ingen ekspert på området, men virker ikke dette alt for lite?

Lurer på om jeg må tilbake til min egen fastlege først, og så eventuelt få en second opinion.. Du har rett i det du sier om at jeg bør gi d-vitaminene og fastlegen en sjanse, for det siste jeg vil er å få et dårlig forhold til fastlegen som egentlig er ganske grei.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Hei
    Jeg vill bare gi deg en kommentar på B-12.
    Jeg kan få noen av de samme symptomene som du beskriver når jeg har for lavt nivå. Kjenner igjen dette med å være trett og støl i kropp og bein.
    trøtt hele tiden og vnakslieg å konsentrere seg.

Du har jo et lavt nivå, så jeg ville ha snakket med legen om å få begynne med tilskudd.
    jeg må ligge over 400 for å fungere!
    jeg tar sprøyter, men man kan også få det i pilleform.

Lykke, lykke til!
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe annet?

Sitat Opprinnelig skrevet av Revolver Vis post
    .. Får man behandling på samme måte som "vanlig" stoffskiftesykdom med lavt stoffskifte type 2, tror du?
    Det kommer selvfølgelig an på legen, jeg har vært hos en del siste fem åra
    men hun jeg likte best leste seg opp hvis det var noe hun ikke var bevandret i.
    Så jeg syns iallefall det er verdt og prøve og ta med en liten kopi og/eller utskrift.

Ifjor fikk jeg omsider rotet meg til og lese Mark Starrs bok - har skrevet litt om det i denne tråden:

Har du lavt stoffskifte.. eller..? Klyp deg i armen, så får du svar!
    Håper noen kan legge ut bildet fra Mark Starrs bok (2005) "Hypothyrodism - TYPE 2"
    hvor det står om oppsvulming under huden (myxødem) - dette er UNIKT for lavt stoffskifte:

"This type of swelling is unique to hypothyrodism.
    ...
    if the thickened skin or myxedema is present,
    you have hypothyrodism.

Do you have myxedema?
    ..
    Try to pinch the skin as demonstrated in the picture
    (klikk på bokomslaget og se så side 3 i denne linken OBS! sidenummereringen starter et stykke ut):
    http://www.amazon.com/dp/0975262408?...GTK811X104867&).
    The swollen skin on the patient´s arm,
    as well as the puffiness in her hand,
    is a classic demonstration of myxedema."

..
    Dårlig gjort av meg å ikke oversette denne - her kommer'n:
    Så har jeg tatt texten en tur innom google oversetter - http://translate.google.no/:
    "Denne type hevelse er unik for hypothyrodism. ...
    hvis den fortykkede huden eller myxedema er til stede,
    da har du hypothyrodism.

Har du myxedema? ..

Prøv å klemme på huden som vist på bildet
    (klikkPå bokomslaget og SE SÅ side 3 i denne Linken OBS sidenummereringen starter et stykke ut!):
    http://www.amazon.com/dp/0975262408?...GTK811X104867 &).
    Den hovne huden på pasientens arm, samt hevelser i hånden hennes,
    er en klassisk demonstrasjon av myxedema."

OBS!
    Hvis du ser en side (eller to - tre...husker ikke helt nå) lenger ut i boka -
    så ser du hvordan overarms-huden ser ut hos en "klyper" som ikke har myxødem

Boka til Mark Starr har Biblioteket bestilt inn fra et annet bibliotek.
    Hvemsomhelst med lånekort kan gjøre det samme -
    og så gå litt på kanten av Loven og kopiere (for å vise legen) det jeg henviser til i teksten over;
    dvs vel og merke hvis de har fortykning i huden slik som vist på bildet (både datteren min og jeg har det).
    Å ha lavt stoffskifte = å være hypotyroid = myxødema (dvs Myxødem var føriverden navnet på denne sykdommen;
    noe leger som har lært latin (eller var det gresk ) bør vite hva betyr. Myx= slim, Ødem= hevelse(r)

Hvis heller ikke dette har klangbunn så er tiden overmoden for å bytte fastlege!
    Ferritin skal visstnok ses i sammenheng med to andre målinger (husker ikke hvilke nå; må lete litt).
    Så lenge jeg kan huske har jeg hatt behov for jerntilskudd (for meg går det litt i rykk og napp og spise jerntilskudd..)
    For noen år siden ble mitt B12-nivå undersøkt på Aker Endokrinologisk avdeling,
    og det ble oppdaget ar den lå lavt. Det viste seg at jeg mangler noe som kalles intrinisic factor og da får man lav B12.
    Lav B12 og lav jern er ikke akkurat uvanlig når det gjelder lavt stoffskifte.
    Kolesterolet stiger når stoffskiftet faller, men kolesterol i seg selv er ikke farlig (søk på Uffe Ravnskov her på Forumet).

Selv har jeg tatt høye doser med D3 og K2 i mange år nå, men ikke om sommeren. Viktig og ta K2 hvis du tar D3-tilskudd og:
    NB! solkrem med faktor hindrer huden i sette igang prosessen for kroppen og lage D3.
    Sist endret av Kevlin; 23-04-13 kl 11:23
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Oslo
    Alder
    34
    Meldinger
    46

Sitat Opprinnelig skrevet av VibekeS Vis post
    Hei
    Jeg vill bare gi deg en kommentar på B-12.
    Jeg kan få noen av de samme symptomene som du beskriver når jeg har for lavt nivå. Kjenner igjen dette med å være trett og støl i kropp og bein.
    trøtt hele tiden og vnakslieg å konsentrere seg.

Du har jo et lavt nivå, så jeg ville ha snakket med legen om å få begynne med tilskudd.
    jeg må ligge over 400 for å fungere!
    jeg tar sprøyter, men man kan også få det i pilleform.

Lykke, lykke til!
    Å, visste ikke at B12 kan ha sammenheng med plagene jeg har i forhold til muskelsmerter og trøtthet! Hvorfor tar du sprøyter, er det kortere virkningstid da? Vil helst merke bedring så fort som mulig, og er så lei av piller (går på D-vit nå, og astma- og allergimedisiner fra tidligere av).

..
    Ferritin skal visstnok ses i sammenheng med to andre målinger (husker ikke hvilke nå; må lete litt).
    Så lenge jeg kan huske har jeg hatt behov for jerntilskudd (for meg går det litt i rykk og napp og spise jerntilskudd..)
    For noen år siden ble mitt B12-nivå undersøkt på Aker Endokrinologisk avdeling,
    og det ble oppdaget ar den lå lavt. Det viste seg at jeg mangler noe som kalles intrinisic factor og da får man lav B12.
    Lav B12 og lav jern er ikke akkurat uvanlig når det gjelder lavt stoffskifte.
    Kolesterolet stiger når stoffskiftet faller, men kolesterol i seg selv er ikke farlig (søk på Uffe Ravnskov her på Forumet).

Selv har jeg tatt høye doser med D3 og K2 i mange år nå, men ikke om sommeren. Viktig og ta K2 hvis du tar D3-tilskudd og:
    NB! solkrem med faktor hindrer huden i sette igang prosessen for kroppen og lage D3.
    Hmm, mulig jeg er noe ukonsentert her.. Men hvor finner jeg illustrasjon av hvordan jeg klyper armen? Finner jeg bare dette i selve boken? Interessant med slike alternative prøver som ikke fastlegene benytter seg av!

Jeg har, så lenge jeg kan huske, alltid hatt problemer i forhold til jernmangel. Denne gangen har resultatene mine vist at det er litt lavt, men ikke merkverdig mye, og det tror jeg har sammenheng med at jeg nylig har begynt å ta litt jerntilskudd (ikke daglig, for glemmer det som oftest). Blodmangel har jeg også hatt tidligere. Hvordan ser jeg om de har målt kolesterolnivået mitt, heter det bare kolesterol på prøvesvarene mine?

Hva er forresten K2, Kevlin? :amatør:

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Hei
    Hvis du søker på vitamin B-12 mangel, kan du finne en lang liste på en rekke plager forbundet med dette.

Jeg tar sprøyter for å slippe å ta piller hver dag. Først tok jeg piller. Så ble jeg gravid og fikk lavt nivå igjen. Da anbefalte legen meg sprøyter, og jeg tok fem sprøyter, en i uka. Så begynte jeg med sprøyter hver 3. måned. Jeg må gjerne ta det litt oftere for ikke å få for lavt nivå. Kjenner det godt på kroppen om jeg har for lavt. Siste symptomet nå var å fryse. Jeg tok faktisk nye stoffskifteprøver, og utfra symptomene mente legen at jeg nå hadde for lavt stoffskifte (jeg hadde for høyt for et år siden). Det viste seg at jeg fortsatt har forhøyet, og faktisk ca 400 i nivået for B-12. Jeg tok derfor en B-12 sprøyte (legen mente ikke det var nødvendig, siden jeg lå godt innenfor referanseområdet) og ble raskt bedre igjen.
    (jeg går også til en privat lege som ser lengre enn referanseområdene, så hun gir meg B-12 utfra tidligere målinger og mine symptomer).

(Du kan jo ta en titt helt på slutten i dagboken min, der skriver jeg om symptomene jeg hadde denne gangen)
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Side 1 av 6 123456 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 06-07-12, 00:08
  2. Svar: 6
    Siste melding: 04-12-11, 01:05
  3. Hyperparathyroidisme eller noe annet?
    Av Devana i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifte
    Svar: 70
    Siste melding: 16-11-10, 23:52
  4. Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
    Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 77
    Siste melding: 09-03-09, 23:35
  5. I puls ikveld, du kan ha lavt stoffskifte med normale prøver
    Av nora i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 8
    Siste melding: 03-06-08, 12:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder