Viser søkeresultater 21 til 30 av 52
-
24-04-13, 17:27 #21
Sv: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe annet?
Ha ha, må si jeg lo godt av kommentarene deres! Det virker vanvittig lite, det er jeg helt enig i. Jeg tenker at jeg tar sånn 2-3 om dagen, også tar jeg nye prøver om noen uker for å se hva slags virkning det har hatt. Jeg må uansett bestille ny time snart for å snakke om B12-mangel..
Det er ikke et dumt poeng det heller, nei.. Jeg er veldig usikker på hvor mye jeg trenger. Jeg har jo tendenser til irritabel tarm (uten å noen gang fått en offisiell diagnose, men jeg kan jo ikke ha noe annet når jeg blir oppblåst av ALT + at pappa har det), så kanskje dette begrenser D-vitopptaket mitt? Jeg får finne ut av det
Såvidt jeg har lest, så skal det visst være et samspill mellom mangel på B12 og folat om jeg ikke tar feil? Jeg aner egentlig ikke. NHI.no skriver dette om forhøyede verdier:
Ser at disse prøvene ble tatt da jeg hadde kyssesyken. Kan dette relateres til det som står om nyresykdom? Når jeg trykker på linken, så kommer det bare opp kroniske tilstander, og kyssesyken er da ikke innenfor det? Veldig tilfeldig å ha mangel på B12 OG forhøyet homocystein uten at det skal ha noe med hverandre å gjøre..Andre årsaker til høyt homocysteinnivå er lavt stoffskifte, nyresykdom, psoriasis (hudsykdom), samt bruk av enkelte medisiner.
Kan jeg spørre om hvor høyt nivå av homocystein dine blodprøver viste før du fikk tilbud om B12-sprøyter, Kevlin?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
25-04-13, 14:12 #22
Da har vi samme info - jeg mente det het B11, men ser i Hansen innlegg at det også kalles B9 - folat er det iallefall

Jeg har søkt litt - og på denne adressen http://nhi.no/forside/quiz/quiz-arki...uiz-30341.html fant jeg bl.a dette:
"Manglende opptak av vitamin B12 forekommer hos pasienter med sykdom i mage eller tarm.
Særlig en tilstand (atrofisk gastritt) som gir skade av slimhinnen i magesekken.
Skaden vil føre til nedsatt utskillelse av magesyre og av "intrinsic factor" (IF). IF er et stoff som lages i magesekken
og som binder seg til vitamin B12, og som har avgjørende betydning for at dette vitaminet blir absorbert av kroppen.
Forekomsten av atrofisk gastritt i magesekken øker med alderen,
noe som godt kan være forklaringen på at nedsatt opptak av vitamin B12 blir hyppigere jo eldre vi blir.
Andre årsaker til nedsatt opptak kan være tilfeller der pasienten har fått operert bort deler av magesekk eller tynntarm,
sviktende bukspyttkjertel, cøliaki og Crohns sykdom. Langtidsbruk av syrehemmende midler og antidiabetesmidler (metformin)
kan føre til nedsatt opptak av vitamin B12 og muligens utvikling av vitamin B12 mangel."
Jeg har lovet meg bort i en annen tråd, mtp og sjekke mine blodprøvesvar;
men jeg har ikke funnet mappa mi. Det jeg iallefall husker er at verken fastlege, indremedisiner, eller endokrinolog tok affære -
dvs selv om B12 lå lavt og det etterhvert viste seg at jeg manglet intrinisic factor -
så var det ingen av de overnevnte som skrev ut resept
Jeg var noen få ganger hos Oftebro - og det skal han iallefall ha;
han skrev ut resept så fort han hadde sjekket mine papirer
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
25-04-13, 23:26 #23
Ah, okei
da er vi inne på noe i hvert fall!
Hmm, interessant lesing dette med tarmsykdommer og B12-opptak. Nå har jeg aldri mannet meg opp til å ta en gastro- eller endoskopi, men er ganske sikker på at jeg har irritabel tarmsyndrom. Kanskje dette også har gått over opptaket av næringsstoffer i tarmene mine? Må nok ta opp dette med legen også, og kanskje undersøke plagene mine knyttet til dette litt nærmere. Kanskje det bare er stoffskiftet mitt som ikke er optimalt, og kanskje det kan være en kombo av begge deler? B12-nivået mitt er ganske så lavt, mener nå jeg..
Skjønner! Bare lurer sånn i forhold til hvorfor ikke legen har tilbudt meg B12-sprøyter ellerno.. Jøss, det er jo helt på trynet at det skal være så vanskelig å få medisiner. Godt at du ikke ga opp, og at du fant ut av ting! Jeg vil være som deg, og ikke gi meg før jeg vet hva som er gærent! Har hørt mye om denne Oftebro, er det han de fleste her inne på forumet har fått diagnose fra? Holder han til i Oslo?
Har bestilt ny time hos lege 27. mai. Ingen ledig tid før det, men da får jeg jo også litt tid på meg til å forsøke å få opp D-vitaminnivået mitt.. *krysserfingrene*For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
26-04-13, 11:13 #24
Re: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe annet?
Hei

Her er et produkt som er i dråper og som de anonsere med at det hjelper
Les mer: http://www.goodhealthhelpdesk.com/index.php? og http://goodhealthnaturally.com/produ...Spray/?cp=5-4jI usually leave the weekly newsletter until the last minute. Partly because that is my personality and partly because so many ideas cross my thinking each day, it is very difficult to decide which one to choose. Today is no exception but an important subject came to me in a flash.
This morning I went to a Natural Health Doctor in Palma to get a blood test. I asked for a full panel of tests to include all of the usual suspects. Yes, even I leave nothing to chance and want to know my own personal health plan is doing a good job.
I will get the results next week and share them with you to review what healthy levels should be! I asked the doctor, ‘does it include a Homocysteine test’? To my surprise he said no.
When I ask why, he said because so few people have heard about it, he did not offer it. That was my cue for a newsletter.
To be clear I was quite astounded. The levels of Homocysteine in our blood are so critical and are the main method of determining the risk factors of serious diseases including:
Premature Ageing
Heart Attack
Stroke
Cancer
Diabetes
Thyroid-related health challenges
Neurological Conditions like Parkinson's and Alzheimer's
Depression
Infertility
Chronic Pain
Digestive Disorders
Even this natural health doctor did not truly understand how critical this test was but I want you to truly understand that you must have a test and be assured, if the test is bad you can fix it.
It is interesting that he quickly said, “it does include both type of cholesterol though”. I did not have the heart (no pun intended) to point out that cholesterol levels are mostly irrelevant for health risks and it appears that it is really designed to sell more statin drugs. 50% of all heart attacks are suffered by those who have low cholesterol levels. There is no conclusive evidence the majority of statin users will live any longer than those who do not take it.
What is Homocysteine?Sist endret av Mod; 26-04-13 kl 12:19 Begrunnelse: Av hensyn til opphavsrett: vennligst ikke kopier artikler i fulltekst direkte fra andre nettsteder
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
30-05-13, 19:36 #25
Sv: Re: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe annet?
Hei igjen!
Her kommer en liten oppdatering siden sist:
Var hos legen sist mandag, og nå er min egen fastlege tilbake fra sykepermisjon. Er veldig glad for det, for han tar virkelig det jeg sier på alvor og sørger for god og tett oppfølging hele veien.
Har tatt en del prøver igjen, og får SMS daglig når noen av resultatene er klare. Her er det som har kommet til nå:
- Homocystein har sunket fra 28,9 til 16,2 (normale verdier er 5,0-15,0). Altså fortsatt litt høyt, men i hvert fall på vei ned.
- Vitamin B12 har steget fra 194 til 226 (skal ligge mellom 170-650). Steget litt, men fortsatt ikke bra nok. Har startet med tilskudd (TrioBe).
- Immunglobulinene er normalt fordelt.
- vitamin A, D og K er normale. D har steget pga tilskudd.
- Siste svar: vitamin E er visst ganske lavt. Ligger på 11, og skal være på mellom 14-50. Har blitt bedt om å lese litt på nett om dette, og har lært at dette er relativt sjeldent. Det eneste jeg kommer over er premature barn og de med kroniske tarmsykdommer som reduserer opptaket av vitaminer. Har irritabel tarm, og lurer kanskje på om det kan være i sammenheng med det? Eller kan E-mangel også relateres til stoffskiftet? Mangel kan medføre symptomer fra sentralnervesystemet, som utstø gange, muskelsmerter, muskelsvakhet, nedsatt smerte- og berøringsfølelse. Vil si at jeg har opplevd alt dette den siste tiden (litt usikker på ustø gange).
Han kjente også litt på halsen min, og mener klart at det er noe som foregår med skjoldbruskkjertelen min. Har blitt henvist til UL (fikk brev idag om time, men det var i Fredrikstad...? Legen har nok surra litt, ha ha. Bor i Oslo!).
Venter fortsatt på svar fra hormonprøvene, men disse tar visst lenger tid. Han var enig i at T4 ikke var optimalt sist, i hvert fall!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
31-05-13, 13:32 #26
Hej
Anbefaler at læse rexxy's tråd om E-vitamin: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10506 hvor rexxy bl.a. skriver om forskellige former for E-vitamin, og om at ikke alle gavner lige meget, og om de fordelagtige kombinationer, for at opnå bedst effekt.
Ellers nævner du at du har læst om E-vitaminmangel at den er sjælden og forekommer hos spædbørn og ellers hos folk med tarmsygdom. Hos spædbørn forekommer E-vitaminmangel fortrinsvis når de enten fødes med genfejl, eller fodres med modermælkserstatninger der indeholder rigeligt med flerumættede fedtstoffer (de "sunde"
), hvor modermælkserstatningen er ikke tilsat adækvate mængder af E-vitaminer. Kosthold der er fedtfattig, eller hvor almindeligt kostfedt er erstattet med flerumættet plantefedt, højner behov for E-vitamin, dvs. forbrug af kroppens E-vitamin går op og skaber en mangel i forhold til andre funktioner der kræver E-vitamin.
Hos voksne udvikles E-vitaminmangel mest hos dem der lever fedtfattigt, eller hvor almindeligt kostfedt er erstattet med flerumættet plantefedt, som får kroppens behov for E-vitamin til at stige. Derudover ved Crohn's sygdom, eller med forhold/sygdomme der påvirker produktionen af galde i leveren.
Der er noget som hedder "E-vitaminmangel inducere Ataxi" du kan læse lidt om her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=15126 og ellers på dette link: http://ghr.nlm.nih.gov/condition/ata...n-e-deficiency Den er dog oftest en medfødt tilstand, der angiveligt lader sig relativt let behandle. Alligevel kan E-vitaminmangel ytre sig via flere ataxi-symptomer, så det er under alle omstændigheder godt at vide noget om.
Problemet med dig er, at du selv mener, at du allerede har symptomer, som svarer til dem der er beskrevet som symptomer på Ataxi. Flere steder på nettet skrives om, at såfremt man allerede har symptomer der kan tilskrives E-vitaminmangel, frarådes i første omgang, at behandle selve mangelen med tilskud af E-vitamin, men at man først skal udredes for de sygdomme hvor E-vitaminmangel forekommer som symptom. Det skulle angiveligt være påkrævet fordi tilskud af E-vitamin i disse tilfælde vil kamuflere den underliggende sygdom, og den vil således fortsætte uforandret uanset at man tilfører E-vitamin. Nogle skriver endda at når en bestemt sygdom "nedsætter" kroppens E-vitamin, vil tilskuddet endda forværre denne sygdom, så det først er den underliggende sygdom skal udredes og behandles for.
Jeg ville ønske at vi kunne spørge rexxy om netop det. Og det er meget godt at du har en læge der ikke ser det som undergravende og henviser patienten til at læse på nettet. Den slags læger er der ikke mange af. Respekt for ham! Men nu du har læst dig op i det overordnede, synes jeg at tiden er inde til at lægen skal undersøge dig for de mulige sygdomme, der ellers giver E-vitaminmangel, og før du skal have tilskud af E-vitamin.
I mellemtiden kan du fjerne alle flerumættede planteolier fra din kost, og gå over til olivenolie/smør til kold, og kokosolie, smør og almindeligt animalsk kostfedt til varm mad. Dette vil nedsætte kroppens behov for E-vitamin og dermed også mildne symptomer på E-vitaminmangel. Og hvis du spiser fedtfattigt, hold op med det. Hvem ved? Hvis du ikke fejler en E-vitaminmangel-skabende sygdom (håber du ikke gør), kan alene disse kostrelaterede justeringer, måske være nok til at komme fri af denne mangel? Der er alt at vinde og intet at tabe ved at forsøge.
Held og lykke, og god bedring.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
31-05-13, 22:13 #27
Jøss, det er helt utrolig hvor mye dere vet, og hvor mye jeg lærer av å lese inne på dette forumet! En stor klem til deg, Anisa!! Og selvfølgelig rexxys opplysende innlegg.
Er vanvittig takknemlig for at jeg har den legen jeg har, for makan til omtanke har jeg aldri blitt møtt av fra noen andre leger jeg har hatt.
Jeg vil ikke si at jeg har kuttet ned på fett (har snarere et problem med noen ekstra kilo som har kommet i løpet av det siste året, og som enten skyldes stoffskiftet eller P-stavimplantatet). Men er mye mer bevisst på hva jeg får i meg nå, og spiser mer "ja"-mat. Er veldig glad i fisk for eksempel, og prøver å spise dette flere ganger i uken. Har kjøpt E-vitamintilskudd på apoteket også idag, så tar disse fra og med nå i tillegg til D og B12.
En annen interessant ting jeg vil spørre om er lavdose naltrexon (LDN). Legen min ville gjerne at jeg skulle lese mer om dette (han ga meg linken til www.ldn.no). Er visst en behandlingsmetode for de med autoimmune sykdommer (særlig MS). Er det noen her som har erfaring med dette, og særlig i forhold til stoffskifterelaterte problemer? Tror han er interessert i at jeg skal teste ut dette! Har litt "dårlig" tid på meg til å finne ut av hva som feiler meg, for skal flytte til Australia i juli i forbindelse med studiene, og blir borte et år.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
31-05-13, 22:48 #28
Re: Sv: Re: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe annet?
LDN har så langt vist veldig lite negative bivirkninger. Det vanligste er veldig livaktige drømmer. Sånn bortsett fra den sideeffekten så er det veldig lite negative effekter man leser om og enda færre alvorlige bivirkninger, så det synes for meg at det verste du kan oppleve er 1) sterke drømmer eller 2) ingen virkning.... så sånn sett ser jeg liten grunn til ikke å prøve dersom legen din vil skrive ut? Sjansen for "ingen virkning" eller "bedre" er ganske høy.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
07-06-13, 21:24 #29
Sv: Re: Sv: Re: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe annet?
Ah, det hørtes jo ikke så alt for ille ut med livaktige drømmer. Mon tro om de kan bli noe mer livaktige enn de er nå, he he.. Drømmer hele tiden, og har ganske avanserte drømmer vil jeg tro! :P
Fått utskrift av labratoriearket i posten idag:
Homocystein: 16,2 idag vs. 28,4 sist (5,0-15,0)
Anti-TPO: 42 idag vs. >28 sist (<100)
Ferritin: 44 idag vs. 16 sist (15-200)
T3: 5,4 idag vs. 5,1 sist (3,5-6,5)
T4: 15,7 idag vs. 12,9 sist (11,0-23.0)
TRAS: <0,8 (uendret)
TSH: 1,8 idag vs. 3,1 sist (0,20-4,0)
Tror jeg har tatt med alle de relevante resultatene. Hvis det er noen jeg har glemt, så si gjerne ifra
Jeg vet ikke helt hva det betyr når prøveresultatene endrer seg, men ser blant annet at anti-TPO har endret seg en del. Noen her med erfaring?
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
08-06-13, 00:53 #30
Sv: Re: Sv: Re: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe annet?
Er begge disse blodprøvesettene tatt på samme tid om morgenen klokken åtte cirka?
FT3 og FT4 er blitt lavere, noe som betyr at kroppen din ikke produserer nok stoffskiftehormon til og holde verdiene oppe..
Er siste prøven tatt senere på dagen, så forklarer det hvorfor TSH er blitt litt lavere.
Stoffskiftet vårt er ikke likt hele døgnet, og for og få et mest mulig korrekt resultat, så må prøvene tas om morgenen, helst klokken åtte pg medisinfastende.
At anti-TPO stiger og nå er over 40, sier det kan være et begynnende autoimmunt lavt stoffskifte.
Men anti-TPO kan også bli lett forhøyet ved revmatiske sykdommer.
Lignende tråder
-
Normale blodprøver. Alle symptomer på lavt stoffskifte...
Av Anisa i forumet Normalverdiene?Svar: 3Siste melding: 06-07-12, 00:08 -
Lavt stoffskifte, ADHD (uoppmerksom type) eller noe annet?
Av Eilert i forumet DagbokerSvar: 6Siste melding: 04-12-11, 01:05 -
Hyperparathyroidisme eller noe annet?
Av Devana i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifteSvar: 70Siste melding: 16-11-10, 23:52 -
Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 77Siste melding: 09-03-09, 23:35 -
I puls ikveld, du kan ha lavt stoffskifte med normale prøver
Av nora i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 8Siste melding: 03-06-08, 12:44

Svar med sitat

Bokmerker