Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Multitalentfull kraftpakke - vitamin E

Jeg har ikke kun skrevet om selens vidunderligheter - har fått med litt anbefalinger om E også, og fått litt spørsmål jeg skal forsøker å besvare og fortelle litt om hvorfor E-vitaminet er så fantastisk.

Til tross for alle de tingene de andre vitaminer gjør, er ikke vitamin E noens fattige slektning. Vitamin E er kraftig på utrolig mange måter. Mens hele det endokrine systemet trenger all den næringen det kan få, har Vitamin E særlig betydning for binyrene og hypofysen.

Denne multitalentfulle kraftpakke har åtte kjente delene, en gruppe på fire tokoferoler og en gruppe på fire tocotrienoler. Hver gruppe bryter ned i alpha, beta, gamma og delta. (Mange ord og litt kronglete, men heng med meg fordi det er verdt innsatsen.)

Vi har bare nylig oppdaget kraften i tocotrienolene og så smått begynt å legge dem til Vitamin E arsenalet. Med mindre etiketten spesielt nevner tocototrienoler, det er bare tocoferoler. I Norge er det kun mulig å få tak i alfa-tocoferoler. Jeg har ennå ikke kommet over produkter som inneholder alle i miksen i gode blandingsforhold.

La oss snakke om det tocoferoler først, deretter tocotrienoler.

Tocoferoler virker som et team, de er like viktige alle sammen på samme måte som de ulike delene av B-komplekset.
    Et liste over ting Vitamin E tocoferoler gjør:
    • Forhindrer hjertesykdommer
    • Opprettholder blod- og muskel funksjoner
    • Hjelper reproduksjon
    • Lindrer menopausesymptomer
    • Bidrar til å hindre grå stær
    • Beskytter mot kreft
    • Kontrollerer betennelse - kilden til mange sykdommer
    • Beskytter lungefunksjon
    • Forhindrer / kontrollerer diabetes
    • Forbedrer immunforsvar
    • Hjelper med T4 til T3 konvertering
    • Forhindrer perifer nevropati
    • Hjelper til å overvinne ernæringsmessige absorberingsproblemer

Ikke dårlig for ett lite vitamin. Vel, her er en liten kicker: Uten nok vitamin E, kan røde blodceller dø før sin tid – og det samme gjør du.

Hjertesykdommer: En studie fra konvensjonell medisinsk forskning viste, for eksempel at jo mer vitamin E du inntar, reduserer du sjansen for hjerteinfarkt. En annen studie testet 400iu og 800iu daglige doser av blandede vitamin E tokferol og viste en 77% reduksjon i hjerteinfarkt, med en 47% reduksjon i dødsfall! Kanskje fordi gamma-tokoferol bidrar sterkt til å redusere betennelse.

Vitamin E hindrer at kolesterol fester seg til blodårene. Det er ikke kolesterol som er problemet. Kolesterolet er der for å reparere skader i arterieveggene. Det er først når kolesterolet ”klumer seg” og ender opp med å blokkere arterier det blir et problem. Av samme årsak er det ikke interessant å ha for lavt kolesterol. E er en naturlig blodfortynner.
    .
    Kreft: E fungerer på samme måte med kreft. Jo mer du tar, mindre du risikerer kreft. Og vice versa. Lavt vitamin E nivåer utgjør en gravert invitasjon til kreft.
    Og mens vitamin E er en antikreft drivkraft, virker det enda bedre når andre antioksidanter er med med i slagsmålet. Legg til vitamin C, keretonider (del av A-vitamin) og selen og du står bedre rustet i kampen mot sykdom.

Mer? Lungesykdommer blir bedre i forhold til mengden vitamin E du inntar.

Dosering: I motsetning til enkelte medisinske miljøers mening, det er ikke snakk om en liten dose for effekt. Beskyttende doser starter ved 400iu. Doser for potensiell helbredelse går høyere, mye høyere. De som lider av leddgikt opplevde i en studie lettelse av symptomer og smerter ved 2500iu om dagen.
    Problemer i overgangsalderen kan bøye av på bare 1200 iu per dag. 2000 iu/dag har vist en betydelig forsinket fremdrift for Alzheimers.
    Ingen vet egentlig hvor toksisiteten setter inn – antagelig fordi vi ikke har nådd det ennå. Men en daglig dose på 3200 iu anses trygt. Hvis du har god helse, rundt 800 iu. Hvis sykdommen angriper kjør på. Du trenger en ernæringsmessig informert lege eller behandler for å få best mulig resultat, selvfølgelig.

Gradvis økning av dosen er en god idé fordi ett raskt hopp kan øke blodtrykket, særlig hvis de allerede har høyt blodtrykk.
    Siden Vitamin E tynner blodet, ikke ta det før en operasjon. Kolesterolsenkende legemidler senker vittamin E nivåer.

Type: Få naturlig, ikke syntetisk vitamin E. Naturlig vil si, for eksempel, d-alfa tokoferol, mens syntetisk vil si dl-alfa tokoferol. "L" gjør hele forskjellen. Syntetisk Vitamin E har verken makten eller æren. Syntetiske - tokoferoler har E-nummer 307 - 309. Naturlig som E-nummer er E306
    Og sørge for at du får blandet (alfa, beta, gamma, delta) tokoferoler. Hver har en egen oppgave, og de fungerer bedre sammen.
    Som sagt får du ikke dette i Norge. Selges i Sverige. Danmark vet jeg ikke.

Tocotrienoler: Inntil nylig mente forskere alfa tokoferol hadde all makt, og resten var bare med på turen, særlig tocotrienals som de trodde, gjorde lite eller ingenting. Vitamin E kosttilskudd inneholdt bare alfa tokoferol. Snakk om å ta feil! Man har nå funnet ut hver eneste del av Vitamin E har en viktig funksjon. Og tocotrieneler? Vel, forskere strør om seg med godord og spenning rundt disse babyene!

Og alpha, beta, gamma og delta tocotrienoler er bare en del av bildet.
    De har allerede funnet tjue flere toctrienoler, navn og funksjoner er ennå ikke etablert, slik at denne historien er bare i begynnelsen.

For å fortelle historien, la oss kalle dem tocs, for enkelhets skyld.
    Alpha-toc, viser det seg, er 40-60 ganger kraftigere enn alphatocopherol,
    den sterkeste av tokoferoler, for å stoppe oksidativt stress i våre celler.
    I tillegg til liste over kan vi legge til:
    • Hjelper omvendt arteriosklerose
    • Hemmer brystkreft- og leverkreftceller
    • Assisterer ved anstrengende idrettslige prestasjoner
    • Hindrer hudens aldring og solskader
    • Balanserer kolesterol
    • Beskytter mot nerveskade og svekkelse
    • Senker blodtrykket
    • Styrker kapillærer (små blodårer)
    • Stopper nye fettceller fra forming
    • Beskytter leveren

Tocs og våre endokrine systemer ble skapt for hverandre. Tocs holder styr på hypofysen, kongen av den endokrine verden og opprettholder optimal funksjon. Tocs optimaliserer hormonbalansen og når man sier hormon, snakker vi hele det endokrine systemet. I en test, hjalp tocs rotter å håndtere stress uten å slite ut binyrene sine. Det trengs mer forskning, men det er spennende!

Tocs økter og forbedrer testosteronproduksjon. Kanskje tocs også er svaret på balansering av marerittet for dem som lider av østrogendominans.
    Tocs forhindre nyreskader hos diabetikere.

Gamma tocs overmanner kreft. I en studie reduserte det spredningen av brystkreft med 58%. I prostatakreft, dreper de kreftceller og reduserer
    deres evne til å spre seg. Det samme med magekreft. I tilfeller av melanom, dreper tocs kreftceller, forhindrer metastasering og forbedrer resultatene og bivikningene ved cellegift.

Tocs gir tykkere hår og forhindrer yttligere håravfall. En gruppe i Malaysia patentert en über toc og gjorde en liten studie på typisk mannlig skallethet. Etter åtte måneder, fikk de av deltakerne som fikk tocs (100 mg, blandet) opplevde 41,8% gjennomsnittlig økning i antall hår i en 2 "X 2" området. Og hvem vet hvor vi går herfra? Det meste av forskningen ligger i fremtiden. Vi har fortsatt minst tjue flere tocs å sjekke ut.

Type: Sørg for å få palmeolje basert tocs. Tocs som kommer fra ris gjør ikke på langt nær så mye som palmeoljebasert tocs. (Og for den saks skyld, ønsker du kanskje å lage mat med palmeolje. Den er også kraftig, full av tocs, karotenoider, Q10 og mer. Bare sørg for at det ikke er hydrogenisert, dette dreper alle næringsstoffer og gjør det til en transfett olje) Og får blandet tocs-alpha, beta, gamma og delta, ikke bare en enkelt. De gjør hver for seg store ting, men sammen gjør de enda større ting.

Dosering: Det ser ut som (dette er ny forskning, så "ser ut som" er den beste guideline som finnes) 100-400 mg av blandet tocs om dagen er best.
    Tocs kommer vanligvis med alfa-tokoferol i miksen. Så lenge det er naturlig (D), det er greit, men syntetisk alfa tokoferol (dl) dreper toc power.

Det er en strid om å ta tocs og tocopherols sammen eller fra hverandre.
    Svaret synes å avhenge mer av hvem du spør enn forskning.
    Så, hvis tocs og tocopherols komme sammen, ta dem sammen.
    Ellers ta tocs separat fra vitamin E-tokoferoler.

Hittil har jeg ikke funnet en god tokoferol / tocotrienol blanding men hver for seg har jeg selv brukt en stund:

Blandede tocoferoler: i Sverige mange typer og produsenter bla. WNT Health –E-super Complex
    Jarrow Formulas har en bra blandede tocotrienoler – Toco Sorbs – jeg kjøper på iherb.
    Tør ikke å anbefale ennå siden jeg kun har benyttet det en måneds tid, men virker lovende:
    fra Svenske Great Earth Vitamins – Super Oxy E400 - der det er begge deler men riktignok veldig lite tocotrienoler men mye bra antioksidanter.

H:-)

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Standard Sv: Multitalentfull kraftpakke - vitamin E

Så flott med denne infoen. Du er virkelig en faglig ressurs her på forumet

Du skrev nettopp som svar til meg i en annen tråd at soya ikke er bra når man skal senke kobbernivået (som er høyt hos meg). Men veldig mange E vitaminer kommer nettopp i soyablanding. Jeg tar Swanson's E vitamin "mixed tocopherols", 800 IU om dagen etter anbefaling fra Dr. Wilson.

Får kanskje heller kjøpe de du anbefaler... men er så små mengder soya virkelig skadelig? Jeg holder meg langt unna andre soyaprodukter.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Multitalentfull kraftpakke - vitamin E

Sitat Opprinnelig skrevet av Berit1974 Vis post
    Heeelt enig! Det har andre også bemærket i forummet "Takk"! https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10283
    Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Hittil har jeg ikke funnet en god tokoferol / tocotrienol blanding men hver for seg har jeg selv brukt en stund:
    Blandede tocoferoler: i Sverige mange typer og produsenter bla. WNT Health –E-super Complex
    Jarrow Formulas har en bra blandede tocotrienoler – Toco Sorbs – jeg kjøper på iherb.
    Tør ikke å anbefale ennå siden jeg kun har benyttet det en måneds tid, men virker lovende:
    fra Svenske Great Earth Vitamins – Super Oxy E400 - der det er begge deler men riktignok veldig lite tocotrienoler men mye bra antioksidanter.
    Jeg bruger Advanced Gamma E Complex fra Now Foods. Now Foods er berømt for konsekvent ikke at anvende nogen form for genmodificerede råstoffer. Advanced Gamma E Complex indeholder følgende:

Vitamin E (as Natural d-alpha Tocopherol) 400 IU

Natural Mixed Tocopherols 400 mg
    • gamma-Tocopherol 300 mg
    • delta-Tocopherol 80 mg
    • beta-Tocopherol 5 mg

Tocomin® Mixed Palm Tocotrienol Complex 10 mg
    • gamma-Tocotrienol 5,5 mg
    • alpha-Tocotrienol 3,0 mg
    • delta-Tocotrienol 0,9 mg
    • beta-Tocotrienol 0,3 mg

Other ingrediens: Rice Brain Oil, Gelatin, Veg. Glycerin, Water, Red Palm Friut Oil and Carob Extract (natural color). Contains soy derivatives. Contain no sugar, salt, starch, yeast, wheat, gluten, corn, milk, preservatives or syntetic Vitamin E.

Den kan købes i Danmark for omkring 200 dkr for 120 kapsler.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Berit1974 Vis post

Du skrev nettopp som svar til meg i en annen tråd at soya ikke er bra når man skal senke kobbernivået (som er høyt hos meg). Men veldig mange E vitaminer kommer nettopp i soyablanding. Jeg tar Swanson's E vitamin "mixed tocopherols", 800 IU om dagen etter anbefaling fra Dr. Wilson.

Får kanskje heller kjøpe de du anbefaler... men er så små mengder soya virkelig skadelig? Jeg holder meg langt unna andre soyaprodukter.
    For det første finner jeg knapt en ting soya er bra for. Det er ikke bare E-vitaminer som kommer med soya i kapselen. Veldig mye av kosttilskudd i kapsler inneholder soya i en eller annen form. Generelt sett er det "nesten umulig" å holde seg helt borte fra soya. Og skal jeg først ha det velger jeg heller en bit melkesjokolage innimellom.

Jeg vet ikke om noen egentlig vet i hvilke mengder soya er skadelig, og om soya egentlig er skadelig for alle. (Har litt reserch igjen på dette feltet) For alle med endokrine lidelser er det derimot ingen ting med soya (unntatt noen få produkter) som er helsefremmende, selv om det selfølgelig er uenigheter om dette. Soya er også ett av de stoffene med mange allergener og har man antistoffer er det etter min oppfattning lurt å forsøke å holde seg unna allergener i den grad man klarer. For min del blir det ikke lite soya om det skulle vært soya i alle kapslene jeg sluker daglig.

Det er i tilskudd mulig å finne gode produkter fra kjente, store velrennomerte produsenter om man handler på nett - (i Norge er det ikke mulig med alt) som ikke inneholder soya (eller dl-syntetforbindelser)og da velger jeg å gjøre det. Det er imidlertid litt jobb siden det ikke bare er soya man ser etter når man leser innholdsfortegnelser. Swanson har jo stort sett gode produkter - litt ulikt om de har soya eller ikke i de ulike produktene sine og slik er det med alle. Jarrows tocotrienoler har ikke soya men Jarrow har f.eks. også soya i noen av sine kapsler så det nytter ikke bare å holde seg til en produsent heller dessverre. Men man får jo litt erfaring etterhvert heldigvis.
    For ordens skyld har jeg ingen forbindelser med produsentene av produktene jeg navnga. Kun produkter jeg bruker selv og er veldig fornøyd med.

I mange tilfeller der jeg har bommet og kjøpt feil har jeg brukt opp boksen og byttet til noe som jeg finner bedre når jeg har blitt klar over det (med innhold jeg ønsker) når jeg må supplere. Andre ganger har jeg "tatt tapet" og slengt hele boksen i bøtta eller gitt den bort til venner og kolleger som ikke er så "sære" som meg.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Multitalentfull kraftpakke - vitamin E

Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    For det første finner jeg knapt en ting soya er bra for. Det er ikke bare E-vitaminer som kommer med soya i kapselen. Veldig mye av kosttilskudd i kapsler inneholder soya i en eller annen form. Generelt sett er det "nesten umulig" å holde seg helt borte fra soya.
    Jeg har foretaget en grundig overvejelse og besluttede mig for, for mit eget vedkommende, ikke at undgå soya-derivater i kosttilskud for enhver pris. For det første er mængderne mikroskopiske og da jeg ikke er allergisk for soya eller noget andet - har jeg bestemt mig for at acceptere det, særlig da jeg samtidigt er fanatisk opmærksom på ikke at få soya med i den mad jeg spiser. For det andet har jeg konstateret, at jeg hellere tåler nogle mg soya end jeg vil bruge kosttilskud fremstillet på genmodificerede råstoffer, hvilket langt fra alle kosttilskudproducenter sikrer mod. Det er så min måde at løse dilemmaet på og kun til orientering. Ikke for at anfægte soya-advarsler.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg har selv foretaget en grundig overvejelse og besluttede mig for, for mit eget vedkommende, ikke at undgå soya-derivater i kosttilskud for enhver pris. For det første er mængderne mikroskopiske og da jeg ikke er allergisk for soya eller noget andet - har jeg bestemt mig for at acceptere det, særlig da jeg samtidigt er fanatisk opmærksom på ikke at få soya med i den mad jeg spiser. For det andet har jeg konstateret, at jeg hellere tåler nogle mg soya end jeg vil bruge kosttilskud fremstillet på genmodificerede råstoffer, hvilket langt fra alle kosttilskudproducenter sikrer. Det er så min måde at løse dilemmaet på og kun til orientering. Ikke for at anfægte soya-advarsler.
    Hei Anisa - som du kanskje har lagt merke til har selv jeg moderert meg litt ift. soya i alle former og fasonger den siste tiden.
    Jeg har kanskje ikke presisert godt nok dette med allergier og antistoffer i det jeg har skrevet ift. soya selv om jeg har forsøkt å få det frem i mine siste svar. De små mengdene soyaderivater som finnes i kosttilskudd vil jeg heller ikke tro er noe problem om man ikke er allergisk for soya eller har antistoffer.

Der det finnes produkter som er jevngode uten soyaderivat mener jeg utifra den informasjon jeg sitter med i dag at mye taler for å velge den uten soya om man har stoffskifteproblematikk.

For mine egen del er det kampen mot antistoffene samt min tendens til med jevne mellomrom å produsere nyrestein som gjør at jeg fanatisk (utenom den lille biten med melkesjokolade i ny og ne) holder meg unna soya og soyaprodukter.

Genmodifisert er en helt annen skål som sikkert krever sin egen tråd og det kan jeg ikke nok om til å skrive noe fornuftig. Soya er jo imidlertid en av de avlinger som i høy grad genmodifisert i allefall i enkelte deler av verden. Skal innrømme at jeg frem til nå ikke har hatt like stort fokus på dette - har nok levd litt i den skandinaviske boblen om lite genmodifisert hos oss - men det hjelper jo ikke når man handler fra USA. Vil nok ha det i tankene når jeg må supplere både det ene og andre etterhvert. Takk for at du gjorde oppmerksom på dette! Godt vi kan lære av hverandre!!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Jeg synes disse vitamin- og kostholdsinnleggene dine er interessante og lærerike. Ikke minst fordi dette er noe som vi selv kan påvirke.

Er det mulig at du engang orker å sette sammen et sammendrag av type "vitaminer/mineraler som er viktig å følge med som stoffskiftesyk"? Jeg er klar over at det er et MEGET vidtrekkende tema og ikke minst at det varierer basert på hvilken variant av stoffskiftesykdom man har, men du kan jo tygge litt på det kanskje? Jeg skjønner jo at jeg har vært naiv som har trodd at en e-vitamin er en e-vitamin...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Takk rexxy69, du er en ressurs
    Spør en endo, og han/hun vil si på spørsmål om vi hypo trenger ta noe kosttilskudd: -Nei hvorfor det skulle du trenge det?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Vil også si at jeg følger med interesse hva du skriver rexxy69 - kjempebra !
    Bare til genmod.
    Jeg har heller ikke kunnskaper å dele om farene ved å spise produktene, men syns hele konseptet stinker så kraftig at jeg helst vil avstå fra å støtte disse prorduktene (i faresonen er : soya, hvete, raps, tobakk, mais)
    Det er særlig Monsantos foretningside om å lage avlingene upåvirkelige av deres egenprodusere ugressgift, særlig Roundup (Agent Orange) som jeg ikke svelger så lett.
    Er også en særs utspekulert måte å fortsette en produksjon etter Vietnam-krigen ?

http://www.nyhetsspeilet.no/2010/05/...ver-matkjeden/
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Roundup brukes mye av naboene her jeg bor, de er naive når det gjelder dens styrke til å drepe ugress. ugress er dyktig på å selvså, og mange har røtter som gjør at de lett formerer seg. Såvidt jeg vet er det forbudt å bruke det i staten New York, det sier vel sitt?
    Skulle ønske det var forbudt i Norge. Å bruke never, muskler og hageredskap går bra. Dessuten er skavallerkålblomster like pene andre blomster, synes jeg!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. B12-vitamin
    Av nora i forumet B-vitaminer
    Svar: 128
    Siste melding: 01-12-11, 18:13
  2. Svar: 4
    Siste melding: 21-05-10, 18:35
  3. D-vitamin..........
    Av Tiffen i forumet D-vitamin
    Svar: 6
    Siste melding: 18-11-08, 13:05