Viser søkeresultater 1 til 10 av 18

Hybrid View

  1. #1
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    47
    Meldinger
    187

    Standard Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?

    Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Ja, en idiot må det da være

    Men hvorfor spiser du ikke bare noget d3 i stedet for at gå i solarium? Jeg selv spiser 80-100 µ d3 om dagen

    Nielsigne
    jeg har engentlig bare funnet ut om d3 for et par dager siden og har trodd at mine tran kapsler er nok...
    Jeg skal kjøpe meg d3,men finner ikke frem i jungelen på nett...vet ikke hva slags type jeg bør kjøpe,hvor sterke dags dosene bør være...
    og jeg bor på landet,laaangt ute på landet ute apotek og helsekost butikker.
    så tenke å kjøpe når jeg var på fastlandet neste gang...
    så derfor har jeg begnt å ta en soltime og to for å hjelpe på


    men kan en trygt spise opp mot 50-100 daglig uten å få for mye d vitamin og hvor lenge i slengen skal en gå på sånne doser?
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

  2. #2
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

    Cool Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?

    Sitat Opprinnelig skrevet av toneij Vis post
    jeg har engentlig bare funnet ut om d3 for et par dager siden og har trodd at mine tran kapsler er nok...
    Jeg skal kjøpe meg d3,men finner ikke frem i jungelen på nett...vet ikke hva slags type jeg bør kjøpe,hvor sterke dags dosene bør være...
    og jeg bor på landet,laaangt ute på landet ute apotek og helsekost butikker.
    så tenke å kjøpe når jeg var på fastlandet neste gang...
    så derfor har jeg begnt å ta en soltime og to for å hjelpe på


    men kan en trygt spise opp mot 50-100 daglig uten å få for mye d vitamin og hvor lenge i slengen skal en gå på sånne doser?
    Sist jeg var på apoteket så jeg på hva de hadde i hyllene sine, for vitaminer og mineraler hadde de masse fra Nycomed:
    På boksen med D-vitamin, så sto det bare D-vitamin - dvs om det var D2 eller D3 sto ikke opplyst noe sted på esken

    Den raskeste måten (i Norge) å få opp D-vitaminnivåene er med sommersol midt på dagen -
    etter en halvtimes ubeskyttet soling danner huden noen titusen IU med D3. Solarium går visst også bra.

    Mesteparten av året bruker jeg å ta 5000 IU av now foods sine D3-kapsler - mitt D3 nivå ligger nå på 145.
    Du kan også få tak i D3-kapsler med 50 000 IU - for å få en D3-"boost".
    Fordi jeg tar D3 tilskudd, så tar jeg også K2 vitamin
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

  3. #3
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    47
    Meldinger
    187

    Standard Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?

    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Sist jeg var på apoteket så jeg på hva de hadde i hyllene sine, for vitaminer og mineraler hadde de masse fra Nycomed:
    På boksen med D-vitamin, så sto det bare D-vitamin - dvs om det var D2 eller D3 sto ikke opplyst noe sted på esken

    Den raskeste måten (i Norge) å få opp D-vitaminnivåene er med sommersol midt på dagen -
    etter en halvtimes ubeskyttet soling danner huden noen titusen IU med D3. Solarium går visst også bra.

    Mesteparten av året bruker jeg å ta 5000 IU av now foods sine D3-kapsler - mitt D3 nivå ligger nå på 145.
    Du kan også få tak i D3-kapsler med 50 000 IU - for å få en D3-"boost".
    Fordi jeg tar D3 tilskudd, så tar jeg også K2 vitamin
    jeg skal å få kjøpt meg D3 så snart som råd!!!!
    men hvorfor tar du K2 vit når du tar D vit?
    tenker det må være en sammenheng mellom de to siden du sier det på den måten?

    og en annen ting,så når det står 10 ug med D vit på esken min,så er det bare en tulle dose det??
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

  4. #4
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

    Smile Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?

    Sitat Opprinnelig skrevet av toneij Vis post
    men hvorfor tar du K2 vit når du tar D vit?
    tenker det må være en sammenheng mellom de to siden du sier det på den måten?
    Fordi disse to "samarbejder". Bedste svar finder du ved at søge K2-vitamin her på forummet.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

  5. #5
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

    Post Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?

    Jeg har vært på bentetthetsmåling idag - og resultatet var veldig bra
    "peker-nese-til-eks-fastlegen-som-ville-sette-meg-på-Fosamax"

    Her kan du lese en liten artikkel eller to om bentetthet og også K2:
    http://www.vitomega.no/Nyheter-og-me...-med-ny-metode
    "Visste du at kvinner i Norden er på verdenstoppen i bruddskader?
    En av to kvinner i Norge over 50 år vil få benbrudd.
    I følge Norsk Osteoporoseforening er det fem ganger så mange benbrudd i dag som det var i 1960."

    -Vitamin K2 hjelper kroppen med å frakte kalsium fra blodårene til skjelettet -


    http://www.vitomega.no/Dokumentert-o...der/Vitamin-K2
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

  6. #6
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

    Exclamation Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?

    Sitat Opprinnelig skrevet av toneij Vis post
    og en annen ting,så når det står 10 ug med D vit på esken min,så er det bare en tulle dose det??
    Just prescis
    Du vil al-de-ri i verden klare å få opp D-vitamin-nivået med så syyyyykt lave doser.
    Det som "redder dagen" for de som selger slike lavdoser
    (vel og merke fordi norske helsemyndigheter har bestemt det slik)
    er at folk hver sommer og/eller ved sydenreiser får påfyll av sola.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

  7. #7
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

    Standard Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?

    10 mcg T3 er som når det står at dagsbehovet for vitamin C er 35 mcg. Det er grensen for skjørbuk som går på 35 mcg....
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

  8. #8
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

    Standard Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?

    En norsk studie på MS-pasienter om D3 http://www.ms.no/forskning/d-vitamin-/

    Når man måler vitamin D-nivå, opereres det med betegnelsen "Internasjonale Enheter" (IE). En spiseskje tran tilsvarer 1200 IE. En kilo laks gir 3200 IE. Anbefalingene fra Helsedirektoratet er 300 IE daglig, eller litt mer enn en teskje tran. Øvre grense ved langvarig inntak er 2000 IE per dag for voksne, ifølge anbefalinger i EU.

    - Det er nylig utført studier som har vist at MS-pasienter har tolerert vitamin D3-doser på 10 000 IE eller høyere per dag over en periode på 36 uker. Dette uten at en fant signifikante kliniske eller biokjemiske bivirkninger, sier Wergeland.

    - Men vi vet ennå ikke om det er trygt å ta høye doser hver dag i årevis.

    Han mener at det etter hvert er mye som tyder på at man kan anbefale vitamin D- tilskudd til MS pasienter.

    - Men vi vet ennå ikke nok om hvilke nivåer som kreves for å oppnå beskyttelse mot sykdomsprogresjon, og hvilke doser man skal anbefale.
    Jeg vil anta at flere autoimmune lidelser enn MS vil ha god effekt av høye D3 nivåer.

    Den norske D-vitaminforskeren, professor Johan Moan ved Radiumhospitalet, mener at personer med MS bør få målt kalsidiolnivået i blodet. Det gir pålitelig informasjon om D-vitaminstatusen.

    - Mål det og få det over 70 nmol/l. Det optimale nivået ligger antagelig mellom 100 og 250 nmol/liter, har han tidligere uttalt til MS-bladet.
    - Studien vår viser at høye doser vitamin D3 ser ut til å beskytte myelinet, sier Wergeland. Myelin er fettlaget rundt nervetråder i hjerne og ryggmarg, som skades og går tapt ved MS.

    - Vi er ikke sikre på hva som skjer, men vi tror at D-vitamin kan ha en effekt på oligodendrocyttene - de cellene som produserer og vedlikeholder myelinet.
    Dette gjelder mus, men kanskje også oss?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

  9. #9
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

    Standard Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?

    Jeg pratet nettopp med en ernæringsfysiolog som sa at D3 for friske mennesker bør ligge på minimum 75, men at flere forskere mener minimum er 90.
    Disse tallene er altså for friske mennesker; vi med hypotyrose bør ligge over dette.

Lignende tråder

  1. Jeg trenger litt informasjon om å ta prøver av kortisol-nivået
    Av Atina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 18-09-10, 22:03
  2. Hva skal TSH nivået ligge på?
    Av Destiny85 i forumet TSH
    Svar: 13
    Siste melding: 05-02-10, 20:50
  3. Svar: 11
    Siste melding: 05-02-10, 20:50
  4. Svar: 17
    Siste melding: 10-02-08, 16:16
  5. Svar: 18
    Siste melding: 24-05-06, 18:53

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn