Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
  1. #1
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    62
    Meldinger
    88

    Standard Jeg trenger litt informasjon om å ta prøver av kortisol-nivået

    Sitat Opprinnelig skrevet av kris Vis post
    Din holistiske eller eklektiske (flerfaglige) behandler, derimot, kan foreta en rekke tester for å evaluere binyrefunksjonen din, og diagnostisere binyretretthet eller andre subtile dysfunksjoner i binyrekjertlene. Disse testene kan være:

    [list]- 24-timers urinprøve, hvor man undersøker flere separate prøver i løpet av 24 timer
    - Spyttprøver av cortisolnivåene, vanligvis på flere tidspunkt i løpet av 24 timer
    Pga av en del symptomer lurer jeg på om jeg kan ha problemer med binyrene i tillegg til lavt stoffskifte, og derfor hadde jeg tenkt at neste gang jeg skal ta blodprøver for å måle stoffskiftet (i beg. av november) å be dem om samtidig å måle kortisol-nivået mitt - enten på en urinprøve jeg har med meg eller ved å ta en spyttprøve.

    Men etter å ha "skummet" gjennom den omfattende informasjonen Kris har skrevet i denne tråden, blir jeg usikker på om det er noen vits?

    • Vil det vises resultater dersom det kun er en prøve (ikke flere prøver gjennom 24 timer) som blir tatt fastende om morgenen?


    • Anbefaler dere som har erfaring med dette at jeg har med meg en urinprøve til legen, eller holder det om de tar en spyttprøve når jeg kommer på legekontoret?


    Jeg blir veldig takknemlig for svar, for jeg er ekstremt uvitende om det som gjelder binyrefunkjsonen, bortsett fra at det jo står mye her inne på forumet. Samtidig er det liksom grenser for hvor mye informasjon hjernen min klarer å ta inn for tiden - plages mye med både hukommelse og konsentrasjon...

    Til slutt vil jeg bare si tusen takk til dere alle for at dere deler all denne informasjonen med oss andre - og spesielt til Kris som jo må ha brukt mange dager på å gjøre den jobben hun har gjort med å finne frem til alle disse artiklene og til og med oversette dem til norsk - helt fantastisk god jobb har du gjort!!!!

  2. #2
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

    Standard Sv: Jeg trenger litt informasjon om å ta prøver av kortisol-nivået

    Jeg må bare si at den urinprøven er ikke bare-bare. Du må til legen og få legen til å rekvirere den fordi det ikke bare er å tisse en skvett å levere. Du vil ha en rekvisisjon og så vil du innom et laboratorium og få en egnet beholder + veiledning for prøvetakingen

    De skal ha ALT fra 24t og den skal tas sånn:
    Ikke ta med første morgenurin på startdagen, merk klokkeslett på boksen
    Ta med alt annet.
    Oppbevar beholderen kjølig (kjøleskap!) i mellomtiden
    Ta med morgenurin dagen etter (morgenurinen starter nedbrytingen av prøven sånn at den må på til sist)
    Merk klokkeslett for siste skvett
    Lever til laboratorium umiddelbart og sørg for at de noterer totalvolum.

    (Ja, og ikke gjør noe du ikke gjør til vanlig, ikke drikk mer enn vanlig og ikke tren hardt)

    Om du ikke får alt på beholderen (glemmer deg/bommer) så må man begynne på nytt igjen...

    Man kan ikke bruke en skvett fra et tidspunkt på døgnet fordi du da ikke vil vite noe om hvordan totalproduksjonen din i døgnet er... man kan ha lav produksjon gjennom deler av døgnet og så en tilfeldig topp når du tar prøven. Da vil ikke prøven vise noe godt bilde av tilstanden.

    Jeg vil tro at det enkleste er dersom du finner en lege som bruker spyttprøver. Deisse er også mer nøyaktige siden du da ikke bare får målt totalnivået, men også at dine svingninger følger den døgnrytmen som er optimal.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

  3. #3
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

    Standard Sv: Hypotyreose og binyreproblemer - informasjonstråd.

    Vil det vises resultater dersom det kun er en prøve (ikke flere prøver gjennom 24 timer) som blir tatt fastende om morgenen?
    Anbefaler dere som har erfaring med dette at jeg har med meg en urinprøve til legen, eller holder det om de tar en spyttprøve når jeg kommer på legekontoret?
    Hei:-)

    Nei, du må ta gjennom 24 timer dersom du skal ha urinprøve. Kortisol fra ett enkelt tidspunkt på dagen- både når det gjelder måling i urin, blod og spytt- er ikke nok. Kortisolnivået varierer mye gjennom dagen og påvirkes av ytre faktorer (bevegelse, stress, måltid o.l.) så hva EN prøve viser, vil ikke si noe om den totale situasjonen.

    Skal du ta spyttprøve, må du gjøre dette fire ganger i løpet av en dag. Det er veldig enkelt, har gjort det selv. Du kan også gjøre dette på www.scandlab.com, de sender deg tolkningsresultatene i posten.

    Det enkleste er å ta spyttprøver. Måling av kortisol i døgnurin vil jo støtte opp om resultatene fra spyttprøvene, men er ikke et must, slik jeg har forstått det. Som Smgj skriver, krever måling av kortisol i døgnurin også ekstra innsats:-)

  4. #4
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

    Post Sv: Hypotyreose og binyreproblemer - informasjonstråd.

    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Jeg tar litt av hvert, men jeg har ikke spurt legen etter Cortef (enda).
    Til tider smører jeg med hydrokortison mot utslett, men det er ganske dyr krem - derfor blir det sjelden.

    Så har jeg smurt med pregnenolone og progresteron.
    Jeg har spist 7-KETO (eller DHEA)
    Jeg spiser endel DGL (lakrisekstrakt)
    Adrenal hver dag i snart 9 måneder - tar nå to av dem om dagen.
    Relora og Ashwaganda.

    Jeg tror alt dette er med å hjelpe binyrebarken, men kanskje jeg bør ta mindre av f.eks 7-KETO;
    siden jeg tar disse andre tingene også?
    Jeg bruker også 5-HTP (5-hydroxytryptophan), men er usikker på om den hjelper så veldig mtp binyrebarken...?

    Er det enda mer piller eller kremer (enn de jeg har nevnt her) som virker positivt
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg mener å ha lest at "Holy Basil" skal være bra, altså basilikum, av den hellige sorten.

    Eleuthero, russisk ginseng, skal være bedre for kvinner enn Panax Ginseng. Wilson anbefaler disse to for kvinner og menn.

    Les om adaptogener på Wikipedia

    5-HTP er vel mer et søvnhjelpemiddel. ... Men det er mulig den kan være bra for binyrene også?
    Hei Ruth

    Jeg har ikke prøvd ginseng på mange år og den var fra Korea, hvis jeg ikke husker feil (og det er jo fortvekk godt mulig det )
    Så kom jeg til å huske på at jeg også gir salt til binyrene mine- ref:

    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Det er den omvendte verden med saltskræk, som det er med kolesterol-skræk og med de hovedløse påstande om, at man skal "spise mindre end man forbrænder..." osv.

    For at kunne styre det, må kroppen ikke mangle det. Den holder på vandet jo mere salt den har brug for og jo mindre salt den har til rådighed. Derudover er
    en saltfattigt kosthold den lige vej til svage binyrer
    og forvridning af den samlede "elektrolyt-administration" i kroppen, hvilken påvirker jo hver eneste af kroppens celler (som om vi ikke havde nok at slås med i forvejen).
    Tråden du har citerert fra hedder Det du IKKE ved om salt og binyrerne!

    Vil man gerne vende udviklingen og "lære" kroppen ikke at holde på vandet, skal man netop spise salt nok. Og "nok" er lige præcis det man har "lyst til". Hverken mere eller mindre. Men har man først lært sig at leve "saltfattigt" kan det være at man ikke kan stole på sin "lyst" mere og skal simpelthen lære at synes om salt forfra igen. Siden jeg har opdaget denne bagside af fordomme-mod-salt, har jeg ikke haft en eneste overflødig dråbe vand i kroppen.
    Jeg vet det er flere her inne som har slengt seg på det tipset - bruker helst Himalayasalt;
    det smaker best og viktigere: ikke tilsatt jod
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

  5. #5
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    62
    Meldinger
    88

    Standard Interessant dette med saltsug - saltmangel!

    Jeg synes det er interessant å høre om dette dere skriver om "salthunger" - for jeg har i mange år klaget - både privat og til legen min - om at jeg ofte får noe som ligner "føling" som diabetikere kan få, hvis jeg ikke spiser veldig ofte. Og i disse tilfellene føler jeg med bedre kun hvis jeg får i meg noe med SALT - sukker hjelper ikke...

    En annen ting er jo at jeg alltid har vært glad i salt, men at jeg har brukt Seltin istedet i mange, mange år. Fordi jeg trodde det var sunnere.... Men kanskje jeg heller burde gå over til "vanlig" salt igjen - de selger jo det både med og uten jod.....

  6. #6
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

    Standard Sv: Interessant dette med saltsug - saltmangel!

    Sitat Opprinnelig skrevet av Atina Vis post
    Jeg synes det er interessant å høre om dette dere skriver om "salthunger" - for jeg har i mange år klaget - både privat og til legen min - om at jeg ofte får noe som ligner "føling" som diabetikere kan få, hvis jeg ikke spiser veldig ofte. Og i disse tilfellene føler jeg med bedre kun hvis jeg får i meg noe med SALT - sukker hjelper ikke...

    En annen ting er jo at jeg alltid har vært glad i salt, men at jeg har brukt Seltin istedet i mange, mange år. Fordi jeg trodde det var sunnere.... Men kanskje jeg heller burde gå over til "vanlig" salt igjen - de selger jo det både med og uten jod.....
    Jeg opplever at salt er bra for meg (mindre ødemer). Men selitin er mer usunt enn sunt. Hvis du ikke har anledning til å få tak i himalayasalt (jeg har bestilt og venter på dette), så kan du kjøpe små blanke bokser med havsalt på Rema 1000. Den inneholder ikke jod, kun natrium, kalsium, clor og magnesium. I tillegg drikker jeg en god del farris for ekstra salt. Hos meg holder det ødemene nede.

    Ang 5 htp, så ligger det en gernerell info på denne nettsiden:

    http://www.vitaminbutiken.se/5-htp-5...n-extrakt.html

    Kan ikke finne noe om binyrer, kun signalstoffer i hjernen.

  7. #7
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

    Smile Sv: Interessant dette med saltsug - saltmangel!

    Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    I tillegg drikker jeg en god del farris for ekstra salt. Hos meg holder det ødemene nede.

    Ang 5 htp, så ligger det en gernerell info på denne nettsiden:

    http://www.vitaminbutiken.se/5-htp-5...n-extrakt.html

    Kan ikke finne noe om binyrer, kun signalstoffer i hjernen.
    Fine siden Og jeg glemte å skrive at salt også krymper mine ødemer.
    Farris... inneholder ikke den kullsyre ("kvelestoff")

    Mtp sukker Atina: det er en av de stoffene som sliter på binyrene.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

  8. #8
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

    Standard Sv: Interessant dette med saltsug - saltmangel!

    Sitat Opprinnelig skrevet av Atina Vis post
    Jeg synes det er interessant å høre om dette dere skriver om "salthunger" - for jeg har i mange år klaget - både privat og til legen min - om at jeg ofte får noe som ligner "føling" som diabetikere kan få, hvis jeg ikke spiser veldig ofte. Og i disse tilfellene føler jeg med bedre kun hvis jeg får i meg noe med SALT - sukker hjelper ikke...
    Det er lurt å ha hyppige måltider, Atina! Spis mye grønnsaker, mindre av frukt, mye protein, litt fett og ikke alt for mye karbohydrater. Forsøk å spise veldig, veldig sunt. Unngå fast food. Lag deg gode matpakker, supper, omeletter etc som er bra for kroppen din.

    Sukker, svart te, alkohol og kaffe er heller ikke så bra om du sliter med binyrer, forsøk å minske det, eller unngå det helt om du klarer.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

  9. #9
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

    Standard Sv: Interessant dette med saltsug - saltmangel!

    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Farris... inneholder ikke den kullsyre ("kvelestoff")
    Jovisst. Jeg har aldri hatt problemer med dette. Jeg er nok blant de som aldri kommer til å klare å leve perfekt.
    Saltet i Farrisen hjelper og kullsyren volder meg ingen problemer...så dette er et valg. Akkurat som andre velger å røyke tiltross for ulike helsproblemer.

Lignende tråder

  1. Tolkning av Kortisol spytt prøver, binyretretthet?
    Av Cossie77 i forumet Blodprøver
    Svar: 11
    Siste melding: 11-07-10, 19:22
  2. Hva skal TSH nivået ligge på?
    Av Destiny85 i forumet TSH
    Svar: 13
    Siste melding: 05-02-10, 20:50
  3. Ny her, trenger litt hjelp!
    Av trude.lutt i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 29-10-07, 16:15
  4. Trenger informasjon...
    Av Therese i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 4
    Siste melding: 02-05-05, 18:07

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn