Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
-
18-09-10, 08:20 #1
Jeg trenger litt informasjon om å ta prøver av kortisol-nivået
Pga av en del symptomer lurer jeg på om jeg kan ha problemer med binyrene i tillegg til lavt stoffskifte, og derfor hadde jeg tenkt at neste gang jeg skal ta blodprøver for å måle stoffskiftet (i beg. av november) å be dem om samtidig å måle kortisol-nivået mitt - enten på en urinprøve jeg har med meg eller ved å ta en spyttprøve.
Men etter å ha "skummet" gjennom den omfattende informasjonen Kris har skrevet i denne tråden, blir jeg usikker på om det er noen vits?
- Vil det vises resultater dersom det kun er en prøve (ikke flere prøver gjennom 24 timer) som blir tatt fastende om morgenen?
- Anbefaler dere som har erfaring med dette at jeg har med meg en urinprøve til legen, eller holder det om de tar en spyttprøve når jeg kommer på legekontoret?
Jeg blir veldig takknemlig for svar, for jeg er ekstremt uvitende
om det som gjelder binyrefunkjsonen, bortsett fra at det jo står mye her inne på forumet. Samtidig er det liksom grenser for hvor mye informasjon hjernen min klarer å ta inn for tiden - plages mye med både hukommelse og konsentrasjon...
Til slutt vil jeg bare si tusen takk til dere alle for at dere deler all denne informasjonen med oss andre - og spesielt til Kris som jo må ha brukt mange dager på å gjøre den jobben hun har gjort med å finne frem til alle disse artiklene og til og med oversette dem til norsk - helt fantastisk god jobb har du gjort!!!!
-
18-09-10, 09:12 #2
Sv: Jeg trenger litt informasjon om å ta prøver av kortisol-nivået
Jeg må bare si at den urinprøven er ikke bare-bare. Du må til legen og få legen til å rekvirere den fordi det ikke bare er å tisse en skvett å levere. Du vil ha en rekvisisjon og så vil du innom et laboratorium og få en egnet beholder + veiledning for prøvetakingen
De skal ha ALT fra 24t og den skal tas sånn:
Ikke ta med første morgenurin på startdagen, merk klokkeslett på boksen
Ta med alt annet.
Oppbevar beholderen kjølig (kjøleskap!) i mellomtiden
Ta med morgenurin dagen etter (morgenurinen starter nedbrytingen av prøven sånn at den må på til sist)
Merk klokkeslett for siste skvett
Lever til laboratorium umiddelbart og sørg for at de noterer totalvolum.
(Ja, og ikke gjør noe du ikke gjør til vanlig, ikke drikk mer enn vanlig og ikke tren hardt)
Om du ikke får alt på beholderen (glemmer deg/bommer) så må man begynne på nytt igjen...
Man kan ikke bruke en skvett fra et tidspunkt på døgnet fordi du da ikke vil vite noe om hvordan totalproduksjonen din i døgnet er... man kan ha lav produksjon gjennom deler av døgnet og så en tilfeldig topp når du tar prøven. Da vil ikke prøven vise noe godt bilde av tilstanden.
Jeg vil tro at det enkleste er dersom du finner en lege som bruker spyttprøver. Deisse er også mer nøyaktige siden du da ikke bare får målt totalnivået, men også at dine svingninger følger den døgnrytmen som er optimal.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
18-09-10, 09:28 #3
Sv: Hypotyreose og binyreproblemer - informasjonstråd.
Hei:-)Vil det vises resultater dersom det kun er en prøve (ikke flere prøver gjennom 24 timer) som blir tatt fastende om morgenen?
Anbefaler dere som har erfaring med dette at jeg har med meg en urinprøve til legen, eller holder det om de tar en spyttprøve når jeg kommer på legekontoret?
Nei, du må ta gjennom 24 timer dersom du skal ha urinprøve. Kortisol fra ett enkelt tidspunkt på dagen- både når det gjelder måling i urin, blod og spytt- er ikke nok. Kortisolnivået varierer mye gjennom dagen og påvirkes av ytre faktorer (bevegelse, stress, måltid o.l.) så hva EN prøve viser, vil ikke si noe om den totale situasjonen.
Skal du ta spyttprøve, må du gjøre dette fire ganger i løpet av en dag. Det er veldig enkelt, har gjort det selv. Du kan også gjøre dette på www.scandlab.com, de sender deg tolkningsresultatene i posten.
Det enkleste er å ta spyttprøver. Måling av kortisol i døgnurin vil jo støtte opp om resultatene fra spyttprøvene, men er ikke et must, slik jeg har forstått det. Som Smgj skriver, krever måling av kortisol i døgnurin også ekstra innsats:-)
-
18-09-10, 15:09 #4
Sv: Hypotyreose og binyreproblemer - informasjonstråd.
Hei Ruth

Jeg har ikke prøvd ginseng på mange år og den var fra Korea, hvis jeg ikke husker feil (og det er jo fortvekk godt mulig det
)
Så kom jeg til å huske på at jeg også gir salt til binyrene mine- ref:
Jeg vet det er flere her inne som har slengt seg på det tipset - bruker helst Himalayasalt;
det smaker best og viktigere: ikke tilsatt jod
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
18-09-10, 15:32 #5
Interessant dette med saltsug - saltmangel!
Jeg synes det er interessant å høre om dette dere skriver om "salthunger" - for jeg har i mange år klaget - både privat og til legen min - om at jeg ofte får noe som ligner "føling" som diabetikere kan få, hvis jeg ikke spiser veldig ofte. Og i disse tilfellene føler jeg med bedre kun hvis jeg får i meg noe med SALT - sukker hjelper ikke...
En annen ting er jo at jeg alltid har vært glad i salt, men at jeg har brukt Seltin istedet i mange, mange år. Fordi jeg trodde det var sunnere.... Men kanskje jeg heller burde gå over til "vanlig" salt igjen - de selger jo det både med og uten jod.....
-
18-09-10, 17:18 #6
Sv: Interessant dette med saltsug - saltmangel!
Jeg opplever at salt er bra for meg (mindre ødemer). Men selitin er mer usunt enn sunt. Hvis du ikke har anledning til å få tak i himalayasalt (jeg har bestilt og venter på dette), så kan du kjøpe små blanke bokser med havsalt på Rema 1000. Den inneholder ikke jod, kun natrium, kalsium, clor og magnesium. I tillegg drikker jeg en god del farris for ekstra salt. Hos meg holder det ødemene nede.
Ang 5 htp, så ligger det en gernerell info på denne nettsiden:
http://www.vitaminbutiken.se/5-htp-5...n-extrakt.html
Kan ikke finne noe om binyrer, kun signalstoffer i hjernen.
-
18-09-10, 17:30 #7
Sv: Interessant dette med saltsug - saltmangel!
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
18-09-10, 18:27 #8
Sv: Interessant dette med saltsug - saltmangel!
Det er lurt å ha hyppige måltider, Atina! Spis mye grønnsaker, mindre av frukt, mye protein, litt fett og ikke alt for mye karbohydrater. Forsøk å spise veldig, veldig sunt. Unngå fast food. Lag deg gode matpakker, supper, omeletter etc som er bra for kroppen din.
Sukker, svart te, alkohol og kaffe er heller ikke så bra om du sliter med binyrer, forsøk å minske det, eller unngå det helt om du klarer.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
18-09-10, 22:03 #9
Sv: Interessant dette med saltsug - saltmangel!
Lignende tråder
-
Tolkning av Kortisol spytt prøver, binyretretthet?
Av Cossie77 i forumet BlodprøverSvar: 11Siste melding: 11-07-10, 19:22 -
Hva skal TSH nivået ligge på?
Av Destiny85 i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 05-02-10, 20:50 -
Ny her, trenger litt hjelp!
Av trude.lutt i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 29-10-07, 16:15 -
Trenger informasjon...
Av Therese i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 4Siste melding: 02-05-05, 18:07

Svar med sitat
Bokmerker