Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
  1. #1
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    41
    Meldinger
    28

    Question Hva skal TSH nivået ligge på?

    Jeg kan så lite om den sykdommen min at jeg skjemmes

    Tok prøver til legen 7 Mai, begynte å mase nå om resultatet siden jeg ikke har hørt noe fra de (det skal ta maks ei uke før resultatene er der) og det viser seg at TSH nivået mitt var på 4,4. Jaha? Hva betyr det da spør jeg, nei det kunne de ikke svare på for legen min er ikke tilbake før på Onsdag

    Hva betyr det her da?

  2. #2
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard Sv: Hva skal TSH nivået ligge på?

    Det kommer litt ann på det da.
    En må dele det i to - måling hos de som ikke tar stoffskiftehormoner - og de som tar stoffskiftehormoner.

    Hos friske mennesker har den en eller annen verdi - og den verdien er den riktige for den personen. Uansett hva den er - hvis man har det bra.
    Men så er man jo så glad i å lage statistikk over alt mulig, og hvis man gjør det over antatt friske mennesker, så får man TSH=1.

    Regulatorsystemet for TSH reagerer på blodets innhold av T4 og T3.
    Det er svært følsomt.
    Det reagerer feks på nikotin, og nikotinen fører til at TSH blir høyere enn uten nikotin.

    Når man behandles med stoffskiftehormoner er det ikke sansynlig at TSH blir den samme som den en gang var på egene hormoner.
    Og jeg må nesten si som før, at det den blir når du har det bra, er den rette verdien for deg.
    Hvorfor skulle det være anderledes for oss ?

    Teoretisk er det lett å bevise at den må bare bli lavere.
    I praksis vil de fleste få en verdi nær null - hvis man får lov o dosere seg selv til en dose hvor man har det bra på.
    Og det skal man vel ?

    Men du er ikke medisinert - og i en feilfinningsfase ?
    TSH er jo ikek et stoffskiftehormon, men det vil vise deg hva systemet ditt synes om stoffskiftet.
    Ofte er 4,4 tegn på at det er for lavt, emn det må du måle neste gang.
    Og det er ingen grunn til å vente med det.
    fritt T4 regnes som det som best gir info om stoffskftet.
    Så kan årsaken være at kjertelen er angrepet av antistoffer.
    Det kan være lurt å ta den samtidig : anti-TPO heter den
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

  3. #3
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    41
    Meldinger
    28

    Standard Sv: Hva skal TSH nivået ligge på?

    Jeg tar 100 mg med Levaxin om dagen. Formen er bedre enn den var for 3 mnder siden (da våknet jeg ikke av ungen min en gang), men jeg er ikke i toppform + at vekta bare går oppover enda jeg trener 5 ganger i uka og går mitt 3 Grete Roede kurs

    Det var forresten på 4,1 sist når jeg måtte doble medisinen min..

    Aner ikke hva resten av nivåene var på, de sa ingenting om det når jeg ringte å spurte.

  4. #4
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

    Standard Sv: Hva skal TSH nivået ligge på?

    Jeg synes du bør få tak på de andre prøvesvarene også, Tsh alene gir ikke noe godt svar på hva du bør gjøre videre.

    Men den kan tyde på at du muligens trenger litt større dose for å ligge der kroppen trives og har det best ut i fra hva du beskriver om din tilstand, altså at du har blitt bedre, men....

    Jeg synes også at du i fremtiden skal be om utskrift av dine verdier og ta vare på de. Målsettingen fremover er at du skal finne den dosen med medisin som gjør at du har det best mulig (her snakker vi kanskje finjustering etterhvert) da er det veldig greit å vite hva verdiene dine er når du føler deg bra.

    Ths'en på 4.4 kan være innenfor laboriatoriets referanseverdier og da gjør mange leger ingenting og antar at du har det greit. Det ser allikevel ut til at du trenger en lavere Tsh for å ha det bra (bør som nevnt vurderes sammen med de andre blodprøvene FT4 og FT3 og formen din). Her kan det da hende legen sier at du ikke skal endre på noen ting, men at DU faktisk må gjøre en liten doseendring for å nå det som for kroppen DIN er det optimale. Når du nå har nådd 100 på dosering pr. dag, så kan det faktisk her handle om så lite som en økning på 50 i uka!!! Her er mitt råd at du gjør små justeringer, i flere omganger, hvis de skal gjøres. Ta dette opp med legen din på onsdag når du får vite hva de andre blodprøvene viser. Har du det ikke godt tyder mye på at du mangler det "lille ekstra"

  5. #5
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    41
    Meldinger
    28

    Question Fått svar på mine siste prøver...

    Jeg hadde en TSH på 4,4 sist (fikk ikke tallene på resten), fikk beskjed om å øke dosen med 100 mg i uka. Så jeg skulle da ta 200 mg på mandag og 100 mg resten av uka. Etter en ukes tid merket jeg ingen bedring, så jeg økte dosen min med 100 mg til

    Tok nye blodprøver etter en mndes tid og TSH-nivået mitt er akkurat det samme! Ft3 og Ft4 har visst gått litt ned da og verdiene nå er:
    TSH: 4,4
    Ft3: 5,1
    Ft4: 13,7

    Formen min er fremdeles dårlig, jeg er stuptrøtt! Deprimert og sliten

    Noen som kan forklare meg hvordan verdiene mine ligger an?

  6. #6
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard Sv: Fått svar på mine siste prøver...

    Du har litt dårlig tid da - forstålig nok, men det tar tid dette.....
    Legene jobber ut fra at dosen er stabil etter 4-6uker.
    TSH tar lenger tid, men hva skal du med den ?
    TSH er et hormon hjernen skiller ut og som brukes til å styre kjertelproduksjonen. Kjertlen din virker jo ikke lenger, og denne brukes ikke til noe lenger i kroppen. Den har ingen oppgaver lenger.

    Når systemet var friskt i kroppen din, regulerte TSH seg etter hva fT4+fT3 var.
    Det bør vi også gjøre.

    fT3 er selve stoffskiftehormonet og har et meget kortvarig opphold i blodet. Det er stor utskifting, det fylles stadig på, og det leveres hele tiden til cellene.

    fT4 er lagerbeholdningen som kroppen lager fT3 av.
    Det er denne du i hovedsak bør styre etter. Reguler dosen så denne kommer oppunder toppverdien.
    Det er ikke godt å si hva din fT4 verdi vil være, men øk dosen litt hver mnd (feks med 100) og når du merker tendenser til uro i hjerteregionen hopper du over en dag og fortsetter med en lavere dose.

    Dette er i hovedsak slik man fant den beste dosen FØR - og jeg mener det fremdeles er den beste metoden.

    Metoden som brukes idag, er at dosen reguleres slik at blodverdiene til den enkelte skal SKALLLL være innenfor de gjennomsnittsverdier som en gruppe antatt friske mennesker har. (på sine egeproduserte stoffskiftehormoner)

    Da blir det altså kun de som har en dose som ligger innenfor de statistiske verdiene som får riktig dose. Man blir behandlet som del av en gruppe - ikke som et individ !

    Og siden du spurte om TSH, så vil denne bli nær null hvis du følger denne metoden.
    Det er u-ungålig !
    TSH reagerte på kjertelens produksjon av BÅDE T4 og T3, og dannet da en verdi på rundt 1.
    NÅ - produserer ikke kjertelen noe, og du erstatter kun T4. Og denne T4 MÅ være høyere enn før 25% høyere - ganske enkelt fordi den også skal dekke de 25% T3 som kjertelen jo leverte.

    Og - siden fT4 må være så mye høyere enn før, er det jo bare naturlig at TSH blir mye lavere enn før. 25%høyere fT4 fører til at noen får null.
    Sånn er det bare.....

    Dagens behandling, som forøvrig ikke er vedtatt noen steder - fører til at kroppen produserer eksos - waist - søppel.
    Kroppen kan jo ikke bruke TSH til noe lenger og den tvinges da til å ta jobben med å fjerne dette, noe den forøvrig ikke er innrettet på (dette brukes jo normalt opp).
    Det finnes mange flere betenkeligheter ved å hevde at vi på død og liv skal ha en TSH når de jo burde vite at vi ikke bruker den.
    Det er ikke etisk forsvarlig av behandlingsapparatet å hevde : jo - VI trenger TSH - hvordan skal VI ellers regulere dosen ?
    .....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

  7. #7
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard Sv: Hva skal TSH nivået ligge på?

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...?dopt=Abstract
    Noen har visst kommet på at TSH ikke er noen god markør for stoffskiftet.

    The objective of this study was to evaluate parameters of thyroid function and indices of peripheral thyroid hormone action (such as SHBG) in patients whose hypothyroidism was considered well controlled under current criteria. Eighty-five patients with T4-treated hypothyroidism, 28 of whom had athyria, were compared with 114 normal individuals with the same TSH levels. T3 levels were significantly lower in hypothyroidism although mean T4 and fT4 levels were significantly higher. Furthermore, mean SHBG levels were significantly lower in hypothyroidism independently of age. The difference remained when stricter criteria for adequate treatment were applied (TSH < 2.5 microgU/ml). Significant negative correlations were found between logTSH and T3. The slopes of the regression lines of T3 to TSH were significantly different in the control group and the hypothyroid group: thus, for the same TSH levels, T3 levels were lower in the hypothyroid group. We conclude that patients with T4-treated hypothyroidism have lower T3 levels, lower T3/T4 ratio and lower SHBG than normal individuals with the same TSH, perhaps indicating relative tissue hypothyroidism in the liver. TSH levels used to monitor substitution, mostly regulated by intracellular T3 in the pituitary, may not be such a good indicator of adequate thyroid hormone action in all tissues. The co-administration of T3 may prove more effective in this respect, provided novel suitable preparations are developed. Until this is accomplished, substitution in hypothyroidism should aim at low normal TSH, to ensure normal T3 levels.

    I korthet : Det kommer ikke frem om verdiene er frie eller bundne, men det må vel være frie vel ?
    Det man gjør her, er å sammenlikne en frisk gruppe med en som behandles med Levaxin og som dosejusteres etter dagens TSH-metode. Det er den metoden som omfavnes av såvel leger som Norsk Thyreoideaforbund. Og det er omtrent som å banne i kjærka å si noe annet.

    Og de konkluderer med at vis man justerer dosen etter det TSH-regimet som brukes idag, vil man få for lav T3 og SHBG - om man sammenlikner med de som er friske.

    Det finnes mange tenkelige markører som kan benyttes til å regulere dosen med, men man velger å se seg blind på TSH.
    Det er synd.

    Så vil jeg anta at det ikke er mulig å finne en markør som alle kan bruke.
    Vi er jo forskjellige - det er jo det som gjør det så fordømt vanskelig.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

  8. #8
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    15

    Standard Sv: Hva skal TSH nivået ligge på?

    Sitat Opprinnelig skrevet av Destiny85 Vis post
    Jeg kan så lite om den sykdommen min at jeg skjemmes

    Tok prøver til legen 7 Mai, begynte å mase nå om resultatet siden jeg ikke har hørt noe fra de (det skal ta maks ei uke før resultatene er der) og det viser seg at TSH nivået mitt var på 4,4. Jaha? Hva betyr det da spør jeg, nei det kunne de ikke svare på for legen min er ikke tilbake før på Onsdag

    Hva betyr det her da?
    Hei, var til endokrinologen i dag, og han sa at at TSH bør ligge på rundt 1.
    Min var 2, og fikk da beskjed om å øke forsiktig dosen.... og ny blodprøve igjen om 6 uker. Det tar ca 1 år fra vi har fått påvist lavt stoffskifte, til det har stabilisert seg...........

  9. #9
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard Sv: Hva skal TSH nivået ligge på?

    Jo, det er riktig at legens tallmateriale viser at TSH er i nærheten av 1 når man måler en mengde friske mennesker.
    Men de har siner egenproduserte hormoner og et vel regulsert stoffskifte.
    Vi har ingen av delene.
    Tapet reguleringsmekanismen er like ille som at vi jo ikke mottar alle kjertelens produkter. De som er på Levaxin erstatter jo bare 1 av dem.
    Alle vet at man kan ikke sammenlikne statistikker når forholdne er så forskjellige.
    Det at TSH er 1 for friske kan ikke brukes som en rettesnor for oss som tar stoffskiftehormoner.

    Hvis du vil følge med på blodprøver, så er de siste anbefalingene fra Hormonlab Aker at TSH ska være mye lavere og fT4 helst over referanseområdet.
    Det har mange her på forumet hevdet i lang tid, og Akers nyerkjennelse er kjærkommen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

  10. #10
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    15

    Standard Sv: Hva skal TSH nivået ligge på?

    hmmm....skal skrive ut svaret ditt og ta det med til han neste gang ;o))
    han sa at det var TSH som var best å ta utgangspunkt i....for høyr TSH...for lite levaxin...så får tiden vise , neste blodprøve etter 6 uker...han vil følge meg opp, så det er jo jeg glad for, og mener jo også selv at jeg får forlite levaxin, fryser og kald i huden uansett om det er 25 + inne, det sa han skulle komme seg når jeg får rett balanse med medisin....;o))

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

  1. Svar: 17
    Siste melding: 10-02-08, 16:16
  2. Bekymret for om mine jenter arver min hypo. Hva skal jeg være obs på?
    Av mokki i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 3
    Siste melding: 21-01-08, 11:33
  3. Skal opereres
    Av Angelina i forumet Operasjonssalen
    Svar: 2
    Siste melding: 25-10-07, 17:33
  4. Jeg skal på skole
    Av skaye i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 5
    Siste melding: 10-03-07, 11:39
  5. Svar: 18
    Siste melding: 24-05-06, 18:53

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn