Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
  1. #1
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    15

    Standard Har lest at FT4 bør ligge på minst 20 for at en skal føle seg bra.



    Jeg lurer på om noen kan "hjelpe" meg i min søken.......har lavt stoffskifte, og var til spesialist i mars, da hadde jeg TSH 2.46, FT4 15.2.
    Fikka da beskjed om å øke med en tablett levaxin i uken, dvs en 50 mikrogram ekstra, så jeg tar 8 for uken.

    Så tok jeg nye prøver nå for et par uker siden.
    årsaken til det, er at jeg fryser nesten hele tiden, uansett om det er varmt inne, fryser inni lårene......ufyselig.

    Prøvene viste da: FT4 10.2 og TSH 1.38.
    Legen sa det var fine prøver, men jeg ba om å få en spesialisttime.

    Kan noen gi meg en pekepinn.......har jo lest at FT4 bør ligge på minst 20 for at en skal føle seg bra.
    Jeg merker at energien blir veldig lav iblant, og at jeg da får tendens til angst....noe jeg hadde før jeg fikk påvist lavt stoffskifte.

    Veldig takknemlig om jeg får et svar fra noen som har vært med på dette en stund.

    Ha en fin kveld
    Anna

  2. #2
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard Sv: ny bruker her, hei

    Hei anna.
    Om jeg kan si det med Cornelis Vreeswijk : Det är samma visan idag som igår.

    Det jeg mener er at blodprøvene dine etter min mening er feiltolket, og du er derfor blitt feilbehandlet.
    Jeg må understreke at du skal ta legens ord før mitt, og jeg sier bare hva jeg mener ut fra det jeg har opplevd selv og lest.

    Stoffskiftet skal svinge det - opp og ned. Første feiltolking er at man ikke forstår at det er galt at det bare blir liggende nede i nærheten av minimum hele tiden (fT4 bare 10).
    Og det er jo fT4 som er kroppens lager av prohormoner. Når dette ikke er høyt nok, blir det ikke laget nok stoffskiftehormoner.

    Den andre feilen er at man ser at TSH er der friske mennesker har den, og derfor antar at den er slik den skal være.
    Du (vi) er ikke friske og vi er nødt til å dekke hele kroppens T3 behov gjennom fT4, så MÅ denne være høyere enn det friske har.
    Det er T3 som er stoffskiftehormonet - det er dette vi skal ha nok av.

    "Normaldosen" (liker ikke ordet) er rundt 150µg når man skal erstatte hele kjertelens produksjon. Altså sånn 1000 i uka.
    Du tar 8x50=400 ?

    Jeg vet jo hva jeg gjorde da jeg var i din situasjon......
    Men - det er ikke bare å kjøre på. Det verste en kan gjøre, er å øke med for mye på en gang. En økningspeiode på noen få måneder må til.
    Og etter min mening må det til en liten periode med litt for høy dose, slik at en vet hvor mye en tåler.
    Ens egen idealdose ligger litt under denne, så etter et års tid vet du hvor bra du kan bli.
    Uansett hva du bestemmer deg for Anna, får du ha lykke til med det.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

  3. #3
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    15

    Standard Sv: ny bruker her, hei

    Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Hei anna.
    Om jeg kan si det med Cornelis Vreeswijk : Det är samma visan idag som igår.

    Det jeg mener er at blodprøvene dine etter min mening er feiltolket, og du er derfor blitt feilbehandlet.
    Jeg må understreke at du skal ta legens ord før mitt, og jeg sier bare hva jeg mener ut fra det jeg har opplevd selv og lest.

    Stoffskiftet skal svinge det - opp og ned. Første feiltolking er at man ikke forstår at det er galt at det bare blir liggende nede i nærheten av minimum hele tiden (fT4 bare 10).
    Og det er jo fT4 som er kroppens lager av prohormoner. Når dette ikke er høyt nok, blir det ikke laget nok stoffskiftehormoner.

    Den andre feilen er at man ser at TSH er der friske mennesker har den, og derfor antar at den er slik den skal være.
    Du (vi) er ikke friske og vi er nødt til å dekke hele kroppens T3 behov gjennom fT4, så MÅ denne være høyere enn det friske har.
    Det er T3 som er stoffskiftehormonet - det er dette vi skal ha nok av.

    "Normaldosen" (liker ikke ordet) er rundt 150µg når man skal erstatte hele kjertelens produksjon. Altså sånn 1000 i uka.
    Du tar 8x50=400 ?

    Jeg vet jo hva jeg gjorde da jeg var i din situasjon......
    Men - det er ikke bare å kjøre på. Det verste en kan gjøre, er å øke med for mye på en gang. En økningspeiode på noen få måneder må til.
    Og etter min mening må det til en liten periode med litt for høy dose, slik at en vet hvor mye en tåler.
    Ens egen idealdose ligger litt under denne, så etter et års tid vet du hvor bra du kan bli.
    Uansett hva du bestemmer deg for Anna, får du ha lykke til med det.

    Tusen takk for svar...........min T3 ligg på 1.6............er det bra eller lite?
    Anna

  4. #4
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

    Standard Sv: ny bruker her, hei

    Hei Anna

    Tsh 1.38, FT4 10.3 og FT3 1.6 har jeg forstått er dine blodprøveverdier på nåværende tidspunkt. Så selv med en liten økning i dose på en tablett i uken, så er prøvene dine gått ned. Min tanke er da selvsagt at du er underdosert, siden både FT4 og FT3 ligger i nedre sjiktet av referanseverdier og du tar relativt lite Levaxin (selv om du ikke oppgir ref.verdier for laboratoriet de er tatt ved. De kan variere noe).

    Jeg mener du trenger en doseøkning, gjøres i samråd med lege. Det vil si at du kan forklare han/hun at i og med at du har symptomer og ligger i nedre ref.område så mener du at det logiske er at du i hvertfall forsøker å få opp nivået av FT4 for igjen og kunne konvertere dette til FT3 da du fortsatt har symptomer på at du ligger for lavt. Og disse vil du trolig ikke bli kvitt før du øker dosen.

    I mars hadde du en FT4 på 15.2 og fikk beskjed av en spesialist at du skulle øke, hva tror du spesialisten ville sagt nå når du har en FT4 på 10.3? Bru gjerne dette som et argument hvis legen din står på at disse prøvene du nå har er fine. FT4 og FT3 er som n'Finn skriver de viktigste refereransene dine for hvor bra du kan ha det med denne sykdommen. Og sett med mine øyne er de begge for lave.

  5. #5
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    15

    Standard Sv: ny bruker her, hei

    Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Hei Anna

    Tsh 1.38, FT4 10.3 og FT3 1.6 har jeg forstått er dine blodprøveverdier på nåværende tidspunkt. Så selv med en liten økning i dose på en tablett i uken, så er prøvene dine gått ned. Min tanke er da selvsagt at du er underdosert, siden både FT4 og FT3 ligger i nedre sjiktet av referanseverdier og du tar relativt lite Levaxin (selv om du ikke oppgir ref.verdier for laboratoriet de er tatt ved. De kan variere noe).

    Jeg mener du trenger en doseøkning, gjøres i samråd med lege. Det vil si at du kan forklare han/hun at i og med at du har symptomer og ligger i nedre ref.område så mener du at det logiske er at du i hvertfall forsøker å få opp nivået av FT4 for igjen og kunne konvertere dette til FT3 da du fortsatt har symptomer på at du ligger for lavt. Og disse vil du trolig ikke bli kvitt før du øker dosen.

    I mars hadde du en FT4 på 15.2 og fikk beskjed av en spesialist at du skulle øke, hva tror du spesialisten ville sagt nå når du har en FT4 på 10.3? Bru gjerne dette som et argument hvis legen din står på at disse prøvene du nå har er fine. FT4 og FT3 er som n'Finn skriver de viktigste refereransene dine for hvor bra du kan ha det med denne sykdommen. Og sett med mine øyne er de begge for lave.
    tusen takk, det er virkelig deilig å kunne å få litt info blant andre med samme problem.

    Ønsker alle en fin kveld.
    Anna.

  6. #6
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

    Standard Sv: ny bruker her, hei

    Anna, lag deg en liten dagbok hvor du fører doser og eventuelle andre mediisner, mineraler, vitaminer samt symptomer. da er det lettere å se symptomer som kommer og går. og kanskje kan alt dette hjelpe deg litt til å finne din optimale dose
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

  7. #7
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    15

    Standard Sv: ny bruker her, hei

    Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Anna, lag deg en liten dagbok hvor du fører doser og eventuelle andre mediisner, mineraler, vitaminer samt symptomer. da er det lettere å se symptomer som kommer og går. og kanskje kan alt dette hjelpe deg litt til å finne din optimale dose
    Hei og takk for det Ruth, god idè.

    Merker at dei dagane eg tek 2 (100mg) levaxin, så har eg meir energi.....er det slik andre føler det også?
    Har tenkt å prøve meg litt fram med doseringen nå, og legge merke til utviklingen.
    Synes at når eg jobber, trener eller stresser med noe om kvelden, blir jeg veldig urolig, og det er vanskelig å roe ned.......flere som har det sånn?
    Anna

  8. #8
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard Sv: Hva skal TSH nivået ligge på?

    Jo, det er riktig at legens tallmateriale viser at TSH er i nærheten av 1 når man måler en mengde friske mennesker.
    Men de har siner egenproduserte hormoner og et vel regulsert stoffskifte.
    Vi har ingen av delene.
    Tapet reguleringsmekanismen er like ille som at vi jo ikke mottar alle kjertelens produkter. De som er på Levaxin erstatter jo bare 1 av dem.
    Alle vet at man kan ikke sammenlikne statistikker når forholdne er så forskjellige.
    Det at TSH er 1 for friske kan ikke brukes som en rettesnor for oss som tar stoffskiftehormoner.

    Hvis du vil følge med på blodprøver, så er de siste anbefalingene fra Hormonlab Aker at TSH ska være mye lavere og fT4 helst over referanseområdet.
    Det har mange her på forumet hevdet i lang tid, og Akers nyerkjennelse er kjærkommen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

  9. #9
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    15

    Standard Sv: Hva skal TSH nivået ligge på?

    hmmm....skal skrive ut svaret ditt og ta det med til han neste gang ;o))
    han sa at det var TSH som var best å ta utgangspunkt i....for høyr TSH...for lite levaxin...så får tiden vise , neste blodprøve etter 6 uker...han vil følge meg opp, så det er jo jeg glad for, og mener jo også selv at jeg får forlite levaxin, fryser og kald i huden uansett om det er 25 + inne, det sa han skulle komme seg når jeg får rett balanse med medisin....;o))

  10. #10
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard Sv: Hva skal TSH nivået ligge på?

    Jo, den vanlige arbeidsmetoden har jo lenge vært at TSH gjennspeiler DITT ønske om hvor stoffskiftet skal. Under 1 = lavere dose - over 1 = høyere dose.
    Men man er påvei vekk fra den arbeidsrutinen for oss som er på hormoner.

    En sak jeg ikke nevnte er jo T3, som er kroppens stoffskiftehormon.
    T4 er bare lagervaren, og kroppen bruker svært lite av den - kun 0,03% av denne blir til T3.
    T3 er så viktig for kroppen at den skaffer seg dette fra 2 kilder. Kjertelen produserer 20% - resten kommer fra omdannet T4.
    Og spiser man kun T4 og kjertelen ikke bidrar med sine 20% MÅ jo T4 inholdet i blodet være høyere på en som er på Levaxin - og da vil jo TSH bare av den grunn MÅTTE bli lavere.

    Så er det også slik at det kun er kjertelen som har reseptorer for TSH.
    Det er altså inge andre celler i kroppen som kan nyttiggjøre seg TSH.
    Og når kjertelen er vekk har det ingen funksjon.

    Annet enn at dumme leger tror de kan se hvordan du har det på TSH......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

  1. Symptomer på lavt stoffskifte i minst ti år
    Av Vår i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 36
    Siste melding: 13-12-10, 17:40
  2. Hadde antistoff i minst 5 år før eg fekk lågt stoffskifte hausten 2005
    Av Delisa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 56
    Siste melding: 03-07-10, 15:08
  3. Hva skal TSH nivået ligge på?
    Av Destiny85 i forumet TSH
    Svar: 13
    Siste melding: 05-02-10, 20:50
  4. Svar: 17
    Siste melding: 10-02-08, 16:16
  5. Svar: 18
    Siste melding: 24-05-06, 18:53

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn