Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
-
04-02-12, 11:40 #1
Hvor bør D3 nivået ligge?
I følge en helt ny studie av masaier i Afrika som lever på tradisjonelt vis bør D3 ligge på ca 115 nmol/l.
Kostdoktorn.se skriverTheir 25(OH)D concentrations were measured by liquid chromatography-MS/MS. The mean serum 25(OH)D concentrations of Maasai and Hadzabe were 119 (range 58-167) and 109 (range 71-171) nmol/l, respectively. These concentrations were not related to age, sex or BMI. People with traditional lifestyles, living in the cradle of mankind, have a mean circulating 25(OH)D concentration of 115 nmol/l. Whether this concentration is optimal under the conditions of the current Western lifestyle is uncertain, and should as a possible target be investigated with concomitant appreciation of other important factors in Ca homeostasis that we have changed since the agricultural revolution.Hur får vi i oss D-vitamin på vintern?
För den svensk som vill få i sig rimliga mängder D-vitamin på vintern finns tre alternativ:
Stark sol (solresa eller solarium med rätt våglängder)
Fet fisk (350 gram dagligen ger i bästa fall 2 000 E)
Tillskott (billigast och enklast)
Själv har jag länge tagit 4 000 E dagligen (nu ökat till 5 000 E). Soliga sommartider hoppar jag över det. I höstas låg min D-vitaminnivå på 95.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
04-02-12, 12:38 #2
Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?
Veldig interessant artikkel, men må kommentere at ikke alt som passer for masaiene nødvendigvis passer for andre raser. Det er liksom ikke helt stuerent å snakke om raseforskjeller, men innefor medisinens verden må man det. Rett og slett fordi det finnes genetiske forskjeller som følger rase. De fleste har vel skjønt ut fra mitt brukernavn at jeg er blond, det betyr at jeg aldri kunne bevege meg i solen på samme måte som en masai uten høy solfaktor. Dette fordi mine gener gjør at huden min ikke tåler sterk sol over lengre tid. På samme vis vil andre raser tåle kulde dårligere i form av at de ikke opplever smerte når kuldeskader oppstår.
-
06-05-12, 14:52 #3
Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?
S-25-Hydr.Vit-D er det D3?
Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone
-
06-05-12, 15:34 #4
Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?
Ja
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
06-05-12, 18:02 #5
-
06-05-12, 18:51 #6
Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?
-
06-05-12, 19:08 #7
Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?
Du bør ligge på minst 125. Noen snakke rogså om 200, det vet jeg ikke nok om. Men ha 125 som et mål. Sol deg uten faktor i små posjoner, ta også vare på huden
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
06-05-12, 19:10 #8
Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?
jeg har engentlig bare funnet ut om d3 for et par dager siden og har trodd at mine tran kapsler er nok...
Jeg skal kjøpe meg d3,men finner ikke frem i jungelen på nett...vet ikke hva slags type jeg bør kjøpe,hvor sterke dags dosene bør være...
og jeg bor på landet,laaangt ute på landet ute apotek og helsekost butikker.
så tenke å kjøpe når jeg var på fastlandet neste gang...
så derfor har jeg begnt å ta en soltime og to for å hjelpe på
men kan en trygt spise opp mot 50-100 daglig uten å få for mye d vitamin og hvor lenge i slengen skal en gå på sånne doser?
Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone
-
06-05-12, 19:13 #9
-
06-05-12, 21:01 #10
Sv: Hvor bør D3 nivået ligge?
Det er nok individuelt hvor store doser vi trenger, og hvor fort D-vitaminverdien stiger når du begynner å ta tilskudd. Jeg tok 20µg pr. dag i omtrent to måneder, og fikk opp verdiene fra 58 til 110. Har du dårlig opptak fra tarmen, kan det nok være nødvendig med høyere dose.
Lignende tråder
-
Jeg trenger litt informasjon om å ta prøver av kortisol-nivået
Av Atina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 18-09-10, 22:03 -
Hva skal TSH nivået ligge på?
Av Destiny85 i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 05-02-10, 20:50 -
Har lest at FT4 bør ligge på minst 20 for at en skal føle seg bra.
Av anna2009 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 05-02-10, 20:50 -
Hva bør TSH ligge på når man er medisinert....
Av Nettverk i forumet TSHSvar: 17Siste melding: 10-02-08, 16:16 -
Hvor mye skal prøvene ligge på for at stoffskifte er ok??
Av linnmathea i forumet BlodprøverSvar: 18Siste melding: 24-05-06, 18:53
Svar med sitat
Nielsigne

Bokmerker