Viser søkeresultater 1 til 10 av 52
Threaded View
-
16-06-13, 23:08 #28
Sv: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe annet?
Hei igjen! Tenkte å skrive noen ord før vi om et par dager setter kursen mot varmere strøk
.
Jeg kikket igjen litt på det du ramset opp av symptomer, og du har jo omtrent alle de klassiske hypotyreosesymptomene. Ang. prøvene så er jo fritt T3 bra, men det står dårligere til med fritt T4. Jeg var meget dårlig da jeg lå på det nivået, men det var selvfølgelig "helt normalt". Tenk om vårt naturlige behov ligger over 20? Vil man ikke da føle seg syk med bare 12-14?
Og min TSH var aldeles "perfekt", for jeg klarte jo ikke å komme opp til 3
Lav TSH (og lav fT4) hører gjerne med til Sekundær hypotyreose, fordi hypofysen da ikke klarer å sende ut nok av dette signalstoffet til skjoldbruskkjertelen. Likevel viste det seg at min hypofyse hadde litt futt igjen, for da jeg fikk tatt en prøve kl 8 om morgenen i stedet for på ettermiddagen som tidligere, så hoppet den et godt stykke opp. Eller kanskje hypofysen er ustabil, slik at det var en tilfeldighet at den plutselig sendte ut noe mer TSH?? Bare en tanke som slo meg! Uansett var det ikke nok til å få i gang tyroxinproduksjonen - fT4 var og ble lav, også mens jeg gikk på Levaxin!
Jeg ser at du har en TSH noe over 3, og egentlig er det for høyt. Hadde du vært tysk f.eks. så hadde du fått behandling når den kom et stykke opp på 2-tallet i hvertfall. Men vi i Norge skal jo henge litt etter og holde på det som vi er vant til fra før
. Ikke sant? Men det begynner jo å komme seg - den senere tid har det jo vært noe bevegelse i disse referansegrensene, selv om det enda er et stykke igjen å gå!
Men - så sier du også at prøvene er tatt i 11-12 tiden, og da kan DET være forklaringen på at den ikke er høyere. For TSH faller nemlig mye fra f.eks. kl 8 til kl 11. Hadde du tatt den tidligere så ville den muligens vært høyere, og legen kunne se det i sammenheng med symptomene dine. De fleste leger er jo hekta på denne TSH-prøven
.
Nielsigne nevner tertiær hypotyreose, og det er samme skitten, kan du si. Bare at da ligger feilen enda et hakk lenger "bak i systemet" - nemlig hypotalamus. Ja, enkelt skal det ikke være. Tror ikke legene tenker så mye i de baner, at årsaken kan ligge i hjernen. Men den legen som foretok ultralyden på meg nå for knappe to uker siden, sa faktisk at lavt stoffskifte kunne ha andre årsaker enn betennelse i kjertelen! Tenk det sa hun
. Første gang jeg har hørt en lege har ymtet noe sånt!
Bra du liker brukernavnet mitt
. Du tror kanskje det er en slengutgave av "HALLO"? Men det var min kjære fars "omskriving" av mitt mellomnavn, som han av og til brukte i tillegg til mitt førstenavn! Akk ja - det er lenge siden
Sist endret av Anisa; 25-06-13 kl 16:15
Lignende tråder
-
Normale blodprøver. Alle symptomer på lavt stoffskifte...
Av Anisa i forumet Normalverdiene?Svar: 3Siste melding: 06-07-12, 00:08 -
Lavt stoffskifte, ADHD (uoppmerksom type) eller noe annet?
Av Eilert i forumet DagbokerSvar: 6Siste melding: 04-12-11, 01:05 -
Hyperparathyroidisme eller noe annet?
Av Devana i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifteSvar: 70Siste melding: 16-11-10, 23:52 -
Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 77Siste melding: 09-03-09, 23:35 -
I puls ikveld, du kan ha lavt stoffskifte med normale prøver
Av nora i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 8Siste melding: 03-06-08, 12:44

Svar med sitat

Bokmerker