Viser søkeresultater 31 til 40 av 52
-
09-06-13, 22:13 #31
Sv: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe annet?
Hvis jeg husker riktig, så er blodprøvene tatt omtrent samtidig mellom 11-12. Vil det kanskje ikke gi et korrekt nok resultat, eller?
Hmm, rart å si men dette er nesten litt spennende.. Haha. Skal til UL av hals på torsdag, veldig spent på hva undersøkelsene viser. Kommer med en oppdatering!
Og tusen hjertelig takk for alle dere snille sjeler der ute som tar dere tid til å skrive utfyllende og lærerike svar til meg!! Jeg er ikke like flink til å svare tilbake, men er mest fordi jeg ikke kan like mye om det som dere. Dessuten glemmer jeg ofte å sjekke ut forumet for svar.. Men dere er virkelig satt pris på, det skal dere vite!
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
12-06-13, 21:46 #32
Sv: Re: Sv: Re: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe annet?
Da var det klart for UL-time imorgen klokken 12.. Er veldig spent, men merker at jeg er litt mer engstelig nå for hva resultatet blir jo mer det nærmer seg undersøkelsestid..
Jeg er litt engstelig for kreft, det må jeg bare være ærlig om. Forhåpentligvis er det kun en vanlig struma som kan relateres til stoffskiftet, men jeg klarer ikke helt legge fra meg tanken om at det kan være noe mer til at kjertelen min er forstørret. Synes nesten at den blir større for hver gang jeg kjenner på halsen. Dessuten har jeg forstått det slik at kjertelen er litt lenger ned enn hvor jeg føler at det er hovent, for jeg har inntrykket av at det er rundt og under adamseplet det foregår..
Det virker som om det ikke er helt uvanlig å få skjoldbruskkjertelkreft i ung alder, og jeg er i 20-årene. Jeg føler meg veldig teit her, men jeg kan liksom ikke snakke med mamma og pappa om dette. Pappa virker litt bekymret han og, men det er fordi han selv har kronisk lymfatisk leukemi, og har problemer med at lymfekjertlene i og rundt halsen/nakken blir veldig forstørret. Vil nødig bekymre dem noe mer når jeg i utgangspunktet prøver å roe dem ned, men ser ikke ut til at jeg klarer å berolige meg selv..
Huff, er virkelig spent på hva som skjer på UL imorgen.
Vet at prognosene er gode om det plutselig viser seg at jeg har kreft, men er også litt bekymret i og med at jeg skal flytte til Australia om en drøy måneds tid.. Føler liksom ikke at jeg har så god tid på meg til å finne ut av dette.. Om jeg i så fall har kreft, ville noen av blodprøveresultatene mine gitt noen form for indikasjon?
Mvh en litt bekymret Revolver..
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
12-06-13, 22:41 #33
Sv: Re: Sv: Re: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe annet?
Huff, skjønner deg godt med din bekymring!
Ønsker deg virkelig lykke til i morgen. Godt du får denne undersøkelsen, så får du visshet.Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
12-06-13, 22:53 #34
Tusen takk VibekeW
, kommer nok med en oppdatering imorgen.
-
13-06-13, 11:03 #35
Hej Revolver

Det er meget nemt at forstå, du er bekymret! Især fordi du skal rejse, og i dit sted ville jeg da sikkert får en fornemmelse af, at jeg helt alene skulle overskue det hele på en gang ... Men der er jo hjælp at få. Efter evt. operation skal du have medicin, og du vil få lov at få en del af det. Du skal bare huske, der er flere slags medicin at vælge imellem - og hold dig til her på forummet, hvor der er mange forskellige erfaringer samlet på ét sted
Krydser fingre for dig.
Nielsigne
-
13-06-13, 16:24 #36
Tusen takk for gode ord, Nielsigne
, det setter jeg utrolig stor pris på.
Her kommer en liten oppdatering:
Var på UL idag, ganske spent og nervøs. La meg ned og ventet på legen som skulle undersøke meg. En hyggelig eldre mann kom inn, og skjønte med en gang at jeg var litt engstelig. Han pratet meg igjennom undersøkelsen, og viste ingen tegn til bekymring. Etterhvert sier han "du har kanskje den mest perfekte skjoldbruskkjertelen jeg har sett i løpet av min karriere"..! Jeg ble ganske overrasket, og spurte spontant om han tullet med meg, men han var helt seriøs! "Den er vakker å se på!", sa han i tillegg.
Er i bunn og grunn UTROLIG lettet over at jeg ikke har hverken kreft eller struma, men nå sitter jeg igjen som et enda større spørsmålstegn enn tidligere. Er jeg ikke syk nok? Jeg er jo ikke i form enda, bortsett fra at humøret har bedret seg betraktelig (kjenner veldig ofte på lykkelighetsfølelsen som bobler i meg), men dette kan også ha noe med forventningene til at jeg skal flytte til den andre siden av veien om en måneds tid. Men med relativt diffuse prøvesvar, og en perfekt skjoldbruskkjertel - hva er sjansene for at jeg har lavt stoffskifte da?
Har dere noen tanker angående dette? Vet ikke om jeg skal være glad eller "skuffet", jeg..! Utrolig merkelig følelse!
-
13-06-13, 17:28 #37
Tillykke med resultatet - selvom du ikke er ene om at ha det mærkeligt med at ha en "perfekt" skjoldbruskkirtel. Folk med "skæve" resultater i stofskifteprøverne valfarter til orthomolekylære læger ... Og i nogle tilfælde er det speciallæger, der redder folk ved at påpege, at det eller de problemer, de kommer med, har årsag i skjoldbruskkirtlen. Læs fx tråden Reddet av gynekologen https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9918
Mange - eller de fleste læger/endokrinologer reagerer ikke på "skæve" stofskiftetal, før tsh'en kommer ud af det såkaldte normalområde. Men normalområdet er dels for stort - alt for meget er "normalt", så at sige - dels har man ikke styr på de tilfælde, hvor noget går galt pga. et problem med hypofysen, og det er helt galt, læs tråden TSH-testen fejler ved sekundær og tertiær hypothyreose https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10492
Så find dig en alternativ læge, der kan og vil hjælpe dig med dine gener - måske finder du en god læge i Australien ... jeg går ikke ud fra, man kan komme på Heggeli eller til dr. Øverbye med kort varsel, men man kan da forsøge
Nielsigne
-
13-06-13, 17:41 #38
Hei Revolver! Jeg kjenner meg meget godt igjen i dette: en perfekt skjoldbruskkjertel, prøver som er "diffuse" (dvs. at legene mener de er innenfor ref.grensen, og dermed gode nok
) - MEN på den annen side så sier kroppen noe helt annet, den sier den er syk!
Om du ikke har hatt betennelse i kjertelen og ikke har antistoffer, så må du regne med at du har sekundær hypotyreose - altså årsaken ligger i hypofysen. Kanskje den er noe sløv av seg
?
Jeg har hatt det på samme måten i årevis. Jeg mener jeg har hatt symptomer siden minstemann var liten, og han er slett ikke liten lenger nå når han nærmer seg 28 år
. Men skikkelig syk begynte jeg å bli først for 7-8 år siden, og de siste åra har vært mildt sagt lite hyggelige. Som en lege sa til meg: det er jo en prosess dette, som gradvis utvikles. For noen kan det gå fort, og andre kan bruke lang tid på å komme dit hen at legene innser at noe ikke stemmer. Jeg har en følelse at det går fortere for de som får en betennelse. For meg var det i hvert fall slik at symptomene og sykdomsfølelsen snek seg så sakte og gradvis innpå meg at jeg knapt merket forandringene. Først når jeg kjente etter og sammenlignet med så og så lang tid tilbake, kunne jeg se hvor galt det egentlig var med min helsetilstand.
Jeg har tidligere fått høre at min skjoldbruskkjertel var liten og fin, uten antydning til noe galt. Nå, etter flere års sykdom er det plutselig en annen situasjon. Jeg var også til ultralyd nylig, pga at jeg hadde ubehag og smerter på ene siden i vår, og legen sa h*n kjente det var noe der. Så nå er det funnet to knuter som skal undersøkes nærmere for å være på den sikre siden. Jeg kan ikke si jeg bekymrer meg så mye foreløpig, for det er jo sjelden det er kreft i disse. Har også en nabo med det samme, uten at de sender henne til videre undersøkelse. Hun får bare høre at slike knuter er det mange som har. Tror det beror veldig mye på legen om slike ting blir fulgt opp.
Så altså: Lavt stoffskifte har du nok, om kjertelen er fin. Les her på forumet om sekundær hypotyreose, det finnes noe skrevet om det også. Ellers går det jo an å google det
Sykdomsfølelsen er den samme og behandlingen blir den samme. Selv startet jeg med Levaxin, med seinere påplussing med Liotyronin, så over til Thyroid for ca.1,5 år siden. Lykke til med å finne DIN vei ut av elendigheten.
-
14-06-13, 19:53 #39
Du har helt rett Nielsigne - dessverre er det slik at allmennleger har for lite kompetanse til å kunne se bort i fra blodprøveresultater, og heller se på pasientens tilstand. Heldigvis har jeg en lege som er relativt dyktig, og som jeg har en god tone med. Det var jo han som introduserte meg for LDN, jeg hadde ikke rukket å lese om det enda. Han ville at jeg skulle lese mer om det, og gjøre meg opp en mening om hvorvidt dette er noe for meg eller ikke. Jeg har bestemt meg for å gi det en sjanse, for jeg har da strengt talt ikke mye å tape på det. Virker det, så virker det. Hvis ikke, så får jeg kjempe videre for å få riktige medisiner. Har time hos han neste uke, og da kommer vi sikkert til å ta nye prøver og diskutere hva som skjer videre. Har lest mye om Heggeli og Øverbye, men har samme inntrykket som deg om at det blir for kort varsel å bestille time hos dem. Jeg kommer også til å ta til meg rådet ditt om å forsøke å finne en god lege i Australia, så kan jeg i hvert fall få en second opinion. Tusen takk for gode og utfyllende svar Nielsigne, det er helt utrolig hva du kan! Og at du i det hele tatt tar deg bryet og svarer en fortapt jente som ikke vet hva og hvordan dette foregår..
Jøss, sekundær hypotyreose har jeg aldri hørt om.. Du tror dette kan være min tilstand? Det gir meg jo en del svar, har lest litt om det nå. Synes bare det er så rart at to leger mente det var hevelse i halsen min, mens UL viser en "perfekt" kjertel. Er det rart jeg blir forvirret?
Helt utrolig at du har vært dårlig så lenge uten å få svar, er glad du har funnet ut av det og at du forhåpentligvis er på bedringens vei.
. Da kan jeg egentlig tilnærmet slå meg til "ro" med at jeg ER syk, og at jeg har lavt stoffskifte, og ikke at jeg er en lat 20-åring som sluntrer unna studiene.. Det er helt utrolig hvor tiltaksløs jeg er, fra å være en jente med støv på hjernen har jeg blitt helt likegyldig til om det er rot rundt meg eller ei. Jeg har alltid vært supersosial (til mor og fars store fortvilelse siden jeg aldri er hjemme
), men nå merker jeg på kroppen hvor utrolig deilig det er å bare ligge i senga og ikke gjøre noenting. Bortsett fra å tegne, det er vel det eneste gode som har kommet ut av å være dårlig. Sitter oppe til langt på natt på soveromsgulvet og tegner til jeg sovner, ha ha.
Tusen takk til deg også Halla (liker brukernavnet forresten), det varmer at ukjente mennesker bryr seg om problemene mine!
-
14-06-13, 21:41 #40
Du må altså læse den der tråd ... "TSH-testen fejler ved sekundær og tertiær hypothyreose" https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10492 ...
'
Nej, jeg ved egentlig ikke så meget, har bare øvet mig lidt
Det er det bedste, man kan gøre for sig selv, for der foregår mange mærkelige ting, om man må selv ha ret meget hånd i hanke med hvad der foregår 
Lignende tråder
-
Normale blodprøver. Alle symptomer på lavt stoffskifte...
Av Anisa i forumet Normalverdiene?Svar: 3Siste melding: 06-07-12, 00:08 -
Lavt stoffskifte, ADHD (uoppmerksom type) eller noe annet?
Av Eilert i forumet DagbokerSvar: 6Siste melding: 04-12-11, 01:05 -
Hyperparathyroidisme eller noe annet?
Av Devana i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifteSvar: 70Siste melding: 16-11-10, 23:52 -
Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 77Siste melding: 09-03-09, 23:35 -
I puls ikveld, du kan ha lavt stoffskifte med normale prøver
Av nora i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 8Siste melding: 03-06-08, 12:44

Svar med sitat

Bokmerker