Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
Når man har lav d-vitamin så er en dose på 10 mikrogram (som er ADI her i Norge) omtrent som og tisse i havet og vente på at det stiger..
Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
He, he - jeg skulle også til å nevne noe om musa som pisser i havet, men BenteR kom meg i forkjøpet Jeg ville si at 10 mcg vil ikke utgjøre mer enn musepiss i havet - et uttrykk jeg har lært etter at jeg ble vestlending ..
Ha ha, må si jeg lo godt av kommentarene deres! Det virker vanvittig lite, det er jeg helt enig i. Jeg tenker at jeg tar sånn 2-3 om dagen, også tar jeg nye prøver om noen uker for å se hva slags virkning det har hatt. Jeg må uansett bestille ny time snart for å snakke om B12-mangel..

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
Hei - vil bare minne om at det er individuelt hvor store doser D3 vi trenger for å få opp verdiene. Jeg ser at flere her på forumet må ta store mengder for å få noen virkning - men det gjelder ikke alle! Kan for eksempel ha sammenheng med hvor godt eller dårlig det tas opp i tarmen.

Jeg har fått mine D-vitaminnivåer til å stige betydelig i vinter, bare med inntak av en spiseskje Møllers tran hver dag, mens andre trenger "heste-doser". Du må selv finne ut av hvor mye du trenger å bruke
Det er ikke et dumt poeng det heller, nei.. Jeg er veldig usikker på hvor mye jeg trenger. Jeg har jo tendenser til irritabel tarm (uten å noen gang fått en offisiell diagnose, men jeg kan jo ikke ha noe annet når jeg blir oppblåst av ALT + at pappa har det), så kanskje dette begrenser D-vitopptaket mitt? Jeg får finne ut av det

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
Jeg trodde forhøyet homocystein bare var indikasjon for lav B12..
(og "følgevitaminet" B11 formodentlig..).

I januar fikk jeg beskjed av legen og ta to B12 sprøyter etter hverandre
(dvs med bare en uke imellom - istedenfor de sedvanlige tre måneder)
hun sendte meg sms om dette og forklarte at det var pga forhøyet homocystein.
Såvidt jeg har lest, så skal det visst være et samspill mellom mangel på B12 og folat om jeg ikke tar feil? Jeg aner egentlig ikke. NHI.no skriver dette om forhøyede verdier:

Andre årsaker til høyt homocysteinnivå er lavt stoffskifte, nyresykdom, psoriasis (hudsykdom), samt bruk av enkelte medisiner.
Ser at disse prøvene ble tatt da jeg hadde kyssesyken. Kan dette relateres til det som står om nyresykdom? Når jeg trykker på linken, så kommer det bare opp kroniske tilstander, og kyssesyken er da ikke innenfor det? Veldig tilfeldig å ha mangel på B12 OG forhøyet homocystein uten at det skal ha noe med hverandre å gjøre..

Kan jeg spørre om hvor høyt nivå av homocystein dine blodprøver viste før du fikk tilbud om B12-sprøyter, Kevlin?