Jeg er ikke helt enig i din konklusjon om at levaksinen ikke taes opp og omdannes som den skal. Det som skjer når man starter opp med levaksin er at man har en viss grad av egenproduksjon. Når man tilsetter levaksin vil egenproduksjonen synke, TSH stiger når egenproduksjonen synker. Men etter en tid på levaksin vil kjertelen respondere dålig pga at den en periode ikke har vært nødt til å produsere stoffskiftehormon. Den vil da være ute av stand til å respondere på den stigende TSH. Du vil da se akkurat det blodprøveresultatet du ser her. Nemlig at TSH stiger, mens FT4 og FT3 synker paralellt.

Dere gjorde defor helt korrekt i å ikke gjøre som Balder legen ville, nemlig å senke dosen. Han ble vel litt nervøs grunnet FT4 litt over ref området. Merkelig fenomen dette du, da er plutselig ikke TSH viktig...

Hvis jeg skulle gi deg et råd vil det være å finne en lege som ser pasienten (ja jeg tror fortsatt på julenissen). I tillegg ville jeg legge om kostholdet hennes til glutenfritt. Har selv hatt kjempeeffekt av glutenfritt kosthold og kjenner andre med hypothyreose som også har det. Jeg tenker forøvrig at dosen hennes må justeres opp.