Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 34
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Standard Datteren min på 21 år har brukt Levaxin i ett år nå

Datteren min på 21 år har brukt Levaxin i ett år nå. Fastlegen sendte henne til endo i fjor da han ikke skjønte om dosen med Levaxin skulle økes eller ikke. Etter mange blodprøver og besøk hos endoen, er hun like langt som før. Han sier nå at kanskje hun kan oppsøke en annen spesialist i ett eller annet. Det kunne være at hun led av ME. Lite som tyder på ME. Hun har de typiske symptomene på lavt stoffskifte og har hatt de lenge nå. Endoen sier hun er i øvre sjikt av verdiene. Hva med å prøve Armour? Fra hvor bestilles dette, dosering? Må hun trappe ned Levaxin først? Enn om endoen kunne foreslått å prøve Armour. Hun har også begynt å ta D3 vitamin, 20 µ daglig.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Re: Begynne på Armour?

Hei.
    Jeg gikk mange år på Levaxin, med verdier i referanseområdet. Over og under også, uten at det gjorde medisinen bedre.
    Det ble helt tydlig for meg at Levaxinen ikke virket godt nok når jeg gikk over til Armour.

Et år er desverre ikke så lang tid med denne sykdommen, og det er en forferdelig treg materie å bevege seg i. Behandlerapparatet gjør ingen ting hvis du har problemer.
    Det eneste de gjorde med meg, bar å hypokonderstemple meg, og å ordinere mer elle mindre av det samme.

Nå i dag ville jeg nok prøvd høye doser D3 før jeg prøvde Armour. Jeg vet jo ikke, men iallfall noe av årsaken til at Levaxinen ikke virket, k a n ha vært lave Dvitamin nivåer.
    Jeg er jo mer ute enn inne og særlig den tia, men jeg trur ikke det er et argument. Det kan være lav hudproduksjon (myxødem) som fører til lave D-verdier.
    Legene navnga jo sykdommer noen ganger etter de kliniske funn, og de fant denne deigaktige huden som fikk navnet myxødem (slim hevelse) så et er det tidligste navnet på sykdommen.
    I dag betegner det kun hudlidelsen som noen pasienter med lavt stoffskifte får.
    (blandt de som ikke har alt for gamle lærebøker da)

20µg/dag er en bra begynnelse, men hun må kanskje over det dobbelte før det gir effekt. Jeg økte med 10µ/dag hver uke til jeg ble trøtt om kvelden og stoppet ved den dosen.
    Det burde gi en begynnende effekt etter en måned eller så, men det er jo vanskelig å bedømme.

Armour får du av fastlegen. Han har et skjema i skuffen som det står : "søknad om registreringsfritak". Det brukes flere ganger om dagen så de vet hvor det ligger.
    Er fastlegen vrang så finnes det gode steder på nettet. Jeg nekter å være med på å måtte betale for min gjennvunnende helse og bruker nettbutikk.
    Jeg kan sende deg en PM om hvordan hvis det skulle bli aktuelt.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Hei
    Takk for opplysninger. Tror det kan være lurt å prøve å øke dose ned d3 vitamin i første omgang.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Første steg må være å få tak i blodprøvene med referanse områdene og legge dem ut her. De fleste av oss har opplevd å få at vite at tallene er FIIINE... Og senere finner vi ut at tallene såvidt var innenfor normalen. De viktigste tallene for meg er FT3 og FT4.
    Noe annet er at symptomene for litt for lavt og litt for høyt stoffskifte kan være ganske like. Eg har samme lammende trøttheten når FT4 er 16 (litt for lavt) som når FT4 er 22(litt for høyt).

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Sitat Opprinnelig skrevet av Unn
    Noe annet er at symptomene for litt for lavt og litt for høyt stoffskifte kan være ganske like. Eg har samme lammende trøttheten når FT4 er 16 (litt for lavt) som når FT4 er 22(litt for høyt).

Hei
    Har du andre stoffskifteplager enn trøttheten? Levaxin virker jo dårlig på ca 10 % av oss med lavt stoffskifte.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg er redd det ikke finnes noen sikker statistikk på hvor mange som blir bra og ikke blir bra på Levaxin.
    Jeg spurte en lege på hormonlabben på Aker, og det ble svart 10-12%.
    Da spurte jeg hva som ble gjort for disse, det er jo i verste fall 10-12 tusen mennesker.
    Men de hadde man ikke tilbud til.
    Noen hadde blitt bra på Armour - kanskje noen også med D-vitamin eller andre tilskudd.
    Men det gjøres lite aktivt for å hjelpe denne meneskemengden. Man avslo feks. å teste meg etter at jeg hadde begynt på Armour og følte meg bra.
    Så man vil jo ikke heller !

10-12% er bare legerykter og antagelser - jeg kan med like stor styrke hevde at det er mange flere......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Ja, legg ut tallene, vi har sett mange ganger at leger eller endokrinologer har kun forholdt seg til TSH og at ft eller ft3 var for lave for personen. antistoffene kan også gjøre at man er helt dårlig.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Sitat Opprinnelig skrevet av Bille
    Sitat Opprinnelig skrevet av Unn

Hei
    Har du andre stoffskifteplager enn trøttheten? Levaxin virker jo dårlig på ca 10 % av oss med lavt stoffskifte.
    Eg bruker Armour og Levaxin, og eg har fremdeles noen småplager hist og her, som kommer og går, men det største problemet er helt klart trøttheten og min manglende evne til å tåle stress. Eg er i øyeblikket sykemeldt av den grunn. Det har vært mye stress med jobben, eg er håpløst forsinket med doktorgraden og eg har vært gravid, ammet og gravid igen siden starten av 2006.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Kjære Unn.
    Du må jo bare stoppe opp litt.......
    Opplysningene du kommer med er jo nok til å miste pusten.
    Ikke noe rart at du er sliten, det tror jeg mange ville vært, også om de har stoffskiftet i orden.
    Men du har ikke det og bør nok senke både farten og krav du stiller til deg selv.
    Det blir som å gå over fra å kjøre bil, til å kjøre motorsykkel i trafikken. Du kan ikke bare buse på lenger, du kommer deg fram, men du må kjøre passivt.

Jeg merket veldig tydelig at stresshåndteringen ble dårligere på Levaxin. Den tia var jeg i en vanskelig situasjon.
    Det er jeg ikke lenger, og kan derfor ikke si om Armour er bedre på den måten. Den virker forskjellig på oss, og nettopp derfor mener jeg det er lurt for oss å få litt erfaring med alternativene vi har.
    De er jo ikke så mange akkurat......

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn

20µg/dag er en bra begynnelse, men hun må kanskje over det dobbelte før det gir effekt. Jeg økte med 10µ/dag hver uke til jeg ble trøtt om kvelden og stoppet ved den dosen.
    Blir man trøtt av D3 vitamin?

Side 1 av 4 1234 Siste

Lignende tråder

1. Brukt armour og sluttet?
    Av heisann i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 22-09-06, 00:20

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder