Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Ja, Thomas, takk for svar, jeg tar så mye, jeg har lavt aldosteron, og tar Florinef for dette. Vanskelig å huske alle piller jeg putter i munnen eller smører på meg...

Jeg holder meg unna gjær. Men jeg innbiller meg at ting som quinoa og amarant og linfrø og seamfrø, som jeg bruker til å bake en slags glutenfri lefse, ikke er skadelig. Jeg har ikke ditt problem med insulin. Og jeg spsier svært lite av det. Bruker det som krisemat, når jeg er ute og ikke lager maten selv. Jeg lager alt fra bunnen. Det tar tid, savner av og til å slenge nedpå ei brødskive i farta! Så jeg tror nok at det jeg spiser er lavkarbo, men kanskje lavbarbo i høyeste området. Dessuten har Schiøth sagt at det mest optimale for oss med lavt stoffskifte er:
Tråd Noe liknende har han sagt til meg også. Føler meg litt forvirret med hensyn til kosthold....
Tar tid å venne seg til regimet, ja.

Gjær holder jeg meg unna også. Kjøper aldri hel eller halvfabrikat lenger. (Type suppeposer osv med MSG/Smaksforsterker/Natriumglutamat GIFTEN i seg!) - Dag sier det samme som Hertoghe. Frukt er viktig. Men for MEG er frukt farlig. Så jeg må passe meg for frukt/sukker. Jeg prøver å ha et lavt GI-kosthold med lavkarbo, glutenfritt, melkefritt, uten sukker og alkohol og annet tull.

Er ingen grunn til å være forvirret - Se tilbake til steinalderen og spise det vi spiste da! Enkelt og greit. Et eple, en tomat, en fisk. Problemet ligger i all man vi "lager", dvs alle typer brød og ting som sjokolader og sånt. Vi "lagde" ikke ting før i tiden. Jo mer vi prosesserer mat/bearbeider mat, jo mer usunn blir den, da kroppen ikke er laget for slik mat.

Jeg kjøper dog lavkarbo OG glutenfritt brød på helsekosten en gang i blant. Et lite brød til 60 kroner. Dyrt men er verdt det. Blir ikke dårlig av det. Inneholder dog soyamelk, men jeg spiser ikke dette ofte. Vi er vant til (!) det å kunne ta "en brødskive i farta", men man kan også ta 10 skiver kyllingpålegg i farta, uten brødet!

Vi sliter med mange "Psykiske" avhengigheter som egentlig bare er innbilning. Vi tror vi trenger å kunne ta en brødskive i farta, men vi trenger jo ikke det!

Hva er Din vekt og høyde? Om du tør fortelle. Min var 150 kilo i tenårene, 80 kilo i 20 årene hos Dr. Oftebro, 110 kilo hos Aker rundt 30 årene, og nå som jeg straks er 33, er vekten 80 igjen takket være Hertoghe!

Thomas