Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    20

Standard Trenger hjelp ang lav binyrefunksjon og lavt stoffskifte

Hei, jeg er ny på dette forumet, håper virkelig at noen kan hjelpe meg.Jeg er en 30 år gamel kvinne som har mange kroniske helseproblemer, både fysisk og psykisk.Jeg har mistanke om at disse plagene kanskje har noe med lav binyrefunksjon og lavt stoffskifte. Jeg har slitt hele livet med helsa, men føler at jeg har blit verre og verre jo gamlere jeg har blitt. Har ikke klart å være i jobb de siste 3 årene. Er konstant sliten, null energi, humørsvingninger, sterk soial angst, depresjon, føler meg alldri uthvilt selv etter 12 timer søvn hver natt. Må i tilegg legge med ned å sove i løpet av ettermiddagen pga at jeg er så trøtt .Føles ut som jeg går med en bomullsdott i hodet, fjern, dårlig hukommelse, små svimmel, klarer ikke å gjøre daglidagse gjøremål pga slitenhet og smerter- men har mere energi på kveldstid/ natt. Har hele livet slitt med migrene, spesielt i forbindelse med mens og blir da sengeliggende. Har hele livet slitt med kviser, er blek i ansiketet og er meget blå under øynene.Håret har også blitt meget tynt og slitt de siste årene. Takler stress meget dårlig og har ofte daglig hodepine. Sliter med mye kroniske smerter i kroppen og har fått påvist slitasje midt i ryggen- som er meget smertefullt.Har ofte salthunger, har mage/tarm problemer og underlivsplager. Er lys og lyd sky, skvetter lett, indre uro. Leger som jeg har vært i kontakt tidligere har satt diagnose som revmatisme,migrene og angst.Har alldri vært snakk om lav binyrefunksjon eller lavt stoffskifte fra noen leger. Føler jeg ikke har fått noen god hjelp fra helsevesenet.

Huff håper dette ikke blir for langt.....men litt viktig å få med sykdomshistorikken min syns jeg. Ble i fjor anbefalt av en kiropraktor utredning ved balderklinikken. Etter å ha hørt hva jeg sliter med, mente legen at jeg kanskje hadde lav binyrefunksjon. Jeg ble satt på diett samt tilskudd av vitaminer og mineraler. Har gått på dette opplegget i 6- 7 måneder nå, men føler meg ikke bedre. Det har blitt tatt blodprøver,døgnurin og spyttprøver. Jeg har mistanke om at jeg har lavt stoffskifte t tilegg, men legen ved balder sa at blodprøvene mine var normale i forhold til stoffskifte. (Min mor har lavt stoffskifte.)

Her er resultatet fra siste blodprøvene:
    02-02.2011: 07.05.2010:
    fritt T 3- 6,2 (referanseverdi 3,6-8,3 ) 5,0
    fritt t4- 14,9 (referanse verdi 8-20) 13,3
    reverse t3- 0,48 (referanseverdi 0,14- 0,54) 0,80
    tsh- 2,55 (referanseverdi 0,5-3,6) 1,30
    anti tpo- ble ikke tatt prøve 10

Spyttprøve 16-02-2011
    kl 08- 3,2
    kl 12- 11,4
    kl 15- 5,7
    kl 22,50- 1,3

(Har ikke hatt time på balderklinikken etter disse prøvene, har time torsdag denne uken.)

Så mitt spørsmål er kan man ha lav binyrefunksjon og lavt stoffskifte samtidig?
    Hvordan blodprøver eller andre prøver bør taes i forhold til en grundig utredning av lavt stoffskifte?
    Hvilke medisiner/ eller tilskudd kan hjelpe på binyrer og lavt stoffskifte?

Håper noen kan hjelpe meg med å se på dette, blir svært takknemmelig for det

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Trenger hjelp ang lav binyrefunksjon og lavt stoffskifte

Jeg er temmelig overbevist om at du har lavt stoffskifte og lav binyrefunksjon. Ja man kan ha begge deler på en gang. Lav binyrefunksjon vet vi lite om hvorfor oppstår. Det vi vet (fra seriøs forskning) er at pasienter med hypothyreose ofte har lavere cortisolverdier enn andre. Det leder meg til den konklusjonen at lav binyrefunksjon kan være forårsaket av lavt stoffskifte.

Prøvene dine er ikke helt gode, men det vil du sikkert få vite når du kommer på Balder. Binyreprøvere skal danne en jevnt fallende kurve, med høyest verdi om morgenen og lavest om kvelden. Din kurve er nesten identisk med min (jeg har lav binyrefunksjon og behandles med HC). Stoffskifteprøvene dine viser tydelig tegn på at hypothyreose kan være i utvikling, med stigende TSH og stigende FT3 (den stiger gjerne før den faller, noe jeg ser som kroppens forsvar mot lavt stofsskifte.)

Lykke til på Balderklinikken på torsdag.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Du bør vel spørre legen hva planen er nå, siden de tiltakene som ble laget ikke fungerer slik at du er blitt bedre?

Kan legen gå med på en prøvebehandling av stoffskifte og ev sette i gang noe for binyrene? Hvordan ligger de andre hormonene, er de også lave? Har du tall for kortisol og ev DHEA?

Lykke til. Krev noe av legen, eller bytt lege!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    20

Hei, tusen takk for svar ja jeg er temmelig sikker på at jeg har både lavt stoffskifte og lav binyrefunksjon. Håper at jeg får mere svar på hva som skal skje videre i morgen på balderklinikken. Men ettersom legen på balder har nevnt tidligere at stoffskifte blodprøven viste normalt så er jeg litt usikker om han vil utrede stoffskiftet videre, men uansett jeg får vell svar i morgen. Du skriver du går på HC- hva er det? Er temmelig nybegynner på det her med binyrer og lavt stoffskifte. Så tar all informasjon med stor takk

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Du bør vel spørre legen hva planen er nå, siden de tiltakene som ble laget ikke fungerer slik at du er blitt bedre?

Kan legen gå med på en prøvebehandling av stoffskifte og ev sette i gang noe for binyrene? Hvordan ligger de andre hormonene, er de også lave? Har du tall for kortisol og ev DHEA?

Lykke til. Krev noe av legen, eller bytt lege!
    Hei, takk for svar Jeg skal på balderklinikken i morgen, jeg kommer helt fra Trondheim så jeg håper jeg får utbytte av timen. Jeg vet ikke om det er tatt noen andre prøver av hormonene, hvilke hormon prøver er det du tenker på? Jeg er temmelig nybegynner på det her..Jeg har tatt spyttprøver for kortisol som jeg skrev i inlegget mitt. Jeg ser på resultatet av blodprøven som ble tatt i fjor(07.05.2010) at s-dhea-sulfat er på 3,8. (referanseverdig 1,7-15,0) Er dette normalt?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

HC er forkortelse for hydrokortison. Kunstig cortisol som skal støtte opp for det kroppen selv ikke klarer å produsere.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    20

Standard Sv: Jeg har nå gått hos Dr. Hertoghe siden Mars 2010 og blitt bedre

Hei, jeg lurte på om du kunne hjelpe meg, jeg leste på en annen tråd her inne at du hadde vært hos Karin Munsterhjelm i 2009. Jeg vurerer selv å bestille meg en time hos henne, da det er så liten hjelp å få her i Norge. Jeg har det siste 1,5 året gått i behandling ved Balderklinikken. Jeg ble møtt bra der og legen fant ut en del ting om kroppen min som jeg ikke viste fra før.Legen ved Balder mener jeg har lav binyrefunksjon og jeg får behandling med Ora Adren. Jeg har gått en god stund på dette, men føler ikke bedring. Jeg mener jeg både har lav binyrefunksjon og lavt stoffskifte. Blodprøvene mine på stoffskifte er normalt- men jeg mener jeg har Hypotyreose type 2. Men virker ikke som Balder er enig i diagnosen hypotyreose 2. Jeg mener selv jeg har alle symtomene. Derfor vurderer jeg å bestille meg time hos Karin Munsterhjelm-så det jeg lurer på er:Hvordan kommer man i kontakt med Dr.Karin Munsterhjelm? Jeg finner ikke noen hjemmeside på nettet om henne.. Hvordan gå frem får å få seg time hos henne?
    Jeg lurer også på hva det koster for utredningstime? Er det lang ventetid ? Snakker hun svensk- jeg forstår nemlig ikke finsk..hehe

Vennlig hilsen Benthe.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Hei, hyggelig å høre fra deg Bente!

Jeg har gått til både Karin og Thierry. Det var Karin som henviste meg til Dr. Thierry Hertoghe da mine problemer overgikk hennes kompetanse. Hun behandler ikke med så mange hormoner. Men jeg lover deg, hun er det varmeste mennesket som finnes, og en uhyre dyktig lege. Hun bruker ERFA Thyroid og Hydrokortison til å behandle de med slitne binyrer. Hun kan diagnosere dette. Ventetiden mener jeg å huske var ca 1-2 måneder. Samme som hos Hertoghe. Men hvorfor drar du ikke rett til Hertoghe? Hun snakker 100% perfekt Svensk. De fleste Finner gjør det. Jeg anbefaler henne på det varmeste. Det kan hende du har færre hormonproblemer enn meg. Husker ikke prisen på Karintimen, men hun ga meg mye tid ekstra uten at jeg måtte betale noe ekstra. Fantastisk kvinne! <3 Jeg elsker henne!

Balder Klinikken er flinke til mye,men er ikke best til hormonsykdommer. Har du Type 2, sliter du der. De følger nok TSH-regimet litt for godt. Hva med Heggeli Helhetshelse ovenfor Volvat? De er vel de beste i hele Norge nå!

Spør hvis du lurer på mer!

Thomas

Sitat Opprinnelig skrevet av bibzi80 Vis post
    Hei, jeg lurte på om du kunne hjelpe meg, jeg leste på en annen tråd her inne at du hadde vært hos Karin Munsterhjelm i 2009. Jeg vurerer selv å bestille meg en time hos henne, da det er så liten hjelp å få her i Norge. Jeg har det siste 1,5 året gått i behandling ved Balderklinikken. Jeg ble møtt bra der og legen fant ut en del ting om kroppen min som jeg ikke viste fra før.Legen ved Balder mener jeg har lav binyrefunksjon og jeg får behandling med Ora Adren. Jeg har gått en god stund på dette, men føler ikke bedring. Jeg mener jeg både har lav binyrefunksjon og lavt stoffskifte. Blodprøvene mine på stoffskifte er normalt- men jeg mener jeg har Hypotyreose type 2. Men virker ikke som Balder er enig i diagnosen hypotyreose 2. Jeg mener selv jeg har alle symtomene. Derfor vurderer jeg å bestille meg time hos Karin Munsterhjelm-så det jeg lurer på er:Hvordan kommer man i kontakt med Dr.Karin Munsterhjelm? Jeg finner ikke noen hjemmeside på nettet om henne.. Hvordan gå frem får å få seg time hos henne?
    Jeg lurer også på hva det koster for utredningstime? Er det lang ventetid ? Snakker hun svensk- jeg forstår nemlig ikke finsk..hehe

Vennlig hilsen Benthe.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    20

Hei, tusen takk for svar!

Jeg tror i utgangspunktet at jeg ønsker å bestille meg time til Karin Munsterhjelm.Så fremt det lar seg gjøre økonomisk, er ikke lengre i jobb pga helse problematikken min. Har lest mye om hvor dyktig Karin er med å behandle hypotyreose type 2 og at hun har hjulpet så mange. Men jeg må spørre igjen hvordan kommer man i kontakt med henne? Finner ikke noe kontakt informasjon på nettet. Har du mail adressen hennes eller telefon nr hennes?

Jeg bor selv i Trondheim så jeg vet ikke helt hvordan reiseruten blir.. regner med man må ta fly til Helsingfors- Vanda lufthavn- hvordan kommer man seg videre til klinikken til Karin Munsterhjelm?- var det lang reisevei?

Anngående Heggeli Helhethelse så har jeg ikke hørt så mye om dem,kan de behandle hypotyreose type 2 der da? Jeg ønsker eventuelt å bli behandlet med naturlig medisin som Armour Thyroid.Jeg reagerer svært negativt på syntetisk medisin.

Håper du kan svare meg på dette også

Hilsen Benthe.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Kjære Benthe,

Nå skal du snart bli bedre!!!!!

Det koster ikke mye mer å dra til Belgia enn til Finland! Flyturen til Belgia tar 2 timer, Finland ca. 1 time. Men, totalt blir det dyrere å gå til Hertoghe men bare fordi 1.) han er i Belgia og særlig 2.) han skriver ut mange hormoner og hormonene koster en god del. Men du kan prøve det billigste først: Dag Schøith på Heggeli Helhetshelse i Oslo. De bruker dog regimet til Hertoghe, og hormonene koster. Men da slipper du å bruke masse penger på å reise utenlands.

Hvis du dog bestemmer deg for Karin Munsterhjelm (send meg privat melding for kontaktinformasjon) så kan du dra direkte med Finnair fra Trondheim til Helsinki. De åpnet nettop (noen dager siden) en ny rute mellom disse to byene! Verdens beste flyselskap! Og gir deg en Finske følelsen også! Jeg bruker bare de når jeg flyr til Finland, her fra Oslo.

Både Hertoghe, Karin Munsterhjelm og Dag Schøith behandler folk for Hypotyreose Type 2, dvs. celleresistens mot T3. Men denne resistensen kan komme av mange grunner: Ferritin på under 100, lavt kortisol, m.m. Umulig å si uten å ha sett blodprøvesvarene/salivaprøvesvarene dine fra nyere tid. Har du høyt nok Ferritin og Kortisol?

ELLER du kan la en av de ovennevnte legene ta seg av diagnoseringen! LOL! Jeg har blitt god til å diagnosere over de siste par årene merker jeg. Har hjulpet flere personer opp fra den såkalte "M.E." tilstanden ("M.E." finnes ikke, dette er kun binyretrøtthet og hypotyreose, evt. type 2) - Og du er garantert syk, ut i fra symptomene dine, uansett hva som er årsaken. Men nå skal du bli bedre, Benthe! Så lenge du kommer deg til en av de legene vi snakker om, er nok bedringen et faktum etterhvert ja! Fatt godt mot!

Artig hvordan verdensarnerkjente Dr. Thierry Hertoghe er i utlandet og blir dyr pga. det + alle hormonene han skriver ut (den mest komplette behandlingen), Karin Munsterhjelm også er i utlandet og blir litt dyr pga reisen dit, og så til slutt Dag Schøith på Heggeli som er i Oslo, hvor det er mye mindre reiseutgifter, men også dyrt pga. hormoner Fordi han er elev av Hertoghe. Så vi har et slags trekløver hvor du kan velge. Alle er dyktige leger.

Den legen jeg har kommet best overens med noensinne er Karin Munsterhjelm. Jeg kan ikke si nok gode ting om henne. Hun snakket til hjertet mitt da jeg var hos henne. For et fantastisk menneske...........!!! For et varmt hjerte hun har! Aldri fått maken til service, omtanke, empati! Hun er rett og slett helt herlig! Hun var den første som sa til meg at jeg virkelig VAR veldig, veldig syk. Og hun sendte meg jo til og med til Hertoghe fordi jeg var et utrolig komplisert tilfelle. Det var trolig pga min Sekundære Hypofysesvikt at jeg måtte til Hertoghe, da jeg fikk lave nivåer av flere hormoner etterhvert.

Karin anbefales på det varmeste!

Mvh.
    Thomas

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 10
    Siste melding: 20-10-11, 23:01
  2. Trenger en forklaring på lavt stoffskifte
    Av Hilde58 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 42
    Siste melding: 20-02-11, 20:11
  3. Svar: 24
    Siste melding: 24-03-10, 21:41
  4. Verdiene med mistanke på lavt stoffskifte? HJELP!!!!
    Av Jente25 i forumet Normalverdiene?
    Svar: 37
    Siste melding: 12-08-09, 11:13
  5. Lavt stoffskifte. Hjelp - håret ramler av
    Av lady90 i forumet Lavt stoffskifte, hår og negler
    Svar: 2
    Siste melding: 20-01-09, 06:57

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg