Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
Tråd: Fortell meg om Oftebro
-
02-04-09, 13:24 #1
Fortell meg om Oftebro
Beklager hvis jeg legger dette inn i feil forum, men hadde lyst til å treffe både "høye og lave", så ville velge et forum jeg håper mange leser. Hvis det passer bedre inn et annet sted, så må noen tekniske fotsoldater gjerne flytte det.

Jeg er så nysgjerrig på denne Oftebro. Men jeg vet så lite om ham, og om hans metoder og prinsipper, hva han kan, hva han gjør, og hvilke erfaringer folk har.
Som kanskje de fleste andre her inne, så har jeg opplevd å komme til et punkt der jeg føler at "samme hva de sier og gjør så blir jeg jo ikke frisk(ere)". Da er det vel bare naturlig at man i fortvilelse og frustrasjon søker andre veier og muligheter, i håp om å kunne få et bedre liv.
Jeg har forstått det slik at Oftebro er en mer alternativ medisiner, og at han har andre teorier og løsninger enn de "vanlige" legene og endokrinologene. Siden han vel da også opererer privat, så regner jeg med at det koster en liten formue å søke hjelp hos ham - men helsa mi setter jeg ingen prislapp på, så dersom han kan hjelpe meg så skal jeg nok alltids få det til.
Men hva er det han gjør? Og kan han hjelpe alle, enten det er snakk om for lavt eller for høyt stoffskifte? Jeg har Graves av den virkelig seige og hissige sorten, og er nå på mitt andre tilbakefall og runde nummer tre med Neo-Mercazole og betablokkere. Merker at sykdommen er i ferd med å "overta" meg, og er utrolig sliten og lei. Og ganske tom for tålmodighet etter hvert - begynner å miste trua på at jeg noen gang vil kunne bli frisk, få barn, osv.
Med andre ord - jeg er helt klar for å prøve noe nytt, bare jeg får vite litt mer om hva det innebærer. Så om du selv har erfaring med Oftebro, eller vet noe som kan tenkes å være nyttig for en som er helt blank, så ville jeg sette stor pris på om du deler det med meg.
-
02-04-09, 13:48 #2
Sv: Fortell meg om Oftebro
Så veldig alternativ tror jeg nok ikke han er, hvis ikke han har endret praksis siden jeg gikk der for noen år siden. Har en venninne som går hos ham, og hun har fått beskjed om å spise opptil 9 ganger om dagen, og ta medisinen omtrent like mange ganger (for lavt stoffskifte, da). Han er nok mer inne på DHEA og lignende enn det andre leger er, og så langt jeg vet holder han seg nok til å gi folk de medisinene som er vanlig her i landet. Sist min venninne fortalte prisen, var den 2000,- for et kvarter. Jeg vet ikke om han fortsatt forlanger at første time skal være en dobbelttime, og dermed også dobbelt honorar, men han gjorde i alle fall det en periode.
Det strenge diett- og medisinskjemaet han gir til sine pasienter passer nok for en del, men ikke alle. For min del var det penger ut av vinduet. Det eneste jeg hadde nytte av hos han, var at det var han som ga meg diagnosen.
Men jeg sier ikke dermed at andre ikke får hjelp hos ham, selv om jeg selv ikke fikk noe særlig ut av det.Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
02-04-09, 14:07 #3
Sv: Fortell meg om Oftebro
Åhjelpes, det var dyrt..! Det neste jeg tenker er at jeg aldri ville klart å spise 9 ganger om dagen, jeg sliter nok med 3... (himmelhøyt stoffskifte, men ikke ekstra appetitt - går heller ikke ned et eneste gram). Det er vel som med det meste annet, antakelig; noen har nytte av det, men ikke alle.
Godt å høre at du i det minste fikk en riktig diagnose å forholde deg til, i alle fall. Takk for svar!
-
02-04-09, 14:14 #4
Sv: Fortell meg om Oftebro
Han er vel mest spesialist på hypothyreose?
Siden du allerede har fått behandling tror jeg ikke det er noe vits i at du går til ham.
For meg, som ble nektet behandling av vanlige leger fordi stoffskiftet mitt ikke var "lavt nok", var redningen å gå til Oftebro.
Når jeg da fikk behandling av ham, så ble fastlegen min med på det. Trenger da ikke å gå til Oftebro lenger for å få tak i medisin.
Han skriver heller ikke ut Armour (etter min mening fordi han er vegetarianer.)
Kostholdsplanen hans er: Alt du spiser skal inneholde 50 % grønnsaker. Kun langsomme karbohydrater, ikke sukker, ikke melk, ikke kunstig søtningsstoff.
Spise 8 ganger om dagen. Jeg skjønner jo at dette er sunt, men ikke gjennomførbart for min del.
Klarer man å følge hans råd, men spise (bare) 4 ganger om dagen, med disse sunne matvarene, så hadde jeg vært fornøyd.
Jeg hadde heller gått til Balderklinikken hvis jeg var deg. De driver med alt. De hører på deg, bryr seg om deg, og du får lov til å si noe du også...
-
02-04-09, 14:21 #5
Sv: Fortell meg om Oftebro
Et av poengene hans er at det finnes Hypothyreose II.
At reseptorene for thyroksin er blokkert pga. "forurensing".
Hvis man produserer nok, eller litt for lite thyroksin, så virker ikke hormonet, fordi det ikke får lagt til sin dockingstasjon på cellene. Det flyter forbi og blir ikke tatt opp.
Og som ham, tror jeg det er et poeng å spise "ren" mat, masse grønnsaker, ikke sukker og "sure" (lav PH) matvarer som skitner til inne i kroppen/blodet.
Grønnsaker og mat med høy PH "renser" blodet, noe som får alt i kroppen til å fungere bedre.
Du får knapt med tid hos ham, han forklarer ikke så mye, det blir veldig dyrt i forhold til andre private praksiser.
Men; det er verd et forsøk, men ikke mer enn to-tre ganger.
-
02-04-09, 14:46 #6
Sv: Fortell meg om Oftebro
Hmmm... dette høres jo i grunnen ut som et regime som de aller fleste antakelig hadde blitt i bedre form av, spør du meg.

Kjenner vel meg selv såpass godt at dette nok ikke hadde vært gjennomførbart for meg heller. Har absolutt en del å hente på kostholdsfronten, som sikkert kunne gjort meg mer opplagt og motstandsdyktig, men SÅ strengt klarer jeg ikke å leve.
Jeg trodde nok også egentlig at det er mest å hente hos ham for de som har lavt stoffskifte -- i likhet med de fleste andre steder, om jeg får lov å hive inn dén lille brannfakkelen...
Tviler ABSOLUTT ikke på at det er akkurat like tappende og håpløst å befinne seg i den enden av skalaen, men kan ikke hjelpe for at jeg har følelsen av at det er mye mer... hva skal jeg si, "anerkjent" med lavt stoffskifte enn med høyt, på en måte. Flere behandlingsmuligheter, større oppmerksomhet (skal ikke så mye til?) - ja, mer aktivitet og mer å hente, rett og slett (det ser en jo her på forumet også, og ikke minst i bladet Thyra der jeg hver gang må lete lenge og vel etter stoff/informasjon som angår meg - som regel er det kanskje en liten spalte bakerst et sted...).
Dette er jo på mange måter bra, misforstå meg rett, og det er klart at det er jo betydelig flere som sliter med for lavt stoffskifte enn for høyt, så proporsjonene er vel sånn sett "riktige". Det er jo ikke akkurat noe hopprenn dette her heller -- hvem har det verst, liksom. Overhodet ikke. Det er nok bare ille på forskjellige måter.
Men jeg kan bare ikke noe for at jeg innimellom merker at det er ganske ensomt å være av den hypre sorten, det er liksom litt som å rope i skogen. Unner absolutt ingen å slite med dette her, men vi er nå engang så få og da blir det nødvendigvis færre å utveksle erfaringer og tanker med også...
Det var dagens lille utblåsning... Håper ingen føler seg støtt av det, for det er absolutt ikke meningen! Vi er jo på så mange måter i samme båt alle sammen, høye eller lave, og burde trekke i samme retning med tanke på oppmerksomhet i media, kunnskap hos legestanden, forskning osv. osv.
Tror vel kanskje bare at jeg skulle ønske det fantes "en Oftebro for de hypre" også, om dere forstår, slik at man kanskje hadde følt at det fantes flere muligheter...
-
02-04-09, 15:09 #7
Sv: Fortell meg om Oftebro
Har du vært hos endokrinolog?
Finnes det noen gode endokrinologer i Osloområdet som kan mye om Graves?
Hvordan er Volvat, når vi er inne på det private?
Jeg føler med deg, ikke moro å bli dårligere!
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
02-04-09, 15:26 #8
Sv: Fortell meg om Oftebro
Nei, det er ikke noe moro, selv om det jo heller ikke var direkte uventet at det kunne komme til å blusse opp igjen en tredje gang...
Har vært "innrullert" på Aker i to år, ja, og vært innom tre forskjellige endokrinologer der. Han jeg har vært mest og lengst hos har permisjon fram til sommeren, så akkurat nå forholder jeg meg til en ny en, men hun virker for så vidt ålreit - foreløpig i alle fall.
Det rusler og går nok mot operasjon smått om senn hvis hun/de får det som de vil, så da havner jeg vel etter hvert i bunken sammen med de lave jeg òg. ;)
Jeg har ingen som helst oversikt over eller peiling på alternative og/eller private klinkker eller behandlere, så jeg suger til meg all informasjon jeg kan. Det er klart at jeg vil vurdere å prøve å få en "second opinion" ett eller annet sted, hvis jeg tror det kan ha noe for seg. Balderklinikken har jeg så vidt hørt om, men vet egentlig ingenting om dem. Får prøve å google litt...
Samme med Volvat, jeg visste ikke at de kanskje kunne tenkes å ha noe å tilby der heller. Takk for tips!
-
02-04-09, 15:30 #9
Sv: Fortell meg om Oftebro
Jeg vet ikke om Volvat har noe tilbud! Men det går jo an å sjekke.
Jeg har vært hos Vennberg på Sandvika Spesialistsenter. Han er ok.
Da må du ha henvisning.
Lykke til! Varm klem til deg
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
02-04-09, 15:48 #10
Sv: Fortell meg om Oftebro
Jeg noterer flittig! Alle tips tas imot med stor takk, det føles litt voldsomt å skulle sette all min lit til at den ene endokrinologen på Aker sitter på alle fasitsvarene. Det kan vel i alle fall ikke skade å sjekke litt rundt.
Så forresten på hjemmesiden din, for noen fantastiske bilder du lager!!
Lignende tråder
-
Thyreoidea prisen til Helge Oftebro
Av Tor i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 9Siste melding: 08-12-12, 17:12 -
Oftebro Helse
Av Bonzo i forumet Hos legenSvar: 11Siste melding: 30-05-07, 17:15 -
Kommer ikke inn på web siden til oftebro
Av gutt_81 i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 3Siste melding: 29-05-07, 17:59 -
Har vært hos Oftebro jeg
Av heisann i forumet Hos legenSvar: 19Siste melding: 22-02-07, 13:27 -
Oftebro`s ernærings tips
Av heisann i forumet Helbred og kostholdSvar: 23Siste melding: 23-09-06, 18:48
Svar med sitat

Bokmerker