Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard Oftebro`s ernærings tips

Skrevet: Fre Jun 09, 2006 9:15 pm Tittel: Har vært hos Oftebro jeg

--------------------------------------------------------------------------------
    OGSÅ FIKK JEG LITT ERNÆRINGSRÅD DA

Og jeg som syns jeg har vært så flink og spist fast hver 4. time... Jeg skal øke fra å spise fra 4 ganger hver dag til 6-9 , kan jo faktisk ikke gå tilbake på jobb, for jeg må jo være hjemme og lage mat... Men det var ikke så ille da, en halv skive var også ett måltid sa han

Frukt var forbudt, til nød en halv pære etter ett måltid(veit ikke om det gjelder alle Hypoere, men jeg hadde vist ett blodsukker på vippen til Diabetes så.... null frukt her i gården!!!! Hulk hulk, for jeg er cocaholiker!!!)

Melkeprodukter, Ikke det heller, og jeg er i tilleg til å være cocaholiker en melkekalv, så HURRA....

Sukker, ALTSÃ… MINST MULIG.... IKKE COCA.COLA HELLER

Grønnsaker, alt er fint, og mest mulig er også best, helst til hvert måltid. Og tallerken bør bestå av halvparten grønnsaker. Men ikke kokte poteter, men gjerne råe eller råstekte!!!

Kunstig sukker, ikke no her heller!!

Kornprodukter, noen brødskiver hver dag, men v høy aktivitet kan en spise no mer.

Pasta, bare fullkornspasta(har hatt det i skapet i flere mnd, bare hatt litt problemer m å få putta det i kjelen..... )

Og ris, kun brun ris, og den er vist like god om en koker en stor kjele så kan en oppbevare den i kjøleskapet så holder den seg lenge. Også gjerne til alle måltider.

Ellers var han vilt begeistret for vilt, fugl, fisk skalldyr og kjøtt. Og bønner, kikerter og Linser. Og falafel(?) Ikke helt sikker på den der.

Så jeg skal hilse og si det blir trafikk på kjøkkenet her!!!!

HA HA HA, JEG KLARTE DET!!!!!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Fortalte han samtidig hvordan en syk person skulle kunne klare å styre med alt det der?

Men takk for at du deler
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Takk for at du deler dine erfaringer.

Er det mulig for alle å få time hos Oftebro?

Tar han i mot nye pasienter og må man ha henvisning av lege?

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Om det så er det eneste jeg skal konsentrere meg om fremover så blir det det!! Og jeg har telt idag hvor mange tabletter og tilskudd jeg skal ta, og det er 17 stk, men det er greit. Nå er det svært nok for min del, nå skal jeg bli frisk!!! Og tror å spise så mange ganger pr dag skal gå med litt trening. Er jo tross alt en matmons, så det skal nok gå!!!

Tror det bare er å sende han ett brev m sykdomsbilde, så tar han kontakt med deg. Det gjorde jeg hvertfall, skrev ett brev om meg og fatters, så ringte han tilbake for å gi meg en time. Og det går ikke gjennom doktor, min var helt himmelfallen over dumskap fra min side. Men hun har ikke fått meg frisk på 5 mnd så jeg gjør nå hva som helst for å bli frisk.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Fortell oss hvordan det går med deg fremover ... ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Masse lykke til!!

Det der er forresten nøyaktig samme kostholdsplan som homeopat Jan Chr. Snoghøj ved Drammen natur og helseklinikk satte meg på for et års tid siden. I tillegg til noen dyre dråper. Eneste forskjell i menyen er at jeg ble anbefalt nøtter. Og 6 måltider daglig var hva han anbefalte.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    39

Standard

Jeg har fulgt "oppskriften" til Oftebro i snart ett år nå - og det virker.
    Jeg var bortimot sengeliggende i juni 05 - og i juni 06 er jeg fortsatt sykemeldt, men ønsker å begynne i 50% jobb (må bare skaffe meg det først - ble arbeidsledig da jeg ble syk fordi jeg bare var midlertidig ansatt). Jeg begynte med levaxin og liothyronin i aug. 05 - så det meste av bedringen skyldes selvsagt det, men enkelte matvarer slår ut negativt på formen selv om jeg bruker medisin. Spesielt gjelder dette fett, alkohol, sukker og melkeprodukter. ( I kombinasjon spesielt).
    Det tok 6 mnd fra jeg begynte med medisin og kostholdsopplegget til oftebro til kjemien i kroppen min var stabil. Og nå 4 mnd etter er jeg i stand til å starte med systematisk fysisk trening. Jeg har trent litt hele tiden. Dvs at jeg har tvunget meg selv å gå på yoga og svømming(energi og initativ til å komme seg opp av sofaen har vært lik 0). Og denne lette treningen har tappet meg sånn for krefter at jeg har måttet sove etterpå. Men effekten etter noen timer på formen er at denne har vært merkbart bedre. Og ofte strekker denne effekten seg også til dagen etter.Dvs at jeg føler meg bedre da også.

Nå 10 mnd etter jeg startet med opplegget til Oftebro, tåler jeg større fysisk belastning fordi kjemien i kroppen er mer stabil. Jeg trenger ikke alltid å sove etter lett trening. Og nå går jeg til fysioterapeut for å få et treningsopplegg som passer for meg. Har fått henvisning fra fastlegen.

Oftebro anbefaler kokebøker utgitt på Spektrum forlag. Her er det mange oppskrifter som egner seg for oss (middelhavsmat, thai, lavkarbo osv som inneholder mye grønnsaker, mye protein, lite fett og spennende krydder).
    Ellers kan du sikkert godt spise nøtter. Jeg fikk i alle fall det anbefalt.
    Jeg fusker også litt med maten nå - spiser bittelitt kesam, youghurt og frukt + litt snop uten at dette har slått ut på prøvene og formen. Men jeg var veldig streng med å leve etter "dietten" de første 6 mnd.

Enkelte andre tips: jeg koker masse grov ris (Smart Club har store sekker med grov basmatiris - veldig god) og så fryser jeg ned i småpakninger. Tiner veldig raskt ved å tømme kokende vann over. Risen blir fort dårlig i kjøleskap.
    Jeg har salatblanding stående i kjøeskap, ferdig vasket med rist i bunnen - slik at det bare er å ta ut litt blader og tilsette det jeg har lyst på: egg, soltørket tomat, tunfisk (for den som liker det), kylling, oliven osv. Veldig raskt i grunnen. En lærer seg noen tips etter hvert.

Uansett, lykke til.
    Fint om du forteller hvordan det går med deg framover. Litt nysgjerrig på hvordan du opplever "dietten" og opplegget til Oftebro.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Er på dag 4 på dietten, og er helt kjørt. Tror at det er det at (oi for en setning....) jeg har kuttet ut sukkeret som har tappet meg for siste rest av energi. Men får jeg opp alle tallene på det jeg mangler så blir det nok bra.

Skal på jobb i morra, vi har planl. dag, og det er jo greit å bli med selv om jeg er sykmeldt. Men jeg tror jeg må ha litt sukker for å holde meg våken da.Idag har jeg sovi 2,5 timer på dagen(takker gud for att jeg har en tass som av og til sover på dagen )

Men nå må det byne å gå oppover!!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

spiser du nok proteiner, det skal være 20 g tre ganger om dagen pluss mellommåltider med f. eks. en halv avokado og kesam eller noe annet osv.
    det blir da omelett på tre egg til frokost.

Sitronsyre kan være synderen.

Når jeg prøvde atkins (nesen uten karbohydrater, bare fra grønnsaker) fikk jeg masse energi.
    Helt til jeg prøvde makrell i tomat. det inneholder sitronsyre.
    Så etter på en atkins-side, og sitronsyre er synderen, man kan ikke lage energien fra fett (kentonbodies) hvis man spiser noe med sitronsyre.
    Og et glass cola stopper også hele Atkins-greia. det var det de merket i USA, og trode det var koffein som var synderen. Men det er sitronsyren i colaen.
    Jeg blir mett av Atkins, men jeg blir sulten og utilpass av makrell i tomat med sitronsyre hvis jeg er på atkins.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Har vært forferdelig flink, og ikke drikki cola, prøver å være seriøs med denne dietter. Og det er steinhardt!!!!

Tror ikke jeg får i meg nok energi, og vet ikke hva det kommer av. Spiser no brødmat, masse!!!! grønnsaker(flere måltider hver dag med løk, paprika, brokkoli, gulrøtter og stekte poteter og brun ris. Drikker ikke brus, kun noen glass med veldig svak saft, liker ikke "kun" vann. Skal heller ikke ha meieriprodukter, så det blir ikke no melk heller.

Skal på Danske-tur med jobben i morra, og det blir nok en sovetur!!!!

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Thyreoidea prisen til Helge Oftebro
    Av Tor i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 9
    Siste melding: 08-12-12, 17:12
  2. Oftebro om TSH
    Av minnie i forumet TSH
    Svar: 2
    Siste melding: 09-05-08, 19:55
  3. Oftebro Helse
    Av Bonzo i forumet Hos legen
    Svar: 11
    Siste melding: 30-05-07, 17:15
  4. Har vært hos Oftebro jeg
    Av heisann i forumet Hos legen