Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
    Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    37

Standard For rask doseøkning?

Er det noen som har erfaring med rask økning av levaxindosen?
    Etter å ha lest endel her inne virker det som at min startdose/økning nesten er helseskadelig. Men selv føler jeg meg bedre, ihvertfall den fysiske delen. Tar pulsen ofte (på morningen), og har ikke vært plaget med diarè.
    Er det sånn at jeg kan ta skade av for rask økning selv om jeg ikke har symptomer på at "noe er galt"?

Startet med 50, gikk på det i halvannen uke. Økte til 100, og hadde denne dosen i 6 uker. Tatt 125 siste to uker. Før siste økning var TSH 3,6 (startet på 80)og f4 13.

Er det sånn at jeg kan bli "straffet" senere fordi økningen har gått for fort?
    Elly

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Man kan bli straffet ja.
    Men det er jo egentlig om å gjøre å øke så fort kroppen tillater.
    Noen tåler en rask økning - andre tåler ikke engang svært moderate økninger.
    Halvannen uke er iallfall for kort mellom økningene !
    Pilla du tar idag blir ikke til stoffskiftehormoner før om 3 uker.
    Og først da vil du merke stoffskifteendringene.

MEN.
    Man merker jo endringene før.
    Men det er ikke endringene i stoffskiftet man kjenner så tidlig.
    Det du spiser er ikke stoffskiftehormoner, men T4. Disse blir til stoffskiftehormoner når kroppen har bearbeidet dem i 3 uker, men størrelsen på dette T4-lageret bruker andre hormoner som referanse for sitt produksjonsnivå, og det er mest sansynlig denne reguleringen man merker så tidlig.

Når du nå er kommet over 100µ/dag er det ikke tilrådlig å øke så fort lenger. Da er det reell fare for en smell. Den vil du sansynligvis merke først på hjertebank når du legger deg for kvelden.
    Det er ikke farlig, men ubehagelig og metoden er bare å hoppe over en dagsdose eller to og fortsette.
    Man tilrådes ikke å øke med mer enn 12,5µ/dag og ikke oftere enn hver 3 mnd når dosen er over 100.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    oslo
    Meldinger
    121

Standard

jeg har økt pittelitt hver 6 uke i 1.5 år nå og min erfaring er at jeg tåler økningen mye bedre nå som jeg ligger på 100ug/dag enn da jeg gikk på 25ug/dag

Jeg økte en gang fra 25 til 50 om dagen (fastlege) og etter 10 dager var jeg så dårlig av stress, hjertebank, angst, depresjon og svimmelhet at jeg ikke turte å forlate huset eller være alene med datteren min. Satt inne og gråt i 3 dager før det ga seg litt .......... Seponerte umiddelbart, men klarte ikke å tenke så langt at jeg burde tatt en bp for å se hvordan verdiene lå an ...

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av mammantileir
    jeg har økt pittelitt hver 6 uke i 1.5 år nå og min erfaring er at jeg tåler økningen mye bedre nå som jeg ligger på 100ug/dag enn da jeg gikk på 25ug/dag

Jeg økte en gang fra 25 til 50 om dagen (fastlege) og etter 10 dager var jeg så dårlig av stress, hjertebank, angst, depresjon og svimmelhet at jeg ikke turte å forlate huset eller være alene med datteren min. Satt inne og gråt i 3 dager før det ga seg litt .......... Seponerte umiddelbart, men klarte ikke å tenke så langt at jeg burde tatt en bp for å se hvordan verdiene lå an ...
    For meg er det omvendt, tåler økning dårligere etter jeg brukte 50µ. Har brukt 125µ i nesten 3 mnd nå. Men begynte å bli slapp og motløs, så jeg deler 125µ i fire deler og deler så en kvart i to for ellers blir økningen for stor. Litt fomlete, men det går da greit

Hildemor Gjest

Standard

Ja her snakker vi rask økning - men det er umulig å forutse om det kommer til å "straffe" seg. Hva man tåler er svært individuelt. Men, blir du overdosert kommer du garantert til å merke det og da er det jo bare å redusere igjen. Litt ubehagelig kan det være, men trapper du litt hardt ned de første dagene etter eventuelle symptomer viser seg og deretter fortsetter på dosen du tror er mest riktig går det som regel raskt over

Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    17

Standard

Hei Elly.
    jeg startet på 100 og fikk en smell etter 4 uker. Det gikk egentlig bra i starten, men ble fryktelig lei meg og sliten plutselig. Det er jo veldig individuelt har jeg forstått...
    Sanne

Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    37

Standard

Takk for svar.
    Det er kanskje verdt å prøve og øke litt raskt, og håpe at man er en av de som tåler rask økning?! Viser det seg at jeg trenger lengere tid, og får symptomer, kan jeg bare redusere litt på dosen. Har jeg forstått det riktig da? Bør kanskje være verdt å risikere ha det "litt ubehagelig" en stund, (å være hypo er ikke akkurat behagelig det heller) å heller komme opp i riktig dose raskt. (Hvis man er en som tåler dette.) Enn å bruke over et år på å komme opp i riktig dose, og stå på for lav dose i mange mnd?

Mulig jeg er for utålmodig etter å komme tilbake til mitt normale liv. Føler jeg ikke har tid til å vente et år :(

Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    37

Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    17

Standard

Gikk ned til 50 levaxin og fikk laveste dose Lio i tillegg som jeg fordeler på 2 doser. Startet ca 2 uker siden. Tok blodprøve i dag så jeg vet ikke resultatet ennda. Føler meg ikke i form ennda...
    Sanne

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Man kan prøve Liothyronin for å se om det hjelper.
    Tradisjonellt er mange leger imot det - uten en faglig basert begrunnelse.

Jeg har lest andre som mener at man først skal øke Levaxindosen til så mye man tåler.
    Når man er stabil måler men fT3. Er denne for lav (tross høy T4 dose) kan man ha nytte av Levaxin.

Men det viser seg at flere har nytte av Liothyronin (ren T3) selv om ikke T4-doseringen er maximal, så det er vel egentlig bare å prøve.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn