Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    7

Standard Trenger hjeeeeelp

For å si det kort har mine TSH verdier i det siste vert på 4,2 og 2,1 eller noe sånnt. FT4 har vert på 12,1 og 10,1. Jeg har mistet to ganger nå, men min fast lege har ikke sagt at stoffskiftet mitt kan være årsaken før jeg fant ut av det selv. derfor lurer jeg på en ting. bestillte time hos en annen lege som jeg skal til i morgen. Hva kan jeg kreve, hva skal jeg si for å bli tatt seriøst. kan jeg kreve behandling: Orker ikke å miste flere ganger da vi brukte 2 år på første
    Prøver på nr. 2. Brukte 2 år på første, har nå mistet 2 ganger i SA etter dette, tror det er pga stoffskiftet. http://www.tryne-dagbok.piczo.com

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

En skikkelig gynokolog kan gjerne hjelpe. En som har erfaring med barnløshet firtrinnsvis.

Ellers be om full thyreoidea utredning om du ikke har fått det.

Disse prøvene bør du få tatt:

S-THS
    S-Thyroxin fritt
    S-Thyroxin
    Thrijodthyronin
    S-Thyroxinbindende globulin
    S-Thyroglobulin
    S-Thyroglobulin antistoff
    S-Thyr.perox-antistoff
    S-THS receptor-antistoff
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    7

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne Ma
    En skikkelig gynokolog kan gjerne hjelpe. En som har erfaring med barnløshet firtrinnsvis.

Ellers be om full thyreoidea utredning om du ikke har fått det.

Disse prøvene bør du få tatt:

S-THS
    S-Thyroxin fritt
    S-Thyroxin
    Thrijodthyronin
    S-Thyroxinbindende globulin
    S-Thyroglobulin
    S-Thyroglobulin antistoff
    S-Thyr.perox-antistoff
    S-THS receptor-antistoff
    Takk skal du ha. Kan jeg kreve behandling, jeg vil virkelig ikke miste igjen, jeg orker det rett og slett ikke
    Prøver på nr. 2. Brukte 2 år på første, har nå mistet 2 ganger i SA etter dette, tror det er pga stoffskiftet. http://www.tryne-dagbok.piczo.com

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    94

Standard

Ja, du kan kreve behandling. Jeg har fått oppfølging av både endokrinolog og gynekolog gjennom hele svangerskapet. Jeg har også mistet to ganger tidligere og forstår du ikke orker gå gjennom det igjen.
    Så ikke vær redd for å be om hjelp!

Lykke til!

Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    7

Standard da er jeg hjemme igjen fra legen

Da får jeg prøve å forklare det hele på en enkelt måte. Jeg forklarte henne situasjonene min med abortene, blodprøveverdiene osv... Hun var var villig til å behandle meg med medisiner LITT tidligere enn fastlegen min, men ikke så tidlig som man egentlig burde, for hun må forholde sge til de nordiske rettningslinjene. Hun sa at slik som verdien min var da jeg ble gravid første gang etter Leah, hadde hun ikke nølt med å behandle meg, for slik skulle man ikke gå dersom man prøvde å bli gravid eller var gravid. derimot fastlegen min sa det jo ikke til meg en gang, jeg fant ut av det selv(å det er ikke første gang). jeg fortalte henne om de to prøvene jeg hadde tatt hos fastlegen min, hun sa at dette var langt i fra nokm dersom man skulle finne ut om noen hadde stoffskifte problem. Så hun slengte likegrett på EN HEL HAU andre stoffskifte prøver også, lurer på om det var rundt 8 stk.

Så nevnte jeg at jeg også hadde hatt problem med FSH og østradiol, noe som gjorde det vanskelig for meg å bli gravid, de hadde aldri vert normale. Da fant hun ut at hun tok prøve av disse og MANGE andre hormoner (progesteron, LH osv.......), det var vel sikkert rundt 8 der også, hvis ikke mer. I tilleg så har hun tatt blodprosenten min, jeg blør jo så lenge og mye hver gang jeg har mensen, i tillegg blødde jeg 6 uker etter fødselen, 3 uker etter første abort og 2 uker etter andre.

Hun skulle sende meg brev når svarene kom, men det kan ta alt i fra 2-3 uker, så jeg må smøre meg med tolmodighet. Dersom jeg ligger å vipper på mellom normalt og unormaltstoffskifte på disse, så skal jegf kanskje få behandling. Nå håper jeg nesten at jeg gjør det, kjedelig hvis akkurat disse er bra berre denne gangen.

jaj, det ble lang dette, men hun tok meg vertfall på alvor. Hun forstod godt at jeg var sliten, spesielt siden jeg også hadde truende abort med leah og at vi har slitt sånn for å få henne. Hun skulle vertfall se hva hun kunne gjøre, og så skulle hun diskutere verdiene med en gynekolog.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

Tryne,
    Hvordan ser verdiene dine ut? Og hvordan har du det? Eg hadde en masse symptomer på lavt stoffskifte med TSH rundt 2 og lav normal FT4, inkludert sterk og irregulær mens. Etter medisinering forsvant de fleste symptomene og mensen min blev normal. Datteren min blev født i desember etter en normal graviditet uten noen form for dramatikk.
    Eg vet ikke om ditt stoffskifte har skylden, men det har vel neppe hjulpet. Få tak i tallene dine og legg dem ut på lavt stoffskifte, så kanskje vi kan sie noe om hva du kan gjøre.

Ellers så er eg inne på desemberklubben under Katta72, men skriver sjelden. Har ikke så mye tid desverre.

Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    7

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Unn
    Tryne,
    Hvordan ser verdiene dine ut? Og hvordan har du det? Eg hadde en masse symptomer på lavt stoffskifte med TSH rundt 2 og lav normal FT4, inkludert sterk og irregulær mens. Etter medisinering forsvant de fleste symptomene og mensen min blev normal. Datteren min blev født i desember etter en normal graviditet uten noen form for dramatikk.
    Eg vet ikke om ditt stoffskifte har skylden, men det har vel neppe hjulpet. Få tak i tallene dine og legg dem ut på lavt stoffskifte, så kanskje vi kan sie noe om hva du kan gjøre.

Ellers så er eg inne på desemberklubben under Katta72, men skriver sjelden. Har ikke så mye tid desverre.
    heisann, takk for svar. jeg skal få svarene så snart hun har fått de, da skal hun sende meg ett brev. det som er så fortvilende er at hun ikke vil gi meg medisiner dersom den ligger innenfor normal grensen, men jeg har jo lest nå at man burde ikke ha mer enn TSH 1,5. Men jeg får vel berre vente å se hva som kommer nå, nå har hun vertfall tatt full utredning med blodprøver og det hele. Brukte du medisiner under graviditet?? var legen villig til å gi deg medisiner til tross for "normalt" stoffskifte??

Er du også medlem av desemberklubben, har du vert inne på siden som ble opprettet i påsken, vi har alle flytta inn her: http://www.freeforum101.com/desemberklubben/ Dersom du ikke har vert her så er du velkommen inn

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

Hei Tryne,
    Hvis du leser inne på lavt stoffskifte, så vil du se at vi er ganske mange som strever med å få en diagnose fordi TSH ikke blir høy nokk til at legene vil gi oss en diagnose. Og når vi endelig blir medisinert, så får vi ikke høy nokk dose, fordi legen tenker at så lenge TSH er såvidt innenfor normalen, ja så er stoffskiftet fixet, uansett om vi så er stuptrøtte og har en masse symptomer på lavt stoffskifte. Ja, ja eg skal ikke skjære alle over en kam, av og til kan man ha flaks og finne en flink lege.

Eg reiste til Oslo til Balderklinikken, legen der var enig med meg at en TSH på 2 og lav normal FT4 i tillegg til alle symptomene og Anti-TPO kunne tyde på et stoffskifte i gråsonen. Derfor var han villig til å la meg prøve Levaxin for å se om det ville hjelpe.

Levaxin, Liothyronin og Armour er stoffskifte hormoner, som kroppen trenger. De skader på ingen måte fosteret så lenge man ikke tar mye høyere dose enn man trenger, tvert imot så kan det være skadeligt å ikke ta sin Levaxin, når man er gravid, fordi fosteret trenger disse. En annen ting er at man ofte trenger mere Levaxin under graviditeten, fordi økningen i østrogen (tror eg) binder en del av stoffskifte hormonene. Men dette kan vi vende tilbake til, så snart du har fått prøvesvarene dine.

Eg håper at dette kan være til hjelp.
    Ja eg mente desemberklubben inne på freeforum.

Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    7

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Unn
    Hei Tryne,
    Hvis du leser inne på lavt stoffskifte, så vil du se at vi er ganske mange som strever med å få en diagnose fordi TSH ikke blir høy nokk til at legene vil gi oss en diagnose. Og når vi endelig blir medisinert, så får vi ikke høy nokk dose, fordi legen tenker at så lenge TSH er såvidt innenfor normalen, ja så er stoffskiftet fixet, uansett om vi så er stuptrøtte og har en masse symptomer på lavt stoffskifte. Ja, ja eg skal ikke skjære alle over en kam, av og til kan man ha flaks og finne en flink lege.

Eg reiste til Oslo til Balderklinikken, legen der var enig med meg at en TSH på 2 og lav normal FT4 i tillegg til alle symptomene og Anti-TPO kunne tyde på et stoffskifte i gråsonen. Derfor var han villig til å la meg prøve Levaxin for å se om det ville hjelpe.

Levaxin, Liothyronin og Armour er stoffskifte hormoner, som kroppen trenger. De skader på ingen måte fosteret så lenge man ikke tar mye høyere dose enn man trenger, tvert imot så kan det være skadeligt å ikke ta sin Levaxin, når man er gravid, fordi fosteret trenger disse. En annen ting er at man ofte trenger mere Levaxin under graviditeten, fordi økningen i østrogen (tror eg) binder en del av stoffskifte hormonene. Men dette kan vi vende tilbake til, så snart du har fått prøvesvarene dine.

Eg håper at dette kan være til hjelp.
    Ja eg mente desemberklubben inne på freeforum.
    takk for svar. Kjenner jeg blir irritert på legene. Jeg kan altså risikere å miste enda en gang til jeg da pga de. Jeg blir helt sprø, tørr ikke å si mer enn jeg allerede har sagt heller, de gidder ikk eå gi meg noe hvis TSH ligger på 2. men vi får se ja.

Må komme inn på desemberklubben snart, hyggelig å snakke med deg, kommer med oppdatering så snart som mulig

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Trenger hjeeeeelp

Sitat Opprinnelig skrevet av Tryne Vis post
    Må komme inn på desemberklubben snart, hyggelig å snakke med deg, kommer med oppdatering så snart som mulig
    Hej Tryne

Jeg fandt denne tråd da jeg søgte efter links til svar på Liljes spørgsmål i tråden Graviditet og bruk av Liothyronin

Du skriver i din dagbog på http://www.tryne-dagbok.piczo.com bl.a. "Thyroxin er et av kroppens livsnødvendige hormoner. Det er essensielt for utvikling av normalt fostertilvekst, og under graviditet er fosteret helt avhengig av thyroxinnivåer helt fram til uke 16-20 av graviditeten. Etter det tidspunktet lager barnet sitt eget thyroxin. Det er derfor viktig at den gravid ekvinnen har et bra nivå at thyroxinhormonverdier under graviditet.

Altså, dersom man går med lavtsstoffskifte uten å få behandling (noe jeg ikke gjør), så har man større risoki for å abortere eller få ett barn med hjerneskade. Problemet mitt er at jeg har ikke lavt nok stoffskifte til at de fleste lege vil behandle det, men spesialistene ville gjort det med en gang. men desverre så må jeg få henvisning fra lege, å det får jeg ikke. Så nå risikerer jeg å miste en gang til eller bruke enda lengre tid på å bli gravid."

Dit indlæg her på forummet er fra september 2007 og på forsiden af Dagbogen findes billedet af en lille nyfødt baby, så du fik dit barn trods den manglende hjælp til behandling af lavt stofskifte.... Her tænker jeg mest på om du sidenhen har fået hjælp eller strider du fortsat med lavt stofskifte lægerne ikke vil behandle? Jeg håber at du har fået hjælp, selv om det er ikke altid at "lægehjælp" ved stofskiftesygdommen også betyder at man har fået det bedre.

Lidt opdatering ville være godt hvis du orker. God bedring.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Hei. Trenger hjelp
    Av Månelys i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 26-10-08, 20:10
  2. Trenger råd... Reductil, røyk
    Av Shanita i forumet Mage/tarm/urinveie
    Svar: 10
    Siste melding: 05-11-07, 09:22
  3. Ei til som trenger hjelp
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12