Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard Trenger råd... Reductil, røyk

Hei dere...

Var hos fastlegen min i dag. Har hatt økte smerter i ledd og muskelatur igjen og jeg bestilte time hos henne ene og alene for å spørre om smertestillende. Siden jeg har crohns (hvertfall har jeg sår i tykktarmen), så ville hun ikke gi meg resept på NSAIDS. Hvertfall mens vi snakket om det kom vi inn på vekten min. Den har jo bare gått en vei det siste året.

Jeg sluttet å røyke 1 uke før jeg ble syk med tarmproblemer i fjor og jeg har jo lavt stoffskifte som bidrar. I tillegg har jeg ledd og muskelsmerter som har gjort sitt til at jeg har beveget meg mindre. Hun mente at vekten min helt sikkert spilte en rolle på de økte smertene og det høye blodtrykket mitt og spurte om jeg ville ha reductil. Etter å ha diskutert litt rundt det takket jeg ja til resepten og ble ening med henne om at jeg skulle prøve å gå de dagene jeg klarer og kanskje svømme litt også.

Dilemmaet mitt er at jeg ser på nettet nå at reductil øker blodtrykket. Ble litt paff når jeg så det siden hun ikke nevnte det med et ord...

Lurer på om det er noen av dere som har prøvd reductil eller om noen vet noe om det med blodtrykksøkning og disse tablettene.

Har ikke hentet resepten enda og nå ble jeg litt skeptisk...
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

baremei Gjest

Standard

Du vet at de med UC er de eneste som faktisk blir anbefalt å fortsette å røyke? Det holder sykdommen mer i sjakk, og de blir ofte bedt om å bare fortsette. Gjør et søk, og du finner det fort, f.eks. på ulcerøs colitt og røyking.

Og det er alment kjent blant i hvert fall spesialistene på feltet. Om det gjelder for Crohns (skrives det ikke chrons?) skal jeg ikke si, men det er i hvert fall verdt å sjekke.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Har hørt det med UC... Det at jeg sluttet å røyke 1 uke før er nok ikke årsak til at jeg ble syk. Dessuten er det flere grunner til å slutte å røyke enn å fortsette på grunn av UC. Dersom legen min hadde bedt meg om å fortsette å røyke fordo jeg hadde UC, tror jeg nok at jeg hadde vurdert å bytte lege. Det må da være bedre for de som er hardt angrepet å fjerne tykktarmen, siden de er mer utsatt for tykktarmskreft også!

Jeg har mest sannsyling Morbus Crohn jeg da, og det er bare UC de sier dette om. Crohns skrives nok slik jeg har skrevet det... Det er sjekket ut for lengst

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Heia Shanita

Må si at jeg sluttet å røyke for noen år siden, etter å ha forsøkt i mange år uten hell - det er det vanskeligste jeg har gjort i mitt liv. Og for en seier når jeg endelig fikk det til. Noen mener at å slutte å røyke kan være med på å utløse stoffskifteproblemer, andre mener de allerede er der, men at røyking holder stoffskiftet kunstig høyt. Uansett, så er røyking en så stor avhengighet at det er kjent at kroppen ofte får store reaksjoner når man slutter - men, de tingene går over etterhvert. Det som ikke går over, er de skadene man kan påføre seg via røyking. Nå har vel vitenskapen kommet så langt at det er liten tvil om alle de kreftformene og andre plager man kan få pga røyking. Så jeg håper for alt i verden at du ikke begynner å røyke igjen. Du er jo fantastisk flink som har klart å slutte, og det er langt fra sikkert at de sykdommene som har blomstret opp i etterkant av din røykestopp, vil gå tilbake igjen. Begynner du å røyke igjen, får du kanskje mange flere problemer. Håper virkelig ikke at du gjør det.

Jeg prøvde engang en måned med en dyr slankekur fra legen - ca 1000 kr for en måned. Husker ikke om dette var Reductil, men det var vel kanskje det? Fikk forferdelig diare, og det hjalp ikke på vekta.

Derimot brukte jeg Herbalife i flere perioder. Gikk ikke særlig ned i vekt på dette heller, men jeg fikk mye mer økt energi, så jeg orket å trene en del - altså ble det vel litt mer muskler og mindre fett? Og jeg var mye bedre i magen i de periodene jeg gikk på Herbalife. Har dessverre ikke råd til å fortsette på dette, ellers hadde jeg gjort det.

Lykke til Shanita. Kjipt at du skal slite med så mye... ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

baremei Gjest

Standard

Joda, alt det som sies om røyking er riktig og alt det der, det er bare det at folk med UC er i en litt spesiell situasjon akkurat der. Og det gjelder meg bekjent KUN dem:

"Det er velkjent at røyking har en beskyttende effekt ved ulcerøs colitt, og du er derfor i den spesielle situasjonen at røyking har en positiv helseeffekt for deg. "

Sakset fra http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=393279

Og joda, både utlagt tarm og deretter fjerning av tykktarm (og posen) har blit gjort hos en i nærmeste familie, men han har stående ordre om å fortsette med røyken likevel, for han blir så innmari dårlig når han slutter.
    Og jeg vet han ikke har UC lenger siden tykktarmen er borte, og ikke kan jeg noe særlig om dette, men det er blitt sagt at den delen av den flyttede tynntarmen som nå fungerer som tykktarmen faktisk BLIR som en tykktarm etterhvert, og fungerer deretter. Og påvirkes altså av en mulig latent fortsatt sykdom som kan blusse opp igjen, blant annet av røykeslutt.

Med alle mulige forbehold om at jeg kan ha misforstått!

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Det med røyken stemmer så absolutt på UC, men det jeg ville frem til var at fordelene med å slutte må være mye større enn de som følger med å fortsette, selv for en med UC.

Kan også tenkes at jeg har misforstaått.... Ikke godt å si, men det jeg har blitt fortalt av min lege er at UC kan kureres ved at man fjerner tykktarmen. UC påvirker aldri tynntarm selv ikke etter fjerning av tykktarm.

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Shanita
    Kan også tenkes at jeg har misforstaått.... Ikke godt å si, men det jeg har blitt fortalt av min lege er at UC kan kureres ved at man fjerner tykktarmen. UC påvirker aldri tynntarm selv ikke etter fjerning av tykktarm.
    Samme her.

Men for å presisere det jeg tror jeg mener: tykktarmen er fjernet. En bit av tynntarmen er skåret ut og satt på plass der tykktarmen var før. Altså en transplantasjon.
    Også går tiden, og den "nye" tykktarmen begynner etterhvert å oppføre seg som den gamle. Og kan da også rammes av sykdommen på nytt. Det er visstnok derfor mitt familiemedlem ikke får lov til å slutte å røyke enda en gang, for tidligere har sykdommen blusset opp igjen, såpass at han blir lagt inn tvert pga faren for dehydrering. Jeg skal ikke påstå noe om det var før eller etter den siste operasjonen, dette var hissige greier og han er operert totalt fire ganger. Da går det litt i surr for oss alle. 8)

Men han er i hvert fall en av de få jeg kjenner som tar seg en røyk med aldeles ren samvittighet og stor sinnsro. For alternativet er verre.

Igjen: med alle forbehold om at jeg kan ha misforstått det hele.

Det jeg derimot også fant i kveld er at har man Crohns skal man i hvertfall ikke røyke!

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

ok.. Da skjønner jeg hva du tror...

Det er ikke helt slik det fungerer. Når en person med UC blir operert på så hender det at de tar bort deler av tykktarmen, men da fjerner de en bit og syr endene sammen igjen. Etter en slik operasjon kan vedkommende risikere å få problemet tilbake. Med andre ord så regnes ikke denne operasjonen for å kurere UC.

Hos enkelte blir sydommen så sterk og vanskelig å få under kontroll at de velger å fjerne hele tykktarmen. Når de har fjernet tykktarmen syr legen tynntarmen fast i endetarmen, og dermed er vedkommende kurert. Det vil si han kan ikke få igjen UC fordi UC angriper bare tykktarmen.

Den samme operasjonen som jeg nevnte først blir også gjort på personer med Crohns, og sykdommen blusser som regel opp igjen i likhet med de som har UC. Hele grunnen til at de gjør dette er at de skal stoppe mulige preforeringer. Altså at tarmen sprekker.

Det er helt riktig at man ikke skal røyke med Crohns da det forverrer sykdomsbildet i motsetning til UC.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    83

Standard

Hei Shanita!

Jeg er i samme situasjon som deg mht at jeg har sluttet å røyke. Har vært røykfri i 6 uker, og har allerede lagt på meg 5 kilo. Pyton!!!!

Slanking har vært et vedvarende prosjekt for meg siden jeg ble hypo for seks år siden og gikk opp 10 kilo - desverre med varierende resultat. Oppleve det til tider som umulig å gå ned i vekt. For to år siden prøvde jeg Reductil. Gikk ned 4 kilo på en måned - herlig!!! Var selvfølgelig nøye med kost og trim i tillegg, men Reductil fungerte vedlig bra som "tilleggsfor". Jeg måtte desverre slutte etter en mnd pga høyt blodtrykk. Men - en venninne av meg gikk på Reductil, ble ikke plaget med blodtrykket, og tok av 13 kilo. Det beste av alt: Hun er der enda!

Vil absolutt anbefale deg å prøve. Regner med at vektkurven min flater ut etterhvert, og har tenkt å spørre lege om Reductil - kanskje blodtrykket mitt holder seg mer stabilt når jeg ikke røyker.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei Berit,

Takk for svar!

Gratulerer med at du har klart å kutte røyke i 6 uker!!!! Det er stort det! Jeg har holdt opp i over et år nå og synes fortsatt at det er utrolig å tenke på. Ungene må gratulere meg hver uke enda! (hehe)¨

Jeg begynner på reductil i morgen, så jeg er ganske spent. Fikk snakket med legen vedr. blodtrykk og hun mente at en økning ikke ville sette meg i umiddelbar fare. Jeg skal måle etter 2 uker så følger vi med på det.

Er veldig spent på effekten!

Shanita

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Røyk, menstruasjon og stoffskifte
    Av may88 i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 30-12-09, 23:45
  2. Slankemedisin Reductil
    Av Monja i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 11
    Siste melding: 28-02-08, 12:28
  3. tok meg en røyk i igår
    Av rikke i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 28-12-06, 21:11
  4. lavt stoffskifte, vektnedgang og Reductil.
    Av grynet i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 16
    Siste melding: 30-08-06, 20:55
  5. klarer ikke å gå ned i vekt...reductil
    Av villemo i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 11
    Siste melding: 28-05-06, 11:17

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg