Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Tråd: Ei til som trenger hjelp
-
10-05-07, 01:42 #1
Ei til som trenger hjelp
Ei som hadde for høy TSH for ei stund siden, hadde en fødsel for ca ett år siden, fikk thyroxin, men har ikke tatt medisinen regelmessig. Nå er prøvene slik:
FT4: 11,8
FT3: 3,8
TSH: 3,2
Jern: 37
B12: 228
Jeg vet ikke sikkert referanseområdene, men jeg tror kanskje de er de samme som mine, siden hun bor i nabo-byen.
Og da er f.eks. FT4: 10-19, så jeg synes da hun er veldig lav her. TSH kunne vel også med fordel være lavere? FT3 er vel ikke nødvendigvis så gal. Jern har jeg ikke peiling på, er det ikke forskjellige som blir målt, f.eks. folat og ferretin, har ikke ide om dette. Men B12, er ikke den litt lav, spesielt hvis hun er stoffskiftesyk? Mitt ref. er: 110-550.
Hun tok som sagt ikke stoffskiftemedisinen regelmessig da hun fikk den, hun forstår ikke helt omfanget av hva thyroxin-mangel kan gjøre, og det er ikke så rart ;)
Jeg tenker at hun kan ha hatt et forbigående lavt stoffskifte i forbindelse med graviditet og fødsel, men det er bare det at hun har hatt mange symptomer i flere år (forstår at det kan skyldes andre ting, f.eks. lite jern, D-vitaminmangel eller annet).
Men nå hadde hun da vært veldig nedfor ei god stund. Gikk til legen og han satte henne på Orfiril. Leste om den i felleskatalogen.no, det er jo mot manisk-depressiv. Hun ble kjempedårlig. Så ble hun satt på Cipralex (har ikke fått lest om den, for jeg hadde stavet den feil når jeg først noterte meg disse tingene). Gikk på den i tre uker og fikk så og si alle bivirkningene. Så skulle hun trappe opp, og da ble hun skikkelig dårlig. Så da kuttet hun etter fire uker på denne, og hun ble enda dårligere. Hun tror hun fikk en slags abstinenser.
Er ikke dette et klassisk eksempel? Med antidepressiva og psykoleptika (nei, det er det vel ikke - aner ikke hva jeg snakker om jeg
) på stoffskiftesyke?
Og når det gjelder thyroxinet, så er det på en måte godt hun ikke har tatt det, for hun ble satt på 100 mikrogram fra dag 1.
Nå har jeg snakket og snakket for henne, så jeg håper hun begynner å forstå, men jeg er jo litt usikker på hvordan hun skal få rette behandling, spesielt etter at prøvene hennes ser bedre ut nå. Bør hun ikke stå på litt thyorxin for å se om det hjelper? Og hun bør jo få tatt Anti-TPO. Og bør hun be om å bli henvist til endokrinolog? Hvilke argumenter bør hun komme med til legen sin?
Annet?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
10-05-07, 01:54 #2
Jeg synes hun bør ta alle antistoffprøvene. Anti-TPO, TRAS og anti TG.
Det er veldig normalt at stoffskiftepasienter reagerer dårlig på antidepressiva. Ikke virker de på de fleste heller.
Hun har både lav B12 og ferritin vil jeg påstå. Begge de to kan jo skape masse symptomer. B12 går jo på humør osv. Leste her en dag at en lege som jobber mye med B12 sa at man burde behandles når man lå under 250. Min lege mente ikke det, men det ble nå skrevet. Jern på 34 er jo ikke akkurat noe å skryte av så hun bør ta jern tilskudd også.
Thyroxin kan hun jo fortsette med. Om hun ikke får det lenger av legen bør hun vel fortelle at hun ikke forstod at hun skulle ta det regelmessig. Det burde være god nok grunn til å prøve igjen. Jeg synes det er fornuftig at hun holder litt på Levaxinen, for å gå uten om hun mangler er så utrolig mye dårligere for kroppen hennes.
Endo tror jeg ikke hun får komme inn til, men en god thyreoideautredning er på sin plass synes jeg.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
10-05-07, 19:11 #3
Takk, Anne Ma ;)
Når du sier en god thyreoideautredning, hva tenker du spesifikt på da?
(Ja, jeg vet jo hvor normalt det er at antidepressiva ikke virker på stoffskiftesyke og/eller at man reagerer dårlig på det - så det tok jeg bare som et "bevis" for at hun fremdeles har noe med stoffskiftet.)
Tror du ikke det hadde vært lurt om hun gikk på 25 mikrogram Levaxin i minst 6 uker for å teste ut litt, både form og prøver? Helst litt lenger. Men ikke lenger enn 6 måneder kanskje, for at skjoldbruskkjertelen kan oppta normal funksjon etter medisinering - hvis hun nå ikke er stoffskiftesyk?
Hva kan jeg si for å oppmuntre til tålmodighet med å ta medisinen fast, samt å vente på at resultatene skal komme, mon tro? (Har allerede "skremt" henne med at hvis det et stoffskiftet som det er noe galt med, vil hun bare bli enda dårligere jo lengre hun går uten thyroxin ;) )"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
10-05-07, 19:20 #4
Hei Stina

Dette er de prøvene som Haukeland mener bør være med i en thyreoideautredning:
TSH
FT4
T4
T3
TBG
Thyroglobulin
Thyroglobulin. Antistoff - anti-TG
Anti TPO
TRAS
Jeg er helt enig med deg i at hun bør ta medisinene sine i minst 6 måneder for å prøve ut. Jeg tenker at 256µg kanskje er litt lite, men det er noe legen hennes bør se på. Jeg tenker at 50µg er bedre å se om man får bedring. Og prøvene hennes er ikke så bra at det gjør noe for å si det slik. Fast medisinering først 25µg i 6 uker også øke til 50µg om legen synes det er forsvarlig.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
10-05-07, 19:46 #5
Ja, jeg er helt enig med deg. Men legen er ikke til å "stole" på skjønner du, han satte henne på en startdose på 100 mikrogram den gang hun hadde for høy TSH. Derfor tenkte jeg 25 mikrogram, så prøver, så evt 50 mikrogram. Når jeg hørte om de 100 mikrogrammene, så fikk jeg henne i alle fall til å kun ta 50 istedenfor (forsøkte 25, men hun gadd ikke å dele i 4). Vi vet jo aldri hvilket hjerte som ikke vil tåle en slik belastning...
Tusen takk for lista, snille venn
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
10-05-07, 19:53 #6
100mg er jo veldig mye om de ikke er sikre på om det er dette som feiler henne. Jeg tror at hun sikkert kan ta 50 mg pr dag bare hun tar det hver dag, men det er ikke noe som er negativt med å ta det sakte. Det finnes 25 mg tabletter av Levaxin..
Hilsen Anne Ma
-
10-05-07, 20:25 #7
Stina: Vil bare si at både hypothyreote pasienter og ME-pasienter tåler de fleste medisiner dårlig. Mange pasienter med disse sykdommene reagerer atypisk. Dette gjelder jo også alkohol. Mennesker med disse sykdommene må i såfall ha mye lavere doser enn andre (friske).
-
10-05-07, 22:37 #8
Hvor lenge siden tok hun levaxin på de tallene?
Hvor stor dose tok hun antageligvis i uken?
Hun ble satt på 100µg, som jo ikke er så galt med de tall, antar jeg?
Jeg vil foreslå at hun tar 25µg i to uker og så 50 µg i tre uker og kanskje prøver 75 µg etter det, etter tre uker kan hun ta de 100.
(jeg ville ikke økt fortere, emn noe klarer det)
Ellerskan hun be om 25-µg -tabletter og forklare legen at hun ikke skjønte at hun skulle ta levaxin regelmessig. det fins jo mange av dem...
Det er typisk at antidepressiva ikke virker ved hypothyreose. De senker serotonin og thyroxin øker dem og mangel på thyroxin(lav ft4) senker serotonin....man mangler serotonin ved hypo og antidepressiva gjør det verre. Alkohil øker frrresten serotonin litt og derfor er det vel vanedannende.....
Jeg forslår altså at dama begynner å ta sine 100µg og trapper opp dosen til 100.
før ble man satt rett på 100, forresten, ihvertfall hvis man var ung. de tåler det ofte.
-
10-05-07, 23:21 #9
Godtfolk!
På de tallene - nora, hm... jeg vet ikke, for hun hadde jo sluttet å ta dem, så gikk hun til legen fordi hun var så deprimert og ble derfor satt på anti-depressiva. Men jeg snakket jo med henne før hun nå tok prøvene, og da hadde hun kommet til å tenke på hva jeg tidligere hadde fortalt henne, så hun hadde tatt thyroxin igjen. Først 100 mikrogram en dag, men så husket hun at jeg hadde sagt det kanskje kunne være farlig for noen, i alle fall gi ubehagelige reaksjoner, så tok hun 50 i to dager. Men jeg sitter her og tenker på at hun faktisk kan ha tatt medisiner samme dag hun tok prøver. Siden hun foreløpig ikke har særlig god greie på det, ser jeg ikke det som en umulighet... Og nå, etter at hun ringte på prøvene, så tar hun kanskje ikke thyroxin igjen i det hele tatt. Jeg tror hun skal til legen på tirsdag, derfor ville jeg drøfte saken med dere kloke hoder først, så skal jeg overbringe alle visdomsordene til henne ;)
Ung? Hun er ca 32. Og hun forteller om symptomer fra ungdomsårene. Da vet jeg ikke hva som er mest gunstig: hurtig eller langsom opptrapping. Det har kanskje ingen betydning i denne sammenhengen. Det viktige er at hun sliter ganske mye, spesielt i perioder, og hun skal jo fungere som mor og det hele, så jeg er litt bekymret for henne og ønsker at hun skal få best mulig hjelp nå. Hittil har hun stolt litt for mye på legene (selv om hun ikke tok thyroxinen sin da hun fikk beskjed på det), og det gjør vi vel helt til vi erfarer at det faktisk ofte er lite de kan hjelpe oss med og at vi må følge med selv.
Hva? Senker antidepressiva serotonin? Hva skal hensikten være med det da? Jeg hadde vel trodd det var omvendt... Jeg har i alle fall reagert veldig dårlig på de antidepressiva jeg har forsøkt. Nå er jeg ganske ille i kroppen og det hele, så psyken hangler ganske mye for tiden. Men jeg tror faktisk ikke jeg er fullt så ille som jeg pleier i en slik situasjon, så jeg tror faktisk at Liothyroninen hjelper meg litt her. Så alkohol øker serotoninen? Så spennende. Husker du fortalte noe en gang om at folk med lav FT3 ofte følte seg bedre av alkohol, men at det var en dårlig måte å få opp dette på (eller ca. noe slikt). Tror du da at det blandt alkoholikere finnes flere med lav FT3 enn i befolkningen ellers?
Ja, Tynn Tråd, jeg vet ;) Tror ikke hun har ME, men det har kanskje jeg."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
10-05-07, 23:46 #10
Hun er ung til å ha stoffskifteproblemer. Hun regnes som ung av legene
Hilsen Anne Ma
Lignende tråder
-
Hei. Trenger hjelp
Av Månelys i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 26-10-08, 20:10 -
Trenger råd/hjelp.....
Av mohaienne i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 37Siste melding: 09-01-08, 15:33 -
Å følge endokrinologens anbefaling, operere bort kjertelen...
Av MetteS i forumet OperasjonssalenSvar: 9Siste melding: 07-02-07, 19:27
Svar med sitat
Bokmerker