Viser søkeresultater 1 til 10 av 54
Tråd: stoffskifte og alkohol
-
27-10-06, 14:46 #1
stoffskifte og alkohol
Noen her som har hatt/har samme problem ??????
Har i det siste opplevd at jeg går i koma etter halvt glass øl og 3-4 gl rødvin.Med koma mener jeg at jeg rett og slett sovner av der jeg sitter,og det er ikke sjangs og få vekket meg.Lurer på om lavt stoffsk. spiller inn på noen måter?? Det må sies at jeg ikke har opplevd dette før,er heller den siste som går og legger meg etter en fest eller bare hyggelig selskap.Har det noen betydning for at jeg og kroppen min er helt ut av form.Er mye sint,ingen overskudd,sover hele døgnet,har problemer med og stå opp og få ungene på skolen,ingen kortitshukommelse,bare ser på at huset forfaller--må snart ut og kjøpe reine klær til hele gjengen og engangs kopper ,fat og bestikk.
Jeg føler at hele min sosiale verden kolapser iløpet av ganske kort tid om jeg ikke får hjelp eller noen råd.
Har hatt kontakt med legen min,men hun sier at alt er som det skal være,ingen grunn til panikk,bare jeg som er høst slapp!!!!!!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
27-10-06, 14:57 #2
hm... jeg merker også stor endring.
før ble jeg full på ingenting, kjæresten min pleide å spøke med at jeg var så grei å spandre på, fordi jeg var så "billig i drift"
så fikk jeg barn og ble syk. da ble jeg ikke full lenger. jeg kunne drikke store mengder alkohol, uten å føle meg stort mer enn brisen
så kom barn nr 2, 6 år senere... etter det har jeg ikke tålt alkohol rett og slett. stoffskiftet mitt er også ustabilt nå etter andremann...
jeg kjenner ikke når jeg er i ferd med å bli full lenger. det har aldri vært noe problem før. :( jeg tør nesten ikke ta noe mer, for jeg vet jo ikke når jeg skal stoppe
( å ikke drikke er jo ikke nødvendigvis en dum ting da, men...
)
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
27-10-06, 17:12 #3
Re: stoffskifte og alkohol
Alkoholintoleranse er et av mange hyposymtomer. 1 - 2 glass vin holder i massevis for meg. De andre symptomene du beskriver er også velkjente for oss som har hypothyreose. Leste i en annen tråd at du fikk diagnosen for noen år siden og at du bruker Levaxin.
Opprinnelig skrevet av marimat
Det er viktig at du ikke tar Levaxinen samtidig med andre medisiner eller jerntabletter. Det bør være minst en time fra du har tatt medisinen til du spiser. Om kvelden legger jeg fram medisinen på nattbordet, når klokken ringer, tar jeg medisinen og legger den under tunga. "Dormer" i sengen en halvtime før jeg står opp. Da er medisinen smeltet under tunga. Dusjer og resten av morgenseremonien tar en halvtime. Spiser og tar kosttilskudd. Jerntabletter tar jeg om ettermiddagen.
Det er mange råd mht matvarer som vi bør unngå pga at opptaket av medisinen blir dårligere. Det verste er visstnok soya. Jeg har kuttet ut sitronsaft, spiser mindre tomater, søtsaker og matvarer med hvitt mel. Sistnevnte øker blodsukkeret som ikke er gunstig i fht betennelsestilstander i kroppen, som igjen påvirker opptaket av medisinen. I kostholdsforumet finner du mange gode råd, se spesielt Noras referat fra et foredrag.
Det er viktig at du får nok medisin, mange hypopasienter er undermedisinert. Hvis du legger ut dine prøvesvar og referanseområdene, vil nok proffene her i forumet kommentere prøvene dine.
Utifra din beskrivelse virker det absolutt ikke som at alt er som det skal være, som din lege påstår. Pga at så mange leger, utrolig nok, ikke har peiling på hvordan de skal behandle pasienter med lavt stoffskifte, sier de: "Alt er normalt", eller "prøvene dine er fiiiiiiiiiiiine". Det er, desverre, velkjente utsagn for mange. Stol på deg selv, lær deg mest mulig om hypothyreose, evt skift fastlege og lykke til!
-
27-10-06, 17:18 #4
Marimat, huff og huff, du har det ikke godt.. Innlegget ditt er som å lese historien til Mary S.!! Brits har postet den, som et brev til Oprah, under "nyttige linker" på forumets hovedside.
Jeg kan godt forstå om du ikke har konsentrasjon til å lese dette brevet, og du trenger ikke tvinge deg selv til å gjøre det, men hun har altså opplevd nøyaktig det samme som deg.. Og du skal ikke finne deg i det.. Du er verdifull, og fortjener en normal hverdag. Enkelt og greit. Du blir helt nødt til å skifte lege!! Ved stoffskiftesykdom og legebehandling finnes det tre regler:
1) Leger som avfeier oss som deprimerte eller høstslappe, er urokkelige.
2) Leger som avfeier oss som deprimerte eller høstslappe, er urokkelige.
3) Leger som avfeier oss som deprimerte eller høstslappe, er urokkelige.
Dette er en hard lærepenge mange har lært, ikke bare nordmenn men også ellers i europa og altså også i Amerika. (jmr. Mary S.) Du vil ikke kunne endre legen din sin oppfatning. Du må heller endre lege.
-
27-10-06, 20:14 #5
hei hei.....
Jeg tar ikke anna medisin en lavaxsin.Hadde en lang periode med lamictal mot stemningsleiet(biopolar)men det ble fjernet av sykehuslegen,da hun mente at det var helt på viddene av en diagnose til en hypo pasient.Når det gjelder mat så er jeg hyper hysterisk,dette for at jeg har diare,trenger opptil 2t hver morgen før do besøket er ferdig + 1t midt på dagen også litt på kvelden.
Mine prøver skal jeg få lagt ut over helgen---om jeg husker på det
Ellers så har jeg prøvd over lang tid å lese mest mulig om sykdommen,men hva hjelper det når hukommelsen er på 0???
Har tatt frem skriverier for å skrive ned.lagt det ut til utskrift,hengt på vegger,lest i massevis,men føler meg like blank i hue :evil:
Til månedskifte jan, feb skal jeg begynne på skole.er spent på om jeg klarer å lese til prøvene.Det er egentlig ett 6ukers kurs også 6 helge kurser etter det.Skal avlegge 11skriflige prøver etter dette. GRUE GRUE
Og mitt spørsmål om alkohol,kom av at jeg med andre har blitt skremt av at jeg går i "koma"
Men siden det er en del av det å være syk,så får jeg vel heller ligg i senga med pysjen på,når jeg har lyst på litt vin
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
27-10-06, 20:19 #6
tja,ble vel sliten før jeg kom helt i gang med skrivinga
Mente selfølgelig levaxin
Og det og skifte lege er ikke så greit når vi har en fra Iran med dårlig norsk og en fra Sverige som er her 2uker pr mnd,og en tulling som gir grønn resept til alt og alle
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
27-10-06, 20:24 #7
det der er ikke mulig å få til når man er nedkjørt av denne sykdommen og har barn som skal i barnehage og skole og selv skal på jobb/skole.. :(
Opprinnelig skrevet av Joni
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
27-10-06, 20:28 #8
Jeg tåler mye mer alkohol nå enn før... ?
De rundt meg prøver innimellom å gi meg mer og mer drikke for de tror meg ikke når jeg sier jeg ikke merker noe særlig.
( hører til i historien at jeg drikker svært sjelden, men det er kanskje enda mer spesielt? )
-
27-10-06, 22:25 #9
Jeg var kjempedårlig da jeg fikk diagnosen, klarte omtrent ingenting. Leste og lærte likevel litt om sykdommen i dette forumet. Det er mange gode råd om hva vi bør og ikke bør gjøre når vi har fått hypothyreose. Om kost, trening, kosttilskudd, m.m. Når vi er på det dårligste, klarer vi ikke å følge alle de gode rådene. Jeg kuttet ut alle råd unntatt de om hvordan medisinen bør tas, for å få maks effekt. Det var en stor nok oppgave de første ukene / månedene.
Opprinnelig skrevet av Lissa
Jeg forstår inderlig godt at det er vanskelig å følge mitt morgenrituale når du har barn som skal avgårde om morgenen. Jeg skrev det for å illustrere at det er viktig å ta de uten andre medisiner.
Kjenner en som tar Levaxinen sin samtidig med andre medisiner og frokost og hun har ikke merket noe effekt i fht. stoffskiftesymptomene.
Det er sikkert mange forskjellige erfaringer med hvordan vi tar medisinen. Håper inderlig at det går bedre med deg framover!
-
27-10-06, 22:36 #10
har aldri gjort det på noen annen måte jeg da...men jeg prøver jo også å slanke meg, og å hoppe over frokost er jo ikke smart da kan man si... :(
de eneste tablettene jeg ta i tillegg er aerius ( allergi medisin), har de noen innvirkning?Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Lignende tråder
-
hva med hyperperiode og alkohol?
Av Lissa i forumet Høyt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 01-04-09, 13:34 -
T3-FT3, kaffe, alkohol, narkomani
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 68Siste melding: 11-10-07, 20:41
Svar med sitat
Bokmerker