Viser søkeresultater 1 til 10 av 32
-
15-03-13, 13:14 #1
Erfa/Armour hos fastlegen
Jeg har endelig etter 2 år "mannet" meg opp til å oppsøke fastlegen og be om Erfa eller Armuor. Jeg trenger veldig gjerne hjelp til å argumentere for en sånn type behandling da jeg vet han er meget negativ til den typen behandling fra før. Jeg tenkte å skrive et brev der jeg beskriver hvordan jeg har det og at jeg ble litt bedre med levaxin men ikke bra, dette er min siste sjanse til å prøve å bli frisk da mine AAP penger snart går ut og da har jeg ingen rettigheter hos NAV mer, fikk jeg vite idag. Og alt koster penger...
Hvilket merke er best, Erfa eller Armour?
Hva koster det ca?
Kan legen skrive fra seg alt ansvaret med en sånn behandling?
Er veldig takknemlig for svar
-
15-03-13, 13:54 #2
Sv: Erfa/Armour hos fastlegen
Kommer litt an på legen, men du kan jo si at du vurderer å skaffe Erfa el. Armour selv, men at du ville følt deg tryggere med legens oppfølging..
Og skaffer du selv el. får utskrevet fra annen lege(f.eks. privat), trenger du jo ikke opplyse til fastlegen at du har byttet merke, bare be om å få tatt nye stoffskifteprøver etter ei stund.. (Du skal dog være obs på at TSH vil vise en lav verdi som din fastlege helt sikkert vil reagere på.. Men dette er "helt normalt" med disse medisinene - les om det i denne tråden: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=15605).
Har prøvd begge merkene av den grunn at ene gangen kunne ikke apoteket skaffe den jeg skulle ha, men fant etter stund ut at jeg foretrekker Erfa uten å helt kunne sette fingeren på hva som gjorde det. Hva det koster kommer helt an på hvilken styrke og mengde du kjøper. Se tråd her om priser: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9764
Resept på slik medisin og kurrant legeoppfølging får man forøvrig om man velger å gå til privatpraktiserende leger. (.. som faktisk må sørge for at pasienten blir bra, el. i hvertfall mye bedre for at legepraksisen sin skal overleve - i sterk kontrast til de offentlig ansatte leger som kan tillate seg nesten hva som helst i motsatt retning og fortsatt går businissen like bra sponset av våre skattepenger..
)
-
16-03-13, 13:08 #3
Det er hva du syns som er det viktigste her - det burde det også være for legen din.
Hva mer trenger legen din enn dette?
Han ønsker vel sin pasient sjanse til å prøve ut andre muligheter - til å bli mest mulig frisk...
Klarer du å si at du har bestemt deg for å prøve en annen behandling
med eller uten ham. Jeg forutsetter da at du har mulighet til å bytte til en annen fastlege.
Slik gjorde jeg det selv:
I Pasientloven står i §3 at medvirkning (som dette) har man rett til: http://www.lovdata.no/all/hl-19990702-063.html#3-1
"§ 3-1. Pasientens og brukerens rett til medvirkning
Pasient og bruker har rett til å medvirke ved gjennomføring av helse- og omsorgstjenester.
Pasienten har herunder rett til å medvirke ved valg mellom tilgjengelige og forsvarlige undersøkelses- og behandlingsmetoder.
Medvirkningens form skal tilpasses den enkeltes evne til å gi og motta informasjon.
Tjenestetilbudet skal så langt som mulig utformes i samarbeid med pasient og bruker. Det skal legges stor vekt på hva pasienten og brukeren mener ved utforming av tjenestetilbud etter helse- og omsorgstjenesteloven §§ 3-2 første ledd nr. 6, 3-6 og 3-8. Barn under 18 år skal tas med på råd når barnets utvikling og modning og sakens art tilsier det.
Dersom pasienten ikke har samtykkekompetanse, har pasientens nærmeste pårørende rett til å medvirke sammen med pasienten.
Ønsker pasient eller bruker at andre personer skal være til stede når helse- og omsorgstjenester gis, skal dette som hovedregel imøtekommes."
Det jeg har markert ut med rød og større skrift er det du kan benytte deg av i den situasjonen du er i med nåværende fastlege.
Eller du kan bytte; det kan du gjøre veldig fort og greit på nettet. Ny fastlegeavtale vil da være fra den første i påfølgende måned.
Mao - hvis du vil kvitte deg med den legen du har fortest mulig; pass på at du gjør det før midnatt siste dagen i måneden.Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
03-04-13, 21:03 #4
Ja, jeg skal si at jeg har bestemt meg for å prøve en annen medisin. Men visst han begynner å spørre meg om hvorfor Erfa er bedre og hva det er og hvor vi får tak i det da kommer jeg til kort, har prøvd å lese meg opp her på forumet men ting sitter ikke, det renner like fort ut igjen desverre... Men er det sånn at legen kan fraskrive seg ansvaret ved behandling av Erfa?
-
04-04-13, 00:13 #5
Jeg har etter lang tid endelig fått resept på Armour i dag, men legen skrev det ut til meg først etter at jeg sa jeg skulle selv være ansvarlig for dosering, og at legen vil ikke ta ansvaret ved denne medisineringen fordi hun ikke kjenner medisinen som hun beskrev som både ustabil og eksperimentell

Jeg får det i første omgang tre måneder på hvit resept (jeg må betale det fullt ut selv) som en prøveperiode, men om jeg føler jeg blir bedre, vil jeg få det fast på blå resept videre.
Jeg tar altså ansvaret selv; ikke noe problem synest jeg, siden jeg allerde i over ett år har vært ansvarlig selv for og lese prøvesvar og passe på at medisindosen er passe.
Det er nok over to år siden jeg begynte og mase om naturthyroid, så nå er jeg altså veldig, veldig glad for og ha kommet så langt.
-
04-04-13, 09:16 #6
Så utrolig flott Bente at du endelig har fått prøve, håper du blir bedre av den. Jeg er forberedt på at det ikke er gjort på en legetime å overbevise legen. Men håper jeg får han på gli, da det er iallefall rette tidspunktet å prøve ut nå da jeg er aller verst på våren- sommeren. Så flott att du kanskje får det på blå resept også da, det visste jeg ikke var mulig.
-
04-04-13, 11:21 #7
Ha det med på papir neste gang, eventuelt skriv det ut og gi det direkte til legen. Der samler du all info og alle argumenter du finner
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
04-04-13, 13:19 #8
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
04-04-13, 13:35 #9
Armour og Erfa er naturthyroid; hvis du scroller nedover på siden her https://www.stofskifteforum.dk/ finner du en hel del info om naturthyroid
-
04-04-13, 13:36 #10
Armour, Erfa, Thyroid-S osv er en frysetørket skjoldbruskkjertel fra gris i tablettform. Det er den opprinnelige stofffsiftemedisinen, brukt siden ca 1890. Men dessverre gikk den litt i glemmeboka da syntetindustrien tok over fra ca 1960. Mange opplever at de fungerer bedre på den enn på Levaxin. Google litt, eller søk her inne vekt72, så finner du mer om dette
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Från Armour & Erfa till Thyroid-S
Av Catherine346 i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 2Siste melding: 11-05-12, 14:54 -
Erfa vs. Armour
Av Pluto i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 2Siste melding: 23-06-11, 14:56 -
Løse opp Armour/erfa i munnen....
Av knokkel i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 14Siste melding: 23-10-10, 13:13 -
Erfa Thyroid fra fastlegen
Av BeritM i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 11Siste melding: 25-04-10, 08:38 -
ERFA på ARMOUR resept i TRONDHEIM?
Av Vilje i forumet Resept på Armour Thyroid og Erfa ThyroidSvar: 4Siste melding: 06-04-10, 21:51
Svar med sitat

Bokmerker