Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
  1. #1
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

    Standard Hvordan kan man vite hvilke symptomer som hører til hva???

    Nå er jeg tom igjen. Jeg har utført et "ekspriment" og vært på kurs begge dagene denne helga. Kvelden er jo da selvsagt tilbrakt på sofaen og sovet. Det er sånn hverdagen min var før, men jeg er jo litt bedre nå, heldigvis.

    Har jo lest her inne og jeg vet jo at jeg har lavt stoffskifte, og jeg vet også at mine prøver ikke er bra nok, men de er jo innenfor normalområdet, så da mener jo leger at det er bra. Samtidig så tror jeg på en mulig binyre tretthet utfra det dere andre har delt av deres erfaringer. Skal spørre om testing av dette.

    Men jeg er jo i den situasjonen at jeg også er diagnostisert med ME nå. Selv er jeg ikke enig i denne, for jeg mener at man må prøve annen stoffskifte medisin og eventuelt binyrestøtte før man kan konkludere med dette.

    Jeg har egentlig tenkt å bevise at jeg ikke har ME, men når man føler seg som i dag så tenker jeg hva om det er noe i det. Hva om det ikke finnes noe som kan gjøre en bedre her og nå? Man har da et liv som skal leves og syk kan man da ikke være hele tida. Har jo ikke "tid" til det. (Sier den som er bestevenn med sofaen).

    Kikka litt inne på delen for binyrer og for ME, men kjenner at lese mye, ikke er min greie for tida. Så hvordan kan man egentlig utfra symptomer kunne avgjøre hvilken kategori de tilhører? Er det i det heletatt mulig, eller må man gå slik jeg tenker å prøve ut alt i forhold til stoffskifte og eventuelt binyrer og så om ingenting hjelper så "må" man slå seg til ro med at det er ME?

    (Jeg er jo ikke i jobb, og har derfor god tid til å gjøre lite og samle litt energi i hverdagen, eller spare litt heter det vel. ).

    La denne i denne kategorien, for dette er jo ikke noen kategori direkte, men det er jo stoffskifte som er mitt "hovedproblem" for å kalle det det. I hvertfall etter min mening.

  2. #2
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard Sv: Hvordan kan man vite hvilke symptomer som hører til hva???

    Du konkluderer jo Qa ?
    Stoler du ikke på deg selv ? (velkjent symptom på lavt stoffskifte)
    Og spiller det noen rolle om det heter ME eller Lavt stoffskifte.
    Man føler seg elendig, og det er like vanskelig å komme ut av begge greiene.
    Kommer an på graden det ?

    Er stoffskiftet målbart lavt, har man jo et biometrisk spor å gå etter i den videre feilsøking. Det burde være meget enkelt for en lege å følge dette.
    1. Er kjertlen syk ? (anti-TPO, TRAS)
    2. Om ikke kjertlen er syk : Hvilke forhold gjør at den ikke produserer nok ?
    For lav TSH ? Binyrebroblematikk ? Annet ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

  3. #3
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

    Standard Sv: Hvordan kan man vite hvilke symptomer som hører til hva???

    Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Og spiller det noen rolle om det heter ME eller Lavt stoffskifte.
    Det gjør jo det? For er det stoffskifte, så kan det jo hende andre medsiner eller doser fungerer? Men om man har ME så er det jo ikke medisiner.

    Så for meg føles stoffskiftet som noe med mer håp i, om du skjønner. Da er det mye mer sannsynlig at man kan bli bedre i releativt nær fremtid enn hva en ME diagnose kan tilby.

  4. #4
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

    Smile Sv: Hvordan kan man vite hvilke symptomer som hører til hva???

    Sitat Opprinnelig skrevet av Qa Vis post
    ..
    Har jo lest her inne og jeg vet jo at jeg har lavt stoffskifte, og jeg vet også at mine prøver ikke er bra nok, men de er jo innenfor normalområdet, så da mener jo leger at det er bra. Samtidig så tror jeg på en mulig binyre tretthet utfra det dere andre har delt av deres erfaringer. Skal spørre om testing av dette.

    Kikka litt inne på delen for binyrer og for ME, men kjenner at lese mye, ikke er min greie for tida. Så hvordan kan man egentlig utfra symptomer kunne avgjøre hvilken kategori de tilhører?
    Jeg lurer også på det - hva er hva For egen del er jeg nå på 5x60mg erfa pr dag - og skal starte med Cortef.
    Selv om du også ikke orker lese i det uendelige, så prøv iallefall denne linken til Kristins side:

    Sitat Opprinnelig skrevet av kris Vis post
    Har du lest informasjonen jeg har samlet om binyrebarkproblemer i kombinasjon med lavt stoffskifte?

    http://www.stoffskifte.info/binyrebark.html

    Det er nok en fordel å være klar over at konvensjonell medisin har begrenset med behandling å tilby. Antakelig vil du få syntetiske, sterke kortisonpreparater - mens som du vil se på siden min anbefaler mange mer holistisk orienterte leger at man er mer forsiktig i tilnærmingen, og f.eks. heller bruker hydrokortison i fysiologiske doser. Du vil sikkert også ha godt av å legge om kosten (raske karbohydrater er ikke bra, for eksempel), og å lære deg en rekke ulike måter å redusere stress i hverdagen.
    Lite utdrag fra Kristins (lettleste) side:

    Thyroidea-/binyresammenhengen
    Det finnes en viktig sammenheng mellom lavt stoffskifte og lav binyre(funksjon).
    Lav binyrefunksjon, også kalt binyrebarkinsuffisiens, kan faktisk gjøre en persons stoffskifteproblem mye verre enn det ellers ville vært.

    Viktige grunner til å kjenne dine binyrenivåer
    Symptomer på binyrebarkinsuffisiens:
    Svakhet,
    manglende libido,
    allergier,
    mørke ringer under øynene,
    muskel- og leddsmerter,
    svimmelhet,
    lavt blodtrykk,
    lavt blodsukker,
    mat- og salthunger,
    dårlig søvn,
    tørr hud,
    cystiske bryster,
    linjer av mørkt pigment i neglene,
    vanskeligheter med å komme seg etter stressorer som forkjølelser eller jetlag,
    ingen motstandskraft ved konfrontasjoner,
    tendens til å skvette lett,
    senket immunfunksjon,
    angst,
    depresjon, og for tidlig aldring.

    Noen av disse symptomene ligner på symptomer på lavt stoffskifte.

    Hvis mennesker med lavt stoffskifte med slike symptomer får bare tyroksin, reagerer de av og til negativt.
    De har kanskje samtidig skjult lav binyrefunksjon.
    Hvis de tar bare tyroksin, kan den resulterende økte metabolismen akselerere problemet med lav binyrefunksjon.
    Den korrekte tilnærmingen i dette tilfellet er å behandle pasienten med støtte for stoffskifte og binyrer samtidig.


    Dessuten kan du sjekke litt sjøl også:

    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Har du en mistanke om, at du lider af binyretræthed, så er her et par måder, hvorpå du kan få aflivet eller bekræftet din mistanke. påviser testene binyretræthed, skal du selvfølgelig undersøges videre af en læge.

    IRIS-TESTEN

    Du skal bruge en stol, en lille lommelygte, et spejl, et ur med sekundviser og et mørkt rum.

    Sæt dig foran spejlet i det mørke rum, lys derefter med lommelygten fra siden mod det ene øje – ikke direkte ind idet. Hold lyset stabilt mod det ene øje og se i spejlet med det andet øje.

    Du skal kunne se din pupil trække sig sammen umiddelbart efter, at lyset rammer øjet.

    Det sker, fordi iris, der er en række små muskelfibre, trækker sig sammen og udvider sig som reaktion på lysforholdene. Ligesom andre muskler kan den lide at slappe af, hvis den har fået motion udover det sædvanlige.

    Normalt vil en pupil holde sig sammentrukket i det skarpe lys. Men hvis du lider dine binyrer er belastede, vil pupillen ikke være i stand til at holde sammentrækningen og vil udvide sig på trods af lyset. Denne udvidelse vil ske indenfor to minutter og vare omkring 30-45 sekunder, før pupillen er kommet sig og trække sig sammen igen.

    Tag tid på, hvor lang tid en evt. udvidelse varer – det kan være en god målestok for, hvordan slemt en evt. binyretræthed er, og du kan teste dig selv månedligt, og derved følge med i, om din krop er i bedring.

    Lad øjet hvile efter øvelsen. Hvis du har svært ved at tage testen selv, så lad en ven hjælpe dig med at holde lommelygten, og I kan begge holde øje med pupillen i spejlet.

    DEN HURTIGE HVIDE LINJE

    Sergent’s hvide linje blev beskrevet af den franske læge Emile Sergent allerede i 1917, som en simpel test ved lav funktion af binyrerne. Du tager simpelthen en den sløve ende af en kuglepen og køre den hen over huden på dit mellemgulv. Normalt vil huden danne en hvid linje, som bliver rød i løbet af få sekunder. Hvis dine binyrer er belastede, vil linjen forblive hvid i ca. to minutter og blive bredere. Testen er ikke altid positiv hos folk med binyretræthed, men hos ca. 40 procent vil det være et tydeligt tegn.

    BLODTRYKKET

    Hvis du har et blodtryksmåler-apparat, kan du også tjekke om dit blodtryk falder eller stiger, når du rejser dig fra liggende stilling. Lig stille i ti minutter, mens du måler blodtrykket. Når du rejser dig, vil det normale være, at trykket stiger eller i hvert fald forbliver det samme. Hvis trykket derimod falder, kan det være tegn på binyretræthed. Det kan også være tegn på dehydrering. Så gentag testen en dag, hvor du ved, at du har fået rigeligt at drikke.


    (Bemærk. Jeg har forlagt kilden til denne tekst. Bliver tilføjet lige så snart jeg finder den).
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

  5. #5
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

    Standard Sv: Hvordan kan man vite hvilke symptomer som hører til hva???

    Qa, hva slags medisiner bruker du igjen? Jeg hadde hvertall selv ikke tatt opå meg noe ME diagnose hvis jeg ikke hadde vært sikker på om jeg er adekvat behandlet for stoffskiftediagnosen min. Nå er jeg veldig for Erfa Thyroid da, og alle medisiner i den sjangeren der samt binyrestøtte. Jeg anbefaler å konvertere hvis du står på levain o.l. Jeg ble hvertfall revet ut av dvalen på thyroid, og selv om jeg fikk klundret det litt til, stoler jeg veldig på den opplevelsen jeg hadde og de signalene kroppen min gav meg. Så ingen ME her takk..
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

  6. #6
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

    Standard Sv: Hvordan kan man vite hvilke symptomer som hører til hva???

    Jeg tenker som deg Jeanette78, for jeg mener også at man må prøve andre ting. Jeg har bare levaxin. Og selv om jeg har følt meg bedre på den en kort periode ved diagnoseøkning så har jeg aldri vært noe videre bra. Skal sies at det var litt bedre i sommer, men da gjorde jeg jo stort sett ingenting, så selvsagt føler man seg bedre da.

    Jeg ønsker å få prøve Efra og skal lufte det hos legen i morgen.

    Grunnen til at jeg laget denne tråden, var fordi jeg faktisk prøvde å leve litt vanlig i helga, og det gikk jo dårlig, som alltid. Og så begynner man å tenke, hva om denne spesialisten jeg ikke tror på likevel har rett. Hva om min teori er feil? Egentlig vil jeg ikke tenke det, men når man er sliten og alle andre symptomer kommer tilbake i sterkere grad, så kommer de jo. Hva hvis....... Hva hvis han likevel har rett, hva hvis jeg må fortsette å gjøre svært lite. Jeg har jo lyst til å leve, være aktiv, ikke minst ovenfor barna mine.

    Så det er vel kanskje det å ha håpet og målet om å bli "frisk" (altså på medisiner), i hvertfall godt på vei til å bli frisk.

    Selv tenker jo jeg stoffskifte og kanskje noe mer, men skulle jeg ta feil, hvilket jeg egentlig ikke tillater meg og tro, og spesialisten har rett likevel hva da?

    For å si det sånn så er jeg egentlig først og fremst sint på at ME ble satt. Jeg skal blir "frisk", jeg skal bli en nyttig medborger igjen. Samtidig skjønner jeg at med diverse diagnoser så må jeg nå begynne å styre med forsikringsselskapet, for hva om det er riktig?

  7. #7
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

    Standard Sv: Hvordan kan man vite hvilke symptomer som hører til hva???

    Hei Qa

    Forstår tankene dine. Tanken om at man kanskje er "uhelbredelig" syk er ikke noe gøy.

    For å bli klokere på hva som er hva, ville jeg rådet deg til å umiddelbart skifte til Erfa. Pasienterfaringer samt utsagn fra leger gir hold for at t3 mangel kan være roten til fibromyalgi og kronisk tretthetssyndrom. Leste i går på STTM- siden at man nå har igangsatt forskning på dette. Har du gått lenge med stoffskifteproblematikk, har du antakelig issues mht binyrer. Det er da like greit å hoppe rett i det mener jeg; start på Cortef, eller ha det i alle fall i bakhånd.

    I dette "gamet" er det ingen vits å vente for lenge og håpe at ting skal løse seg av seg selv. Det gjør det som regel ikke, og det er også ulidelig å gå rundt og vente. Prøv de tiltak som er, med en gang!! Det er mitt råd i alle fall. Husk også at det er mange- inkludert meg- som merket bare litt bedring med Levaxin. Det er ikke unormalt, og betyr ikke nødvendigvis at det er ME som gjør at du ikke blir bedre!

    Om du begynner på Erfa, vil jeg anbefale deg å kjøpe STTM- boka, som er en veldig fin guide og inspirasjonskilde.

    Stå på

  8. #8
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

    Standard Sv: Hvordan kan man vite hvilke symptomer som hører til hva???

    Takk til dere alle for inspill og "oppbacking". Selv om man tenker noe selv, så er det veldig godt å høre andre mennesker si det samme som man jo egentlig tenker selv.

    Så takk for at dere bekrefter alt, det er det jeg trenger å høre.

    Så da er det bare å få overbevist legen. :O
    Sist endret av Qa; 27-09-10 kl 08:41 Begrunnelse: Lagt til tekst

  9. #9
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

    Standard Sv: Hvordan kan man vite hvilke symptomer som hører til hva???

    Lykke til med å få overbevist legen!

    Vil også anbefale deg å ta binyretest feks hos www.scanlab.com. Som det gjentatte ganger er sagt er på forumet, kan binyrene for alvor kludre til stoffskiftebehandling, enten det er Levaxin eller Erfa man bruker.

  10. #10
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

    Standard Sv: Hvordan kan man vite hvilke symptomer som hører til hva???

    Altså... du VET at du er stoffskiftesyk. Dermed er det vel greit å prøve de muligheter man har innenfor det området før du bekymrer deg om ME?

    Det er mange her inne som ikke har god virkning /kun kortvarig lindring av levaxin. Videre er det jo sånn at ingen medisin virker godt før man får nok av den. Jeg vet ikke hvordan dine prøver har vært, men jeg fikk iallfall ikke noen god virkning av levaxin før min TSH var under 1. og min ft4 var over 15. Andre må ha ft4 mye høyere enn det - over 20 for en del.

    Du har jo ikke holdt på så lenge, men når jeg leser tråden din så virker det kanskje som at du enten ligger for lavt eller ikke klarer å omdanne nok t3. Brainfog SKAL lette når kroppen får t3 og du har jo av og til skrevet - spesielt etter doseøkninger - at det har gått bedre en periode før det har forverret seg igjen.

    Jeg vil råde deg til å får prøvd enten et t3-tilskudd eller (antakelig helst) ERFA - slik at du for en gangs skyld kan finne ut om det er ytterligere komplikasjoner med stoffskiftet før du godtar et sykdomsstempel som ikke vili gi deg noe annet enn en diagnose...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

  1. Hvilke matvarer bør man spise/ikke spise? Hvordan bør...osv.
    Av Dolphin i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 12
    Siste melding: 13-12-15, 13:33
  2. Hvilke symptomer får man ved for mye binyremedisin?
    Av Flower i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 22-07-10, 17:26
  3. Svar: 14
    Siste melding: 20-04-08, 14:01
  4. Svar: 6
    Siste melding: 18-04-08, 19:52
  5. Hvordan skille høyt stoffskife fra lavt på symptomer
    Av sverre73 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 12-12-06, 12:13

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn