Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
09-12-06, 13:51 #1
Hvordan skille høyt stoffskife fra lavt på symptomer
Hei
Hvordan kan jeg skille mellom høyt og lavt stoffskifte symptom-messig. Jeg tenker om man har høyt og så plutselig får lavt stoffskifte (eller vica-versa) hva merker man det tydeligst på ?
Hilsen Sverre
-
09-12-06, 14:01 #2
Tja, en del symptomer kan komme såvel ved hypo og hyper.
Hjertebank og brain fog og søvnløshet kan være begge deler. Det heter at man også kan bli kald og få hypo-symptomer ved overdosering.
Det er nok individuelt.
Har ikke hatt høyt noen ganger som jeg vet om, med når jeg var hypo så var jeg ganske kald på føttene og det ble vanskelig å sove.
Tunga blir noe større og håret faller ut og på et visst punkt får man kanskje depresjon. Alt det med ft4 i nedre enden av referanseområdet. Har aldri vært under.
-
09-12-06, 16:14 #3
jeg har en ustabil kjertel som forandrer seg hele tiden, derfor blir jeg plutselig over og underdosert etter hva kjertelen føler å produsere...
i det siste er det overdosert jeg har hatt tendens til å bli.
jeg merker det ved at jeg blir veldig rastløs, sover dårlig og får hjertebank. jeg får også noen skikkelige stygge svimmelhetsannfall.
når jeg er hypo, er jeg også svimmel, men ikke så voldsommt, jeg har også bommulshode er utrolig trøtt og tiltaksløs.
jeg har utrolig dårlig hukommelse og konsentrasjon i begge tilfellene desverre.
for meg er det sånn at jeg hele tiden har opp- og ned tider, uansett om jeg er hypo eller hyper.
men når jeg er hypo er det mindre avstand mellom opp og ned, dvs jeg er aldre nogenlunde bra, bare mer eller mindre dårlig...når jeg er hyper er jeg nesten normal innimellom, men til de grader verre når jeg er nede... ( det er allikevel bedre å være gira innimellom for å så gå fullstendig i kjelleren etterpå, enn å være et sted mellom kjeller og 1. egt hele tiden)
sånn er det for meg... ikke sikkert det er vanlig!
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
10-12-06, 00:29 #4
Jeg overdoserte meg selv for ei stund siden, da fikk jeg løs mage. Jeg ble også kvalm, veldig sulten, mer hjertebank enn den varierende ved hypo'en, sov enda dårligere enn før...
Har også ei venninne med høyt stoffskifte, hun løper mye på do. Hun er veldig mye kvalm, dårlig appetitt, mye migrene, veldig urolig, stresser mye, men sliter seg selv fort ut... Hun har vanvittig kalde føtter - tre par strømper t.o.m. om sommeren!"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
10-12-06, 17:59 #5
Når jeg har for lavt stoffskifte er det veldig vanskelig å stå opp om morgenen,håret faller av, neglene brekker, jeg fryser mye og da det var på det verste sovnet jeg etter små anstrengelser som å vaske opp eller ta en dusj.
Når jeg har vært hyper har jeg hatt hodepine, vært kvalm og kastet opp samt hatt hjertebank. Det var også vanskelig å ha bena i ro når jeg satt stile.
Tror det varierer litt fra person til person hvordan det virker på den enkelte og at det er viktig å bli kjent med sin egen kropp og vite hvordan den reagerer på for høy og for lav dose.
-
12-12-06, 12:13 #6
jeg har hatt begge deler, og klarer ikke skille mellom symptomene bortsett fra vekt.
Lignende tråder
-
symptomer på høyt stoffskifte, men.....
Av mereteto i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 28-10-09, 08:56 -
Barnet og lavt stoffskife fra Broda o Barnes
Av Vigdis i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 0Siste melding: 12-03-09, 07:50 -
Hvilke symptomer er felles for både lavt og høyt stoffskifte??
Av Linn i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 18-04-08, 19:52 -
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 8Siste melding: 11-04-08, 08:55 -
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 7Siste melding: 11-04-08, 08:55
Svar med sitat
Bokmerker