Viser søkeresultater 21 til 30 av 33
Tråd: Kosthold med Vigdis
-
13-12-09, 08:59 #21
Sv: Kosthold med Vigdis
Kjempebra! Hvis du i tillegg har en annen pose med to skrelte gulerøtter, en tomat, en halv paprika, ett eple, litt fennikel, en pære, en klementin. Altså ikke alt! Men en eller to ting. Da får du et kjempefint måltid! Du er på vei! Og jeg tenker at når noen sier til meg "det høres da trist ut!" når jeg forteller om maten jeg spiser, og det jeg ikke spiser, at det er nå ettersom man ordner seg.
Og jeg ordner meg! Og ordnierer på resept de lekreste ting. Frokost i dag: salat av to små avocado, en tredjedel fennikel (deilig lakrissmak), en halv paprika, en tomat, olivenolje. Tilbehør en havrekjeks og en kopp rooibooshte (inneholder mye jern og mineraler har jeg hørt). Det gir en fin metthetsfølelse.
Forenkling: Du kan lage middager som er xl-størrelse, og nyte restene dagen etter. Det er enkelt!
Du kan fortsatt lage spennende retter som er tyrkisk, indisk, persisk, fransk, afrikansk, gresk, spansk og italienskinspirerte! Selv om du lever uten hvetemel og sukker!
Du kan lage tzatziki av agurk og matyoughurt, holder seg tre dager i kjøleskap. Godt til salat, i stedet for saus, på kjeksen, sammen med skinke etc.
Du kan lage hommus av kikerter som du koker. Resten av kikertene fryser du ned i små porsjoner, de er fine som tilbehør i salat og varmretter.
Du kan lage guacemole av avodado, det er også et deilig tilbehør til det meste. Sunne fettsyrer! Du kan lage varianter av russisk rødbetsuppe. Rødbet, kylling eller annet kjøtt, de grønnsakene du har i huset pluss rømme, krydder. Kjempegodt!
Fiskesuppe er også noe de fleste liker. Fyll den med grønnsaker og to slag fisk, eller flere sorter hvis den skal være ekstra god.
Husk at biblioteket er fylt opp av oppskriftsbøker på glutenfritt og andre hindre i matveien.
La kjøkkenet ditt se ut som et mini-grønnsakmarked. Gå på jakt etter forskjellige ingredienser, så du ikke ender opp med å spise det samme dag etter dag. Da blir denne kosten lite fristende! Hvis det er innvandrerbutikker der du bor, har de ofte et bedre utvalg av ting du kanskje ikke har smakt før: yamsrot, søtpoteter etc.
La denne perioden av livet ditt bli en utforskning av muligheter i stedet for en trist tilbaketrekking og sutring over alt du har mister i en periode. Ønsk deg en stavmikster, blender eller kraftig kjøkkenmaskin til jul om du ikke har det. Gå bananas! Lek med maten! Bon appetit!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
15-12-09, 12:35 #22
Stikker innom å minner om at kokosmel er en super ingrediens å erstatte vanlig mel med, se i denne tråden:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8795
Hilsen CarroFikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
15-12-09, 23:42 #23
Ja klage trenger vi ikke, vi får det jo mer spennende. Men inntill man er der må man ta små skritt.
Det å ha maten lettvin og tilgjengelig til man kommer i en bedre sirkel er bra.
Jeg elsker grønnsaker og grunnen til det er at jeg er egentlig gartner, solgte resten av gården for 9 år siden etter at kommunen hadde ekspropiert så mye av jorda mi at jeg ikke fant det drivverdig.
Problemet mitt er at jeg dessverre i alle år har vært for bortskjemt med grønnsaker, jeg er vant til å gå rett ut på jordet og hente det jeg trenger,
Før om sommeren brukte jeg nesten ikke kjøtt for det var så mye lekkert på jordet.
Men de siste årene har det blitt mindre for jeg syntes alt er halv vissent, skrukkete og plastbelagt.
Men det er jo en stund siden jeg har hentet mat rett fra jorda nå og ikke har jeg hatt ork til å ha noe særlig i hagen heller så grønnsaksdisken begynner å friste mere.Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
22-12-09, 08:07 #24
Spiring av frø. Kolesterolsenkende mat
Spiring av frø
Nå er vinteren her. og salaten i butikken er ikke mye å skryte av. Hva gjør vi da? Jo vi kan spire korn og frø i kjøkkenbenkformat. Hva trenger du? Store glass, som gammeldagse Norgesglass eller andre store beholdere, plast går sikkert bra, strikk og gasstoff eller en myggnetting i plast. Fremgangsmåte finner du her http://www.vegetar.com/mt/2006/05/sl..._slags_fr.html
Først lar du frøene ligge i bløt i vann. deretter skal de skylles noen ganger hver dag i noen dager til de er fine å spise. Jeg anbefaler å bruke oppvaskstativet når du har tatt skyllingen. Da lar du glasset stå på skrå, slik at overføldig vann renner ut. Da blir ikke spirene utsatt for bakterievekst, det kjenner du, de lukter surt. Dette er ikke mye jobb! Det er jo koselig å se noe vokse i denne frosne vintertiden.
Du får i deg friske, grønne skudd med masse næring. Og spirene kan du bruke både rått, woket og lett kokt. Det går også an å få kjøpt noen typer spirer i butikken. Det koster litt mer. Spirer du selv, har du kontroll over om det er økologiske spirer som brukes. Og billigere er det også.
Mange med stoffskifteproblemer har også kolesterolproblemer
Hva gjør du hvis du ikke vil spise statiner? Prøv havre i stedet for hvete! Les mer herhttp://www.dagbladet.no/dinside/2005/03/26/427176.html
Kolesterolsenkende mat:
Bønner, havre, hvitløk, løk, laks, olivenolje, mandler, valnøtter, avocado, jordbær, epler, gulrøtter og alkohol• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
23-12-09, 01:20 #25
Ja det var en god idè,
Spirer er godt på brødskiven også,
jeg har kjøpt løkspirer noen ganger, det har de på Ica ihvertfall,
Der har de andre typer spirer også som er økologiske,
for de som ikke spirer selv,
ellers er jeg helt enig i at det er koselig å spire selv.Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
10-02-10, 13:56 #26
Etter at Nora tipset om Marias metode har jeg abonnert på bloggen om den unge ME-syke legen. Hun skriver om mange spennende temaer som også kan tangere det vi sliter med. I dag skriver hun om tarm og sykdom, og at hun opplever å bli bedre av behandlingen på Lillestrøm helseklinikk. En annen link er denne om mental helse og mat. Takk Nora
for info om denne leseverdige bloggen
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
10-02-10, 14:20 #27
Sv: Spiring av frø. Kolesterolsenkende mat
Jeg har senket mitt kolesterol fra over 5 til rett over 4 på en mnd med kosthold á la Annika Dahlqvist. Kort sagt; mye fett og lite karbohydrater. Masse fløte, creme fraiche, smør og oljer. Naturlig mat og naturlig fett. Jeg føler meg bra, stoffskifte mitt er stabilt og jeg har gått ned 4 kilo
Kan definitivt anbefales.
-
10-02-10, 14:27 #28
Sv: Kosthold med Ruth
Enig! Og jeg vil gerne anbefale at kigge ind på Kolesterol-forummet, hvor der allerede ligger masser af god info både om hvorfor statiner er en pest for alle og for stofskiftesyge - og - en hel del anden nyttig info om netop kolesterol-relateret til kost og andet.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
10-02-10, 14:39 #29
Så positivt, Fanteri! Moro at det skjer noe!
http://www.matoghelse.no/mat/2010/02...lternativ.aspx Dette er en annen link om mat, som får meg til å tenke at jeg kanskje bør kutte ned på inntaket av alternativer til korn og kjøre enda mer steinalderkost. Lesverdig og tankevekkende• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
10-02-10, 14:51 #30
Jeg bruker ikke mel i det hele tatt. Jeg får magesmerter av det. Jeg har aldri fått påvist intoleranse eller allergi for mel, men har det mye bedre uten.
Nå føler jeg at jeg spiser søndagsmiddager hver dag, og det er helt herlig! Blodsukkersvingninger er det også fullstendig slutt på.
Lignende tråder
-
Glutenfritt kosthold
Av Carro i forumet GlutenfrittSvar: 18Siste melding: 01-11-09, 13:42 -
Har kosthold noe å si?
Av Kikkeline i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 20-11-08, 20:49 -
Hashimoto's
Av Ruth Mari i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 27Siste melding: 11-10-07, 16:01 -
Kosthold
Av Marit i forumet Helbred og kostholdSvar: 2Siste melding: 20-05-07, 19:46 -
Allergier og kosthold
Av rutta i forumet Helbred og kostholdSvar: 3Siste melding: 02-10-05, 12:24
Svar med sitat

Bokmerker