Hybrid View

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jeg lurer på om det er noen her inne som tidligere ble så plaget av varmen at de absolutt ikke orket noenting, eller tilnærmelsesvis så ille, evt som også fikk fryktelig vondt i hodet av varmen

som

har blitt mye bedre av mer optimalisert behandling når de har funnet fram til det. OG - hvilke medikamenter de så da bruker for å oppnå denne bedring (Levaxin/Liothyronin/Armour) + oppdeling av doser i løpet av dagen. Evt andre medisiner/kosttilskudd/vitaminer som har avhjelpet problemet.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det har med vekt å gjøre, men også svært mange andre variabler.
    1,6µG x kroppsvekt har jeg sett nevnt som et utgangspunkt.
    Hva som er i tarmen når tabletten kommer dit har veldig mye å si for hvor mye T4 kroppen tilslutt får. Har sett tall som 50 - 80%.
    Og du kan være en type som trenger mye - eller lite.

En bør passe på at man tar tabletten på samme tid og måte, så har ikke det over nevnte noen betydning.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det er helt forskjellig, sies det. Og utgangspunktet er disse 1,6-1,7 µg pr kg som Finn sier.
    Det andre som synes å være forskjellig i tillegg er om man har det greit på en TSH på rundt 1, eller om den reiser rett ned i kjelleren.

Uansett må man gå flere uker, ofte 6 mnd på riktig dose før man merker vesentlig forbedring.
    Kroppen må helbrede seg selv også, det er ikke nok å få ft4 rett sånn umiddelbart.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard FRYSNINGER

Noen ganger får jeg sånne frysninger. Det varer ikke lenge ca. 5 minutter ofte kommer det om kvelden eller når jeg ligger under dyna om dagen og hviler. Blir litt sliten i blandt skjønner dere. Er det noen som hvet hva det kommer av ? Ã… fryse er vel en del av sykdommen, men dette varer i så kort tid.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av cathrin Vis post
    Noen ganger får jeg sånne frysninger. Det varer ikke lenge ca. 5 minutter ofte kommer det om kvelden eller når jeg ligger under dyna om dagen og hviler. Blir litt sliten i blandt skjønner dere. Er det noen som hvet hva det kommer av ? Å fryse er vel en del av sykdommen, men dette varer i så kort tid.
    Hei. Før jeg fikk LIothyroin sa jeg att "termostaten min er ødelagt serri", for jeg orker ikke varmen om sommeren,men kan også fryse om sommeren og sitte med ett teppe mens alle andre svetter. Har ikke merket noe etter jeg startet med Liothyroin for ca 2 mnd siden og er heller jamt varm. Særlig i panna faktisk, nesten som det står ei varmepære rett på den øvre delen av hue. Kulde har heller ikke vært noe problem, sover m vinduet opp om natta igjen, og HURRA for det!!!

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard HJELP

I dag fikk jeg prøvesvarene ( tok dem ut på jobb :P ) Jeg føler meg bare et lite hakk bedre. Sist var FT4 7. På en måte har jeg håpet at det ikke skulle være så høye svar nå heller for da er det i alle fall en forklaring på at jeg ikke føler meg noe bedre. Er sykemeldt 60%. Sist jeg var hos legen var det tydelig at hun mente at når denne sykemeldingen gikk ut måtte jeg begynne å jobbe 100%. Prøvesvarene i dag er som følger TSH 0,32 (0,40-4,40) T4 24 (12-22) og T3 10,3 (3,1-6,3) altså burde jeg være på grensen til å være litt hyper men det er langt fra tilfelle. Jeg er utrolig trett men sliter litt med nattesøvnen og etter jobb så er jeg kjempetrett dagen derpå. Skulle jo ikke være det da med slike prøver. Nå lurer jeg på om det er noen med erfaring som kan hjelpe meg å tolke dem helst litt fort for sykemeldingen går snart ut lurer jo på hvorfor jeg går så raskt opp og ned i disse prøvene. For 6 uker siden var T4 7. Da hadde den rast ned fra 40 på 2 uker. Er jeg veldig ustabil eller? Hva er deres råd bør jeg søke om lengre sykemelding eller bite tennene sammen ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av cathrin Vis post
    I dag fikk jeg prøvesvarene ( tok dem ut på jobb :P ) Jeg føler meg bare et lite hakk bedre. Sist var FT4 7. På en måte har jeg håpet at det ikke skulle være så høye svar nå heller for da er det i alle fall en forklaring på at jeg ikke føler meg noe bedre. Er sykemeldt 60%. Sist jeg var hos legen var det tydelig at hun mente at når denne sykemeldingen gikk ut måtte jeg begynne å jobbe 100%. Prøvesvarene i dag er som følger TSH 0,32 (0,40-4,40) T4 24 (12-22) og T3 10,3 (3,1-6,3) altså burde jeg være på grensen til å være litt hyper men det er langt fra tilfelle. Jeg er utrolig trett men sliter litt med nattesøvnen og etter jobb så er jeg kjempetrett dagen derpå. Skulle jo ikke være det da med slike prøver. Nå lurer jeg på om det er noen med erfaring som kan hjelpe meg å tolke dem helst litt fort for sykemeldingen går snart ut lurer jo på hvorfor jeg går så raskt opp og ned i disse prøvene. For 6 uker siden var T4 7. Da hadde den rast ned fra 40 på 2 uker. Er jeg veldig ustabil eller? Hva er deres råd bør jeg søke om lengre sykemelding eller bite tennene sammen ?
    Noe er da veldig galt her. Man svinger da ikke sånn.

kan du si litt mer , husker ikke om du har TRAS også, husker ikke alles historie.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Takk for svar Nora nå vet jeg at det ikke er normalt å svinge sånn i alle fall. Jeg har ingen antistoffer.

Da jeg gikk ned fra T4 på 40 til T4 7 på 2 uker så var jeg uten medisin ( ordre fra legen)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    66

Standard

Hmm, dette har eg lurt på og. Altså kor fort stoffskiftet kan endre seg.
    Min FT4 gjekk frå 12,8 (7,6-19,7) i november til 22,4 (10,3-24,5) i mars. I perioden mars-over påske var eg i god form, så det kan jo stemme at prøven var 'god'/litt høg i mars.

Men no: tilbake til slik det var før eg begynte på Levaxin :( Begynte på Levaxin i desember. Kanskje eg allerede har fått et større behov for Levaxin? Berre 1 mnd etter dei 'gode' prøvane? TSH var forresten 0,18 (0,40-4,00) (0,18 ja) i mars, så kanskje hypofysen har satt alle bremsar ned for sjølvproduksjon, og dermed går eg på kun 50 µg kunstig stoffskiftehormoner, og det er vel ikkje nok?!

Urk. Håpe det her går over. Har ikkje lyst å mase meir på legen/endoen ennå. Har ny time i juni.
    Studine - ferdig skolert

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hvis du måtte kutte ut levaxin så er det nok normalt for ft4 å gå ned til for eksempel 7 på 2 uker.

Det tar nok mange måneder på riktig dose å bli friskere, det er ikke nok å droppe dosen totalt og så få opp ft4 til 24.
    Det er ikke blodet som skal helbredes, det er hele kroppen.
    Stoffskiftehormonen styrer gentrnskripsjonen i cellene, og det tar lang tid, ofte flere år, før hele kroppen er i orden (bygget opp med nye celler og nervebaner). Tenk deg det. Det er altså ikke nok å få ned eller opp ft4. Tiden må også tas til hjelp.

Jeg vet jo ikke hvorfor din ft4 var 40..

Dere skriver vel en journal med resultater og doser til å drøfte med legen? Leger er ikke flinke til å tolke nakne tall, så grafer i excel ville være best å vise dem hvis de passer bra med symptomene....

Side 18 av 60 Først 123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960 Siste

Lignende tråder

1. Nylig diagnostisert lavt stoffskifte
    Av HildeM i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 56
    Siste melding: 01-09-10, 12:23
  2. Velkomen, August
    Av Delisa i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 1
    Siste melding: 01-08-10, 07:19
  3. Foredrag Thyra dagen i Stavanger 2006
    Av Anne Ma i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 17
    Siste melding: 29-10-06, 17:41
  4. Foredrag Thyra dagen i Stavanger 2006
    Av Anne Ma i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 2
    Siste melding: 12-08-06, 00:37

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn