Sitat Opprinnelig skrevet av Berit1974 Vis post
Hei

Jeg er på jordet sikkert- men er ikke høyt kortisolnivå bra? Skjønner at det er utenfor ref., men det må jo uansett være bedre enn for lavt? Dersom du har hatt lavt nivå som har blitt høyt, så er vel det et tegn på at binyrene virkelig har kommet seg? Kjenner meg igjen i mye av det du skriver om lavt blodsukker, og merker at blodsukkeret blir mer stabilt når jeg tar Cortef. Blir ikke blodsukkeret ditt mer stabilt nå som du har så høye kortisolverdier altså? Du sier jo at det ikke er det- men jeg skjønner ikke helt logikken...

Ellers har jeg lest gjennom postene dine, Persa, og det har vært utrolig informativt- hva man lærer her på forumet
Hei Berit - du har på mange måter rett. Jeg kanl forsøke å forklare

Kortisol påvirker alle kroppens celler og har mange forskjellige virkninger:
- Kortisol stimulerer nedbrytningen av proteiner og fett
- Kortisol er et viktig stresshormon
- Kortisol hemmer DNA syntesen og øker proteinnedbrytningen
- Kortisol virker antiinflammatorisk i høye doser
- Kortisol hemmer immunsystemet

Cluet i hvorfor du føler du har mer stabilt blodsukker med Cortef (det har jeg også) ligger i at kortisolet stimulerer nedbrytning av proteiner og fett slik at konsentrasjonen av aminosyrer og fettsyrer i blodet øker.
I prinsippet fungerer det slik at når du har avsluttet ett måltid benyttes aminosyrene til nydanning av glukose. Fettsyrene til energiproduksjon, slik at forbruket av glukose reduseres. Kortisol vil derfor ØKE glukosekonsentrasjonene i blodet og glykagonlagrene i venene. Dette er kortisolets anti-insulinvirkning om det kan sies slik. Du vil derfor føle at du har ett mer stabilt blodsukker.

Over tid kan derimot for høye kortisolverdier resultere i redusert muskel og skjelettmasse men redusert muskelstyrke og beinbrudd som resultet. Så høye kortisolverdier over tid er ikke bra. Det er mere her, men konkret ift. blodsukker er dette forklaringen.

Var dette forståelig?

H:-)