Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    STAVANGER
    Meldinger
    9

Standard stor skjoldbukskjertel uten stoffskifte

Hei oppdaget en stor kul på størrelse av en golf ball samtidig som jeg følte meg virkelig sliten .
    klare ikke å gjør så mye som jeg kunne før er 23 år har to barn han siste er 11 mnd.
    Jeg tok blodprøver for å se om det var stoffskifte men det var det ikke.
    Jeg venter på å komme inn på ultralyd.
    Men er litt bekymret og nysjerig på det kan vær har opplevd talevansker vondt i hele venstre arm kulen er på venstre side, føle dårlig blodsirkulasjon opp til hodet, en gang trodde jeg t jeg hadde hjertekrampe for det presset så hardt i halsen at jeg klarte nesten ikke å puste mens det stakk i brystet på venstre side,jeg har og hatt vondt i brystbeienet.
    Hva andre ting kan gjøre den stor , heter det altid struma når den er stor?
    Jeg hadde satt stror pris på noen svar
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Når kjertelen er stor heter det alltid struma.

Kanskje knuter i kjertelen din er årsaken til kulen du kjenner?

Jeg vet ikke hvor du skal ta Ultralyd, men Sentrum røntgeninstitutt har mye kortere ventetid enn Stavanger Universitets Sjukehus.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei
    Jeg kan desverre ikke svare deg på mye. Men jeg vil ønske deg lykke til med ultralyden og det som ellers måtte dukke opp.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    STAVANGER
    Meldinger
    9

Standard

Jeg skal på ultralyd på onsdag for prøve å ikke tenke på det til da.
    Takk for alle svar .
    Nå vet jeg iallfall litt
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    STAVANGER
    Meldinger
    9

Standard vært på ultralyd idag

Hei etter å ha vært på ultralyd fant de ut at selve skjoldbukskjertelen er normal men venstre lap hadde en 2.5 cm kul/klump som vokste på den .
    Hun kunne ikke si hva det var selfølgelig, men for meg så det ut som om det var noe mørkt som vokste over kjertelen ,men jeg måtte vente til jeg snakket med fastlegen min etter de har sendt svar til henne, før jeg vet hva som vil skje ? er det noen som vet hva jeg skal videre, noen med erfaring med at en kul som vokser på kjertelen , kan den vær hormonproduserende når blodprøvene var fine?ELLER ER DET BARE EN SVULST

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    averøy
    Meldinger
    35

Standard

hei.....

har erfaring med kul på skjoldkjertel. Ble operert sommeren 2005....
    kan kontakte deg på mail om du ønsker
    Har operert hele kjertelen, men i flere omganger grunnet kreft.
    Interes i og komme i kontakt med andre som har stoffskifte plager.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    STAVANGER
    Meldinger
    9

Standard

Ja nå skal jeg vente på å komme inn på sykehuset hvor de skal måle aktiviteten. Men det hadde vært kjekt hvis du kunne ha fortalt litt om din historie. Var den godartet elller ondartet?

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    averøy
    Meldinger
    35

Standard

Hei.
    Sommeren 2005 skulle jeg fjerne en kul på høyre skjoldkjertel. Det var tatt ultralyd og biopsi i forkant, på våren en gang. Den var godartet i følge biopsi, men på grunn av stort ubehag og alder skulle jeg få den fjernet.
    Var inne til operasjon og det gikk greit, inntil to uker etter operasjon. Da fikk jeg beskjed om at det var kreft i den kul, den var kapslet slik at det ikke skulle være spredning. Det var et sjokk å få den beskjeden.
    Siden det var kreft i kulen måtte jeg fjerne andre siden av kjertel også. Den fjernet jeg i slutten av sept 2005, det var noen lange mnd og jeg var nokså dårlig. Gikk ikke på noe medisener i den perioden. Dårlig informasjon om tilstand og diagnose var det også. Ikke noe hjelp fra sykehuset.
    Vel oprasjon ble gjort, måtte reoperers etter noen timer pga indre blødninger. En ille situasjon.
    Begynte på medisner, men hadde feil dose. Slik gikk jeg til jeg kom til St. Olavs i des 2005. Da skulle jeg liksom være frisk.
    Slik var det ikke. Tok tg prøver som viste stigning. Da ble det jod dose i februar/mars 2006. Da skulle jeg hvertfall være frisk, men på hel scan av kroppen viste det seg å være mer i området rundt hals. Ny operasjon i april 2006......

Siden den tid har jeg godt på levaxin, med et noe ustabilt stoffskifte. Høyt og lavt om hverandre. Kalsium nivå ble også lavt etter siste operasjon, de fikk tatt ut en biskjoldkjertel
    Så da tar oss kalsium tab og det fungerer ikke så bra for tiden. Uten krefter til det meste, men håper å få orden på det igjen.
    Stoffskifte er fortsatt i ubalanse, men slik er nå livet.

Vel, det var min sykehistorie. Håper du fikk noen svar og ønsker deg lykke til. Du må stå på, ringe og mase for å få time. Ikke fordi det er en ekstrem alvorlig diagnose, men for å gå i det som er uvisst. Det er ille når man går og venter på svar for noe.
    Håper de har kompetanse på endokrin feltet ved sykehuset ditt, SØRG FOR Ã… KOMME TIL ET STED HVOR DE HAR KOMPETANSE OG EKSPERTISE.

Dersom du ønsker mer informasjon, mld på igjen.

hei så lenge

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei sugarfree.
    Vi har vanligvis 4 biskjoldkjertler, så de må ha gjort flere ting galt hos deg....men ofte er det slik at selve operasjonen gjør at blodtilførselen til dem blir borte allikevel, samme hvor forsiktig man er.

Har lest lit litteratur om emnet, og tar du vanlig D.vitamin, det skal visst også hjelpe noe. Det var en innom her som fikk etalpha, men det trenger man visst ikke, bare de som har nyrefeil. er ikke helt sikker på det, men jeg synes at det var det som stod i faglitteratur.
    I tyskland er det et helt forum for dem som har problemer med biskjoldkjertlene.
    Her er dem ganske oversett.

nora

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    averøy
    Meldinger
    35

Standard

Hei nora.

Takk for informasjon. Ja vi har normalt fire biskjoldkjertler. Etter den andre/tredje operasjon min fikk jeg kalsium sjokk. Lå og ristet, kramper og hele kroppen stakk og prikket. De visste ikke hva årsaken var sa de, men jeg skjønner i ettertid og i samtale med andre leger og kirurger hadde de nok vært nokså robuste med de kjertlene ja.
    Har nå meldt meg inn i foreningen for paratyhrodisme her i norge. De har også tatt kontakt med meg på tlf og det er bra.
    Ja, jeg tar D-vitamin. Calsigran Forte * 3. Nå er kroppen min nokså redusert helt uten krefter og en slags snedig følelse i muskler og rykninger/prikking rundt munn. Har vært og tatt prøver i dag og skal ta PTH måling på fredag håper jeg. Det er trasig og gå slik, for jeg merker godt når kroppen min fungerer sånn passe og når den er dårlig.
    Magnesium er det også viktig å ta og skla kjøpe på helsekost.

hei så lenge og ha en fortsatt god kveld

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Er det mulig å merke så stor forskjell?
    Av Lilje i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 31
    Siste melding: 07-04-08, 23:56
  2. Svar: 9
    Siste melding: 06-09-07, 15:55
  3. Hvor stor dosis?
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 30-08-07, 14:15
  4. Hvor stor dose med Armour??
    Av mona i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 17
    Siste melding: 06-03-07, 10:58
  5. Hvor stor dose????
    Av sugarfre i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 5
    Siste melding: 02-03-07, 00:35

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn