Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
-
23-10-06, 16:04 #1
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Hei
Har ingen erfaring med høy TSH ettersom denne som FT4 og FT3 ser ut til å ha vært fine hos meg i mange år i alle fall.
Men jeg har bedt min søster teste seg for stoffskiftet fordi hun er så mye trøtt.
Så ringte hun tilbake i dag og sa at hun hadde høy TSH og høye leververdier og at legekontoret sa at hun hadde litt høyt stoffskifte.
Jeg mener å ha lest at det kan være vanlig å ha litt høye leververdier ved lavt stoffskifte, hva mener dere?
Javel, sover man mye med høyt stoffskifte da?
Ingen andre prøver fikk hun svar på. Hun skulle til legen 13 november. Ba henne igjen om å få tatt anti-TPO siden det er den som forårsaker så mange ulykker i vår familie.
Hennes TSH: 7,9 (0,3 - 4,0)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
23-10-06, 16:26 #2
Høy TSH er da virkelig en indikasjon i retning LAVT stoffskifte......
-
23-10-06, 16:36 #3
7,9 kvalifiserer definitivt til lavt stoffskifte, og er forenlig med alt de andre også. Høye levertall er også et hyposymptom.
Ikke alle ansatte på legekontoret (og noen leger) har ikke peiling på hva høyt eller lav TSH betyr, bare at det har noe med stoffskiftet å gjøre.....
Leste en gang om en lege på et sykehus som ga en eldre pasient mer thyroxin fordi hennes TSH var 0,01.
nora
-
23-10-06, 22:33 #4
Da har dere bekreftet mine antakelser. Blir jammen fort forvirret, jeg
Kan dere komme på noe hun burde ta opp med legen ved kommende timeavtale?
Har jo sagt at det er viktig å få sjekket Anti-TPO. Når jeg tidligere har sendt henne til legen med dette skrev jeg også en lapp om å få sjekket FT3 og FT4. Mer husker jeg ikke. Kanskje B12?
De hadde uansett beholdt lappen på legekontoret. Jeg stoler ikke på at de får tatt de prøvene man ber om....
I dag sa jeg hun skulle spørre om de hadde tenkt å gi henne Levaxin eller Neo-Mercazole (noe hun da selvsagt ikke skjønte det minste av), men så får vi se. Ikke alltid folk får sjekket det du ber dem om heller. Skal ikke være lett, nei ;)
Ferretin? Heter det det? Har det med jern å gjøre? Hun blødde fryktelig etter en fødsel for en tid tilbake. (Pga dette ville de nesten ikke ta prøver. Ikke rart hun var trøtt så mye som hun hadde vært gjennom. Så hun måtte virkelig insistere og si at hun hadde vært fryktelig trøtt i mange år med økt søvnbehov. Høres det kjent ut?)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
23-10-06, 23:03 #5
Det er fullt mulig å være trett selv om man har høyt stoffskifte. Leverprøvene kan kanskje være høye ved høyt stoffskifte også, eller av andre årsaker.
Høyt TSH ved høyt stoffskifte høres merkelig ut.
Håper din søster får rett behandling.
-
23-10-06, 23:25 #6
Takk, cat
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
24-10-06, 13:51 #7
Hvis man har blødd fryktelig etter en fødsel, kan man ha sheehan syndrome.
Da får man lav ft4 og lav rllrt normal eller høy TSH.
TSH er egentlig lav, men det lages uvirksom TSH som vises som TSH på blodprøvene. (tast inn sheehan og hypothyroidism i google)
Det er en del om dette på internett.
Bare tast inn sheehan syndrome på en søkemotor f. eks. www.google.no
Ofte utelukker leger sheehan syndrom hvis man har klart å amme, men det er ikke et utelukkelseskriterium. Man kan godt ha sheehan enda man har kunnet amme.
Mye av skaden kan være autoimmunt ifølge nyere forskning.
-
24-10-06, 13:55 #8
finnes det noe vettugt på NORSK om dette?
jeg klarer ikke å konsentrere meg nok til å forstå engelsk om dagen... :(Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
24-10-06, 14:00 #9
Du kan be google bare søke på norske sider eller sider på norsk.
Lettest med google toolbar.
med den kan du også søke bare på en bestemt website, noe som kan være interessant.
Men tilbake til emnet norske sider og sheehan, jeg antar at mange norske leger ikke er obs på det og at det derfor ikke står mye på norsk.
Men man kan jo gå til www.tidsskriftet.no og søke der. Det gjelds altså hvis man vi vise til leger. Alt engelsk er jo suspekt unntat british medical journal og lancet.
bmj er gratis på nett på www.bmj.com
Oppdatert: søkte på legetidsskriftet, og fant ikke noe relevant annet enn en litteraturhenvisning i artikkelen om empty sella syndrom.......ante meg ant det ikke var noe på norsk om dette her.
-
24-10-06, 14:19 #10
Den norske søkemotoren www.kvasir.no er et alternativ. men det er lett å stille inn google slik at den bare søker på Norsk. Eller skandinavisk.
Klikk på "innstillinger" etter søkefeltet der og hak av for hvilke språk du vil søke på og lagre dette. Neste gang du åper google er innstillingene påplass hvis du tillater cookier eller gjør unntak for google da.
På denne måten får du to nye alternativer : Egendefinert (som du nettop definerte) og sider bare fra Norge.
Du kan også lage din egen konto hos google. (oppe i høyre hjørne) Da vil den lære seg dine søkevaner etterhvert som du bruker den og den vil bli flinkere - skryter dem iallfall av da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Lavt/høyt stoffskifte, vannansamling.
Av Chicka22 i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 20Siste melding: 08-06-07, 12:48 -
TRAS, lavt eller høyt stoffskifte???
Av Unn i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 6Siste melding: 29-05-07, 18:08 -
Mulig å gå fra lavt til høyt stoffskifte?
Av Vilde i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 5Siste melding: 20-11-06, 15:58 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46
Svar med sitat
Bokmerker