Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
-
17-07-10, 08:13 #1
Hypo eller Hyper -thyroid?
aargh det er svært det her, håber der er nogen der kan hjælpe med et råd.
Jeg har hashimoto og i 6 uger har jeg nu fået 150 µg T4 og 10 T10 dagligt (efter et år på T4 alene). Som tidligere beskrevet fik jeg efter ca en måned med kombinationsmedicin fik jeg det væsentligt bedre, primært mindre træt. Men den sidste uge har jeg haft det rigtig mærkeligt, min puls er utrolig arytmisk, jeg har uro i kroppen, har svært ved at sove om natten, har det som om jeg har drukket en masse kaffe. Umiddelbart skulle man tro at jeg var overdoseret, men jeg har også en masse symptomer på lavt stofskifte som fx at jeg går rundt her i sommervarmen og småfryser - jeg taber mig ikke - ikke specielt sulten - træt igen - tåget i hovedet - lav hvilepuls
Jeg er utrolig meget i tvivl om jeg skal sætte dosis ned, har først en tid om 3 uger til at få målt tal.
Er der nogen her der kan nikke genkendende til ovenstående situation i grænselandet mellem højt/lavt stofskifte?
-
17-07-10, 09:55 #2
Sv: Hypo eller Hyper -thyroid?
Hej Paxx

Mens vi venter på, at forummet igen bliver mere besøgt efter sommerheden, kan du måske finde noget der kan hjælpe i disse tråde:
- Hypo eller Hyper?
- Betablokkere og hypo/hyper
- Kjempeforvirret - hyper eller hypo?
- Symptomer hyper/hypo
- fra hypo til hyper... hva skjer?
- Fra hyper til hypo..
- Hyper eller Hypo??
- Svinge frem og tilbake mellem hypo og hyper
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
27-08-10, 06:13 #3
Tak for links Anisa.
Kære alle jeg har nogle spørgsmål, håber på lidt input:
1) Jeg har igennem det sidste år ofte reguleret min T4 eller T3 dosis op da jeg kontinuerligt har haft det dårligt. Jeg oplever næsten altid at en dosis opjustering er forbundet med en periode på en uges tid hvor jeg har det rigtig godt, hvorefter min tilstand kommer tilbage til status quo. Jeg har resoneret at kunne skyldes at min optimale dosis må ligge midt imellem gammel og ny dosis, og har flere gange prøvet at justere lidt ned igen, men uden det virker.
Jeg har hashimoto, men lurer på om jeg stadig producerer endogene thyroid hormoner, i så tilfælde vil en dosis opjustering måske kortvarigt virke indtil kroppen reagerer og nedjusterer endogen produktion. Er der andre der har oplevet noget lignende?
2) Jeg tager nu 125µg T4 og 20µg T3, mærker tydeligt en forskel fra da jeg kun tog T4, men ikke nødvendigvis til det bedre, jeg er mindre træt, sover mindre, ingen muskelsmerter men er afsindig svimmel og døsig med kvalme. Mine tal ligger hvor de skal (ie øvre ref ramme) så jeg har ingen anelse om jeg får for lidt eller for meget? Overveje at sætte T3 op, er der nogen der tager mere end 20µg T3 om dagen? Min endo siger at det hele foregår i mit hoved men at det sagtens kan være at mine hjerneceller optager/omdanner T3 anderledes og dårligere end resten af kroppen, men at det er der ikke så meget at gøre ved :-(. Trist at få at vide at man nok aldrig får det bedre, specielt hårdt med 2 små børn,men det er I jo mange der kan tale med om ser jeg.
Hilsen Paxx
-
27-08-10, 08:56 #4
En kjertelbetennelse levner en masse atrofisk arbeid. Mens dette skjer frigjøres ferdige og uferdige hormoner fra kjertelen. Hos noen pågår prosessen i flere år i ujevn hastighet og med varierende påvirkning på kroppen.
Kan det være dette du merker ?
"Jeg oplever næsten altid at en dosis opjustering er forbundet med en periode på en uges tid hvor jeg har det rigtig godt, hvorefter min tilstand kommer tilbage til status quo. "
Jeg vil jo heller tolke fenomenet som at dosen ennu ikke er høy nok.
Så syns jeg jo heller ikke at du skal starte med T3 før T4 dosen er så høy som du kan tåle. Jeg syns man bør gi kroppen en sjanse til å fungere på egne premisser - se hva den kan - før man hjelper den. Det kan jo være at du trenger en høyere fT4 før kroppen selv danner nok fT3 ?
Spørsmål om høy nok dose er viktig også for ditt neste spørsmål.
Hjernen danner selv sitt eget T3, og den kan ikke danne nok hvis fT4 er for lav.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-08-10, 09:10 #5
Tak for svar.
Ja jeg lurede på om det var fordi min kirtel stadig arbejde ujævnt. Kan man måle endogent produceret T4/T3 og adskille det fra syntetisk?
Min fT4 har været helt i top uden at det rokkede ved T3. Min læge satte mig så NED i T4 og op i T3, jeg spurgte hvorfor han satte T4 ned når han gav mig T3, og svaret var at T4 var ligegyldig når jeg fik T3, især hvis jeg alligevel ikke kunne omdanne det?
Jeg er i syv sind om jeg skal sætte dosis op eller ned. Jeg har tabt 2kg på 14 dage, fået dårlig mave, uro i kroppen og svimmel - tyder på hyper. Men omvendt så fryser jeg stadig og er træt og omtåget - tyder på hypo. Lægen sagde at nogle celler responderede på medicin og kunne nemt blive hyper, mens andre ikke responderede og blev hypo -- og det gør det jo enormt svært at dosis justere. Han vil gerne have at jeg venter med Erfa da han gerne vil bibeholde muligheden for at justere T3 vs T4 (men med et 3 månedligt lægebesøg så er det en proces jeg desværre selv må styre). Umiddelbart tror jeg at jeg sætter T4 op igen og fastholder T3 på nuværende. Hvordan synes I det lyder?
-
27-08-10, 09:37 #6
Man kan ikke skille mellom sitt endogene hormon og Levaxin i de almindlige prøver som tilbys.
Ved spesielle undersøkelsen kan man merke Levaxinen så helt spesielle instrumenter kan kjenne den igjen, men det er ikke undersøklser som tilbys noe sted.
Jeg har sett flere ganger at Leger setter ned T4 når de introduserer T3.
Jeg forstår ikke hvorfor, og mener det må være en feilaktig besluttning.
Det virker som de tror at fT4 blir for høy når man tilsetter T3 - hvilket er umulig.
Det er også viktig å beholde en høy fT4, da hjenen jo danner sin egen T3 av denne.
Så har din lege rett i at noen celler kan virke godt på Levaxin, men andre ikke gjør det. Det er også min oppfattelse, men jeg mener den er kontroversiell.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-08-10, 09:42 #7
Tak. Men hvis jeg indtager T3 så har hjernen vel ikke brug for T4 til at omdanne til T3 (og slet ikke hvis jeg har en fejl i at omdanne T4 til T3). Men måske mener du at nogle væv, fx hjernen godt kan omdanne T4 til T3 intracellulært samtidigt med at hjernen reagerer dårligt på syntetisk T3? Mens at andre væv ikke kan omdanne T4 til T3 men responderer fint på sT3?
-
27-08-10, 09:50 #8
paxx, har du sett flere steder her på forummet at det henvises til Thyreoideaklinikken på Aker, hvor legen sier at de som har Hashimoto ofte har det best hvirs deres FT4 ligger i øvre skikt av referanseområdet. Hvor ligger din FT4? Kanskje har du det ikke bra fordi FT4 ligger for lavt? Jeg ville forsøkt å dosere meg opp på T4 medisinen. 125 mg som du sier du bruker er ikke så høyt.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
27-08-10, 09:56 #9
-
27-08-10, 11:50 #10
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
Lignende tråder
-
Hypo eller Hyper?
Av Persa i forumet BlodprøverSvar: 1Siste melding: 25-01-09, 09:59 -
Kjempeforvirret - hyper eller hypo?
Av Sofie i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 05-01-08, 09:48 -
Fra hyper til hypo..
Av tollo i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 30-08-06, 22:12 -
Hyper eller Hypo??
Av rubimor i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-08-06, 12:26 -
Hva jeg hater mest - hyper eller hypo?
Av brits i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 17-04-06, 21:39
Svar med sitat

Bokmerker